ادعيه ي حضرت هادی (ع) در زيارات

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


دعاؤه لما زار اميرالمؤمنين

روي عن أبي‏الحسن الثالث عليه‏السلام انه کان يقول عند قبر اميرالمؤمنين عليه‏السلام:
السلام عليک يا ولي الله، اشهد انک أنت أول مظلوم، و أول من غصب حقه، صبرت و احتسبت حتي أتاک اليقين، و أشهد أنک لقيت الله و أنت شهيد، عذب الله قاتليک بأنواع العذاب، و جدد عليه العذاب.
جئتک عارفا بحقک، مستبصرا بشأنک، مواليا لأوليائک، معاديا لأعدائک و من ظلمک، ألقي علي ذلک ربي ان‏شاءالله.
يا ولي الله إن لي ذنوبا کثيرة فاشفع لي الي ربک، يا مولاي فان لک عند الله مقاما معلوما، و إن لک عند الله جاها و شفاعة، و قد قال الله تعالي: «و لا يشفعون إلا لمن ارتضي»[1] .



» دعاي آن حضرت هنگام زيارت اميرالمؤمنين
از آن حضرت روايت شده که کنار قبر اميرالمؤمنين - که بر او درود باد - اين زيارت را مي‏خواند:
سلام بر تو اي ولي خدا، گواهي مي‏دهم که تو اولين مظلومي، و اولين کسي که حقش غصب گرديد، صبر کرده و به حساب خدا گذاردي تا آنکه مرگت فرا رسيد، و گواهي مي‏دهم که خدا را ملاقات کردي در حالي که شهيد بودي، خداوند قاتلانت را به انواع عذاب معذب گرداند و عذاب را بر آنان دو چندان نمايد.
نزد تو آمده‏ام در حالي که به حقت شناخت داشته، و به جايگاه و مقامت آگاهم، با دوستانت دوست، با دشمنانت و کساني که به تو ستم نمودند دشمن هستم، اگر خدا بخواهد با اين عقايد خداي را ملاقات مي‏کنم.
اي ولي خدا گناهان بسياري دارم نزد پروردگارت شفيع من شو، اي مولايم به درستي که براي تو نزد خداوند جايگاه مشخصي است، و نزد او آبرومند بوده و حق شفاعت داري، و خداوند مي‏فرمايد: «شفاعت نمي‏کنند جز براي آنان که خداوند خشنود باشد».
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : ادعيه ي حضرت هادی (ع) در زيارات

دعاؤه في وداع اميرالمؤمنين
روي عن ابي‏الحسن عليه‏السلام قال: اذا اردت ان تودع قبر اميرالمؤمنين عليه‏السلام فقل:
السلام عليک و رحمة الله و برکاته، أستودعک الله و أسترعيک و اقرء عليک السلام، امنا بالله و بالرسل، و بما جاءت به و دعت اليه و دلت عليه، فاکتبنا مع الشاهدين. اللهم لا تجعله اخر العهد من زيارتي اياه، فان توفيتني قبل ذلک فاني اشهد مع الشاهدين في مماتي علي ما شهدت عليه في حياتي، اشهد انکم الائمة - و تسميهم واحدا بعد واحد - و اشهد ان من قتلهم و حاربهم مشرکون، و من رد عليهم و رد علمهم في اسفل درک من الجحيم. و اشهد ان من حاربهم لنا اعداء و نحن منهم براء، و انهم حزب الشيطان و علي من قتلهم لعنة الله و الملائکة و الناس اجمعين، و من شرک فيهم و من سره قتلهم. اللهم اني اسألک بعد الصلاة و التسليم ان تصلي علي محمد و ال محمد - و تسميهم - و لا تجعله اخر العهد من زيارته، فان جعلته فاحشرني مع هؤلاء المسمين الائمة، اللهم و ذلل قلوبنا لهم بالطاعة و المناصحة و المحبة، و حسن المؤازرة و التسليم.




» دعاي آن حضرت هنگام وداع اميرالمؤمنين
از آن حضرت روايت شده که فرمود: هر گاه خواستي که قبر اميرمؤمنان را وداع گويي بگو:
سلام و رحمت و برکات الهي بر تو باد، تو را به خدا سپرده، و خواستار حفاظت او شده و بر تو سلام مي‏فرستم، به خدا و به رسولان و به آنچه آوردند و به سوي آن خواندند و بر آن راهنمائي نمودند ايمان آورديم، پس ما را از گواهان بشمار آوريد.
خدايا! اين زيارت را آخرين مرتبه از زيارت من از آن امام قرار مده، و اگر مرا قبل از زيارت ديگر ميراندي، من در ميان گواهان در هنگام مرگ شهادت مي‏دهم به آنچه در زمان زندگيم به آن شهادت و گواهي مي‏دادم، و گواهي مي‏دهم که شما - و نام آنان را يکي بعد از ديگري مي‏بري - پيشوايان من هستيد، و گواهي مي‏دهم که هر که آنان را به شهادت رسانيد و با آنان جنگ نمود مشرک است، و هر که دانش آنان را رد نمود و گفتارشان را رد کرد در پائين مرتبه از جهنم قرار دارد.
و گواهي مي‏دهم که هر که با آنان جنگيد دشمنان ما مي‏باشد و ما از ايشان بيزاري مي‏جوئيم، و آنان در گروه شيطان قرار دارند، و لعنت خدا و فرشتگان و تمامي مردم بر کساني باد که آنان را کشتند و هر که در اين امر با ايشان شريک شد و هر که از قتل آنان خرسند گرديد.
خدايا! بعد از درود و سلام از تو مي‏خواهم که بر محمد و خاندان محمد - و آنان را نام مي‏بري - درود فرستي، و اين زيارت را آخرين زيارت من قرار ندهي، و اگر چنين کردي مرا با اين پيشواياني که نام بردم محشور گرداني، خدايا قلبهايمان را براي فرمانبري و پندپذيري و محبت و نيکويي ياري نمودن و تسليم بودن در مقابل آنان مطيع و رام گردان.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : ادعيه ي حضرت هادی (ع) در زيارات

