آیا می‌دانید تنها طبیعی بودن عسل کافی نیست و مهم است عسلتان حتما خام باشد؟

saba sadri

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
برای مردم برخی از کشورها، خام بودن عسل بیش از طبیعی بودن آن اهمیت دارد. این افراد می‌دانند که برای بهره‌مندی از خواص بی‌شمار عسل، این که صرفا یک عسل طبیعی باشد و زنبور برای تولید آن فقط از شهد گل‌ها و گیاهان تغذیه کرده باشد، کافی نیست و مهم است که آن عسل حتما خام و حرارت ندیده باشد؛ زیرا حتی اگر عسلی کاملا اصل باشد ولی خام نباشد، خواص خود را از دست می‌دهد و فایده‌ای ندارد.

delicious-honey-pouring-bowl_23-21483466292.jpg


چه تفاوتی بین عسل خام و طبیعی وجود دارد؟

عسل طبیعی:
به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تولید آن، فقط از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف تغذیه کرده و از آب و شکر تغذیه نکرده باشد.
برای تشخیص طبیعی بودن عسل، تنها راه آزمایش عسل در آزمایشگاه‌ است. در این آزمایش، فاکتورهای مختلف عسل را می‌سنجند و براساس آن مشخص می‌شود که عسل طبیعی است یا خیر.
از جمله این فاکتورها که برای تشخیص عسل اصل به کار می‎رود، میزان ساکارز، دیاستاز و پرولین عسل می‌باشد.
در حالت کلی اکثر عسل‌های طبیعی، ساکارز زیر 5 درصد دارند و دیاستاز آن‌ها نباید 0 باشد. هم‌چنین میزان پرولین آن‌ها همواره باید بالاتر از 180 میلی‌گرم بر کیلوگرم باشد.

عسل خام: عسل خام به عسلی می‌گویند که همان‌گونه که در حجره‌های کندوی زنبورعسل بوده، بدون فرآوری به دست شما می‌رسد. یعنی بعد از تولید عسل، زنبوردار لایه رویی حجره‌های عسل را با چاقو برمی‌دارد و با استفاده از دستگاهی، عسل را از موم جدا کرده و آن را از یک صافی عبور می‌دهد تا ذرات درشت آن جدا شود. سپس این عسل بسته بندی شده و به دست شما می‌رسد.
در مقابل عسل خام عسل حرارت دیده و پاستوریزه قرار دارد.

عسل حرارت دیده: به دلیل باور غلط افراد در مورد شکرک زدن عسل که فکر می‌کنند عسلی که شکرک بزند خوب نیست، عسل‌ها را قبل از فروش، برای این که دیرتر شکرک بزنند و شفاف‌تر و مشتری پسندتر باشند، حرارت می‌دهند که این کار سبب افت کیفیت و خواص عسل می‌شود.

عسل پاستوریزه: در فرآیند پاستوریزه کردن عسل، عسل را به مدت کوتاهی تا دمای 70-80 درجه گرم می‌کنند و سپس آن را به سرعت سرد می‌کنند. این فرآیند در عسل به دلایل خارج کردن تمام ذرات ناخالصی ریز و درشت از عسل، به تعویق انداختن شکرک زدن عسل و جلوگیری از تخمیر عسل انجام می‌شود.

چرا حرارت دادن عسل خوب نیست؟

عسل خام به دلیل ترکیبات متنوع و مفیدی که دارد، سرشار از خواص مختلف می‌باشد. از جمله این ترکیبات مفید، می‌توان به انواع آنزیم‌ها، آمینواسیدها، مواد معدنی و سایر ترکیبات اشاره کرد.
از آن‌جایی این مواد به گرما حساس‌اند، حرارت دادن عسل باعث می‌شود که عسل تمام یا بخشی از مواد مفید و درنتیجه خواص خود را از دست بدهد. به علاوه اگر میزان حرارتی که به عسل داده می‌شود، خیلی زیاد و طولانی باشد، میزانHMF یا همان هیدروکسی متیل فورفورال افزایش می‌یابد که در مقادیر زیاد ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

چطور می‌توان از خام بودن عسل مطمئن شد؟

برای تشخیص خام بودن عسل نمی‌توان از روی رنگ، عطر و طعم عسل قضاوت کرد و تنها راه تشخیص آن، همان‌طوری که در مورد عسل طبیعی گفته شد، آزمایش عسل در آزمایشگاه عسل می‌باشد.
از جمله فاکتورهایی که برای تشخیص خام بودن عسل اندازه گیری می‌شوند، پرولین، ساکارز و HMFمی‌باشند که میزان پرولین و ساکاروز در عسل خام، همان‌طوری که بالاتر نیز گفته شد، به ترتیب باید بالاتر از 180 میلی‌گرم بر کیلوگرم و پایین‌تر از 5 درصد باشد. در مورد HMF نیز باید گفت که اگر عسل HMF بالاتر از 40 داشته باشد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که عسل حرارت دیده است و یا شرایط نگهداری بدی داشته است.

به این ترتیب هنگام خرید عسل طبیعی مطمئن شوید که عسلتان هم طبیعی و هم خام باشد. برای اطمینان از این امر، از فروشگاه‌های معتبری مانند درکام که عسل خود را قبل از فروش آزمایش و آن را با برگه آزمایش عرضه می‌کنند، خریداری نمایید.

منبع: https://dorkam.com/mag/عسل-خام-چیست/
 
بالا