اصحاب و شاگردان امام هادي (ع)

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

آقاي سيد باقر شريف قرشي 178 نفر از شاگردان و اصحاب امام هادي عليه‏السلام را نام مي‏برد که به طور مستقيم از آن بزرگوار حديث نقل کرده‏اند. مانند:
1- ابراهيم بن اسحاق
2 - ابراهيم بن مهزيار
3- احمد بن اسحاق اشعري قمي‏
4- احمد بن أبي‏عبدالله برقي
5- احمد بن حمزه
6- ايوب بن نوح
7- حسين بن اميد بصري
8- حفص مروزي
9- خيران خادم
10- ريان بن صلت
11- صالح بن محمد همداني
12- علي بن حسن فضال
13- فضل بن شاذان نيشابوري
14- کافور خادم
15- محمد بن علي بن مهزيار
16- نضر بن محمد همداني
17- يعقوب بن زيد. [1] .
اکنون به شرح کوتاهي درباره‏ي زندگي برخي از اصحاب برجسته‏ي آن حضرت اشاره مي‏شود:
عبدالعظيم حسني؛ اين بزرگوار از نواده‏هاي امام مجتبي عليه‏السلام است.
او در محضر امام هادي عليه‏السلام منزلتي بزرگ داشت که امام به ابوحماد رازي فرمود: اي حماد! اگر در شهر و محل سکونت خويش (شهر ري) در مسائل ديني به مشکلي برخورد کردي، از عبدالعظيم بپرس و سلام مرا به او برسان.
روزي عبدالعظيم به محضر امام هادي عليه‏السلام رسيد. حضرت به او فرمود: آفرين بر تو باد اي ابوالقاسم تو حقيقتا ولي و دوست ما هستي؛ «مرحبا بک يا أباالقاسم! أنت ولينا حقا».
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : اصحاب و شاگردان امام هادي (ع)

آنگاه عبدالعظيم خلاصه‏اي از اعتقادات خود را نسبت به مبدأ و معاد و عدل الهي و امامت و نبوت بيان کرد و نام همه‏ي ائمه اطهار عليهم‏السلام را ذکر کرد و پس از نام حضرت جواد عليه‏السلام عرض کرد: اکنون شما امام من هستيد. سپس از فروع دين سخن گفت.
در اين هنگام امام عليه‏السلام به او فرمود: «يا أباالقاسم! هذا و الله ديني و دين الذي ارتضاه لعباده، فاثبت عليه ثبتک الله بالقول الثابت في الحيوة الدنيا و الآخرة»؛ اي ابوالقاسم، سوگند به خدا! اين همان دين من و دين کساني است که خداوند آن را براي بندگانش پذيرفته است. بر آن استوار باش، خداوند تو را به سخن استوار در دنيا و آخرت ثابت قدم فرمايد. [2] .
در عظمت عبدالعظيم همين بس که امام هادي عليه‏السلام فرمود: زيارت ايشان ثواب زيارت امام حسين عليه‏السلام را دارد.
عبدالعظيم حسني به دستور امام هادي عليه‏السلام براي حفظ جان خود از ناحيه‏ي متوکل از شهر سامرا بيرون رفت و به صورت پيک (پستچي) از راه طبرستان (مازندران) به شهر ري آمد و در آنجا اقامت گزيد. [3] .
19- ابن‏سکيت؛ يعقوب بن اسحاق معروف به ابن‏سکيت اهوازي از علماي محقق و اديبان نامي شيعه است. او در علم لغت، شعر، منطق، فلسفه و ادبيات سرآمد دانشمندان عصر خود بود و کتاب‏هاي مختلفي نيز نوشته است. مورخان 23 کتاب او را نام برده‏اند. [4] .
متوکل ابن‏سکيت را مجبور کرد که به دو پسرش معتز و مؤيد درس بدهد. روزي متوکل از او پرسيد: دو پسر من نزد تو محبوب‏تر است يا حسن و حسين عليه‏السلام؟
ابن‏سکيت گفت: به خدا قسم! قنبر، خادم حضرت علي عليه‏السلام، نزد من بهتر از تو و دو فرزندت است؛ «و الله! ان قنبرا، خادم علي بن أبي‏طالب عليه‏السلام خير منک و من ابنيک»
متوکل بسيار عصباني شد و دستور داد زبانش را از پشت سرش بيرون آوردند و بدين سان شهيد شد و به ديار باقي شتافت. [5] .
20- عثمان بن سعيد؛ وي همان کسي است که پس از شهادت امام عسکري نخستين نايب خاص امام زمان عليه‏السلام در غيبت صغرا بود و از سال 260 تا سال 300 (چهل سال) مقام نيابت را بر عهده داشت و در سال 300 از دنيا رفت و پس از او، مقام نيابت به پسرش محمد بن عثمان رسيد.
عثمان بن سعيد و پسرش مورد تأييد کامل امام حسن عسکري عليه‏السلام بود، به گونه‏اي که به احمد بن اسحاق فرمود: «فاسمع لهما و أطعهما، فهما الثقتان المأمونان»؛ به سخن آنان گوش فراده و از آنان پيروي کن. آنان دو، امين و مورد اطمينان هستند. [6] .
21- أبوهاشم جعفري؛ از نوادگان جعفر طيار فردي مورد وثوق و صاحب منزلت بزرگي بود. او از زمان حضرت رضا عليه‏السلام تا امام زمان عليه‏السلام را درک کرده و از همه‏ي آنان روايت کرده است. سيد بن طاووس او را از وکلاي امامان شمرده است. ابوهاشم جعفري اشعاري نيکو در مناقب ائمه عليهم‏السلام سروده و معجزات زيادي از امام هادي عليه‏السلام مشاهده کرد. [7] .
پی نوشته ها :
[1] زندگاني امام هادي عليه‏السلام، ص 207.
[2] بحار، ج 3، ص 268.
[3] سيره‏ي چهارده معصوم، ص 844.
[4] وفيات الاعيان، ج 5، ص 442.
[5] بحار، ج 50، ص 164.
[6] بحار،ج 51، ص 344.
[7] منتهي الامال، ج 2، ص 446.
 
بالا