معرفی گرایش های رشته ی مدیریت

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
دوستان در این تاپیک به معرفی رشته ی مدیریت و گرایشهای این رشته در مقطع کارشناسی
و کارشناسی ارشد می پردازیم.

مدیریت دولتی



دوره کارشناسی مدیریت دولتی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه های و شرکتهای دولتی و خصوصی دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت است. شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسایل نظری دانش مدیریت با کاربردهای این رشته آشنا می شوند. ضرورت و اهمیت این دوره در آشناسازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش، و همچنین تربیت نیروی متخصص به عنوان رابط بین مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً مسوولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار خواهند شد، می باشد.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت
  • حقوق اساسی
  • اصول حسابداری
  • روانشناسی کار
  • اقتصاد خرد
  • مبانی مدیریت اسلامی الگوهای آن
  • اقتصاد کلان
  • مبانی سازمان و مدیریت
  • حسابداری دولتی
  • زبان تخصصی
  • توسعه اقتصادی و برنامه ریزی
  • روش تحقیق در مدیریت
  • مدیریت رفتار سازمانی
  • مبانی مدیریت دولتی
  • حقوق اداری
  • مالیه عمومی وخط مشی مالی دولت
  • مدیریت منابع انسانی
  • تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم
  • مدیریت تحول سازمانی
  • فراگرد تنظیم و کنترل بودجه
  • مدیریت توسعه
  • تحقیق در عملیات
  • مدیریت سازمانهای محلی و شهرداریها
  • مدیریت تعاونیها
  • روابط کار در سازمان
  • مدیریت تطبیقی
  • سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  • تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتها
  • مباحث ویژه مدیریت دولتی
  • سیراندیشه های سیاسی وتحول نهادهای اداری
  • سازماندهی و اصلاح تشکیلات وروشها
  • ریاضیات و کاربردان در مدیریت
  • آمار و کاربرد آن در مدیریت
آینده شغلی:
این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص برای سازمان ها، ادارات، مؤسسات و شرکت های دولتی و خصوصی را بر عهده دارد و فارغ التحصیلان می توانند در بخشهای گوناگونی از ادارات جذب شوند. اما این مهم منوط به کسب مهارتهای ضمن تحصیل و کسب تجربه می باشد و تنها با اخذ مدرک دست یافتنی نیست.
برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و اداری (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، icdl و ... )
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی گرایشهای رشته ی مدیریت

[h=1]معرفی دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی[/h]
مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است. زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد . دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • اصول حسابداری
  • ریاضیات و کاربردان درمدیریت
  • آمار و کاربرد آن در مدیریت
  • مبانی مدیریت اسلامی الگوهای آن
  • اقتصاد خرد
  • حقوق اساسی
  • مبانی سازمان و مدیریت
  • کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت
  • اقتصاد کلان
  • مدیریت رفتار سازمانی
  • تحقیق در عملیات
  • زبان عمومی
  • زبان تخصصی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت مالی
  • روش تحقیق در مدیریت
  • پول و ارز و بانکداری
  • تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم
  • توسعه اقتصادی و برنامه ریزی
  • حسابرسی
  • سازمانهای پولی و مالی بین المللی
  • بازرگانی بین الملل
  • بازاریابی و مدیریت بازار
  • معارف اسلامی
  • حقوق بازرگانی
  • مدیریت تولید
  • سیستمهای خرید، انبارداری و توزیع
  • سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  • بازاریابی بین الملل
  • سیاست های پولی و مالی
  • حقوق بارزگانی بین الملل
  • بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان
  • روانشناسی کار
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما این مهم منوط به کسب مهارتهای ضمن تحصیل و کسب تجربه می باشد و تنها با اخذ مدرک دست یافتنی نیست.
برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و تجاری (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، icdl و ..
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی گرایشهای رشته ی مدیریت

