۹ نکته برای عکاسی بهتر با موبایل

ادمیرال

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
یک عادت رایج بین اکثر مردم وجود دارد که اگر متوجه بشوند عکسی با دوربین تلفن گرفته شده، آن را نادیده میگیرند. خیلیها هم مدام دیگران را نصیحت میکنند که «به جای دور ریختن پولت با خرید یک تلفن گران، یک ارزانش را بخر و در کنارش هم یک دوربین "واقعی" بگیر.» ولی میدانیم که این دوربینهای "واقعی" اکثراً در گوشهای از خانه افتاده و دارند خاک میخورند.
بسیار خوب است که هر کسی یک دوربین واقعی داشته باشد تا در شرایط خاص مثل سفر یا گردش، بتواند عکسهای عالی با آن ثبت کنید ولی به هر حال یک عکس خوب، یک عکس خوب است و فرقی نمیکند که با چه وسیلهای گرفته شده باشد.
دوربینهای موجود در تلفنهای هوشمند ضعفها و قوتهای خود را دارند، با تأکید روی نقاط قوت و بی اهمیت کردن ضعفها، شما میتوانید منفیخوانها را پیش از شروع بازیشان به سکوت دعوت کنید. دوربینهای به کار رفته در تلفنهای هوشمند در طول چند سال اخیر خیلی بهتر شدهاند و حالا شما میتوانید نتایج بسیاری خوبی با آنها بگیرید، به خصوص اگر بدانید که دارید دقیقاً چه میکنید.
در ادامه مطلب با ما همراه باشید. میخواهیم «۹ مورد» را با شما در میان بگذاریم تا از این به بعد، قبل از آتش کردن اپلیکیشن عکاسیِ تلفن اندرویدی، یا آیفون یا لومیای خودتان، آنها را در ذهن داشته باشید و عکسهای بهتری بگیرید.

مورد ۱: به سوژه نزدیک شوید

بسیاری از دوربینهای تلفنهای هوشمند وقتی آنها را در نزدیکی سوژه نگه دارید فوقالعاده درخشان عمل میکنند. سنسور کوچک عمق میدان نسبتاً عریضی را در اختیار شما قرار میدهد بنابراین میتوانید تمام اشیا را در فوکوس داشته باشید، حال آنکه در وضعیت مشابه دوربینهایی با سنسور بزرگتر و لنزهای بلندتر مشکل خواهند داشت.
معمولاً با نزدیک شدن به سوژه، کنترل بیشتر بر وضعیت نوردهی آن شی هم ممکن میشود. آیا نورهای روشن پشت سوژه شما باعث میشوند دوربین به اشتباه افتاده و سوژه را تیره ثبت کند؟ کافی است با نزدیک شدن به آن، این اثر را حذف کنید. چنین تصاویری در صورت ثبت صحیح، میتوانند جزئیات زیاد و مؤثری را ثبت کنند.

مورد ۲: زوم نکنید، بلکه بعداً قیچی کنید

خیلی از دوربینهای تلفنهای هوشمند امکان زوم دیجیتال را در اختیار شما قرار میدهند ولی تقریباً همیشه بهترین تصمیم این است که وانمود کنید اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. حتی در مشاهده زنده قبل از ثبت عکس هم میتوان دید که با شروع زوم دیجیتال چقدر کیفیت تصویر افت میکند. علت این افت را باید در عملکرد دوربین دانست زیرا با انجام زوم دیجیتال، دوربین فقط از روی قرائن و شواهد حدس میزند که تصویر واقعی چه شکلی دارد و به همین خاطر نتیجه از واقعیت بیرونی فاصله میگیرد.
اما وقتی بعد از ثبت تصویر بدون زوم دیجیتال، با قابلیت Crop بخشهای اضافه را قیچی و تصویر مورد نظر را بزرگ میکنید در حقیقت در حال نمونه برداری از پیکسلهایی هستید که قبلاً ثبت شدهاند. خیلی از تلفنهای هوشمند دوربینهای ۸ مگاپیکسلی دارند، این یعنی شما میتوانید با قیچی کردن بخش مورد نظر، همچنان رزولوشن بالایی را در اختیار داشته باشید و فقدان ضایعات تصویری که با بزرگ کردن مصنوعی عکس بروز میکنند، کمک خواهد کرد تا عکس شما زاییده دوربین یک تلفن هوشمند پنداشته نشود.

