مناطق حفاظت شده در ایران

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : مناطق حفاظت شده در ایران

منطقه حفاظت شده ساری گل، اسفراین


نام انگلیسی : Sarigol protected area

نام فارسی : منطقه حفاظت شده ساری گل


www.irandeserts.com_file_cms_files_shirvan.gif
اين منطقه به وسعت ۰۰۰‚۲۸ هکتار در شمال شرقى اسفراين قرار دارد و انواع درختان اُرُس، کرکو، بيد وحشى، زالزالک، سياهدانه، بوتهٔ گَوَن و انواع گياهان از گندميان و نعناعيان را در خود جاى داده است. حدود ۴۵۰۰ قوچ و ميش نيز در اين منطقه وجود دارد.


منطقه ساريگل در تاريخ بيستم شهريور ماه سال 1353 بموجب مصوبه شماره 47 مورخ 20/9/1352 با عنوان " منطقه حفاظت شده شاه جهان " رسماً تحت حفاظت سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفت. پس از انقلاب از منطقه حفاظت شده شاه جهان به منطقه حفاظت شده ساريگل تغيير نام داد و از آذر ماه سال 1381 بموجب اصلاحيه مصوبه شماره 99 مورخ 21/6/1381 شورايعالي حفاظت محيط زيست به دو منطقه با عناوين پارك ملي ساريگل و منطقه حفاظت شده ساريگل تقسيم شد.(محدوده امن منطقه حفاظت شده ساريگل به پارك ملي ارتقاء داده شد)
از آن تاريخ تا كنون منطقه شاهد تحولات مثبتي در روند افزايش گونه هاي گياهي و جانوري بوده، بگونه اي كه امروز يكي از مناطق شاخص نه تنها در استان بلكه در سطح كشور مي باشد.
مساحت : 28000 هکتار
موقعیت جغرافیایی :
شرق اسفراین بین مدارهای 00 34 57 تا 00 47 57 عرض جغرافیایی
00 55 36 تا 00 8 37 طول جغرافیایی
پوشش گیاهی :
تیپ غالب مرتعی : درمنه و گرامینه ها
گیاهان صنعتی و دارویی : باریچه، آویشن، کاکوتی، علف چای،گون و.......
تیپ غالب درختی و درختچه ای : گونه ارس از گونه های حفاظت شده دیگر می توان به کلاه میر حسن، چوبک، ارس زرشک، بید و...... نام برد.
حیات وحش شاخص منطقه :
قوچ و میش اوریال، پازن، کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، گربه پالاس، کفتار، گرگ، روباه و .... آبزیانی نظیر کپور ماهیان
پرندگانی نظیر :
باقرقره، کرکس، انواع عقابها، شاهین، کبک، تیهو،دلیجه،.......
خزندگانی چون :
مار افعی پلنگی، مار جعفری، کفچه مار، کور مار شنی، بزمچه و انواع مارمولک از دیگر زیستمندان ساریگل می باشند.
چشم انداز (Land scape ) :
از شاخص ترین جاذبه های طبیعی این منطقه میتوان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردغان، روستای سرچشمه، مناطق دیدنی پشت سد اسفراین و ...... اشاره کرد
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_0fa98493_0315_40f0_87d5_e76b7854fbdb.jpg

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_087fdf2e_3e4e_43ee_85e7_c5902b74eb6e.jpg

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_e91c94b7_b54d_4f27_b807_c5585dfe274f.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : مناطق حفاظت شده در ایران

منطقه حفاظت شده سبزکوه ، چهارمحال و بختیاری


نام انگلیسی : Sabz Kouh protected area

نام فارسی : منطقه حفاظت شده سبزکوه


www.irandeserts.com_file_cms_files_kord2_2836_29.gif
منطقه حفاظت شده سبزكوه در استان چهارمحال و بختياري، بين 27/31 تا 52/31 عرض شمالي و 20/50 تا 09/51 طول شرقي، واقع شده و مساحت آن 54291 هكتار است.
پوشش گياهي: بلوط، گلخونك، پسته وحشي، آلبالوي وحشي، ارس، بادام وحشي، ارژن، زالزالك، گرامينه، لگومينوز
پستانداران: كل و بز، قوچ و ميش، پلنگ، خرس قهوه اي، خوك وحشي، تشي، خرگوش، گرگ، شغال
پرندگان: كبك دري، تيهو، پرندگان شكاري


موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده سبز کوه بین شهرستانهای بروجن ،لردگان و اردل واقع شده است که در سال 1365 منطقه شکار ممنوع و در سال 1369 منطقه حفاظت شده اعلام شد.منطقه مذکور در 135 کیلومتری شهرکرد واقع شده است.سیمای طبیعی منطقه کاملا کوهستانی است.حداکثر ارتفاع آن 3870 متر از سطح دریا و دارای دره های عمیق ، آبشارهای متعدد و آب و هوای متعدد و آب وهوای متنوع می باشد.

