احکام وقف

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
[h=1]احکام وقف[/h]
img.tebyan.net_big_1390_10_8122824225424110125603913217124010512717045.gif


وقف نهادی است که از طریق آن می توان بخش قابل توجهی از مشکلات و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و دارایی های افراد نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آنها به کار بست. این نهاد با وجود برخورداری از قدمت زیاد آنطور که شایسته است فراگیر نشده و نقش آن در ابعاد گوناگون تا حدودی مکتوم و مستور مانده است
.
بسیاری از معضلاتی که در زمینه های مختلف گریبانگیر مردم جامعه است تنها به وسیله دولت و دستگاههای اجرایی قابل حل نبوده و مشارکت و معاضدت خود مردم است که معضلات را از سر راه رشد و توسعه آن جامعه بر خواهد داشت. وقف نهادی است که از طریق آن می توان بخش قابل توجهی از مشکلات و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و دارایی های افراد نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آنها به کار بست. این نهاد با وجود برخورداری از قدمت زیاد آنطور که شایسته است فراگیر نشده و نقش آن در ابعاد گوناگون تا حدودی مکتوم و مستور مانده است.ما در این نوشتار سعی داریم بعضی از مسائل و احکام وقف را بطور کلی بررسی کنیم:به طور کلی بعضی از احکام وقف را می توان در موارد زیر مورد بررسی قرار داد:1ـ اگـر كـسـى چـیـزى را وقف كند، از ملك او خارج مى شود و خود او و دیگران نـمى توانند آن را ببخشند یا بفروشند، و كسى هم از آن ملك ارث نمى برد، ولى در بعضى از موارد فروختن اشكال ندارد.2ـ اگرشخصی ملكى را براى وقف معین كند و پیش از خواندن صیغه وقف پشیمان شود یا بمیرد، وقف درست نیست.3ـ كسى كه مالى را وقف مى كند، باید از موقع خواندن صیغه، مال را براى همیشه وقـف كـنـد، و اگر مثلا بگوید این مال بعد ازمردن من وقف باشد، چون از موقع خواندن صیغه تا مـردنـش وقـف نـبـوده، صحیح نیست و نیز اگر بگوید تا ده سال وقف باشد و بعد از آن نباشد، یا بگوید تا ده سال وقف باشد، بعد، پنج سال وقف نباشد و دوباره وقف باشد، وقف صحیح نیست.
وقف کننده اگر چیزى را بر خودش وقف كند مثل آنكه دكانى را وقف كند كه عایدى آن را بعد از مـرگ او خرج مقبره اش نمایند، صحیح نیست، ولى اگر مثلا مالى را بر فقرا وقف كند و خودش فقیر شود، مى تواند از منافع وقف استفاده نماید​
وقـف كـننده باید دارای این شرایط باشد: مكلف و عاقل و با قصد اختیار باشد و شرعا بتواند در مال خود تصرف كند، بنابر این سفیه (یعنى كسى كه مال خود را در كارهاى بیهوده مصرف مى كند) چون حق ندارد در مال خود تصرف نماید، اگر چیزى را وقف كند صحیح نیست.5ـ وقف کننده اگر مالى را براى بچه اى كه در شكم مادر است و هنوز به دنیا نیامده وقف كند، صـحـت آن مـحـل اشـكـال و لازم اسـت رعایت احتیاط نمایند، ولى اگر براى اشخاصى كه فعلا مـوجـودنـد و بـعـد از آنها براى كسانى كه بعدا به دنیا مى آیند وقف نماید، اگرچه در موقعى كه وقف محقق مى شود در شكم مادر هم نباشند، مثلا چیزى را بر اولاد خود وقف كند كه بعد از آنان وقف نوه هاى او باشد و هر دسته اى بعد از دسته دیگر از وقف استفاده كنند، صحیح است.
img.tebyan.net_big_1390_10_81022718471196441225226188155112213183250.gif
6ـ وقف کننده اگر چیزى را بر خودش وقف كند مثل آنكه دكانى را وقف كند كه عایدى آن را بعد از مـرگ او خرج مقبره اش نمایند، صحیح نیست، ولى اگر مثلا مالى را بر فقرا وقف كند و خودش فقیر شود، مى تواند از منافع وقف استفاده نماید.7ـ وقف کننده اگـر براى چیزى كه وقف كرده متولى معین كند، باید مطابق قرارداد او رفتار نمایند، و اگر معین نكند، چنانچه بر افراد مخصوصى مثلا بر اولاد خود وقف كرده باشد و آنها بالغ بـاشـنـد، اخـتیار با خود آنان است، و اگر بالغ نباشند اختیار با ولى ایشان است، و براى استفاده از وقف اجازه حاكم شرع لازم نیست.8ـ وقف کننده اگر ملكى را مثلا بر فقرا یا سادات وقف كند، یا وقف كند كه منافع آن به مصرف خیرات برسد، در صورتى كه براى آن ملك متولى معین نكرده باشد، اختیار آن با حاكم شرع است.9ـ وقف کننده اگر ملكى را بر افراد مخصوصى مثلا بر اولاد خود وقف كند كه هر طبقه اى بعد از طـبـقـه دیـگـر از آن اسـتـفاده كنند، چنانچه متولى وقف آن را اجاره دهد و بمیرد، اجاره باطل نـمـى شـود، ولـى اگـر مـتولى نداشته باشد و یك طبقه از كسانى كه ملك بر آنها وقف شده، آن را اجـاره دهـنـد و در بین مدت اجاره بمیرند، چنانچه طبقه بعدى آن اجاره را امضاء نكنند، اجاره بـاطل مى شود. و در صورتى كه مستأجر مال الاجاره تمام مدت را داده باشد، مال الاجاره از زمان مردنشان تا آخر مدت اجاره را از مال آنان مى گیرد.
اگـر كـسـى چـیـزى را وقف كند، از ملك او خارج مى شود و خود او و دیگران نـمى توانند آن را ببخشند یا بفروشند، و كسى هم از آن ملك ارث نمى برد، ولى در بعضى از موارد فروختن اشكال ندارد​
10ـ اگر ملك وقف خراب شود از وقف بودن بیرون نمى رود مگر آنكه عنوانى را قصد كـرده بـاشـد كه آن عنوان از بین برود، مثل اینكه باغ را براى تنزه وقف كرده باشد كه اگر آن باغ خراب شود وقف باطل و به ورثه برمى گردد.11ـ ملكى كه مقدارى از آن وقف است و مقدارى از آن وقف نیست اگر تقسیم نشده باشد، حاكم شرع یا متولى مى تواند با نظر خبره، سهم وقف را جدا كند.12ـ اگـر مـتولى وقف خیانت كند و عایدات آن را به مصرفى كه معین شده نرساند، حـاكـم شـرع امـینى را به او ضمیمه مى نماید كه مانع از خیانتش گردد، و در صورتى كه ممكن نباشد مى تواند به جاى او متولى امینى معین نماید.13ـ اگر ملكى را براى تعمیر مسجدى وقف نمایند، چنانچه آن مسجد احتیاج به تعمیر نـدارد و انتظار هم نمى رود كه تا مدتى احتیاج به تعمیر پیدا كند، مى توانند عایدات آن ملك را به مصرف مسجدى كه احتیاج به تعمیر دارد برسانند.14ـ وقف کننده اگر ملكى را وقف كند كه عایدى آن را خرج تعمیر مسجد نمایند و به امام جماعت و به كسى كه در آن به مسجد اذان مى گوید بدهند، در صورتى كه بدانند یا اطمینان داشته باشند كه براى هر یك چه مقدار معین كرده، باید همان طور مصرف كنند. و اگر یقین یا اطمینان نداشته بـاشـنـد، باید اول مسجد را تعمیر كنند، و اگر چیزى زیاد آمد، بین امام جماعت و كسى كه اذان مـى گـوید به طور مناسب قسمت نمایند، و بهتر آن است كه این دو نفر در تقسیم با یكدیگر صلح كنند.
فرآوری: آمنه اسفندیاری بخش احکام اسلامی تبیان