مورد ۳: ویرایش کنید، نه فيلتر گذاری

اگر میخواهید عکسهایتان منحصر به فرد باشند، آخرین کاری که باید بکنید این است که از فيلتر های تصویری که میلیونها نفر دیگر هم عینشان را استفاده میکنند، کمک بگیرید. نگارنده فردی آنتی-اینستاگرام نیست و قابلیت به اشتراک گذاری آنلاین تصاویر را بسیار جذاب میداند ولی فيلتر های پیش فرض اینستاگرام دیگر به پایان خط رسیده و تکراری هستند.
میتوانید از اپلیکیشنهای ویرایش عکس مثل SnapSeed، Photoshop Express یا iPhoto استفاده کنید که به شما امکان اِعمال تغییرات متعارفی مثل تغییر کنتراست، تیز بودن جزئیات یا درجه گرمی-و-سردی رنگها را میدهند. یعنی درست همان کارهایی که با عکسهای گرفته شده توسط دوربینهای بزرگ را انجام میدهید. این دیوانگی نیست که عکسهای خود را قبل از به اشتراک گذاشتن شخصاً ویرایش کنید. بله فقط کمی عجیب است ولی خیلیها انجامش میدهند.
با در پیش گرفتن چنین روشی شما در واقع پا در راه یافتن سبک خاص خودتان نیز میگذارید یا حتی سبکی را که الآن با دوربینی غیر از تلفن هوشمندتان پیاده میکنید گسترش میبخشید و نتیجه این کار خیلی مؤثرتر از استفاده از فيلتر های غلو آمیز بر روی همه عکسها است.

مورد ۴: تاری مصنوعی به تصویر اضافه نکنید

عمق میدان همیشه یکی از بزرگترین چالشها برای دوربین تلفنهای هوشمند باقی خواهد ماند. لنزهایی با زاویه دید عریض و سنسورهایی با اندازه کوچک، ثبت پس زمینه تار را بسیار مشکل میکنند و تقریباً همیشه با استفاده از افکتهای ساختگی، اوضاع بدتر میشود.
اول اینکه، ایجاد محو شدگی مصنوعی به کمک نرمافزارها، معمولاً به طور یکنواخت کل قاب عکس را فرا میگیرد. ولی به خوبی میدانیم که لنزها این طوری کار نمیکنند برای همین افکتهای نرمافزاری خیلی غیر طبیعی به نظر میآیند. دوم اینکه، وقتی میخواهید شی مورد نظر برای قرار گرفتن در مرکز فوکوس را مشخص کنید، انتخاب کردن دقیق آن مشکل است و در نتیجه اِعمال فيلتر میتواند به نتیجهای ناخوشایند منجر شود.
اگر میخواهید بیننده عکس، روی یک شی خاص متمرکز شود باید آن را در قاب تصویر به نقطه مرکزی تبدیل کنید. سعی کنید پس زمینه را تا حد امکان ساده نگه دارید و حتی اگر برای اینکار مجبور به جابهجایی سوژهها شدید باز هم ارزشش را دارد.

مورد ۵: یک اپلیکیشن دوربین بهتر انتخاب کنید

این مورد بیشتر به کار دارندگان آیفون میآید تا کاربران اندروید، ولی در هر صورت هدف داشتن کنترل بیشتر است. چند انتخاب استاندارد در این زمینه وجود دارد. Camera Awesome به شما امکان عکسبرداری پیوسته و نیز جداسازی قفل نورگیری از قفل فوکوس خودکار را میدهد و در ضمن مجانی است. اپلیکیشن Camera+ هم تنظیمات مشابهی دارد.
بعد از انتخاب اپلیکیشن، برای آشنایی کامل و عادت کردن به آن کمی وقت بگذارید تا موقع عکاسی، دچار سردرگمی نشوید.

