آیا بنزین ایرانی سرطان زاست؟

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
24onlinenews.ir_images_position36_2013_1_11_9_10_42052images.jpg

[h=2]آیا بنزین ایرانی سرطان زاست؟[/h]
اجتماعی - اخیراً مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته بود وجود ترکیبهای سرطانزا در بنزین خطرناک است که براساس یورو 4 این ترکیبها باید زیر یک درصد باشد ولی بر مبنای نتاریج آزمایشهای انجام شده میزان این ترکیبهای سرطانزا در بنزینهای تولید داخل 2 تا 3 برابر استاندارد یورو 4 است.

هفته نامه سلامت، این موضوع را با چند نفر از مسئولان و خود مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در میان گذاشت و آنها چنین گفتند:



دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:


مشکل بزرگ ما در جمعآوری بخارهای بنزین است. در جایگاه سوختگیری باید نازل بنزین و ورودی باک از استاندارد لازم برخوردار باشد تا بخارهای کمتری وارد هوا شود. وزارت نفت و شرکت پالایش برنامه جمعآوری بخارهای بنزین را در دست دارند، اما هنوز جایگاههای سوخت کاملاً تجهیز نشدهاند، در حالی که آلاینده بنزین از پوست دست هم به خوبی جذب و وارد خون میشود و سرطانزا بودن آن به اثبات رسیده است.


کیفیت بنزین ما هنوز به استانداردهای لازم نرسیده و به طور مثال گازوییلی که در جایگاههایی به غیر از جایگاه شرکت واحد اتوبوسرانی استفاده میشوند، گوگرد زیادی دارند و باعث آلودگی هوا میشوند.



دکتر رسول خضری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس:


بیشترین آلودگی هوا ناشی از نوع بنزین خودروهاست که قرار بود تا سال 90 به استاندارد یورو 4 برسد که این امر محقق نشد و به تبع آن هم کیفیت سوخت و هم خودروها پایین آمد. یکی از گازهای خطرناکی که از بنزین ناشی میشود مونواکسید کربن است که با سرطان ریه مرتبط است. ما همواره میگوییم سیگار حاوی 4 هزار ماده سمی است، حال تصور کنید، دود ماشین چند برابر سیگار مواد سمی تولید میکند.



دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:


طبق مصوبه دولت و براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بنزینهای داخلی باید به استاندارد یورو 4 ارتقای کیفیت پیدا کنند. در حال حاضر، بنزینهای داخلی استاندارد یورو 2 است و ما پیگیر هستیم که کیفیت بنزینها ارتقا پیدا کند اما برخی مطالب در مورد ترکیب و کیفیت سوخت گفته میشود که مستند و علمی نیست و ما در تحقیقات به این نتیجه نرسیدیم که مشکل جدی ایجاد میکند. در مجموع براساس قوانین باید کیفیت آن ارتقا پیدا کند.
 
بالا