[h=1]معرفی دوره کارشناسی مدیریت صنعتی[/h]
دوره کارشناسی مدیریت صنعتی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها، موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت است. رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می پردازند. اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • اصول حسابداری
  • ریاضیات و کاربردان در مدیریت
  • آمار و کاربرد آن در مدیریت
  • مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن
  • اقتصاد خرد
  • حقوق اساسی
  • مبانی سازمان و مدیریت
  • کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت
  • اقتصاد کلان
  • مدیریت رفتار سازمانی
  • تحقیق در عملیات
  • زبان عمومی
  • زبان تخصصی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت مالی
  • روش تحقیق
  • روانشناسی صنعتی
  • حسابداری صنعتی
  • مدیریت تولید
  • بازاریابی و مدیریت بازار
  • روابط صنعتی
  • تجزیه و تحلیل وطراحی سیستمها
  • بازاریابی بین الملل
  • بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها
  • رهبری
  • سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  • کنترل کیفیت آماری
  • سیستمهای خرید، انبارداری و توزیع
  • کنترل پروژه
  • طرح ریزی تعمیرات و نگهداری
  • کارسنجی و روش سنجی
  • مدیریت کارخانه
  • حفاظت صنعتی
  • بررسی اقتصادی طرحهای صنعتی
آینده شغلی:
منظور از تربیت مدیر در دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی تربیت رئیس نیست بلکه تربیت افرادی است که بتواند در حوزه کار خود دارای استقلال فکری بوده و عوامل مهمتر و موثر در جریان کار خود را مورد تحلیل قرار داده و در جهت رفع مشکلات قادر به تصمیمگیری مناسب و مطلوب باشند. بنابراین فارغ التحصیل رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمانی، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف رفع مشکلات پیدا می کنند قابلیت جذب در تشکیلات و سازمانهای مختلف بازرگانی و صنعتی با وظایف گوناگون در سطوح کارشناسی را دارا می شوند و میتوانند در بهبود و ثمربخشی و کارآیی سازمان موثر باشند.
به عبارت دیگر فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مدیریت صنعتی الزاما مدیریت موسسات صنعتی را که برای احراز آن شرایط خاصی لازم است عهده دار نخواهند شد و فقط پس از کسب تجربیات می توانند مسئولیتهای بیشتری در سطوح مختلف مدیریت عهده دار گردند. فارغ التحصیلان مدیریت صنعتی می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، کنترل کیفیت و مرغوبیت کالا و قسمت تجزیه و تحلیل کمّی مسائل صنعتی و تولیدی بکار اشتغال پیدا کنند.

برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و صنعتی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ،ICDL، Ms Project
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی گرایشهای رشته ی مدیریت

[h=1][/h][h=1]معرفی رشته تحصیلی MBA[/h] رشته تحصیلی MBA در حدود ده سال است که در دانشگاه های ایران تدریس میشود و اخیرا نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. MBA مخفف عبارت Master of Business Administrator میباشد و دارای گرایشهای متعددی میباشد که دانشجویان در سال دوم تحصیل میتوانند گرایش مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل در این رشته برگزینند. MBA یکی از پرطرفدارترین و پر سودترین رشته های تحصیلی است و برای تحصیل در آن شما با هر مدرک لیسانسی میتوانید در آزمونهای مربوطه ثبت نام کنید.
رشته MBA به دلیل تفاوتهای ماهیتی از ظاهر آسان و جذابی نسبت به سایر رشته های برخوردار است ولی در عمل برای موفقیت در کنکور و تحصیل در آن نیازمند توانمندیهای هوشی و ذاتی خواهید بود که میتواند تضمین کننده موفقیت یا شکست شما در این رشته باشد.
رشته MBA در کنکور سراسری کارشناسی ارشد ایران جزو رشته های قرار گرفته که افراد میتوانند بدون توجه به مدرک تحصیلی دوره کارشناسی خود به عنوان انتخاب دوم (52 رشته در این دسته قرار دارند) گزینش نمایند.
دوره کارشناسی ارشد MBA سومین مدرک در مدیریت کسب و کار به حساب میآید و اساساً برای ایجاد مهارتهای مدیریتی در مهندسان رشته های مختلف به کار میرود.

