دنیای جدید عینکها، از بهبود بینایی تا درمان ناشنوایی و افسردگی

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
روزهایی که از عینک تنها برای دیدن استفاده میشد، گذشته است و اکنون محققان در حال کار بر روی عینکهای فناوری پیشرفته هستند که میتوانند به انسان در شنوایی بهتر، خواب آرامتر و حتی شاد بودن کمک کنند.

www.arshnews.ir_images_docs_000026_n00026777_b.jpg




به گزارش عرش نیوز به نقل از ایسنا، به گفته دکتر فرانک اپرجسی، رئیس بیناییسنجی دانشگاه آستون، محققان به تازگی دریافتهاند که استفاده از عینک ممکن است از کاربردهای دیگری نیز برخوردار باشد.

یک پژوهش جدید نشان داده که تغییر نوع نور ورودی به چشم میتواند تاثیر زیادی در بدن داشته باشد.

به گفته اپرجسی، درک بهتر از سیستم بینایی و چگونگی ارتباط آن با بخشهای دیگر بدن بخصوص به مغز به همراه توسعه مواد سبک منجر به طیف وسیعی از مشخصات هوشمند شده، برای شناسایی و درمان برخی از بیماریها قابل استفاده هستند.

با توسعههای بیشتر در سالهای آینده و کاهش هزینه، میتوان شاهد استفاده بیشتر از عینک برای دلایل غیر از بینایی بود.

در این گزارش برخی از عینکهای سلامتی که ممکن است به زودی زینتبخش صورتها شود، معرفی شدهاند.

- لنزهای الکترونیک

لنزهای عادی با فاصله کانونی متغیر از دو قدرت لنز برای دید دور و نزدیک برخوردارند؛ از این رو کاربر باید از بخش بالایی یا پایینی برای تطبیق نگاه خود استفاده کند.

اکنون دانشمندان یک عینک جدید با نیروی پیل را ایجاد کردهاند که بطور خودکار میداند در چه زمان فرد خواهان خواندن کتاب یا نگاه به دوردست بوده و قدرت لنز را بر اساس آن تنظیم میکند.

عینک فناوری پیشرفته که در فریم آن ریزتراشه و پیل ادغام شده، حاوی بلورهای مایع در عدسی آن است.


این موارد در نمایشگرهای الکترونیکی مانند تلفن همراه و مایکروویو موجود بوده و در زمان اعمال یک جریان الکتریکی شکل خود را تغییر میدهند.

هنگامی که فرد رو به بالا نگاه میکند، عینک این حرکت چشم را تشخیص داده و پیل درون آن یک جریان الکتریکی ساطع میکند. این امر باعث تغییر ساختار بلورهای مایع شده و بطور موثری منجر به نازکتر یا ضخیمتر شدن عدسی میشود.

این عینک موسوم به emPowers حدود 800 پوند است.

به گفته دکتر اپرجسی، هزینه کنونی بسیار بالا است؛ چرا که قیمت یک عینک عادی دو کانونی حدود 80 پوند است. با این حال اگر هزینه این محصول پایین بیاید، بازار بزرگی در انتظار آن خواهد بود.

- کمک به شنوایی

عینکهای کمککننده شنوایی، حاوی ردیفی از چهار میکروفون ریز بر روی هر دسته بوده که صدا را از جهتی که بیینده با آن نگریسته، گرفته و صدای محیط را کاهش می دهد.

به گفته سازندگان، محصول آنها، کلام را مفهومتر کرده و به افراد دچار مشکل شنوایی کمک میکند تا سخن را از صداهای دیگر در یک اتاق شلوغ تشخیص دهد.

صداهای میکروفون با دو لوله ریز منعطف به گوشها منتقل میشود. در حقیقت این عینکها به جای سمعک پوشیده میشوند.