پوشش گیاهی

بالغ بر 25 هزار هکتار از این منطقه پوشیده از جنگل بلوط بوده و سایر گونه های درختی از جمله کلخونک،پسته وحشی ،آلبالوی وحشی ،بادام وحشی ،زالزالکو ... را نیز داراست

گونه های جانوری

جانوران وحشی قابل ذکر منطقه عبارتند از :کلو بز،قوچو میش،پلنگ ،خرس قهو ه ای ، خوک وحشی ،گرگ،خرگوش و ... از پرندگان :کبک دری ، تیهوو انواع پرندگان شکاری را می توان نام برد

اهمیت منطقه از لحاظ گردشگری

این منطق به دلیل شرایط تقریبا طبیعی خود و برخورداری از تنوع زیستگاهی جانوری و گیاهیفدارای ارزشهای پزو هشی زیاددر زمسنه های مختلف و دارای ارزشهای اقتصادی زیاد از دیدگاه گردشگری است

از نقاط دیدنی و گردشگری این منطقه می توان به چشمه تنگ زیدان و آبشار آن با ارتفاع بیش از یکصد متر ،روستای دورک شاپوری ،باغات انبوه انار،روستا و امامزاده سرپیر فرود خانه های دوپلان و کره بس و نیز محل تلاقی این دو رودخانه در نزدیکی روستای معدن اشاره کرد

ضمنا آبشار دره عشق با ارتفاع بیش از یکصد متر که بین روستاهای دورک شاپوری و دره عشق در مرز دو منطقه حفاظت شده سبزکوه و جنگلی هلن واقع شده است . به اعتقاد بسیاری از گردشگران این آبشار و چشم انداز آن یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی ایران می باشد.
12082009-75fa-4f18-ba1b-085e19b51135.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : مناطق حفاظت شده در ایران

منطقه حفاظت شده سراج، هرمزگان


نام انگلیسی : Seraj protected area

نام فارسی : منطقه حفاظت شده سراج


www.irandeserts.com_file_cms_files_seraj.gif
موقعیت جغرافیایی منطقه:

منطقه حفاظت شـده به وسـعت60980 هکتار در مختصات جغـــرافیایی´ 53ْ 26 –´ 44 ْ26 عرض شمالـی و´ 58 ْ 53 - ´ 31 ْ53 طول شرقی در منتهی الیه ناحیه غربی استان در حوزه استحفاظی شهرستان بندر لنگه در حد فاصل بین بندر مقام و بندر چارک، مجاور نوار ساحلی خلیج فارس در110کیلومتری بندر لنـگه و40 کیلومـتری بندر چـارک واقع شده است.
تاریخچه حفاظت منطقه:
این منطقه به دلیل ارزشهای زیستی و زیستگاه گونه های کل و بز - قوچ و میش و جبیر طبق مصوبه 173 شورای عالی حفاظت محیط زیست در تاریخ 9/9/79 بعنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان قرار گرفت .
منطقه حفاظت شده سراج در حاشیه کرانه های نیلگون خلیج فارس دارای چشم انداز ها و مناظر متنوعی است، دشت ها، تپه ماهورهایی با شیب ملایم در جهت شمال ، شیب تند و عمیق در سمت جنوبی می باشد . بلند ترین نطقه این منطقه 760 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقه شامل جنگل های گرمسیری، مرتع، بوته زار و اراضی فاقد پوشش گیاهی و نوار ساحلی است این روند تغییر ارتفاع از سواحل تا قله های مرتفع در پهنه ای کم عرض ، جلوه هایی بکر و بدیع را در دیدگان هر صاحب ذوقی به تصویر می کشد .
با توجه به اقلیم منطقه پوشش گیاهی به تبع آن از عناصر مناطق استوایی تشکیل شده است . در دامنه ها و اراضي هموار و در دره ها با جهت شمالي منطقه درختان آكاسيا از گونه هاي شاخص و عمده محسوب مي شود ٬ که با تاج پوشش چتری خود سیمای جنگلی منطقه را به طبیعت زیبای " اکوسیستم ساوانا " شبیه کرده است . ساير درختان موجود در منطقه شامل كهور، كنار، عناب، كسور، انار شيطان، بادام وحشي و درختچه هاي گز، ناترک، استبرق، شمع، اسكنبيل مي باشد . در حد جنوبي و در نواحي ساحلي انجير معابد نيز ديده مي شود.

