عالمان اخلاق میگویند: منشأ و انگیزه درونی گناهان، سه نیروی نفس میباشد:
1. شهوت،
2.غضب
3.وهم.
نیروی شهوت، انسان را به افراط در لذت خواهی نفسانی میکشاند و سرانجامش، غرق شدن در فحشا و زشتیهاست.
نیروی غضب، انسان را به ظلم، طغیان، آزار رسانی و تجاوز، وادار میکند.
نیروی وهم، روح برتری طلبی، انحصارجویی، تکبر و خودخواهی را در انسان زنده میکند و او را به گناهان بزرگی وارد میکند.
به این مثال توجه کنید: آب، در عین حال که مایه حیات تمامی جانداران میباشد، اگر مهار نشود، به صورت سیلابی جریان مییابد و باعث نابودی حیات بشر میشود. بنابراین، این پدیده حیاتبخش نیز نیاز به سد سازی و مهار دارد و در صورتی برای بشر مفید خواهد بود که به هنگام نیاز، در کانال کنترل شده خاصی قرار گیرد و از دریچه مخصوصی، به مقدار نیاز، جریان یابد و در غیر این صورت، طغیان میکند و به باغها، کشتزارها و خانهها سرازیر شده، همه را ویران خواهد ساخت.
در مورد انسان نیز نیروی غضب، برای دفاع و شهوت، برای بقای نسل، لازم است؛ ولی اگر این دو غریزه بر اثر افسار گسیختگی طغیان کنند، موجب بروز جنایات ویرانگر و انحرافات جنسی و بیعفتی خواهند شد.
در نتیجه اگر بخواهیم جامعه را از لوث گناه پاک سازیم و یا وجود خویش را از آلودگی گناه حفظ کنیم، راهی جز کنترل و تعدیل غرایز و تمایلات نفسانی نداریم.
1. شهوت،
2.غضب
3.وهم.
نیروی شهوت، انسان را به افراط در لذت خواهی نفسانی میکشاند و سرانجامش، غرق شدن در فحشا و زشتیهاست.
نیروی غضب، انسان را به ظلم، طغیان، آزار رسانی و تجاوز، وادار میکند.
نیروی وهم، روح برتری طلبی، انحصارجویی، تکبر و خودخواهی را در انسان زنده میکند و او را به گناهان بزرگی وارد میکند.
به این مثال توجه کنید: آب، در عین حال که مایه حیات تمامی جانداران میباشد، اگر مهار نشود، به صورت سیلابی جریان مییابد و باعث نابودی حیات بشر میشود. بنابراین، این پدیده حیاتبخش نیز نیاز به سد سازی و مهار دارد و در صورتی برای بشر مفید خواهد بود که به هنگام نیاز، در کانال کنترل شده خاصی قرار گیرد و از دریچه مخصوصی، به مقدار نیاز، جریان یابد و در غیر این صورت، طغیان میکند و به باغها، کشتزارها و خانهها سرازیر شده، همه را ویران خواهد ساخت.
در مورد انسان نیز نیروی غضب، برای دفاع و شهوت، برای بقای نسل، لازم است؛ ولی اگر این دو غریزه بر اثر افسار گسیختگی طغیان کنند، موجب بروز جنایات ویرانگر و انحرافات جنسی و بیعفتی خواهند شد.
در نتیجه اگر بخواهیم جامعه را از لوث گناه پاک سازیم و یا وجود خویش را از آلودگی گناه حفظ کنیم، راهی جز کنترل و تعدیل غرایز و تمایلات نفسانی نداریم.