صدای پروتئین ها هم در آمد

~Bahar~

عکـــــاس آزمایشی
"کاربر *ویژه*"
[FONT=&quot]دیگر برای روئیت توالی اسید های آمینه یک پروتئین لازم نیست آن را مشاهده کنید . کافی است کاست آن را اجرا کنید تا به نوای پروتئین دلخواهتان گوش دهید ! اگر زبان تبدیل پروتئین به موسیقی را بلد باشید .فقط با گوش کردن موسیقی کلاسیک یک پروتئین به توالی اسیدهای آمینه آن پی خواهید برد . در خبری که دیروز در سایت ساینس دیلی منتشر شده بود تصویری از نت های موسیقی یک پروتئین درج شده است. [/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]این نت ها برگردان توالی اسید های آمینه یک پروتئین هستند تعداد ۲۰ اسید آمینه به تعداد نت های موسیقی به طور قراردادی ترجمه شده اند تا الفبای صوتی پروتئین ها ایجاد گردد. دانشمندان زیست شناسی مولکولی انستستو[/FONT][FONT=&quot]UCLA[/FONT][FONT=&quot] برای پروتئین ها تعداد ۲۰ نت موسیقی تعریف کرده اند . نکته جالب توجه اینکه پروتئین های مختلف موسیقی های متفاوتی دارند و یک تناظر یک به بیک بین پروتئین ها و قطعات موسیقی وجود دارد . هر پروتئین یک موسقی منحصر به فرد دارد . شاید در آینده ای نزدیک بتوان به جای مشاهده اثرات ژل انگشت نگاری ژنی ومقایسه نوارهای ایجاد شده افراد روی ژل الکترو فورز به آهنگ ویژه آن فرد گو ش فرا داد . این آهنگ باید از سر هم کردن تعدادی قطعه موسیقی مربوط به پروتئینهای فرد بوجود آمده باشد ![/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

13577790961.jpg
[/URL][/IMG]



[FONT=&quot] مطلب اضافه : زيست شناسان مولكولي موفق شده اند توالي هاي پروتئيني را به موزيك كلاسيك برگردانند![/FONT][FONT=&quot]
اين مطلب كه در سايت تازه هاي علمي [/FONT][FONT=&quot]Science Daily[/FONT][FONT=&quot] آورده شده است بيان مي دارد كه زيست شناسان مولكولي سازمان [/FONT][FONT=&quot]UCLA[/FONT][FONT=&quot] توالي هاي پروتئيني پروتئين هاي گياهي و جانوري را به ترتيب اصلي آنها در موسيقي كلاسيك بازگرداني كرده اند.
پژوهشگران اين پروژه خانم تاكاهاشي و آقاي ميلر هستند كه در بخش ايمني شناسي و ژنتيك مولكولي [/FONT][FONT=&quot]UCLA[/FONT][FONT=&quot] مشغول به كار مي باشند.

ميلر مي گويد: "ما توالي هاي پروتئيني را به موسيقي تبديل كرده ايم و مي توانيم براي هر پروتئين يك سيگنال صوتي تعريف كنيم". وي كه پروفسور ميكروبيولوژي، ايمني شناسي و ژنتيكي مولكولي [/FONT][FONT=&quot]UCLA[/FONT][FONT=&quot] است همچنين اظهار مي دارد "هر پروتئين داراي شاخصه ي صوتي منحصز به فردي است به اين دليل كه هر پروتئين توالي ويژه ي خود را دارد".

تاكاهاشي عضو ديگر [/FONT][FONT=&quot]UCLA[/FONT][FONT=&quot] و دستيار پروژه هاي پژوهشي اين موسسه كه يك پيانيست نيز هست مي گويد: "ما براي هر آمينو اسيد يك تار در موسيقي تعريف كرده ايم و مي خواهيم ببينيم آيا مي توان الگوهاي موسيقي نهاده شده در توالي
آمينواسيد ها را به فرم شنيداري تبديل كرد. در واقع با اين پروژه در نظر داريم به آهنگ پروتئين ها با نگاه كردن به توالي هاي آنها پي ببريم !"