مهمترین پرندگان موجود در منطقه:
جيرفتي، هوبره، قمري، كوكر، دودوك و انواع پرندگان شکاری از جمله بالابان و شاهین و حواصیل خاکستری اشاره کرد.
پستانداران عمده منطقه:
قوچ و ميش ، كل و بز ، جبير ، خوك وحشي ، گربه وحشي ، كفتار ، شغال ، روباه و موش خرما ، خرگوش و تشي اشاره كرد
انواع مار ، آگاماها ، بزمجه و لاك پشت دريايي كه براي تخم گذاري به سواحل ماسه اي حاشيه جنوبي اين منطقه مهاجرت مي كند، از خزندگان بارز منطقه حفاظت شده سراج مي باشند.
1eb5439b-f8d5-4e01-a5ed-ceef82b8a6db.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : مناطق حفاظت شده در ایران

منطقه حفاظت شده سرانی ، خراسان


نام انگلیسی : Sarany protected area

نام فارسی : منطقه حفاظت شده سرانی

www.irandeserts.com_file_cms_files_shirvan.gif
منطقه حفاظت شده سرايي در استان خراسان بين52/37 تا 41/37 عرض شمالي و 13/58 تا 51/57 طول شرقي واقع شده است. مساحت آن 15895 هكتار مي باشد.

پوشش گياهي: اورس ,زرشك,گون , گوجه وحشي,درمنه و كلاه ميرحسن.

پستانداران: قوچ و ميش اوريال , كل و بز,پلنگ,گربه وحشي,گراز, گرگ,روباه , شعال ,كفتار,تشي و سمور.

پرندگان : تيهو, عقاب,باز, سارگپه ,كوركور,قرقي,دليجه, كركس,زرده پره ,چكاوك,باقرقره و سهره.

منطقه حفاظت شده گلول و سراني با وسعتي بيش از 18 هزار و 144 هكتار در فاصله 85 كيلومتري شمال شيروان و در منتهي اليه حد شمال شرقي خراسان شمالي واقع شده و ضلع شمالي اين منطقه با طول نزديك به 30 كيلومتر با كشور تركمنستان هم مرز است.

به گزارش ايسنا، منطقه حفاظت شده گلول و سراني داراي آب و هوايي عموماً كوهستاني، با شيبهاي تند و درههاي عميق و صخرههاي مرتفع است.

اين منطقه قسمتي از رشته كوههاي موسوم به كپه داغ را تشكيل داده و از مناظر بديع و فريبندهاي برخوردار است.

منطقه حفاظت شده گلول و سراني با توجه به دارا بودن ويژگيهاي خاص طبيعي، از جمله جنگلهاي انبوه درختان ارس و تنوع بسيار زياد پوشش گياهي و نيز زيستگاه خالص ترين قوچ اوريال، اولين بار در 27 تيرماه سال 1350 توسط سازمان شكار باني و نظارت بر صيد آن زمان با عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

تعدادي روستا در حاشيه جنوب و جنوب غرب اين منطقه وجود دارد كه ساكنان آنها عمدتاً از كردهاي كرمانج بوده و حرفه اصلي اغلب آنان دامداري است و تعدادي به كشاورزي و باغباني مشغول هستند.

روستاي سراني تنها روستايي است كه در مرزهاي اين منطقه قرار دارد و نام منطقه نيز برگرفته از اين روستاست.

پستترين نقطه در اين منطقه در رنج ارتفاعي 1400 متر و بالاترين نقطه منطقه در رنج ارتفاعي 2900 متر قرار دارد و دماي متوسط سالانه هشت درجه سانتيگراد و بارندگي متوسط 45 متر است.

