نگاهی به زندگانی حضرت اسماعیل(ع)

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

لقب:ذبیح ا...

معنای اسم:اسماعیل=بنده وشنونده خدا

پدر:ابراهیم

مادر:هاجر

تاریخ ولادت:۳۴۱۸ سال بعد از هبوت آدم.

مدت عمر:۱۳۴ سال

بعثت:در شبه جزیره عربستان به پیامبری برگزیده شد.

محل دفن:مدفن آن حضرت در حجر اسماعیل کنار قبر مادرش هاجر می باشد.

نسب:اسماعیل بن ابراهیم خلیل ا...

تعداد فرزندان:آن حضرت ۱۲پسر داشت .

مختصری از زندگینامه:

حضرت اسماعیل بسیار مورد علا قه پدرش ابراهبم بود.حضرت ابراهبم در خواب دید،که خداوند فرمان می دهد،تا اسماعیل را قربانی کند.لذا به فرزندش گفت:بگو نظر تو در این باره چیست؟

اسماعیل گفت، پدر جان!آنچه را که بدان ماموری عمل کن انشاءا... مرا از صابران خواهی یافت.هنگامی که حضرت ابراهیم خواست اسماعیل را قربانی کند،لبه کارد به پشت پر گردانیده می شد و نمیبرید،درآن هنگام ندایی شنیده شد که می گفت:ای ابرا هیم به تحقیق ماموریت خود را بخوبی انجام دادی.بدنبال آن جبرءیل به عنوان فدایی اسماعیل آورد وحضرت ابراهیم آن راقربانی کرد.این سنت برای حاجیان به یادگار ماند،که هر ساله در منی قربانی انجام دهند.

فهرست سوره هایی که نام اسماعیل در آن ذکر شده:بقره،آل عمران،نساء،انعام، ابراهیم،مریم ،انبیاء،ص
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : نگاهی به زندگانی حضرت اسماعیل(ع)

امام سجاد (علیه السلام) به شبلى فرمود:
«معناى خلف مقام ایستادن و نماز در پشت مقام ابراهیمى خواندن را فهمیدى، و انجام دادى؟»
شبلى عرض کرد: نماز خواندم امّا نیتهایى را که شما مىفرمایید نداشتم.
فرمود: تو اصلا طواف نکردهاى و به مقام ابراهیم نرفتهاى، چون عمل تو بدون سرّ و روح بوده است.
قرآن فرمود: بعد از طواف، کنار مقام ابراهیم بروید و از آنجا محلّى را براى نماز برگزینید: «واتَّخِذوا من مقام ابراهیم مصلّى»(بقره: ۱۲۵)؛ در پشت مقام ابراهیم نماز بخوانید و آنجا را به عنوان مصلّى انتخاب کنید.
در روایات، سخن از خلف مقام ابراهیم است ولیکن تعبیر قرآن کریم است که: آن محدوده را به عنوان محل نماز انتخاب کنید. سرّ این قیام و اتخاذ مکانى در مقام ابراهیم، این است که:
وقتى انسان به مقام ابراهیم مىرسد؛ یعنى خدایا! من به جایگاه ابراهیم خلیل پا گذاشتم. همانگونه که خلیل گفت: «انى وجّهتُ وجهى لَلّذى فطر السموات والأرض حنیفاً و ما أنا من المشرکین.» من هم خلیل گونه و ابراهیم گونه به هر طاعتى روى مىآورم و از هر معصیتى رو بر مىگردانم. کسى که در حال نماز خضوع، خشوع و خلوص ندارد، به جاى ابراهیم نایستاده است.
«خدایا! در جایى که ابراهیم (علیه السلام) ایستاده است، من ایستادم»؛ و این دو حکم دارد: ۱ـ حکم ظاهرى ۲ـ حکم باطنى. و آن باطن، سرّ این ظاهر است. ظاهر این است: طواف کننده در مکانى که حضرت ابراهیم ایستاد بایستد و دو رکعت نماز بخواند. و اما باطنش آن است که مکانت را دریابد و در آن مکانت مستقر شود و نمازى چون نماز ابراهیم بخواند. پس دو مطلب هست؛ یکى مربوط به مناسک حج است و دیگرى مربوط به اسرار حج .
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : نگاهی به زندگانی حضرت اسماعیل(ع)