مورد ۶: بیخیال فلاش شوید

مشکل فلاش خیلی از دوربینهای موبایل این است که در اصل -گفتنش سخت است ولی در اصل- آنها اصلاً فلاش نیستند. آنها یک یا دو چراغ LED خوشگل هستند که چندان برای وظیفهای که به عهده شان گذاشته شده مناسب نیستند. روشنایی آنها به کنار، اما وقتی کار میکنند باعث خراب شدن گرمی رنگها شده و یکی از اصلیترین وظایف فلاش را ایفا نمیکنند: ثابت ثبت کردن حرکتها در قابل عکس. دوره نوردهی آنها آنقدر زیاد است که دست آخر به شما عکسی تار و بد-نور میدهند. لازم به یادآوری نیست که آنها چقدر نزدیک لنز هستند که این خود باعث میشود چشمهای افراد حاضر در عکس، مثل چشم شیاطین شود!
خب، پس وقتی در تاریکی دنبال ثبت عکس با آنها هستیم چه کنیم؟ متأسفانه حتی با وجود پیشرفتهای تکنولوژیک جذاب مثل پیور ویو از نوکیا، باز هم مشکلات عکس برداری توسط موبایل در نور کم پا بر جا دارند. اغلب، بهترین شانس این است که یک منبع نور دیگر پیدا کنید. این شاید چندان عالی یا حتی کافی نباشد ولی به هر حال عکاسی همیشه در پیوند با خلاقیت بوده. پس اگر در یک کنسرت بودید، کمی صبر کنید تا یکی از پروژکتورها گذرش به محل نشستن شما بیافتد. در نهایت اگر منبع نور بیرونی پیدا نکردید، یک فلاش بد بهتر از یک عکس تاریک است.

مورد ۷: لنز را تمیز نگه دارید

جیبهای شما جاهای تمیزی نیستند و انواع چرکها عاشق بغل کردن لنز دوربین موبایل شما هستند. در نتیجه کیفیت خیلی از عکسها به این دلیل کاهش مییابد. البته برای عکسهای تاریک این مسئلهٔ مهمی نیست ولی برای عکسهای روشن، چرا!
لنزهای امروزی به طرزی عالی محکم و ضد خراش هستند بنابراین تمیز کردن آنها با پارچههای معمولی مشکلی ایجاد نمیکند. هر از گاهی لنز دوربین را تمیز کنید و مطمئن باشید روی کیفیت عکسها اثر میگذارد.

مورد ۸: مواظب شرارههای رنگی لنز باشید

میل به اضافه کردن شرارههای رنگی لنز به عکس یکی از آن چیزهایی است که الآن بیشتر دیده میشود. بله این یک ایراد است ولی در خیلی مواقع میتواند جذابیت هم به شمار رود، ولی به شرطی که به طور طبیعی و ملایم ایجاد شود.
اگر میخواهید در موقع عکاسی رو به منبع نور شدید، شرارههای رنگی داخل عکس قرار گیرد کافی است آن منبع نور را در قاب تصویر جا به جا کنید (در اصل موبایل را کمی جا به جا کنید). هر چه منبع نور به لبهها نزدیکتر شود، شرارهها نیز بیشتر پخش میشوند. این بیشتر از تمام موبایلها در مورد آیفون ۵ صدق میکند که در اصل یک ایراد است ولی میتواند مثل یک افکت خاص و طبیعی هم عمل کند.
البته که شرارههای ایجاد شده توسط لنز گاهی باعث خراب شدن جزئیات، کنتراست، و دقت رنگها میشود. گاه این مشکل، تصاویری زیبا درست کرده و گاهی هم تصاویر را خراب میکند. در مورد آیفون ۵ میتوانید از یک قاب مخصوص با نام camHoodie Lens Hood Case استفاده کنید تا به کلی این اثر رفع شود؛ تفاوتها را در تصویر زیر میتوانید مشاهده کنید.