در یک کارآزمایی در دانشگاه رادباوند هلند، 15 مرد و زن ناشنوا از این سیستم برای یک روز استفاده کرده و حدود 91 درصد از آنها این دستگاه را به دلیل قابلیت فهم آن به سمعک خود ترجیح میدادند.

در پژوهش دوم 27 بیمار برای هفت ماه از این دستگاه استفاده کرده و باز هم کاربران به دلیل آسانی ارتباط و شنیدن با وجود صداهای زمینه، آن را ترجیح دادند.

این عینکها که توسط شرکت هلندی Varibel منتشر شده، حدود 1700 پوند بوده و از عدسی ساده یا طبی برخوردار است.

- شادتر کردن فرد

این عینکها که حد وسطی از عینک و آفتاب گیر بوده، حاوی هشت لامپ کوچک است که چشم را در زیر نور سفید قرار میدهد.

نوردرمانی برای برخی بیماریها از جمله اختلال عاطفی فصلی و افسردگی مورد استفاده است چرا که تصور میشود نور سفید با عث افزایش تولید مواد شیمیایی احساس خوب در مغز میشود.


محققان دانشگاه لیگ بلژیک این عینک را که «Luminette» نام داشته و 200 پوند است، بر روی 32 داوطلب آزمایش کردند. نتایج این پژوهش نشان داده که علائم اختلال عاطفی فصلی پس از استفاده کاهش و سطح انرژی افزایش مییابد.

به گفته دکتر اپرجسی، برای دستیابی به اثر درمانی کامل باید روزی 25 دقیقه از این عینک استفاده کرد.


- عینک خونخوار


این عینکهای رنگی موسوم به عینک خونخوار باعث افزایش رنگ خون در زیر پوست و مرئیتر شدن آن برای چشم شده که به پزشکان در تشخیص بهتر کمک خواهد کرد.


این عینکها در رنگهای بنفش، سبز یا صورتی تولید شدهاند. رنگ بنفش باعث مشخصتر شدن رگهای بنفش در زیر پوست و کمک به تعیین میزان اکسیژن درون خون شده، در حالیکه عینک سبز به شناسایی میزان خون در زیر پوست کمک میکند.


این عینکها در حال حاضر در چند مرکز درمانی در آمریکا مورد استفاده است. به گفته سازندگان آمریکایی، عینک صورتی به شناسایی تغییرات ثابت در پوست که با احساس مرتبط بوده، کمک میکند.


به گفته آنها، پوست افراد خشمگین کمتر قرمز شده و پوست افراد مضطرب، سبزتر میشود. شناسایی احساسات می تواند در موارد امنیتی و حتی در بررسی اوتیسم مفید باشد.


دکتر اپرجسی در مورد این عینکها اظهار کرد: علم پشت این عدسیها نشان دهنده قابلیت استفاده از آنها در موقعیتهای اضطراری پزشکی و بخشهایی از جهان است که از سیستم مراقبت بهداشتی ضعیفتری برخوردار بوده است.


- نجات از شیفت شب

کار کردن در شب با افزایش خطر برخی بیماریها مانند سرطان، بیماری قلبی، افسردگی و چاقی مرتبط است. پژوهشها این امر را با کاهش سطوح هورمون ملاتونین مرتبط دانستهاند که نقش مهمی را در تنظیم ساعت بدن ایفا میکند.


تولید ملاتونین معمولا کمی پس از تاریک شدن هوا افزایش مییابد اما مواجهه با نور زیاد در شب باعث اختلال در این فرآیند میشود.


محققان داننشگاه تورنتو برای خنثی کردن این شرایط، عینکی را تولید کردهاند که طولموجهای خاص نور را که با کاهش تولید ملاتونین مرتبط بوده، متوقف میکند.


نورهای با طول موج کوتاه بین 470 تا 525 نانومتر از تاثیر چشمگیری بر تولید این هورمون برخوردار است. پژوهشهای ابتدایی نشان داده این کارکنان که از این عینک استفاده کرده بودند، از سطح تولید نزدیک به عادی در شب برخوردار بوده و همچنین بر عملکرد و هوشیاری آنها تاثیر نداشته است.