تعریف و هدف از این رشته
دوره کارشناسی ارشد مدیریت سازمان که معادل Master of Business Administration MBA است به منظور پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است. رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست، از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه بازرگانی، صنعتی و دولتی تقسیم میشود برای اکثر متقاضیان این گمان پیش میآید که MBA تنها در بر گیرنده مباحث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. MBA مدیریت Business است و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل میشود و به صورت مکرر اتفاق میافتد. برای رشته MBA حدود ۳۰ گرایش مختلف در کشور های مختلف تعریف شده است. اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریباً در همه دانشگاهها تدریس میشوند به شرح زیر است: ۱- بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing)
2 - مدیریت مالی و مدیریت مؤسسات مالی (Finance)
3 - مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه (Operation)
4 - مدیریت منابع انسانی (Human Resources)
امروزه حتی MBA با گرایشهایی مانند تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز ارائه میشود که نشان از انعطاف پذیری بالا و نیاز روز افزون به فارغالتحصیلان این رشته است.
متأسفانه امروزه بسیاری بدون توجه به محتوای MBA آن را با نام مدیریت سازمان میشناسند و تنها به بخش بسیار کوچکی از اهدافی که در این دوره بررسی میشود میپردازند. اگر بخواهیم تعریفی دقیقتر از اهداف MBA داشته باشیم باید توجه داشت که هدف این دوره پذیرش فارغالتحصیلان دوره های کارشناسی در رشته های مختلف به خصوص رشته های فنی و مهندسی و پرورش افرادی است که قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند:
۱ - اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخشهای تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی
۲- ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان
۳- طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
۴- کارآفرینی با ایجاد فعالیتهای جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
۵- ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی
این اهداف تقریباً” در تمام جهان یکسان هستند.
افرادی که در این دوره پذیرفته میشوند، حداقل دوره کارشناسی را در یکی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره کارشناسی آشنائی پیدا کردهاند. این افراد پس از فراگرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارتهای مدیریتی در این دوره، نیروهای ارزنده ای خواهند شد که میتوانند با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تحقق هدفهای بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند.

دانشگاههای ارائه دهنده دوره MBA در ایران
در ایران چند دوره در مراکز زیر ارائه میشود که از طریق کنکور سراسری دانشجو میپذیرند:
1- دانشگاه شریف:
دانشگاه شریف یکی از اولین و فعالترین دانشگاههای ایران در توسعه این رشته است. رشته MBA در 11 گرایش مختلف در این دانشگاه تدریس میشود و به دو روش دانشجو میپذیرد یکی به صورت رایگان که معمولاً 50 نفر به این روش گزینش میشوند و دیگری به صورت غیر انتفاعی که در حدود 70 تا 80 نفر نیز از این طریق وارد این رشته میشوند و هزینه تحصیل برای این گروه قریب به 9 میلیون تومان خواهد شد. کلاسهای این رشته در دانشکده اقتصاد و مدیریت شریف برگزار میشود.
آنچه بعد از قبولی در هر دو روش اهمیت دارد لزوم شرکت در مصاحبههایی است که از قبول شدگان انجام میشود. داشتن حداقل 3 سال سابقه کار و سوابق اجرایی جالب توجه در کسبوکارهای مختلف نیز میتواند از جمله دلایل موفقیت شما باشد.
گرایشهای یازدهگانه دانشگاه شریف شامل موارد زیر هستند:
1- عمومی
2- فناوری اطلاعات(IT)
3- فناوری
4- بازاریابی
5- تجارت
6- مدیریت منابع انسانی
7- کارآفرینی
8- مدیریت استراتژیک
9- اقتصاد مدیریت
10- مدیریت پروژه
11- مدیریت اجرایی(EMBA)


2- دانشگاه تهران
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران فقط در یکی از گرایشهای MBA یعنی مدیریت اجرایی اقدام به جذب دانشجو مینماید. که از طریق کنکور سراسری اقدام به پذیرش دانشجو میکند. برای تحصیل غیر رایگان در دوره های نوبت دوم این دانشگاه باید در حدود 6 میلیون تومان هزینه کنید.

3- دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده مدیریت علامه طباطبایی نیز فقط در گرایش مدیریت اجرایی رشته MBA دانشجو میپذیرد؛ و وجه تمایز این دانشگاه در گزینش افراد شاغل با سابقه 3 تا 4 سال مدیریت است. که البته دوره های نوبت دوم در این دانشگاه هم با شهریه در حدود 6 میلیون تومان برگزار میشود.

4- دانشگاه علم و صنعت
دانشگاه علم و صنعت نیز از طریق کنکور سراسری و با دوره های رایگان و غیر رایگان اقدام به گزینش دانشجو میکند که البته گویا به زودی از طریق آموزش الکترونیک نیز در این رشته دانشجو خواهد گرفت که در حدود 7 میلیون تومان هزینه در بر دارد. در این دانشگاه فقط گرایش مدیریت اجرایی تدریس میشود.

