**اشک چشم بر "سلامت جسم و روح "تاثیر گذار است**

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
اشک چشم نگه داشتن و شستشوی مداوم سطح کره چشم و رساندن اکسیژن و مواد غذایی به قرنیه است ؛ اشک چشم همچنین موجب تمیز کردن و شستشوی سطح چشم، ضد عفونی کردن چشمها، لغزنده کردن چشمها برای حرکت آسان کره چشم و پلک ها، جلوگیری ازخشک شدن چشم ها و پلک ها، ایجاد ارتباط میان انسان ها، دفع مواد تجمع یافته حاصل از فرآیند پاسخ به استرس می باشد
.فقدان اشک باعث ایجاد سوزش، خارش و قرمزی در چشمها، احساس وجود شن در چشم ها، حساسیت به نور، از دست رفتن شفافیت قرنیه، ایجاد زخم در قرنیه، عفونت های مکرر و شدید چشم ها، خشکی چشم ها و در نهایت منجر به نابینایی می گردد . شور بودن اشک عمدتأ به علت وجود کلراید سدیم و پتاسیم در اشک میباشد.میزان نمک موجود در اشک با میزان نمک پلاسمای خون برابراست .

از آنجایی که جنین نیز در درون رحم قادر به گریه کردن است بنابراین گریه کردن نمیتواند یک رفتارآموختنی باشد. اما فرهنگ، سن، جنسیت، فرآیند اجتماعی شدن، شخصیت، روابط و بافت اجتماعی همگی میتوانند در شکل بیان گریه تعیین کننده باشند .
هنگامی که ما دچار استرس هیجانی می شویم، مغز وبدن ما شروع به تولید ترکیبات شیمیایی و هورمونهای خاصی میکند. هورمونهایی که پس از استرس در بدن انباشته میشوند به حد سطح سمی رسیده و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و دیگر فرآیندهای بیولوژیکی میشوند. گریه کردن کمک میکند تا این ترکیبات شیمیایی زائد که نیازی به آنها نیست از بدن دفع شود . ( گریه مانند ادرار و تعریق باعث حذف مواد سمی و محصولات زائد بدن میشود ) .

گریه یک مکانیسم طبیعی و قدرتمند برای کنار آمدن با درد، استرس و اندوه میباشد . هنگامی که گریه سرکوب میشود، هیجانات رها نمی شوند و خصایص شخصیتی مخرب همچون پرخاشگری بروز میکنند . به باور دانشمندان سرکوب و امتناع از گریه کار معقولی نیست. اما برخی افراد که پس از مورد انتقاد قرار گرفتن، مشاجره با دوستان، مواجهه با ناکامیهای کوچک فورا شروع به گریستن میکنند، باید به روانشناس مراجعه کنند. چراکه معمولا علت اصلی این نوع گریه ها اعتماد بنفس پایین و یا مشکلات روانی مزمن در فرد بوده و بایستی فرد تحت درمان قرار گیرد . انسان ها پس از گریه کردن از لحاظ جسمی و روانی احساس بهتری میکنند و در واقع سبک و خالی میشوند .

لازم است این نکات رعایت شود :

۱ . در طول روز مایعات کافی بنوشید. این امر به مرطوب نگه داشتن بافتهای بدن و از جمله سطح چشم کمک میکند .

۲ . در مواقعی که کار چشمی طولانی مدت انجام میدهید، سعی کنید به صورت ارادی پلک بزنید. به صفحه مانیتور، تلویزیون یا کتاب خیره نشوید. هر ۵ تا ۱۰ دقیقه یک بار برای چند ثانیه پلکها را ببندید .

۳ . از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، یا دود سیگار پرهیز کنید. در محیطهای خشک و در هوای طوفانی حتی الامکان از عینک ( آفتابی یا طبی ) استفاده کنید .

۴ . در فصول سرد سال که از وسایل گرمازا در داخل منزل استفاده میکنید از دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن فضای اتاق استفاده کنید .

۵ . چشمها را نمالید. مالیدن چشمها باعث تحریک بیشتر و بدتر شدن علائم میشود .

و اما خاصیت شگفت آور اشک چشم انسان :
گیاهی اسطوره ای ، از اشک چشم انسان روییده است که “ حرا ” نام دارد ؛ دانشمند شهیر ایرانی ، “بوعلی سینا “ این نام را بر آن نهاده است . دانه این گیاه روی درخت مادر می روید و نهال تولید می کند ؛ سپس از درخت جدا می شود و داخل مرداب می افتد. گیاه حرا که گاه به عنوان علوفه خشک برای خوراک چهارپایان استفاده می شود ، فواید شگفت انگیزی دارد .

هر کجا آب روان ، سبزه بود
هر کجا اشکی دوان،رحمت شود
باش چون دولاب،نالان،چشم تر
تا ز صحن جانت بر روید خضر
” مولانا ”
 
بالا