**************معماهاي احــــکام شـــــرعي**********

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

[h=2]با تشکر از همه عزیزانی که در این تاپیک یاری رسانده اند

فرق بين احتياط واجب و احتياط مستحب [/h] كليّهء احتياطهايى كه در رساله ها آمده است , يا وجوبى است يا استحبابى و تفاوت بين آنها از دو جهت است :يكى در مقام شناخت و تشخيص , كه احتياط از كدام قسم است و ديگرى در مقام عمل , كه وظيفهء مكلف , نسبت به هر يك از آنها چيست ؟
تفاوت اوّل : احتياط واجب , احتياط بدون فتواست .
احتياط مستحب , احتياط همراه با فتواست .
اگر مجتهد در مساله اى فتوا داده و احتياط نيز داشته باشد, اين احتياط مستحب است . و اگر مجتهد در مسأله اى فتوا نداده و از ابتدا احتياط كرده باشد, احتياط واجب است كه به آن (احتياط مطلق) هم مى گويند. [SUP]1[/SUP]
مثال احتياط مستحب : (در غسل ارتماسى اگر به نيّت غسل ارتماسى به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زيرآب قرار گيرد غسل او صحيح است و احتياط آن است كه يك دفعه زير آب رود. [SUP]2[/SUP]
مثال احتياط واجب : اگر نذر كند كه به فقير معينى صدقه بدهد, نمى تواند آن را به فقير ديگرى بدهد و اگر آن فقير بميرد, بنابر احتياط بايد به ورثهء او بدهد. [SUP]3[/SUP]
تفاوت دوّم : در احتياط مستحب , مقلّد بايد به همان احتياط عمل كند يا به فتواى همراه آن و نمى تواند در آن مسأله به مجتهد ديگر رجوع كند.
و در احتياط واجب , مقلّد مى تواند به همان احتياط عمل كند, يا به فتواى مجتهد ديگرى كه پس از آن مجتهد ازديگران اعلم است مراجعه كند.

سوال از شما؟؟؟؟
 

BiTaB

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

سلام خانم نورا

تشکر از جواب کامل و جامعتون
قبلاًاین سوال مطرح شده بود ولی به این صورت که جامع پاسخ داده شود نبوده است .


*******************
سوال من : در محرمیت از راه شیرخوارگی (رضاعی )در چه حالتی اگر به نوزادی شیر داده شود پدر و مادر آن نوزاد به هم حرام میشوند؟
 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

مقدمه
اگر کودکی با شرایط زیر که می ابد از زنی شیر بخورد موجب محرمیت با افرادی می شود
1. کودک شیر زن را بخورد .
2. شیر ان زن از حرام نباشد (شیر مادری که از زنا حامله شده سبب محرمیت نمیشود )
3. کودک شیر را از پستان بمکد (اگر بدوشند و به او بدهند موجب محرمیت نمی شود )
البته در شماره 3 اختلاف فتوا وجود دارد که حضرات ایات امام خمینی ،اراکی ،بهجت ،تبریزی ،خامنه ای ،خویی،سیستانی ،زنجانی ،صافی ،فاضل ،گلپایگانی میفرمایند موجب محرمیت نمیشود ولی ایات عظام نوری و مکارم شیرازی میفرمایند سبب محرمیت میشود .(رجوع شود به رساله عملیه )
4. شیر خالص باشد (با چیزی مخلوط نشده باشد )
5. دوسال بچه تمام نشده باشد .
6. شیر از یک شوهر باشد (زنی که از شیر خود کودکی را چند مرتبه شیر دهد ،بعد شوهر دیگری را اختیار کند واز ان شوهر دار نیز شیر دار شود وشیر دادن را تکمیل کند سبب محرمیت نمی شود .
7. کودک شیر را به سبب بیماری قی نکند .
8. حداقل یک شبانه روز شیر سیر بخورد ودر بین ان غذا یا شیر زن دیگری را نخورد یا پانزده مرتبه شیر بخورد ودر بین پانزده مرتبه شیر زن دیگری را نخورد یا مقداری شیر بخورد که باعث روییدن گوشت و محکم شدن استخوان کودک شود .

جواب سوال :
اگر مادر بزرگی به نوه اش شیر بدهد پدر و مادر این کودک به یکدیگرحرام میشوند .


سوال :
در صورتی که کودکی از زنی با شرایط که ذکر شد شیر بخورد به چه کسانی محرم میشود ؟
با فرض پسر بودن یا دختر بودن کودک جواب بدهید .
ممنون

 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

اگر زني بچه اي را با شرايط شير دهد آن بچه به اين عده محرم مي شود
اول خود زن و آن را مادر رضاعي مي گويند
دوم شوهر زن كه شير مال اوست و او را پدر رضاعي مي گويند
سوم پدر ومادر آن زن هر چه بالا روند اگر چه پدر ومادر رضاعي او باشند
چهارم بچه هايي كه از آن زن به دنيا آمده اند يا به دنيا ميآيند
پنجم بچههايي اولاد ان زن هر چه پايين روند چه از اولاد او به دنيا آمده يا اولاد او آن بچه را شير داده باشند
ششم خواهر و برادر آن زن اگر چه رضاعي باشند يعني به واسطه شير خوردن به آن زن خواهر وبرادر شده باشند
هفتم عمو و عمه آن زن اگر چه رضاعي باشند
هشتم دائي وخاله آن زن اگر چه رضاعي باشند
نهم اولاد شوهر آن زن كه شير مال آن شوهر است هر چه پايين روند اگر چه اولاد رضاعي او باشند
دهم پدر ومادر شوهر آن زن كه شير مال آن شوهر است هرچه بالا روند
يازدهم خواهر وبرادر شوهري كه شير مال اوست اگر چه خواهر و برادر رضاعي او باشند
دوازدهم عمو وعمه ودائي وخاله مادرو شوهري كه شير مال اوست هرچه بالا روند پايين رضاعي باشند ونيز عده ديگري هم كه در مسائل بعد گفته مي شود به واسطه شير دادن محرم مي شوند.