ساختمان پروتئين ها در واقع توالي هاي خطي از از 20 اسيدآمينه ي مختلف هستند كه در نظر گرفتن يك نت موسيقي براي هر يك از آنها در نهايت يك مقياس 20 نتي به دست مي دهد.
بنا به گفته ي تاكاهاشي "يك مقياس 20 نتي محدوده ي بزرگي را در بر مي گيرد در حالي كه ما به مقياس كوچكتري نياز داريم به همين دليل آمينو اسيدهاي مشابه را جفت مي كنيم و تنوع نت هاي موسيقي را براي هر يك جفت آمينواسيد مشابه به كار مي بريم. همچنين هر جز موسيقي را براي نشان دادن شاخصه ي ويژه اي از پروتئين به كار مي بريم و در همين حال به اصل تبديل توالي هاي پروتئيني به موسيقي نيز همچنان پايبند هستيم و ريتم موسيقي را به صورت ديكته شده از توالي پروتئيني بر مي داريم".

ميلر در مورد اين پروژه مي گويد: "انجام اين ابتكار سالها در نظرم بود ولي مي دانستم بايد فردي را در اختيار داشته باشم كه در عين زيست شناس مولكولي بودن يك موسيقي دان حرفه اي نيز باشد كه در نهايت خانم تاكاهاشي را ملاقات كردم و متوجه شدم ايشان همان فردي هستند كه به دنبال آن بودم".

همچنين تاكاهاشي مي گويد: "تا قبل از آشنايي با آقاي ميلر و شروع اين پروژه، موسيقي و زيست شناسي مولكولي دو دنياي جدا در ذهن من بودند ولي با انجام اين ابتكار اكنون من مي توانم توالي هاي پروتئيني را حتي به معلم موسيقي خودم كه هيچ پيش زمينه ي زيست شناسي ندارد با استفاده از نت هاي موسيقي معرفي كنم!"

ميلر و تاكاهاشي اولين افرادي نيستند كه سعي در تبديل توالي هاي پروتئيني به نتهاي موسيقي داشته اند ولي موسيقي آنها از نظر بسياري، ملوديك تر و هماهنگ تر و داراي از هم گسيختگي بسيار كمتري نسبت به نسخه هاي پيشين است.

در ابتدا اين دو نفر شروع به تبديل آمينو اسيدها به نتهاي موسيقي كردند و سپس تاكاهاشي اين نتها را با توجه به ترتيب قرارگيري آنها در توالي پروتئيني مرتب كرده و با پيانو مي نواخت. سپس با كمك فرانك پتي برنامه نويس كامپيوتر شروع به طراحي برنامه اي كردند كه به طور خودكار نتهاي تعريف شده توسط ميلر و تاكاهاشي را بر اساس توالي هاي پروتئيني مختلف مرتب كند تا كار استخراج موسيقي تواليهاي بسيار بزرگ سريعتر انجام شود.

تاكاهاشي ابتدا توالي پروتئين [/FONT][FONT=&quot]ThA[/FONT][FONT=&quot] انساني را به موسيقي برگرداند. اين پروتئين تيميدين را در ساختار [/FONT][FONT=&quot]DNA[/FONT][FONT=&quot]جاسازي مي كند.

سپس نوبت پروتئين هانتينگتون بود كه نقش مهمي در بيماري هانتينگتون دارد. اين بيماري در نتيجه ي تكرار غيرعادي گلوتامين در توالي يك پروتئين عصبي اتفاق مي افتد كه باعث مي شود پروتئين ساختار طبيعي خود را از دست داده و نتواند پيام رساني عصبي رو درست انجام دهد و در نتيجه عارضه ي عصبي گريبانگير شخص مي شود.

خانم تاكاهاشي و آقاي ميلر در صدد هستند يك سي دي حاوي آهنگهاي مربوط با توالي هاي مختلف پروتئيني را منتشر كنند.

اين اقدام در كل براي دانشجويان زيست شناسي مولكولي كه در پي يادگيري سريع و جذاب تواليهاي پروتئيني هستند بسيار مفيد مي باشد. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]






 
بالا