اين منطقه داراي زمستانهاي سرد و تابستانهاي معتدل بوده و سرما و يخبندان در آن از آبان ماه، آغاز و تا اوايل ارديبهشت ماه ادامه مي يابد.

ميزان بارش در اين مناطق بين 400 تا 500 ميليمتر به طور متوسط در سال است و حداقل درجه حرارت در گرمترين روزهاي سال از 25 درجه سانتيگراد تجاوز نميكند.

در پايين دشت اين منطقه تخته گلول قرار دارد كه در فصل بهار داراي چشم اندازي زيبا از پوشش گياهي به گل نشسته اعم از شقايق، خيارك و انواع بالشتكي است و در داخل اين منطقه پوشش انبوه ارس در ارتفاعات منطقه قرار دارد كه در نقاطي كه ارس وجود ندارد انواع بالشتكيها از قبيل گون، كلاه ميرحسن، چوبك و اسپرس خاردار، پوشش زيبا و چشم نوازي به عرصههاي طبيعي منطقه بخشيده است.

در منطقه حفاظت شده گلول و سراني حيوانات و پرندگاني همچون قوچ و ميش اوريال، پلنگ، گربه وحشي، گراز، سمور سنگي، خرگوش، داركوب قهوهاي كه بسيار كمياب است، سهره سياه و كبك دري نيز زندگي ميكنند.

از چشمههاي اين منطقه نيز ميتوان به كور چشمه، قربان چشمه، چشمه گيري اشاره كرد كه در كنار رودخانهاي كه در مرز جنوبي منطقه به طرف سراني جاري است منابع آبي منطقه را تشكيل ميدهند.

از نقاط ارتفاعي اين منطقه ميتوان علم، قله چوپان، ارتفاعات تنبل، كوه بزان، كور چشمه كوه كناره نام برد.

بجز تخته گلول(گليل) زيارتگاه زكرياي پيغمبر (ع) نيز در ارتفاعات جنوبي اين منطقه حفاظت شده واقع است كه در روزهاي تعطيلات پذيرايي انبوهي از مردم محلي و غيربومي از ساير نقاط استان و حتي كشور است.

در دو كيلومتري غرب روستاي سراني محلي به نام قدمگاه ايوب وجود دارد كه داراي درختان قطور و كهنسال ارس است در ميان اين درختان، درخت ارس بسيار بزرگي وجود دارد كه به لحاظ قطر تنه و قدمت كهنسال ترين ارس در خراسان بزرگ بوده و جزو پنج درخت ارس كهنسال ايران است.

با توجه به ارزش زيستي اين درخت اقداماتي جهت ثبت آن در فهرست در ختان كهنسال و آثار طبيعي ملي از سال 85 از سوي اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي صورت گرفت كه در سال گذشته جزء آثار طبيعي ملي كشور به ثبت رسيد.

منطقه حفاظت شده گلول و سراني داراي سه محيط باني در جنوب، جنوب غرب و غرب منطقه است كه توسط محيط بانان پرتلاش و زحمت كش منطقه گشت و كنترل حفاظت ميشود.

نسبت مساحت اين منطقه به مساحت كل مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست خراسان شمالي 6.65 درصد است.

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_f1c3029d_cbf7_4593_a7b1_6c090d17452f.jpg

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_886cd4ad_6e30_428a_a11a_86979ff5443a.jpg

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_6250cf29_0697_4a33_819a_579a887061c2.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : مناطق حفاظت شده در ایران

منطقه حفاظت شده سرخ آباد ، زنجان


نام انگلیسی : sorkhabad protected area

نام فارسی : منطقه حفاظت شده سرخ آباد


www.irandeserts.com_maps_map_sorkhabad.gif
منطقه حفاظت شده سرخ آباد در استان زنجان بين14/36 الي 3/36 عرض شمالي و 28/49 الي 43/49 طول شرقي واقع شده است. مساحت آن در120010 هكتار مي باشد.

پوشش گياهي: اورس ,گردو, بلوط,سياه تلو, بنه , زالزالك, گون , آويشن,درمنه و باريجه .

پستانداران: آهو, كل و بز, خوك وحشي , كفتار, تشي و خرس قهوه اي.

پرندگان : كبك و كبك دري .

آبزيان: كپور,سيم ,اسپله.



