هر آنچه باید در مورد روغن حیوانی بدانید!

saba sadri

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
روغن حیوانی یا روغن زرد یکی از بهترین و سالم‌ترین روغن‌های خوراکی است که احتمالا در مورد خواص و عطر و طعم بی‌نظیر آن زیاد شنیده‌اید. ممکن است در مورد این روغن سوالاتی در ذهنتان وجود داشته باشد؛ مثلا اینکه این روغن چگونه تولید می‌شود، انواع روغن حیوانی چیست، طبع و مشخصات هر روغن حیوانی چگونه بوده و کدام روغن حیوانی بهتر است. هم‌چنین ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چگونه باید از روغن حیوانی نگهداری کرد تا ماندگاری آن بیشتر شود. این‌ها همه سوالاتی هستند که ما در این مقاله قصد داریم به آن‌ها پاسخ دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

ghee.jpg
طرز تهیه روغن حیوانی
روغن حیوانی از شیر گاو یا گوسفند تهیه می‌شود و برای تولید آن باید ۵ مرحله طی شود. این مراحل به صورت خلاصه در زیر آمده‌اند:
  • دوشیدن شیر: دوشیدن شیر از گاو یا گوسفند و جوشاندن شیر به مدت ۲۰ دقیقه
  • تولید ماست از شیر: اضافه کردن مایه ماست به شیر جوشیده بعد از کمی سرد شدن، پوشاندن دور ظرف حاوی شیر با پتو، زمان دادن به آن به مدت ۲۴ ساعت، به دست آمدن ماست
  • تولید دوغ از ماست: اضافه کردن نمک و آب به ماست و هم زدن مخلوط فوق، به دست آمدن دوغ
  • تولید کره از دوغ: ریختن دوغ درون مشک، هم زدن دوغ به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، جدا شدن کره از دوغ، خالی کردن کره و دوغ از مشک، جمع کردن کره جدا شده از روی دوغ، به دست آمدن کرده حیوانی
  • تولید روغن حیوانی از کره: جوشاندن کره درون قابلمه با شعله کم، جدا شدن دوغ باقی مانده در کره از آن، به دست آمدن روغن حیوانی
انواع روغن حیوانی و تفاوت آن‌ها
اگر برای خرید روغن حیوانی به بازار مراجعه نمایید، متوجه خواهید شد که روغن حیوانی در سه نوع روغن حیوانی گاوی، گوسفندی و مخلوط موجود است. این سه روغن در موارد زیادی با هم تفاوت دارند. ما در زیر به برخی از این تفاوت‌ها اشاره کرده‌ایم.

روغن حیوانی گاوی: این روغن از شیر گاو به دست می‌آید. برخلاف گوشت گاو و گوساله که سردی هستند، روغن گاوی طبع گرمی دارد، دارای عطر و طعم ملایمی بوده و قیمت آن نیز نسبت به دو روغن دیگر، پایین‌تر است.
رنگ روغن گاوی، زرد پررنگ است و در دمای اتاق سفت‌تر از دو روغن دیگر می‌باشد.

روغن حیوانی گوسفندی: این روغن از شیر گوسفند تهیه می‌شود. برخلاف شیر و گوشت گوسفند که طبع گرمی دارند، این روغن در دسته مزاج سرد قرار می‌گیرد، عطر و طعم تند و تیزی دارد و قیمت آن نیز نسبت به دو روغن دیگر، بیش‌تر است.
رنگ روغن گوسفندی، متمایل به سفید بوده و در دمای اتاق شل‌تر از دو روغن دیگر است.
شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا روغن حیوانی گوسفندی از گاوی بیش‌تر است. باید بدانید که این به معنای بهتر بودن این روغن نسبت به روغن گاوی نیست بلکه به دلیل کمیاب بودن شیر گوسفند نسبت به شیر گاو است.

روغن حیوانی مخلوط: این روغن، ترکیبی از روغن گاوی و گوسفندی است و از هر نظر ویژگی‌هایش بین این دو روغن، قرار می‌گیرد. روغن حیوانی مخلوط، متناسب با این که دو روغن با چه نسبتی با هم ترکیب شوند، عطر متفاوتی دارد و دارای طبع معتدل می‌باشد. قیمت این روغن نیز از روغن گاوی بیش‌تر و از روغن گوسفندی کم‌تر است.

کدام روغن حیوانی بهتر است؟
انتخاب روغن حیوانی کاملا به ذائقه و طبع شما بستگی دارد؛ یعنی این طور نیست که بگوییم چون روغن گوسفندی گران‌تر است، پس بهتر است یا اینکه چون روغن گاوی بوی کم‌تری دارد، پس بهتر است.

اگر برای بار اول است که می‌خواهید روغن حیوانی خریداری کنید و نمی‌دانید کدام روغن بیش‌تر باب میل شماست، ما به شما توصیه می‌کنیم که روغن مخلوط را خریداری نمایید. در این صورت اگر به نظرتان عطر و طعم روغن مخلوط زیاد بود، در خرید بعدی، روغن گاوی تهیه کنید و اگر تمایل داشتید که روغنتان عطر و طعم بیش‌تری داشته باشد، روغن گوسفندی بخرید. البته ممکن است که روغن مخلوط، دقیقا همان روغن مورد علاقه شما باشد.

روغن حیوانی را باید کجا و در چه ظرفی نگهداری کرد تا ماندگاری آن بیش‌تر شود؟
بهترین ظرف برای نگهداری روغن حیوانی در منزل، خیک است که از پوست گوسفند ساخته می‌شود و عشایر روغن خود را درون آن نگهداری می‌کنند. از آن جایی که امکان دسترسی به خیک برای اکثر افراد وجود ندارد، می‌توان به جای آن از ظروف حلبی، شیشه‌ای و یا روحی استفاده کرد. دقت داشته باشید که ظروف پلاستیکی برای نگهداری روغن حیوانی مناسب نیستند.

بهتر است روغن حیوانی را به خصوص در فصول گرم، در جای خشک و خنک مانند کابینت یا یخچال نگهداری کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر روغن را درون یخچال نگهداری می‌کنید، حتما بعد از هر بار استفاده، درب آن را محکم ببندید در غیر این صورت از عطر و طعم آن کاسته می‌شود.
 
بالا