5- سازمان مدیریت صنعتی
این سازمان با سابقه درخشان در زمینه آموزشهای مختلف مدیریت در رده های کارشناسی و ارشد چند سالی است که دوره های MBA را نیز آموزش میدهد. این سازمان در گزینش دانشجویان خود قید 3 سال تجربه کاری و مدیریتی را لحاظ کرده است و در حدود 5 میلیون تومان شهریه از دانشجویان دریافت میکند. در این سازمان فقط گرایش مدیریت اجرایی تدریس میشود.

6- دانشگاه علوم و فنون مازندران
این دانشگاه با همکاری دانشگاه ITTK هند دوره های بسیار خوبی را برای رشته MBA پیاده سازی و اجرا کرده است که در حدود 6 میلیون تومان برای تحصیل در دوره های غیر رایگان آن باید هزینه کنید.

7- دانشگاه کیش
8- دانشگاه مالک اشتر
9- دانشگاه شاهرود
تحصیل در رشته MBA در سه دانشگاه ذکر شده در حدود 4 میلیون تومان برای شما هزینه در بر دارد. البته دانشگاه مالک اشتر تعداد معدودی را نیز به صورت رایگان پذیرش میکند.

10- دانشگاه آزاد:
دوره های MBA این دانشگاه در واحد علوم و تحقیقات ارائه میشود و گرایش آن نیز مدیریت اجرایی میباشد.

طول دوره MBA
دوره کارشناسی ارشد MBA به صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته و آموزشی است. این دوره به نام دوره MBA در اکثر نظامهای آموزش عالی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ارائه میشود. با توجه به اینکه فارغالتحصیلان رشته های مختلف و به خصوص رشته های فنی و مهندسی وارد این دوره میشوند و باید با مبانی و اصول مدیریت علمی و دانش روز مدیریت در حوزه های مختلف آشنا شوند، طول دوره حداقل ۲ و حد اکثر ۳ سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغالتحصیل شدن بر خلاف سایر فوق لیسانسها که ۳۶ واحد است ۵۸ واحد درسی است. بنابراین دانشجویان این دوره، مانند سایر دانشجویانی که در سایر نقاط جهان در این رشته به تحصیل میپردازند، برای تکمیل دوره خود در طی ۲ سال یا ۴ ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود ۱۴ واحد درسی را بگذرانند. به این لحاظ دوره کارشناسی ارشد MBA، دوره سنگین و پر کاری است و دانشجویانی که وارد این دوره میشوند باید از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصیل در وضعیت خوبی قرار داشته باشند.
زمینه های فعالیت فارغالتحصیلان MBA
فارغالتحصیلان این دوره با فراگیری دانش و فنون مدیریت و البته کسب تجربه عملی، قادر خواهند بود در زمینه های ذیل فعالیت نمایند:

  • اداره امور واحدهای ستادی سازمانهای تولیدی و اجتماعی در جهت کمک به مدیران این سازمانها برای اداره مؤثرتر سازمانهای خود
  • اداره و راهبری مؤثر و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخشهای تولید، تحقیق و توسعه، مالی، فروش، پرسنلی و اطلاعات
  • ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان با تجدید تشکیلات، رویهها و شیوه های اداری آن بخش
  • کارآفرینی در یک سازمان برای شروع فعالیتهای جدید یا ایجاد و اداره سازمانهای جدید
  • طراحی تحول در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تحولات کلی بعد از کسب تجربیات مدیریتی
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی گرایشهای رشته ی مدیریت

[h=1]معرفی مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات[/h]
هدف از این رشته و گرایش های عبارت است از: آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با تئوریهای نوین مدیریت صنعتی.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • بررسی مسائل نیروی انسانی در صنعت
  • تئوریهای مدیریت پیشرفته
  • سیستمهای اطلاعاتی مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک صنعتی
  • مدیریت تولید پیشرفته
  • کاربرد تئوری تصمیم گیری در مدیریت
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • حسابداری مدیریت
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • برنامه ریزی غیر خطی
  • مدلسازی ریاضی
  • سیستمهای صف
  • اصول شبیه سازی
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در قسمتهای مدیریت تولید، اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند. ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند. شرکت کنندگان در این دوره، اگر علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی، با زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا شوند گام بزرگی برای انطباق با نیازهای بازار کار برداشته اند.
برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و صنعتی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ،ICDL، Ms Project
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی گرایشهای رشته ی مدیریت

