**************معماهاي احــــکام شـــــرعي**********

زهرا

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

با سلام
اگه میت دارای نوه باشد و فرزندان او در زمان حیات وی مرده باشند كه در این جا نوه پسری سهم پسر را می برد و نوه دختری سهم دختر را، یعنی اگر نوه پسری دختر باشد و نوه دختری پسر باشد، دختر دو برابر پسر ارث می برد.

با چه نمازی خداوند به بندگانش 2 بال مي دهد؟
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

با سلام
اگه میت دارای نوه باشد و فرزندان او در زمان حیات وی مرده باشند كه در این جا نوه پسری سهم پسر را می برد و نوه دختری سهم دختر را، یعنی اگر نوه پسری دختر باشد و نوه دختری پسر باشد، دختر دو برابر پسر ارث می برد.

با چه نمازی خداوند به بندگانش 2 بال مي دهد؟

به نظر مي رسد نماز مورد نظر شما نماز جعفر طيار باشد كه در بحار الانوار براي آن فضايلي نقل شده، اما دو بال در بهشت به جعفر طيار داده مي شود كه در يكي از جنگ ها دو دستش قطع شد و پيامبر اكرم(ص) فرمودند خداوند به ازاي آن دو بال در بهشت به او داده است. در روايتي فضيلتي كه براي نماز جعفر آمده چنين ذكر شده است:
« قَالَ الرضا(ع) عَلَيْكَ بِصَلَاةِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَإِنَّ فِيهَا فَضْلًا كَثِيراً وَ قَدْ رَوَى أَبُو بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَنَّهُ مَنْ صَلَّى صَلَاةَ جَعْفَرٍ كُلَّ يَوْمٍ لَا يُكْتَبُ عَلَيْهِ السَّيِّئَاتُ وَ يُكْتَبُ لَهُ بِكُلِّ تَسْبِيحَةٍ فِيهَا حَسَنَةٌ وَ يُرْفَعُ لَهُ دَرَجَةٌ فِي الْجَنَّة...»(1)؛ امام رضا(ع) فرمود بر تو باد به نماز جعفر بن ابيطالب زيرا در آن فضيلت زيادي است و ابو بصير از امام صادق(ع) روايت كرده كه كسي كه نماز جعفر را هر روز بخواند گناهانش بر او نوشته نمي شود و به ازاي هر تسبيحي براي او حسنه نوشته مي شود و بالا مي رود براي او درجه اي در بهشت.
مرحوم آيت الله بهجت نسبت به اين نماز در تمام حاجت ها تاكيد بسياري داشتند. در ضمن تمام نماز هاي مستحبي به صورت دو ركعتي خوانده مي شود يعني در هر دو ركعت سلام داده مي شود و دو ركعت بعدي خوانده مي شود مگر بعضي نماز هاي مستحبي كه دستوري خاص دارد مثل نماز اعرابي كه بعضي مي گويند چهار ركعتي خوانده مي شود و يا نماز وتر كه يك ركعت است.
پي نوشت:
1. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج88، ص210.



حکم شرعی شراب چیست؟ با سند لطفا!
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

پاسخ:

مجازات و حد شراب خوار
در اسلام براي شراب خواري مجازات (حد) تعيين شده كه به اين قرار است:
دفعه اول هشتاد ضربه شلاق
دفعه دوم هشتاد ضربه شلاق
دفعه سوم اعدام برخي از مراجع فرموده اند: احتياط اين است كه در دفعه چهارم اعدام شود.
توجه: اين مجازات براي كسي هم كه مقدار كمي شراب نوشيدن بأشد أجرا مي شود.

http://www.heiatshohada.com/


سوال بعد :

در چه صورتي انسان نمي تواند روزة مستحبي بگيرد؟


 

زهرا

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

در چه صورتي انسان نمي تواند روزة مستحبي بگيرد؟
اگه فرصت نباشه و قضا هم داشتی باشی مثلا یه روز به ماه مبارک رمضان باقی بمونه و روزه قضا هم بر گردنمون باشه نمیشه تو این روز روزه مستحبی گرفت
حکم سیگار و کلا مواد اعتیاد آور چیه؟
 

تسنیم

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

سلام تسنیم خانم با عرض پوزش
در غسل هم باید بدن پاک باشد .و هر دو هم نیت میخواهد .

حداقل اینکه من خودم زور زدم فکر کردم شماها میرین جوابارو سرچ میکنین...!!!!!!!:)):67::67:

تازه جواب سوال منو ندادین....
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

انچه كه در وضو شرط است، در غسل نيست و چه چيزي در غسل هست در وضو نيست؟

در وضو باید همه اعضا پاک باشن ولی در غسل نه!
و در غسل باید نیت داشته باشیم ولی در وضو نه!
درسته؟جان من درست باشه ب جان خودم انقد زور زدم فکر کردم!!!