دعاؤه في زيارة سيدالشهداء
عن سليمان المروزي، عن الرجل عليه‏السلام قال: تقول عند قبر الحسين عليه‏السلام:
السلام عليک يا اباعبدالله، السلام عليک يا حجة الله في ارضه و شاهده علي خلقه، السلام عليک يابن رسول‏الله، السلام عليک يابن علي المرتضي، السلام عليک يابن فاطمة الزهراء. أشهد أنک قد أقمت الصلاة، و اتيت الزکاة، و أمرت بالمعروف، و نهيت عن المنکر، و جاهدت في سبيل الله حتي أتاک اليقين، و صلي الله عليک حيا و ميتا. ثم ضع خدک الايمن علي القبر و قل: اشهد انک علي بينة من ربک، جئتک مقرا بالذنوب، اشفع لي عند ربک يابن رسول‏الله - ثم اذکر الائمة واحدا واحدا و قل: اشهد انهم حجج الله. ثم قل:
اکتب لي عندک عهدا و ميثاقا باني اتيتک مجددا الميثاق، فاشهد لي عند ربک، انک انت الشاهد.



» دعاي آن حضرت در زيارت امام حسين
سليمان مروزي از آن حضرت روايت کرده که فرمود: کنار قبر امام حسين - که بر او درود باد - مي‏گويي:
سلام بر تو اي اباعبدالله، سلام بر تو اي حجت الهي در زمين و گواه او بر خلقش، سلام بر تو اي پسر پيامبر خدا، سلام بر تو اي پسر علي مرتضي، سلام بر تو اي پسر فاطمه زهرا.
گواهي مي‏دهم که نماز را به پا کرده و زکات دادي، و امر به معروف و نهي از منکر نمودي، و در راه خدا جهاد و تلاش نمودي تا اين که مرگت فرارسيد، و درود خدا بر تو در حال زندگيت و در زمان مرگت.
آنگاه گونه‏ي راستت را روي قبر نهاده و مي‏گويي:
گواهي مي‏دهم که تو بر برهان از پروردگارت قرار داري، نزد تو آمده‏ام در حالي که به گناهانم اقرار دارم، اي پسر رسول خدا نزد پروردگارت شفاعت مرا بنما - آنگاه نام ائمه را يکي يکي ذکر کرده و مي‏گويي: گواهي مي‏دهم که اينان حجت‏هاي الهي هستند.
سپس بگو: در نزد خود عهد و پيماني برايم بنويس که نزد تو آمده‏ام تا تجديد ميثاق نمايم، پس نزد پروردگارت به آن گواهي ده، به درستي که تو شاهد و گواهي.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : ادعيه ي حضرت هادی (ع) در زيارات

دعاؤه في زيارة الکاظم و الجواد
عن ابي‏الحسن عليه‏السلام قال: تقول ببغداد: السلام عليک يا ولي الله، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا نور الله في ظلمات الارض، السلام عليک يا من بدا لله في شأنه، اتيتک عارفا بحقک، معاديا لاعدائک، فاشفع لي عند ربک يا مولاي. قال: و ادع الله و اسأل حاجتک، قال: سلم بهذا علي ابي‏جعفر محمد بن علي عليهماالسلام.



» دعاي آن حضرت در زيارت امام کاظم و جواد
از آن حضرت روايت شده که در بغداد مي‏گوئي:
سلام بر تو اي ولي خدا، سلام بر تو اي حجت الهي، سلام بر تو اي نور خدا در تاريکي‏هاي زمين، سلام بر تو اي آن که در مورد او خدا اراده‏اش را آشکار ساخت، نزد تو آمده‏ام در حالي که به حقت آگاه بوده، دشمن دشمنانت مي‏باشم، اي مولايم نزد پروردگارت شفاعت مرا بنما.
فرمود: و خداي را بخوان و حاجتت را درخواست کن، و فرمود: با اين زيارت به ابي‏جعفر محمد بن علي عليهماالسلام نيز سلام بگو.

پی نوشته ها :
[1] الانبياء: 28.
 
بالا