[h=1]معرفی مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات[/h]
هدف از این رشته و گرایش های آن عبارت است از: آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با تئوریهای نوین مدیریت صنعتی.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • بررسی مسائل نیروی انسانی در صنعت
  • تئوریهای مدیریت پیشرفته
  • سیستمهای اطلاعاتی مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک صنعتی
  • مدیریت تولید پیشرفته
  • کاربرد تئوری تصمیم گیری در مدیریت
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • حسابداری مدیریت
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودیها
  • مدیریت انتقال تکنولوژی
  • مدیریت کیفیت و بهره وری
  • سمینار در مدیریت صنعتی
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در قسمتهای مدیریت تولید، اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند. ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند. شرکت کنندگان در این دوره، اگر علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی، با زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا شوند گام بزرگی برای انطباق با نیازهای بازار کار برداشته اند.
برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و صنعتی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ،ICDL، Ms Project
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی گرایشهای رشته ی مدیریت

[h=1]معرفی مدیریت صنعتی گرایش مالی[/h]
هدف از این رشته و گرایش های آن عبارت است از: آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با تئوریهای نوین مدیریت صنعتی.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • بررسی مسائل نیروی انسانی در صنعت
  • تئوریهای مدیریت پیشرفته
  • سیستمهای اطلاعاتی مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک صنعتی
  • مدیریت تولید پیشرفته
  • کاربرد تئوری تصمیم گیری در مدیریت
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • حسابداری مدیریت
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • تصمیم گیری در مسائل جاری
  • مدیریت سرمایه گذاری
  • سازمانهای پولی و مالی
  • سمینار در مسائل مدیریت مالی
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در قسمتهای مدیریت تولید، اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند. ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند. شرکت کنندگان در این دوره، اگر علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی، با زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا شوند گام بزرگی برای انطباق با نیازهای بازار کار برداشته اند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ التحصیلانی که قصد دارند کارآفرین باشند، دشوار می سازد ضمن اینکه برای این دانشجویان رقیبانی چون دانشجویان مدیریت مالی و حسابداری حائز اهمیند زیرا آنها تخصصی تر به امور مالی می پردازند. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش آموختگان می باشد که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه ای به محیط کسب و کارشان و بازارهای پول و سرمایه داشته باشد.
برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و صنعتی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ،ICDL، Ms Project و ... )
  • داشتن روحیه ریسک پذیری بالا
  • قدرت تجزیه و تحلیل داده ها و نسبت های مالی
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی گرایشهای رشته ی مدیریت

[h=1]معرفی مدیریت بازرگانی گرایش بیمه[/h]
هدف از این رشته عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی و بیمه ای، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات اتخاذ شده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی حاکم بر فضای بیمه کشور و جهان و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته
  • تئوریهای مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته
  • بازارشناسی و مسائل بازاریابی
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • حسابداری مدیریت
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • اقتصاد مدیریت
  • سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته
  • ریسک و بیمه
  • بیمه اتکایی
  • حسابداری شرکت های بیمه
  • سمینار در مدیریت بیمه
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازارگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی و علی الخصوص بیمه پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در شرکتهای بیمه به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور بیمه ای در کنار مدیران شرکتها انجام وظیفه نمایند که این مساله مستلزم دانش فنی بسیار خواهد بود که کار عملی دانشجویان را می طلبد. از دیگر گزینه های کاری دانش آموختگان این رشته، انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با شرکتهای بیمه می باشد. اگر فارغ التحصیلان این رشته از روابط عمومی بالا و روحیه مصممی برخوردار باشند می توانند به عنوان عامل فروش شرکتهای بیمه وارد بازار کار شوند که با توجه به رشد تعداد شرکتهای بیمه، دستیابی به این گزینه راحتتر می شود هر چند رقابت در بازار را پیچپیده تر می سازد. کسانی بیشتر به این رشته گرایش دارند که تجربه کار در صنعت بیمه را دارند، و به دنبال رشد کار راهه شغلی خود هستند و مشکل اشتغال ندارند که نشان از بلوغ این صنعت دارد. البته پاپیروس به این دانشجویانی که هیچ تجربه ی عملی در این صنعت ندارند، توصیه می کند، در دوره دانشجویی حتما دانشجویان بازاریابی بیمه را حتی به صورت مقطعی، در عمل بچشند و به قول بازاریابان کهنه کار این صنعت " طعم نه شنیدن و روشهای مقابله با آن " را بیاموزند. چیزی که فقط و فقط از طریق کسب تجربه عملی امکانپذیر است.
برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مباحث مدیریتی و بیمه (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی و بازار بیمه
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، icdl و ... )
  • مهارتهای روابط عمومی بسیار بالا، روحیه شکست ناپذیر، ذهنی خلاق و مشتری مدار (بسیار مهم)
  • تجربه فروش در صنعت بیمه (بسیار مهم)
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی گرایشهای رشته ی مدیریت