مورد ۹: قوانین عکاسی را فراموش نکنید

این پیشنهاد، که در آخر برای شما نوشته شده یکی از مهمترین و مؤثرترین موارد است. قواعد گرفتن عکسهای خوب در مورد عکاسی با موبایل هم صدق میکنند، اینکه میشود با یک دوربین تلفن هم زد نباید باعث شود که هر آنچه در مورد کمپوزیسیون و نور پردازی میدانید را نادیده بگیرید.
به هر حال مواردی که در اینجا ذکر شد، به شما کمک خواهد کرد تا ویژگیهای خوب دوربین تلفن هوشمند خود را تقویت کرده و موارد ضعفش را بپوشانید. این را بدانید که در نهایت، توانایی حرفهای و دانش شما است که باعث میشود عکسهایتان ارزش تماشا داشته باشند.
 

Sadra75

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
منم 15 مورد میگم امیدوارم تکراری نباشه
درست است که باید به سوژه نزدیک باشید، اما نه آنقدر که همه چیز از حالت طبیعی خارج شود. مخصوصا اگر از صورت یک نفر می خواهید عکس بگیرید، تنظیم فاصله بسیار مهم است...

این روزها هر جا که میروی، چند نفری را میبینی که با تلفن همراه خود مشغول عکاسی هستند. اگر به اماکن باستانی و دیدنی بروید که قضیه پررنگ تر هم میشود. تقریبا بیشتر کسانی که میخواهند تازه گوشی موبایل بخرند، داشتن دوربین برایشان موضوع مهمی است و البته اگر این وسیله را قبلا داشته باشند، این دفعه به کیفیت دوربین هم فکر می کنند.


با این همه یک نکته همواره مغفول میماند، چطور باید با دوربین تلفن همراه عکسی با کیفیت بگیریم؟ اشتباه نکنید، منظور روش کار با گوشی نیست; بلکه چگونگی گرفتن یک عکس خوب، مدنظر است. اگر تلفن همراه شما دوربین عکاسی دارد و یا قصد خرید گوشی با این امکان را دارید، حتما به نکات زیر برای عکاسی بهتر، توجه کنید:

1) گوشی هایی که دوربین عکاسی دارند، معمولا گران تر از انواع دیگر هستند، البته این درجه گرانی، با توجه به قدرت دوربین تغییر می کند ولی در هر صورت شما پول دوربین گوشی را پرداخت کرده اید، پس حتما از آن استفاده کنید! تعجب نکنید، هستند کسانی که گوشی دوربین دار دارند ولی از آن استفاده نمیکنند.

2) حالا که قرار است از دوربین گوشی تان استفاده کنید، پس بعنوان اولین کار، لنز دوربین را تمیز کنید. دوربین های عکاسی معمولا درپوش مخصوص لنز دارند، اما دوربین های روی گوشی معمولا چنین نیستند و اثر انگشت یا خاک بسیار روی آنها دیده میشود. لنز دوربین را با یک دستمال نخی یا دستمال عینک تمیز کنید.

3) به فاصله خود و سوژه عکاسی توجه کنید. یکی از مشکلات اساسی در عکس هایی که توسط دوربین های موبایل گرفته می شوند، فاصله زیاد با سوژه است.


4) درست است که باید به سوژه نزدیک باشید، اما نه آنقدر که همه چیز از حالت طبیعی خارج شود. مخصوصا اگر از صورت یک نفر می خواهید عکس بگیرید، تنظیم فاصله بسیار مهم است.