به گفته دکتر اپرجسی، این عینکها همچنین میتواند برای افراد مسن که به دلیل اختلال در تولید ملاتونین با مشکل خواب در شبها مواجه هستند، مفید باشد.


- مبارزه با پرواززدگی


عینکهای تایمر مجدد که توسط محققان دانشگاه فلیندرز اتریش ابداع شده، برای مبارزه با تاثیرات پرواززدگی طراحی شده است.

این عینک که 175 پوند قیمت داشته، از لامپ سبز در کنارههای آن برخوردار بوده که درون چشم تابیده میشوند.


پرفسور لئون لاک، روانشناس دانشگاه فلیندرز و مخترع این عینک اظهار کرد: پژوهش گسترده ما نشان داده که نور سبز یکی از موثرترین طول موجها برای پیشبرد یا تاخیر ساعت بدن است.

طبق توصیه لاک پس از پرواز برای 50 دقیقه در روز برای سه روز از این عینک استفاده شود.

اگر فرد به یک مقصد شرقی که زمان آن جلوتر از زمان کشور فرد بوده، سفر کند، باید این عینک را از صبح روز بعد از پرواز استفاده کند و در صورت سفر به غرب، این کار پیش از خواب انجام میشود.


از این عینک همچنین میتوان برای کمک به هوشیار نگه داشتن کارکنان شیفتی و حتی کمک به بیدار شدن نوجوانان در صبح زود استفاده کرد.


- مبارزه با نابینایی


محققان دانشگاه آکسفورد در حال تولید یک عینک جدید هستند که میتواند کمک مفیدی برای نابینایان باشد.


این عینک که احتمالا حدود 600 پوند خواهد بود، از دو دوربین کوچک در هر سوی خود برخوردار است. این دوربینها از افراد، خودروهای در حال حرکت و اجسام بزرگ که میتوانند برای فرد مانع ایجاد کرده، عکس گرفته و این اطلاعات را به عدسی عینک میفرستند.

این عدسیها از نمایشگرهای خاص در داخل خود برخوردار بوده که باعث درخشش بیشتر اجسام در زمان نزدیکتر شدن فرد به آنها میشود.

کارآزماییهای اولیه نشان داده که کاربران توانستهاند میز و یک انسان در فاصله پنج متری خود را تشخیص دهند و سازندگان امیدوارند که این محصول در دو سال آینده آماده ورود به بازار شود.


- درمان سرگیجه


هر ساله میلیونها انسان به سرگیجه دچار میشوند که تصور میشود در اثر یک اختلال در حسگرهای تعادل بدن در داخل گوش یا مغز بوجود میآید.


دانشمندان بر این باورند که بینایی پیرامونی انسان، کلید چگونگی درک حرکت توسط بدن بوده و داشتن یک نقطه ثابت در بینایی پیرامونی میتواند با مشکلات موجود در سیستم تعادل بدن مبارزه کند.


محققان توانستهاند عینکهایی را تولید کنند که در کنار عدسی خود از نقطههایی برخوردار بوده و امید است که این نشانه در بینایی پیرامونی بتواند در درمان سرگیجه کمک کند.


- تشخیص اوتیسم


محققان آمریکایی از عینکهای ویژه پیگیر نگاه برای اندازه گیری ارتباط چشمی در کودکان استفاده میکنند.


کمبود ارتباط چشمی با چند بیماری از جمله اوتیسم مرتبط است.


این عینک از دوربینهای ریز برخوردار بوده که حرکات چشم را دنبال کرده و به گفته سازندگان، این شیوه میتواند به پزشکان در شناسایی تاخیر رشد احتمالی در یک مرحله ابتداییتر کمک کند.


 
بالا