آرى، وقتى انسان به مقام ابراهیم مىرسد؛ یعنى خدایا! من به جایگاه ابراهیم خلیل پا گذاشتم. همانگونه که خلیل گفت: «انى وجّهتُ وجهى لَلّذى فطر السموات والأرض حنیفاً و ما أنا من المشرکین.»(انعام: ۷۹) من هم خلیل گونه و ابراهیم گونه به هر طاعتى روى مىآورم و از هر معصیتى رو بر مىگردانم. کسى که در حال نماز خضوع، خشوع و خلوص ندارد، به جاى ابراهیم نایستاده است.
بر راهیان آن دیار مقدس است که وقتى کعبه را طواف مىکنند، لحظه به لحظه و قدم به قدمِ آن مواقف را گرامى بدارند؛ چرا که در آنجا انبیا و اولیا گام نهادهاند.
کسانى که با اسرار حج آشنا نیستند و معلوم نیست که با چه مالى به
مکه مىروند و در آنجا با چه مقالى سخن مىگویند، اینها اطراف کعبهاى مىگردند که مشرکین هم آن را زیاد طواف کردهاند، که نماز آنها عندالبیت «مکاءاً و تصدیة» بوده است؛ افراد تبهکار هم دور این کعبه بسیار گشتهاند. آنگاه که این کعبه بتکده بود، بت پرستان هم زیاد دور این کعبه مىگشتند.
کسانى که با اسرار حج آشنا نیستند و معلوم نیست که با چه مالى به
مکه مىروند و در آنجا با چه مقالى سخن مىگویند، اینها اطراف کعبهاى مىگردند که مشرکین هم آن را زیاد طواف کردهاند، که نماز آنها عندالبیت «مکاءاً و تصدیة» بوده است؛ (و ما کان صلوتهم عند البیت الاّ مُکاءاً و تصدیةً.)(انفال: ۳۵) افراد تبهکار هم دور این کعبه بسیار گشتهاند. آنگاه که این کعبه بتکده بود، بت پرستان هم زیاد دور این کعبه مىگشتند. در دوران جاهلیت نیز دور این کعبه را تعداد بسیارى گشتهاند. تنها کسانى که با اسرار حج آشنایند، مىبینند که به جاى انبیا و ائمه (:S (31):) گام نهادهاند که اینان مخلصین هستند و وسوسههاى شیطان در آنها اثر نمىکند.(حجر: ۴۰) خاطرات شیطانى در صحنههاى نفس آنها راه پیدا نمىکند. دسیسههاى بیگانگان نیز در مرزهاى فکرى آنان نفوذ ندارد.
شبلى و امثال او، از کسانى بودهاند که به مناسک و احکام حج آشنایى داشته و به آن عمل کردهاند لیکن زیارت بى روح، مثل ترک زیارت است.
حجر اسماعیل، قبله نیست ولى مطاف است. هاجر (سلام الله علیها) و بسیارى از انبیا (علیهمالسلام) در آنجا دفن شدهاند و به احترام قبر هاجر و انبیا، حجر اسماعیل مطاف قرار داده شده است.(بحارالانوار، ج۱۲، ص۱۱۷ ـ ۷۹ )




منبع: مدفن
 

مسافر

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : نگاهی به زندگانی حضرت اسماعیل(ع)

در بيان قصص حضرت اسماعيل عليه السلام كه حق تعالى او را در قرآن مجيد صادق الوعد ناميده است
حق تعالى فرموده است واذكر فى الكتاب اسماعيل انه كان صادق الوعد و كان رسولا نبيا * وكان ياءمر اهله بالصلوه و الزكوه وكان عند ربه مرضيا [SUP](1[/SUP] يعنى : ياد كن اسماعيل را در قرآن بدرستى كه صادق الوعد بود يعنى وفاكننده بود به وعده خود و او پيغمبر مرسل بود و امر مى كرد اهل خود را به نماز كردن و زكات دادن و نزد پروردگار خود پسنديده بود.
و در حديث معتبر از حضرت امام رضا عليه السلام منقول است كه : حق تعالى براى اين او را صادق الوعد ناميد كه با شخصى در مكانى وعده كرد و يك سال از براى انتظار وعده او در آن مكان ماند و از آنجا حركت نكرد
[SUP](2[/SUP]




1:سوره مريم : 54 و 55.
2:علل الشرايع 77: معانى الاخبار 50: عيون اخبار الرضا 2/79.
 
بالا