اين منطقه در 18 كيلومتري جنوب شرق زنجان واقع شده است. اين منطقه به دليل شرايط اكولوژيكي خاص خود، دارا بودن زيست گاه هاي متنوع كوهستاني، تپه ماهوري، دشتي و محيط هاي آبي از تنوع گونه جانوري بالايي برخوردار است. آهوي ايراني زیباترين و بارزترين پستاندار منطقه است. تشي بزرگترين جونده منطقه است كه در اطراف باغها و مزارع زندگي مي كند و آفت محصولات باغي و جاليزي است.
كل و بزوحشي، خرس قهوه اي، پلنگ، شنگ(پستاندار خزدار) و انواع پرندگان بومي و مهاجر مانند بالابان، قرقي، طرلان، شاهين، كبك دري، تيهو، كبك و ... انواع مارها، مارمولك ها و ماهي ها در این منطقه زندگی می کنند. اين منطقه از وفورگياهي با ارزشي برخوردار است مانند باريحه و راس ... اين منطقه بيش از نيمي جنگل هاي طبيعي و خودرو استان زنجان را در خود جاي داده است. كوه هاي قله ها و دره هاي اين منطقه زيبايي خاصي را براي بينندگان رقم زده است.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : مناطق حفاظت شده در ایران

منطقه حفاظت شده سرولات و جواهردشت


نام انگلیسی : Javaherdasht & Sarvelat protected area

نام فارسی : منطقه حفاظت شده سرولات و جواهردشت


www.irandeserts.com_file_cms_files_gach_283_29.gif
اين منطقه با مساحت 21254هكتار واقع در استان هاي گيلان و مازندران در سال 1378حفاظت شده اعلام شد. منطقه اي كوهستاني با رودخانه هاي فراوان و داراي اقليم مرطوب معتدل و خيلي مرطوب سرد است.

وجود يك دامنه ارتفاعي كامل از جنگل هاي حيركاني، از جلگه تا مراتع ييلاقي از ويژگي هاي منطقه به شمار مي آيد. توسكاهاي ييلاقي و قشلاقي فراوان ترين گونه هاي درختي اين منطقه جنگلي هستند.مرال، شوكا، بزو پازن، گراز، شغال، روباه معمولي، گربه جنگلي، شنگ، خرس قهوه اي، پلنگ، قرقاول، كبك دري، ماهي هاي سفيد و قزل آلا از جمله گونه هاي مهم جاموري منطقه به شمار مي آيند.

دسترسی: روستایی در فاصله۳کیلومتری جنوب چابکسر در کنار رود خانه پر آب آچی رود در ابتدای دامنه شمالی البرز نظر هر بیننده تازه وارد را به خود معطوف می نماید . با عبور از جاده جنگلی این روستا علاوه بر مشاهده چشم اندازهای جنگلی و سکونت گاههای انسانی دو طرف جاده ضمن قرارگیری بر فراز این روستا از بالا دست می توان کشتزارها و سکونت گاههای منطقه جلگه ای را مشاهده نمود.
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_904550e8_3806_4a53_978a_efd36bdeb44c.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : مناطق حفاظت شده در ایران

منطقه حفاظت شده سفیدکوه ، لرستان


نام انگلیسی : Sefid Kouh protected area

نام فارسی : منطقه حفاظت شده سفید کوه

www.irandeserts.com_file_cms_files_lor_287_29.gif
منطقه حفاظت شده سفيدكوه در استان لرستان بين18/48 تا 43/47 عرض طول شرقي و 49/33 تا 29/33 عرض شرقي واقع شده است. مساحت آن 71477 هكتار مي باشد.
پوشش گياهي: بلوط ,ارژن, كيكم ,انجير وحشي, زالزالك ,آلبالوي وحشي,گلابي وحشي, بنه , گون ,درمنه, چوبك و آويشن.
پستانداران: كل و بز, قوچ و ميش ,خرس قهوه اي , پلنگ ,گراز و گرگ.



منطقه حفاظت شده سفيدكوه به وسعت 69500 هكتار در 67 كيلومتري شمال غربي خرم آباد واقع است. بخش اعظم اين منطقه را ارتفاعات تشكيل مي دهند كه بلندترين نقطه آن كوه كوربوري به ارتفاع 2854 متر و پست ترين نقطه آن داراي ارتفاع 1500 متر از سطح درياست.