[h=1]معرفی مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی[/h]
هدف از این رشته عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات اتخاذ شده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته
  • تئوریهای مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته
  • بازارشناسی و مسائل بازاریابی
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • حسابداری مدیریت
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • اقتصاد مدیریت
  • سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته
  • اقتصاد بازرگانی ایران
  • بازارها و نهاد های مالی
  • مدیریت سرمایه گذاری ها
  • سمینار در بازرگانی داخلی
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازارگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ التحصیلانی که قصد دارند کارآفرین باشند، دشوار می سازد. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش آموختگان می باشد که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه ای به محیط کسب و کار داشته باشد. این دانشجویان بایستی به گونه ای خود را تربیت نمایند که به محض ورود به بازار کار به دنبال ایجاد کار باشند، هرچند که با توجه به مورد نیاز بودن این رشته در بسیاری ار سازمانها و شرکتها، اعم از تولیدی و خدماتی، احتمال جذب در این محیط ها را نیز بالا برده است، آما به زعم پاپیروس دانشجویان این رشته در صورت خودباوری، کسب مهارتهای لازم هنگام تحصیل و کمی چاشنی جسارت، می توانند مولدان اشتغال در کشور باشند. با کمی اندیشه و پروراندن ایده و با استفاده از حلقه های سنتی تجارت در کشور میان تولید کنندگان و بازار مصرف، می شود وارد این بازار شد (کاری که چین از آن طرف دنیا انجام می دهد)، گرچه این ورود نیز ظرافتهایی را می طلبد، اما اگر صادق باشیم" کسی که دیکته نمی نویسد، غلط هم نخواهد داشت". نهایتا به این دانشجویان توصیه می گردد، ابتدا اهمیت دروس رشته خود را باور کنند، سپس فکر و ذکر آنها هنگام تحصیل به درک عملی شرایط کاری در بازار معطوف گردد. گرچه این مهم به سادگی امکانپذیر نخواهد بود، اما شیرینی بسیار به همراه دارد. یک مدیر بازرگانی باسواد نیازمند دانش زبان خارجی می باشد، لذا این مساله را نیز حتما در دستور کار قرار دهند.
برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و بازرگانی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی و بازار
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، icdl و ... )
  • مهارتهای روابط عمومی بسیار بالا

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی گرایشهای رشته ی مدیریت

[h=1]معرفی مدیریت بازرگانی گرایش تحول[/h]
هدف از این رشته عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات اتخاذ شده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته
  • تئوریهای مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته
  • بازارشناسی و مسائل بازاریابی
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • حسابداری مدیریت
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • اقتصاد مدیریت
  • سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته
  • روشهای تحقیق در رفتار سازمانی
  • نظریه و فرایند تحول سازمانی
  • نظریه ها و فرایند ارتباطات سازمانی
  • سمینار در مسائل رفتاری
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازارگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ التحصیلانی که قصد دارند کارآفرین باشند، دشوار می سازد. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش آموختگان می باشد که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه ای به محیط کسب و کار داشته باشد. این دانشجویان بایستی به گونه ای خود را تربیت نمایند که به محض ورود به بازار کار به دنبال ایجاد کار باشند، هرچند که با توجه به مورد نیاز بودن این رشته در بسیاری ار سازمانها و شرکتها، اعم از تولیدی و خدماتی، احتمال جذب در این محیط ها را نیز بالا برده است، آما به زعم پاپیروس دانشجویان این رشته در صورت خودباوری، کسب مهارتهای لازم هنگام تحصیل و کمی چاشنی جسارت، می توانند مولدان اشتغال در کشور باشند. با کمی اندیشه و پروراندن ایده و با استفاده از حلقه های سنتی تجارت در کشور میان تولید کنندگان و بازار مصرف، می شود وارد این بازار شد (کاری که چین از آن طرف دنیا انجام می دهد)، گرچه این ورود نیز ظرافتهایی را می طلبد، با توجه به اهمیت زبان خارجی، این مساله را نیز حتما در دستور کار قرار دهند.
برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و نوآوری (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، icdl و ... )
 
بالا