منابع:ترجمه تفسیر المیزان، ج‏2، ص 587سایت طهور کتب ـ کتابخانه طهورسایت راسخون
 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
ok4.gif
اصطلاحات وقف :



  • واقف: کسی که مالی را وقف میکند .


  • موقوفه علیهم یا موقوف علیه : شخص یا کسانی که از طرف وقف کننده حق بهره بردن از منافع مال موقوفه را داشته باشند .


  • موقوفه :مالی که از طرف واقف برای مصرف معینی وقف گردیده است .


  • وقفنامه : سندی است که بیانگر وقفیت مالی برای مصرف معین است.


ok4.gif
اقسام وقف
: وقف به اعتبار کسانی که مال برای انها وقف می شود بر دو قسم هستند .



  • وقف عام : استفاده کنندگان از ان مال ،فرد یا گروه خاصی نیستند بلکه وقف در جهت ومصلحت عامی است مثل وقف برای مسجد یا مدرسه و...


  • وقف خاص :استفاده کنندگان از ان مال فرد یا افراد خاص و مشخصی هستند .مثل وقف بر امام جماعت یا دانشجویان یک مدرسه و... .(3)

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــ
1: تحریر الوسیله ج2 کتاب الوقف
2:
کافی ج 7 ص 56
3: تحریر الوسیله ج2 کتاب الوقف
 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
ok1.gif
شرایط مال موقوف


  • ملک وقف کننده باشد
  • عین دارای منفعت حلال باشد .
  • با استفاده از منافع ان ،اصل مال باقی بماند .
  • قابلیت تحویل و تملیک باشد .(1)

ok1.gif
شرایط موقو ف علیه


  • معین باشد
  • اگر وقف خاص است ،هنگام وقف موجود باشد .
  • اگر وقف عام است هنگام موجود شدن انها باشد .(2)

ok1.gif
سایر شرایط وقف :


