چقدر با خدا رفیقی؟

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=2][/h]




قرآن کریم فرماید: قُل اِنْ کانَتْ لَکُمُ الدّارُ الاخِرَةُ عِنْدَ اللهِ خالِصَةً مِنْ دُونِ الناس فَتَمَنَوا الْمَوْت (بقره/94)


بگو: «اگر آن (چنان که مدعی هستید) سرای دیگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه سایر مردم، پس آرزوی مرگ کنید اگر راست میگویید!»

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چقدر با خدا رفیقی؟

میگوید: ما به شما«معیاری»میدهیم تا ایمان خود را آزمایش کنید و درجه ایمان خود را شناسایی کنید، و این آیه ملاکی است هم برای گذشتگان و هم برای آیندگان . هر کس میخواهد ببیند چقدر با«خدا»دوستی دارد ببیند که چقدر با«مرگ»دوستی دارد . اگر میخواهید ببینید که بین او و خدا چقدر فاصله افتاده است، ببینید که بین او و مرگ چقدر فاصله افتاده است .


اگر انسان اعلم علما باشد اما با این معیار تطبیق نکند قرب عندالله ندارد . شما اگر معروفترین و مقدسترین اشخاص باشید،حتی مردم آب دهان شما را هم برای شفا ببرند و... اینها هیچکدام ملاک قرب شما به خدای تعالی نخواهد بود . باید به خود رجوع کنید و ببینید که با«مرگ»چه رابطهای دارید ؟!
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چقدر با خدا رفیقی؟

چون آن قبیل مسائل را گاهی خدای تعالی از باب امتحان صورت میدهد !!! ممکن است یک کسی«قطب»باشد، «تصرفاتی»هم انجام بدهد، و مردم هم چیزهایی از او ببینند اما اینها هیچکدام دلیل و معیار«تقرب» انسان نخواهد بود، و قرآن اخطار میدهد که مبادا«فریب»بخورید ! پس این آیه که میگوید: اِنْ کانَتْ لَکُمُ الدارُ الاخِرَه عِنْدَالله ...

در واقع دارد میگوید که: انسان ! همانطوریکه تب را با میزان الحراره اندازه میگیرند، تو هم میزان ارادت خودت را به من با میزان ارادت خودت با مرگ اندازه گیری کن ! هر اندازه که انسان تب داشته باشد، دلیل بر این است که توی وجودش یک میکروب و یک کانون چرکی وجود دارد، و وقتی که تب قطع شد معنایش این است که چرکها فرو نشسته است.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چقدر با خدا رفیقی؟

همانطوری که چرک در بدن انسان موجب تب میشود گناه هم در وجود انسان موجب وحشت از مرگ میشود و موجب علاقه به دنیا میشود . یعنی هر وقت میبینی که دکتر میگوید شما تب دارید، معنایش این است که یک جای بدن شما گرفتار تب میباشد و عفونت دارد . و وقتی هم که انسان وحشت ازمرگ دارد معنایش این است که یک جایش چرک دارد، چرک گناه ! این چرکها که برطرف شود آن تب هم فرو خواهد نشست، و درجهاش پایین خواهد آمد .

«نماز» انسان را بیدار میکند کهای انسان تو بندهای ! مبادا که«سجده»نکنی ! البته گاهی هست که انسان احساس بندگی میکند و سجده میکند؛ و گاهی هم هست که آنقدر سجده میکند تا یک وقت احساس بندگی کند . درست مثل اینکه گاهی موتور روشن میشود، و آنگاه ماشین راه میافتد و گاهی هم موتور خاموش است و هر چه هم که استارت میزنی موتور روشن نمیشود، و آنقدر آن را هُل میدهی و چرخش را به حرکت در میآوری تا یک وقت موتور روشن شود و راه بیفتد . ما نمازمان مثل هل دادن ماشین است !
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چقدر با خدا رفیقی؟

یعنی اول سجده میکنیم تا احساس عبودیت نماییم، تا که یادمان بیاید که بنده هستیم . گاهی یک ماشین تا یک کیلومتر هم برده میشود اما باز هم روشن نمیشود، اما نباید خسته شد . به ما گفتهاند که این ماشین را راه بیندازید و خسته نشوید، زیرا که روزی خواهد آمد که این ماشین شروع به حرکت خواهد نمود . باید آنقدر نماز بخوانی تا احساس بندگی کنی . اما کسانی هم هستند که آنها ابتدا احساس بندگی میکنند، و بعد سجده میکنند، آنها به ماشینهایی میمانند که موتورشان روشن است .
علی(ع)میفرماید: بَلْ وَجَدْتُکَ اَهْلاً لِلْعِبادَه فَعَبْدتُکَ . خدایا ! تو را اهل دیدم برای اینکه عبادتت کنم لذا تو را عبادت میکنم .
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چقدر با خدا رفیقی؟

آیا باید از خدا بترسی که بد نباشی؟ یا میشود با خدا رفیق بود و در عین حال از او ترسید؟
ترس از خدا در واقع ترس از گناهانی است که دامنمان را بدانها آلودیم و در صحنهی قیامت، وقتی، آن دادار ازل و ابد، حقیقت عمل هر کس را به او باز پس میگرداند،
برخی اعمال همچون نیش و کنایههای نابجا، مار و عقربهایی میشود و به جانمان میافتد و ما اگر واقع بین باشیم از عقاب آنچه بر دست و زبانمان رفته وحشت داریم،
نه از خدای مهربان و دوست داشتنی. اما اگر در دوستی با خدا، صادق باشیم، اصلاً محال است آگاهانه گرد گناه پرسه بزنیم.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چقدر با خدا رفیقی؟

روایت شده: روزی رسول خدا (ص) به اصحاب فرمودند: «کدام یک از دستآویزهای ایمان محکمتر است؟
بعضی گفتند: نماز، گروهی گفتند: زکات، عدهای اظهار داشتند: روزه، برخی گفتند: حج و عمره و دستهای بیان داشتند: جهاد».
آنگاه پیامبر اکرم فرمود: برای هر یک از اینها که گفتید فضیلتی است، ولی پاسخ پرسش من نیست،
«اوثق عری الایمان ان تحب فی الله و تبغض فی الله و توالی اولیاء الله و التبری من اعداء الله؛
محکمترین دستآویزهای ایمان، دوستی برای خدا و دشمنی برای خدا و پیروی اولیای خدا و بیزاری از دشمنان اوست.»(1)
 
بالا