سوال من:

جایی هست که قبله ندارد؛ نمی توان نماز خواند. کجاست؟
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي



جایی هست که قبله ندارد؛ نمی توان نماز خواند. کجاست؟

نقطه ای که دقیقاً در آنطرف زمین در نقطه ی مقابل شهر مکه قرار گرقته باشد! اگر قبله کوتاهترین فاصله، میان هر جایی تا مکه باشد، در این نقطه ی خاص تمام خطوطی که روی زمین تا مکه کشیده می شود،

طول جغرافیایی شهر مکه برابر است با 39 درجه و 49 دقیقه شرقی، و عرض آن 21 درجه و 25 دقیقه شمالی. بنا براین می توانیم مختصات نقطه ی مقابل مکه در آن سوی کره ی زمین را بیابیم.

ین نقطه جایی نیست جز وسط اقیانوس آرام! نقطه ای در 1074 کیلومتری جنوب شرقی جزایر پولنژیا(Polynesia). اگر یک کشتی به این نقطه سفر کند، یا یک هواپیما در مسیر خود از استرالیا به امریکا، از این جا بگذرد، مسافرانِ مسلمان می توانند با خیال راحت به هر طرف که دوست دارند، نماز بخوانند، چون اینجا نقطه ای است که در نقطه ی مقابل کعبه قرار دارد! البته حتما با مرجع تقلید خود مشورت کرده و نظر ایشان را در این زمینه جویا شوید.
البته اينجا قبله ندارد ولي مي توان به هر سمتي نماز خواند
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي


.
.ببخشيد من نمي دونستم بايد سوال بزارم
.
.
:">
.
.
.
.
.
كدام پاك است كه اگر به پاك ديگري بخورد، باطل كننده است؟.

 

BiTaB

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي



جایی هست که قبله ندارد؛ نمی توان نماز خواند. کجاست؟

نقطه ای که دقیقاً در آنطرف زمین در نقطه ی مقابل شهر مکه قرار گرقته باشد! اگر قبله کوتاهترین فاصله، میان هر جایی تا مکه باشد، در این نقطه ی خاص تمام خطوطی که روی زمین تا مکه کشیده می شود،

طول جغرافیایی شهر مکه برابر است با 39 درجه و 49 دقیقه شرقی، و عرض آن 21 درجه و 25 دقیقه شمالی. بنا براین می توانیم مختصات نقطه ی مقابل مکه در آن سوی کره ی زمین را بیابیم.

ین نقطه جایی نیست جز وسط اقیانوس آرام! نقطه ای در 1074 کیلومتری جنوب شرقی جزایر پولنژیا(Polynesia). اگر یک کشتی به این نقطه سفر کند، یا یک هواپیما در مسیر خود از استرالیا به امریکا، از این جا بگذرد، مسافرانِ مسلمان می توانند با خیال راحت به هر طرف که دوست دارند، نماز بخوانند، چون اینجا نقطه ای است که در نقطه ی مقابل کعبه قرار دارد! البته حتما با مرجع تقلید خود مشورت کرده و نظر ایشان را در این زمینه جویا شوید.
البته اينجا قبله ندارد ولي مي توان به هر سمتي نماز خواند

سلام خانم ضحا عزیز

:53:ممنون از پاسختون.
در ادامه توضیحاتتون باید عرض کنم جایی که نمی توان نماز خواند روی سقف خانه ی خداست.


معمایی که مطرح کردین قبلاً طرح شده اگه محبت کنین یه معمای دیگه طرح کنین ممنون میشیم.
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

بيتا جان
سقف خانه خدا اصل قبله است و نمي توان گفت قبله ندارد
ولي سمت مخالف كره زمين قبله نيست ولي قبله هم ندارد
در ضمن من گشتم ولي سوالم را نديدم تكراري باشه ؟
 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

بيتا جان
سقف خانه خدا اصل قبله است و نمي توان گفت قبله ندارد
ولي سمت مخالف كره زمين قبله نيست ولي قبله هم ندارد
در ضمن من گشتم ولي سوالم را نديدم تكراري باشه ؟
سلام و عرض ادب خدمت بانو ضحا
اصل قبله سقف نیست بلکه ماهیت کعبه قبله به حساب می اید و بخاطر اینکه وقتی کسی روی سقف قرار بگیرد به سمت قبله نیست لذا رو به قبله به حساب نمی اید .
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

سلام بر همه

چون چندین روز گذشت و سوالی مطرح نشد بنده سوال بعدی رو مطرح میکنم

اون کدوم کلمه است که حرکت اولشون اگه با کسره آغا بشه میشه کاریه که باید مخفیانه انجام بشه و در کل از امور مستحبی شمرده میشه

و اگر اول اون کلمه با حرکت ضمه آغاز بشه کاریه که باید اشکارا انجام بشه


پس به صورت کلی شد دو تا عمل که از نظر لغوی یک کلمه که فقط حرکت حرف اولش با هم تفاوت داره
و با کسره باید مخفیانه انجام بشه
و با ضمه باید اشکارا انجام بشه


 
بالا