طيف زيستي منطقه با تعيين درصد گونه هاي متعلق به هر يك از شكل هاي زيستي ترسيم شد. جايگاه اين منطقه حفاظت شده از نظر جغرافيايي گياهي ايران براساس داده هاي حاصل از پراكنش جغرافيايي گونه شناسايي شده و منابع موجود مورد بررسي قرار گرفت. از 148 گونه و زيرتقسيمات گونه اي منطقه، 1 گونه سرخس، 115 گونه دو لپه اي و 32 گونه تك لپه اي هستند. اين گونه ها به 47 تيره و 117 جنس تعلق دارند. مهمترين تيره هاي گياهي منطقه از نظر غناي گونه اي به ترتيب عبارتند از: Asteraceae، Liliaceae، Rosaceae و Poaceae. 98 گونه (2/66 درصد) فلور منطقه انحصاري ناحيه ايراني – توراني هستند كه از اين تعداد 17 گونه مختص ايران مي باشند و در ميان آنها پراكنش گونه هاي Alcea koelzii، Amygdalus elaegnifilia، Arum giganteum، Centaurea phlomoides، Dionysia gaubae، Pyrus glabra و Quercus brantii var.persica به رشته كوه هاي زاگرس محدود مي شود. در بين گياهان منطقه همي كريپتوفيت ها با 52 گونه (1/35 درصد)، ژئوفيت ها و تروفيت ها به ترتيب با 37 گونه (25 درصد) و 33 گونه (3/22درصد) فراوانترين شكل هاي زيستي محسوب مي شوند.
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_10e8e68c_056f_44f4_8a45_51591db81da4.jpg



 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : مناطق حفاظت شده در ایران

منطقه حفاظت شده سیاه رود، رودبار


نام انگلیسی : Haray-e Minab protected area

نام فارسی : منطقه حفاظت شده سیاه رود


www.irandeserts.com_file_cms_files_rodbar_281_29.gif
اين منطقه با مساحت 28289 هكتار در سال 1378 حفاظت شده اعلام شد. منطقه اي است كوهستاني با رودخانه هاي فراوان در استان گيلان. سياه رود به طور عمده از جنگل هاي با ارزش هيركاني پوشيده شده است.

گونه هاي درختي مهم آن عباتند از: راش، آزاد، ليلكي، بلند مازو، ممرز، انجيلي، توسكاهاي ييلاقي و قشلاقي، پلت، گيلاس وحشي و... مرال، شوكا، پلنگ، خرس قهوه اي، گراز، شغال، روباه معمولي، تشي، گربه جنگلي، جغد كوچك، راسو، آبيا، كبك، داركوب، عقاب طلايي از جانوران مهم منطقه به شمار مي روند.اثر طبيعي ملي سوسن سفيد در حاشيه جنوبي اين منطقه قرار دارد.

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_8e848ec5_c42f_4357_9c54_b566996e4aa5.jpg

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_5c864c7c_9359_4292_8d9d_de516c232f66.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : مناطق حفاظت شده در ایران

منطقه حفاظت شده سیاه کشیم ، گیلان


نام انگلیسی : Siah Keshim protected area

نام فارسی : منطقه حفاظت شده سیاه کشیم


www.irandeserts.com_file_cms_files_lahijan_282_29.gif
منطقه حفاظت شده سياه كشيم در استان گيلان بين17/49 تا 25/49 طول شرقي و 22/37 تا 27/37 عرض شمالي واقع شده است. مساحت آن 4114 هكتار مي باشد.

پوشش گياهي: ني, سه كوله خيز, آزولا و سيم واش .

پرندگان : چنگر طاووسك .

این منطقه جنوبی‎ترین بخش تالاب انزلی را شامل می‎شود. آب*های اضافی فراهم آمده از رودخانه‎های واقع در حوزه آبریز سیاه کشیم از طریق تنگه نسبتاً باریکی که در شمال خاوری آن قرار دارد به بخش مرکزی تالاب انزلی وارد می‎شود.