كدام پاك است كه اگر به پاك ديگري بخورد، باطل كننده است؟


تسنیم جان پاسخ سوال شما اب وضوست که اگر اب مسح سر به اب صورت برسد وضو باطل میشود
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

حکم سیگار و کلا مواد اعتیاد آور چیه؟

از منظر شرعی و فقهی
در مورد حکم دخانیات تقریبا دو نظر کلی وجود داره :
1_ دخانیات "بدون" هیچ قید و شرطی حرومه.
2_ دخانیات "با" قید و شرط حرومه.
حالا این قید و شرط چیه ؟ بطور خلاصه فقهای دسته دوم معتقدن هر جور ضرر رسوندنی حروم نیست بلکه ضرر باید یه مشخصاتی داشته باشه تا حروم بشه مثلا :
<< ضرر باید قطعی باشه
ضررهایی که برای سیگار بیان میکنن (میزان بالای مرگ و میر، سکته، کاهش عمر و ...) یه سری نظریه علمی و فرضیه و تحقیقه. اما طنابی نیست که بشه باهاش توی چاه رفت. از کجا معلوم عامل دیگه ای که هنوز برای بشر ناشناخته است باعث مرگ و میر این افراد نبوده باشه؟ چنانکه در گذشته هم خیلی از بیماریها موجب مرگ میشد ولی چون انسان از وجود همچین بیماریهایی اطلاع نداشت، مرگ افراد رو نتیجه عوامل دیگه ای تصور میکرد.
بنابراین اگه بخواهیم براساس قاعده لاضرر (
لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام - وسائل الشیعه ج26 ص14 )چیزی رو حروم کنیم، باید دلایل قطعی و یقینی بر مضر بودنش داشته باشیم ( که در مورد دخانیات فعلا نداریم ).
<< ضرر باید قابل توجه باشه
اونی که در شرع حروم شده، وارد ساختن ضررهای عمده به بدنه؛ مثل اینکه کسی عضوی از بدنش رو بشکنه یا ببُره یا ... اما اگه ضرر از نظر عرفی اندک و به تدریج باشه، دلیلی بر حرمت شرعی اون در فقه وجود نداره.
اگه بخواهیم ضررهای اندک و تدریجی رو حروم کنیم، باید گفت خوردن چربی‏ها و یا نفس کشیدن در شهرهای بزرگی مثل تهران هم حرومه چونکه ضرر اونها ثابت شده. در حالیکه چنین چیزی منطقی به نظر نمیرسه.


پس بنا به نظر این دسته از فقها سیگار کشیدن فقط برای کسی که میدونه و یا احتمال میده دچار ضرر جدی و مهم میشه ( بیماریهای سخت و مهلک، افتادن به دام مفاسد بزرگتری مثل اعتیاد به مواد مخدر و ...) جایز نیست.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

معما باید معما باشه

مثلا
چجور یک زن میتونه در یک روز ا ز 3 شوهر مهریه بگیره و به شب نرسیده بی شوهر باشه(توجه داشته باشین شاید در خارج اتفاق نیفته ولی از نظر شرعی امکان داره)

 

زهرا

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

از منظر شرعی و فقهی
در مورد حکم دخانیات تقریبا دو نظر کلی وجود داره :
1_ دخانیات "بدون" هیچ قید و شرطی حرومه.
2_ دخانیات "با" قید و شرط حرومه.
حالا این قید و شرط چیه ؟ بطور خلاصه فقهای دسته دوم معتقدن هر جور ضرر رسوندنی حروم نیست بلکه ضرر باید یه مشخصاتی داشته باشه تا حروم بشه مثلا :
<< ضرر باید قطعی باشه
ضررهایی که برای سیگار بیان میکنن (میزان بالای مرگ و میر، سکته، کاهش عمر و ...) یه سری نظریه علمی و فرضیه و تحقیقه. اما طنابی نیست که بشه باهاش توی چاه رفت. از کجا معلوم عامل دیگه ای که هنوز برای بشر ناشناخته است باعث مرگ و میر این افراد نبوده باشه؟ چنانکه در گذشته هم خیلی از بیماریها موجب مرگ میشد ولی چون انسان از وجود همچین بیماریهایی اطلاع نداشت، مرگ افراد رو نتیجه عوامل دیگه ای تصور میکرد.
بنابراین اگه بخواهیم براساس قاعده لاضرر (
لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام - وسائل الشیعه ج26 ص14 )چیزی رو حروم کنیم، باید دلایل قطعی و یقینی بر مضر بودنش داشته باشیم ( که در مورد دخانیات فعلا نداریم ).
<< ضرر باید قابل توجه باشه
اونی که در شرع حروم شده، وارد ساختن ضررهای عمده به بدنه؛ مثل اینکه کسی عضوی از بدنش رو بشکنه یا ببُره یا ... اما اگه ضرر از نظر عرفی اندک و به تدریج باشه، دلیلی بر حرمت شرعی اون در فقه وجود نداره.
اگه بخواهیم ضررهای اندک و تدریجی رو حروم کنیم، باید گفت خوردن چربی‏ها و یا نفس کشیدن در شهرهای بزرگی مثل تهران هم حرومه چونکه ضرر اونها ثابت شده. در حالیکه چنین چیزی منطقی به نظر نمیرسه.


پس بنا به نظر این دسته از فقها سیگار کشیدن فقط برای کسی که میدونه و یا احتمال میده دچار ضرر جدی و مهم میشه ( بیماریهای سخت و مهلک، افتادن به دام مفاسد بزرگتری مثل اعتیاد به مواد مخدر و ...) جایز نیست.
ممنون از جواب کاملتون...
سئوال یادتون رفت بپرسین....

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : معماهاي احکام شرعي

داداش منتظر لطف می کنین پاسخ معما رو بفرمایین تا تاپیک ادامه داشته باشه؟؟؟؟
 
بالا