.
وجود سلسله مراتب، لازمه نظام مندى و روشمندى آفرينش است. وجود وسايط فيض، هم خود وسايط را داراى كمال و فيض مىسازد و هم موجودات فروتر را در مسير رشد و كمال قرار مىدهد. شكلگيرى نظام آفرينش، به آن است كه آب از طريق ريشهها، جذب ساقه درخت شود و به برگها برسد. در اين راستا نزول باران و هدايت آبها و كار باغبانها و... همگى معنا و مفهوم مىيابد و نشاط و فعاليت جهان را فرا مىگيرد و در غير اين صورت سستى و ركود و جدايى ميان موجودات حاكم مى شود.
خداوند حكيم، نظام جهان را بر بنيانى محكم و زيبا استوار كرده است. لازمه چنين نظامى سلسله مراتب است. اين سلسله از عالم لاهوت، به عالم جبروت و سپس به ملكوت و در فروترين مرتبه به عالم ملك يا ناسوت (عالم ماده) مىرسد. در همين رابطه جايگاه وجود فرشتگان در نظام آفرينش تعريف مى شود.
فرشتگان بزرگ الهى هر كدام وظيفه خاصى بر عهده دارند؛
چنان كه حضرت جبرئيل و فرشتگان در اختيار او، وظيفه ارسال وحى و الهامات رحمانى را به بندگان بر عهده دارند ر.ك: بقره (2)، آيه 97 ..
حضرت ميكائيل و فرشتگان در اختيار او وظيفه روزى رسانى و تدبير باد و باران و... را عهده دار هستند ر.ك: نازعات (46)، آيه 5).
و حضرت عزرائيل و فرشتگان در اختيار او وظيفه قبض روح و مرگ موجودات را بر عهده دارند ر.ك: سجده (32)، آيه 11 ..
حضرت اسرافيل و فرشتگان در اختيار او نيز وظيفه تحول جهان را عهده دار هستند ر.ك: زمر (38)، آيه 68 ..
اينها همه نشان از نظاممندى جهان هستى دارد كه همگى به اذن و اراده الهى فعاليت دارند.
وجود سلسله مراتب، لازمه نظام مندى و روشمندى آفرينش است. وجود وسايط فيض، هم خود وسايط را داراى كمال و فيض مىسازد و هم موجودات فروتر را در مسير رشد و كمال قرار مىدهد. شكلگيرى نظام آفرينش، به آن است كه آب از طريق ريشهها، جذب ساقه درخت شود و به برگها برسد. در اين راستا نزول باران و هدايت آبها و كار باغبانها و... همگى معنا و مفهوم مىيابد و نشاط و فعاليت جهان را فرا مىگيرد و در غير اين صورت سستى و ركود و جدايى ميان موجودات حاكم مى شود.
خداوند حكيم، نظام جهان را بر بنيانى محكم و زيبا استوار كرده است. لازمه چنين نظامى سلسله مراتب است. اين سلسله از عالم لاهوت، به عالم جبروت و سپس به ملكوت و در فروترين مرتبه به عالم ملك يا ناسوت (عالم ماده) مىرسد. در همين رابطه جايگاه وجود فرشتگان در نظام آفرينش تعريف مى شود.
فرشتگان بزرگ الهى هر كدام وظيفه خاصى بر عهده دارند؛
چنان كه حضرت جبرئيل و فرشتگان در اختيار او، وظيفه ارسال وحى و الهامات رحمانى را به بندگان بر عهده دارند ر.ك: بقره (2)، آيه 97 ..
حضرت ميكائيل و فرشتگان در اختيار او وظيفه روزى رسانى و تدبير باد و باران و... را عهده دار هستند ر.ك: نازعات (46)، آيه 5).
و حضرت عزرائيل و فرشتگان در اختيار او وظيفه قبض روح و مرگ موجودات را بر عهده دارند ر.ك: سجده (32)، آيه 11 ..
حضرت اسرافيل و فرشتگان در اختيار او نيز وظيفه تحول جهان را عهده دار هستند ر.ك: زمر (38)، آيه 68 ..
اينها همه نشان از نظاممندى جهان هستى دارد كه همگى به اذن و اراده الهى فعاليت دارند.