با توجه به این *که ایستم مورد نظر از هیچ نقطه دیگری با مرداب انزلی ارتباط ندارد لذا می‎توان آن را به صورت ایستم جدایی در نظر گرفت. تالاب سیاه کشیم بین دو طول خاوری 49 درجه و 17 دقیقه و 49 درجه و 25 دقیقه و عرض‎های شمالی 37 درجه و 22 دقیقه و 37 درجه و 27 دقیقه قرار گرفته است. این پهنه آبی محدود است از شمال به خشکی ماه روزه – که به صورت شبه جزیره‏ای میان سیاه کشیم و مرداب انزلی استقرار یافته است – از خاور به تالاب انزلی و رودخانه سیاه درویشان، از جنوب به محدوده روستاهای لاکسار، نرگستان، چومثقال، گاو کده، کلسر، اسفند و مزارع شمالی چکوور و بالاخره از مغرب به مزارع ضیابر، مازران محله بهمبر و مزارع جنوبی ویشکا، از لحاظ تقسیمات کشوری محدوده مورد نظر در حوزه شهرستان‎های بندر انزلی و صومعه‏سرا قرار دارد.
به طوری که گفته می‎شود سال‏ها پیش از این یک عروس را از روستای اسفند (واقع در ساحل جنوبی این منطقه) به روستای آبکنار (که درکناره شمالی قرار دارد) با قایق می‎بردند که بر اثر وزش باد شدید قایق واژگون شده و عروس (که در زبان محلی «گیشه» خوانده می‎شود) در آب غرق می‎شود. لذا این منطقه به منظور حفاظت، توسط سازمان شکاربانی و نظارت بر صید سابق، انتخاب شد، با توجه به مشابهت واژه گیشه با نام کشیم (یکی از پرندگان آبزی است که برای زمستان گذرانی به این سامان مهاجرت می‎نماید) عنوان سیاه کشیم جهت این منطقه برگزیده شد.
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_6995d8a5_d2dd_463b_ae34_e8de80f6cf15.jpg

9176b8a8-aa9e-4b56-b6a7-47f55ab24447.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : مناطق حفاظت شده در ایران

منطقه حفاظت شده شالو و مونگشت ، خوزستان


نام انگلیسی : Shalo & Moongasht protected area

نام فارسی : منطقه حفاظت شده شالو و مونگشت


www.irandeserts.com_file_cms_files_dena_288_29.gif
اين منطقه با مساحت 12991 هكتار واقع در استان خوزستان در سال 1378 حفاظت شده اعلام شد. قسمت عمده منطقه كوهستاني برفگير و ارتفاع آن بين 780 تا 3200 متر از سطح درياست. متوسط دما و بارندگي ساليانه 22 درجه سانتيگراد و 550 ميليمتر موجب تشكيل اقليم نيمهمرطوب معتدل در ناحيه شدهاند. رودخانه پرآب كارون در شرق منطقه جريان دارد. منطقه با پوشش جنگلي بسيار خوب و زيبا از غناي زيستي جانوري و گياهي خوبي برخوردار است. بلوط ايراني گونه درختي شاخص و غالب منطقه به شمار ميرود. علاوه بر آن گونههاي بنه، كلخنگ، انجير، كيكم و ... در منطقه ميرويند. گونههاي مهم جانوري منطقه عبارتند از: پلنگ، خرس قهوهاي، سنجاب ايراني، كبك، تيهو، كمركلي، سنگچشم، داركوب و ... جلوههاي زيباي طبيعي، وجود رودخانه كارون در نزديكي منطقه و راههاي دسترسي مناسب، زمينه فعاليتهاي گردشگري را در منطقه فراهم نمودهاند.


كوهستان مونگشت در شهرستانهاي لردگان و ايذه، مركب از كوههاي تنوش، ناشليل، زردحلقه، نشا، سهپران، سرچاه، قوچه، بدرنگان، برآفتاب، كله، كلمه و دوزرد قرار دارد. بلندترين قله اين كوهستان سه هزار و ششصد و سيزده متر ارتفاع دارد كه در 55 كيلومتري جنوب شرقي ايذه و در پنجاه و دو كيلومتري گرمان و در سيزده كيلومتري شمال غربي روستاي ليراب واقع شده است. رودخانههاي هلايجان، آب زردك، صيدون از دامنههاي غربي، ليراب و سمه از دامنه جنوبي، خرسان و كارون از دامنههاي شرقي اين كوهستان سرچشمه ميگيرند. بخش عظيمي از اين كوهستان را جنگلهاي نسبتاً انبوه پوشانيده و در انتهاي آن درياچهاي به نام «بوندان» ايجاد شده است.
36e1f4bc-f553-416b-b8d6-e44f066f5b32.jpg
 
بالا