*امامِ زمان(عج) غايب اند، نه مخفي*

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

منظور از غيبت امام زمان(عج) اين نيست كه حضرت جايي مخفي شده باشند، بلكه بايد متوجّه بود كه حضرت غايب شدهاند، نه مخفي. بايد در مورد اين دو مفهوم تأمل كنيم و مفهوم غايب را بفهميم. متأسفانه بعضي ها مقام غيب امام(عج) را با مخفي كردن يكي گرفتهاند و در معرفت نسبت به امام به اشتباهاتي گرفتار شدهاند.

درك اين مقام به آساني ميسّر نيست، همانطور كه خود ائمه ميفرمايند: «اَمْرُنا صَعْبٌ مُسْتَصْعَب»[1] ؛ يعني امر ما بسيار مشكل و رامناشدني است. و در جايي ديگر ميفرمايند: «امر ما سرّ در سرّ است» يعني امر ما سرّي است پنهان در سرّ ؛ پس بايد با كمي تلاش آماده درك اين مقام شد و بدون تلاشِ فكري و قلبي حقيقت موضوع به دست ما نميآيد.

مخفي شدن؛ يعني كسي اينجا هست و در عرض ما هم هست، امّا مثلاً پشت ديوار پنهان شده است.

ولي غايب بودن؛ يعني كسي فوق هستيِ مادّي است
، مثل ملائكه كه در غيب هستند و در مقامي بالاتر از عالم مادّه جاي دارند.

مقام غيب امام زمان(عج) به جهت واسطة فيض بودن حضرت است و هستي در قبضة مقام غيبي حضرت است و اساساً هر مرحله و مرتبة پاييني در قبضة مرتبه بالاترِ غيبي اش قرار دارد.



[1] - «خصال»، ج2، ص624، ص183.





susawebtools.ir_img_gallery_linepic_204.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : *امامِ زمان(عج) غايب اند، نه مخفي*


گمنام جان در مورد واسطه فيض بودن ايشون بيشتر توضيح ميدهيد؟



به روی چشم خواهرم. از این که میبینم مشتاقانه مباحث رو دنبال می کنید، لذت می برم.

براي روشن شدن واسطة فيض بودن حضرت بايد بتوان اثبات كرد كه امام زمان(عج) از نظر درجة وجودي از تمام ملائكة مقرّب بالاتر است، امّا مخلوق خداست. به قول بزرگان «كُلُّ ما سِوَي الله» است؛ يعني غير از خدا هر چه در هستي، كمال محسوب ميشود، همه در آن مقام جمع است و مراتب وجود در آن حضرت به صورت جامع وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر، به تاپیک زیر مراجعه شود:

http://forum.zaman-aj.ir/thread6534.html#post36704
 
بالا