5) بصورت فیزیکی به سوژه نزدیک شوید، نه با زوم دستگاه. زوم دیجیتال، عکس بهتری به شما نمیدهد. بهتر است عکس خود را بگیرید و بعد با استفاده از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، هر قسمت را که تمایل داشتید جدا کنید.

6) پس از تنظیم فاصله نوبت تنظیم نور است، حتما میدانید که هرچه نور تابیده شده به سوژه بیشتر باشد، عکس واضح تری خواهید داشت. این موضوع در همه دوربین ها یکسان بوده و برای همین است که عکاسان از فلش استفاده می کنند. این روزها موبایل هایی به بازار آمده که یا فلش دارند و یا امکان نصب این وسیله روی آنها طراحی شده است; اما اگر گوشی شما این امکان را ندارد، حتما نور محیط را زیاد کنید. مثلا در روز به فضای باز بروید و یا در شب همه چراغ ها را روشن کنید. البته توجه داشته باشید که افراط در هیچ کاری خوب نیست; ا زجمله نورپردازی.

7) میدانید که نور سفید، مخلوط چند رنگ است. گاهی اوقات این نور در برخورد با عدسی دوربین تجزیه شده و عکس شما را بدرنگ می کند. برای رهایی از این مشکل، از امکانی به نام Balance White استفاده کنید. معادل فارسی این اصطلاح، «تراز سفیدی» است. این قابلیت به شما اجازه می دهد تن مایه های رنگی اضافی را از نور محیط گرفته و عکس هایی با رنگ طبیعی بگیرید.

8) ثابت بودن دوربین مسئله بسیار مهمی است. بسیاری از عکاسان، پایه های با قابلیت حمل آسان دارند که در هر نقطه ای آن را بر زمین می گذارند. عکاسی با دوربین تلفن همراه این امکان را از شما می گیرد پس بهتر است با روش های دیگری، این ثبات را به دست آورید، مثلا می توانید دستی که دوربین در آن است را با دست دیگر نگه دارید یا به جایی تکیه دهید.

9) تا زمانی که عکس ثبت نشده، تکان نخورید. برخی از دوربین ها وقفه شاتر طولانی دارند. پس هنگامی که دکمه را فشار دادید، ثابت بمانید تا عکس گرفته شده را روی صفحه ببینید.

10) خاصیت دوربین دیجیتالی اینست که می توان به هر تعداد عکس انداخت یا چون فیلم وجود ندارد و شما هزینه ای نمیدهید. از سوی دیگر عکاسی یک هنر بسیار تجربی است و دیگر اینکه عکاسی با هر دوربین، لم خاص خود را دارد. پس آنقدر عکس بگیرید تا با دوربین موبایل تان آشنا شوید.

11) برخی دوربین های موبایل به شما این امکان را می دهند که وضوح عکس تان را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که همیشه وضوح بالا بهتر است.


12) در هر حال اگر از عکس خود راضی نیستید، در دور انداختن آن لحظه ای درنگ کنید. افزایش کیفیت یک عکس با استفاده از نرم افزارهای موجود در گوشی و یا نرم افزارهای کامپیوتری کار چندان ساده ای نیست. در صورتی که به سادگی می توان یک عکس جدید بگیرید.

13) هر روز بر میزان حافظه گوشی تلفن همراه افزوده میشود. به اضافه اینکه شما می توانید از حافظه های جانبی هم استفاده کنید. با این همه بهتر است که عکس های خود را در اولین فرصت به کامپیوتر منتقل کنید. این کار، خطر از بین رفتن عکس ها را کاهش می دهد به اضافه اینکه افراد ناباب را هم در دزدیدن عکس های شما ناکام میگذارد.

14) اگر کیفیت تصویر دوربین شما بالا است می توانید عکس هایتان را چاپ کنید. برای این کار استفاده از فوتو پرینتر، بهترین روش است.

15) خلاصه اینکه در صورتیکه کیفیت تصویر دوربین شما بالا نیست، از خیر چاپ عکس بگذرید که دور ریختن پول است.


 
بالا