  1. صیغه وقف باید با الفاظی باشد که بیانگر اراده وقف است .
  2. وقف دائمی باشد نه موقت .
  3. بنا براحتیاط ،منجز باشد و معلق و مشروط به شرطی نباشد .
  4. برای دیگران باشد نه برای خودش . (3)


19183986022260831952.gif
19183986022260831952.gif
19183986022260831952.gif


ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــ
1: تحریر الوسیله ج2 الوقو و اخواته
2: تحریر الوسیله ج 2 الوقف واخواته ص 70 مسائل 35،36،37
3:همان ص 62،64،65،67

15385877174803296174.gif
15385877174803296174.gif
 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


واژه وقف به معنی ایستادن و نگهداشتن است ،
ماده ۵۵ قانون مدنی در مقام تعریف وقف می گوید : ((وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود ))
مقصود از حبس نمودن عین مال ، دور نگه داشتن عین مال از نقل و انتقال و همچنین دور نگه داشتن از تصرفاتی است که باعث تلف عین می گردد ،
و منظور از اینکه منافع آن تسبیل شود آن است که واقف از منافع آن شخصا صرفنظر کرده و صرف آن را برای مقاصدی که غالبا خیر و جنبه عامه دارد مقرر داشته است .
شخصی که مال خود را وقف می کند واقف ؛
شخصی که حق انتفاع از وقف به او داده می شود موقوف علیه
و مال موضوع وقف را موقوفه ، یا عین موقوفه نامند ، و موقوفه دارای شخصیت حقوقی است .
 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
احکام وقف

مسئله اول :اگر کسی چیزی را وقف کند :
اولا : از ملک او خارج می شود !
ثانیا : خود او و دیگران نمی توانند ان را ببخشند یا بفروشند و یا جهت وقف را عوض کنند!
ثالثا : کسی از ان ملک موقوفه ارث نمیبرد ! (1)

تبصره در مسئله اول : فروختن مال موقوفه در بعضی موارد اشکال ندارد که عبارتند از :

مورد اول : در صورتی که مال موقوفه طوری خراب شود که نتوانند ان مال را در راهی که قابل استفاده است ،استفاده کنند .مثلا فرش یا حصیر مسجد پاره شده که قابل استفاده نباشد در این صورت میتوان ان فرش را بفروشند و فرش دیگر تهیه کنند که قابل استفاده باشد . یا مثلا مصالح کهنه ای که بعد از نوسازی و تعمی مسجد اضافه می اید .در هر صورت باید پول حاصل از ان را در همان مسجد خرج کنند واگر ممکن نشود به مصرفی برسانند که به مقصود واقف نزدیک باشد .(2)

مورد دوم : در صورتی که بین کسانی که مال را وقف کرده اند به طوری اختلاف پیدا شود که اگر مال وقف را نفروشند گمان ان برود که مال یا جانی تلف شود ،می توانند ان مال را بفروشند .و بین موقوف علیهم تقسیم کنند و در صورتی که رفع اختلاف تنها با فروختن و تهیه مکان دیگر برطرف می شود لازم است ان موقوفه را به محل دیگر تبدیل ،و یا با پول فروش ان ،محل دیگری خریداری شود و به جای مکان اول ودر همان جهت وقف اولی ،وقف گردد .(3)
1_44.gif

مسئله دوم :لازم نیست صیغه وقف را به عربی بخوانند ،بلکه اگر بگوید خانه خود را وقف کردم ،وقف صحیح است و محتاج به قبول هم نیست حتی در وقف خاص.(4)

ایات عظام گلپایگانی و صافی : ولی اگر برای افراد مخصوصی وقف نکند بلکه مثلا برای مسجد و مدرسه و عموم وقف کند و یا برای سادات فقیر وقف نماید احوط و اولی ان است که حاکم شرع و یا کسی که از طرف او منصوب است قبول نماید .
مکارم شیرازی : خواه وقف عام باشد و یا خاص ،هرچند احتیاط مستحب ان است که حاکم شرع در وقف عام و اشخاصی که وقف برای انها شده در وقف خاص ،صیغه قبول بخوانند.(5)
1_44.gif

چند نکته :
در وقف صیغه لازم است ولی نیازی نیست عربی باشد .
وقف معاطاتی صحیح است (ایات عظام مکارم و مرحوم اراکی )
بنابر احتیاط واجب وقف باید منجز باشد پس اگر بگوید از اول ماه این زمین وقف مسجد باشد ،بنابر احتیاط وقف باطل است .(فاضل )(6)
1_44.gif

مسئله سوم : اگر ملکی را برای وقف معین کند و پیش از خواندن صیغه وقف بمیرد و یا پشیمان شود ،وقف درست نیست .
ایت الله سیستانی : در ادامه دارند که در وقف خاص اگر قبل از قبض موقوف علیه بمیرد ،وقف واقع نمی شود .(7)

ــــــــــــــــــ
1: توضیح المسائل مراجع مسئله 2676
2: همان مسئله 2094
3: همان مسئله 2095
4:همان م 2677
5: همان م 2677
6: رساله ایت الله فاضل مسئله 2818
7همان مسئله 2679
 
بالا