انفاق یعنی چه؟

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

انفاق با خرج کردن فرق دارد.



خرج کردن یعنی اینکه انسان یک پولی را خرج کند. انفاق خرج کردن است، اما نه هر خرج کردنی. انفاق آن خرج کردنی را میگویند که با آن، یک خلئی پر بشود، یک نیاز راستینی برآورده بشود.


کجایند آن کسانی که میلیون ها خرج می کنند، به ظاهر هم برای کارهای نیک خرج می کنند، تا از زبان قرآن به آنها بگوییم که بدبخت ترین مردمند، زیرا کارشان انفاق نیست.


" قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا / الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا "


این پول هایی که خرج میشود، این زر و زیورهایی که بر پیکر گرسنۀ یک عده مردم آویخته میشود، این پیرایه های زیادی و دروغین؛ اینها انفاق نیست، چرا؟ چون خلئی را پر نمی کند.


 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"


آقا! اگر این پنج زار را شما دادید به کسی که صدتا پنج زاری و یک تومانی در جیبش هست، صدتای دیگر هم میتواند فراهم کند، این انفاق نیست؛ اگر دادی به آن آدمی که منتظر یک پنج زاری است تا یک نان سنگک بخرد و شکم خودش را پر کند، این انفاق است.



البته نخواستم با این جمله بگویم آقایان بروند حالا هِی پنج زاری بدهند به گرسنه ها و گداها که شکم هایشان را پر کنند، نه. گاهی پر کردن شکم گرسنه هم انفاق نیست، در یک شرایطی این جوری است.


در آن شرایطی که فقر و گرسنگی مانند گیاه هرزه ای، بیحساب دارد بر روی زمین ها میروید، آنجا پرکردن شکم یک گرسنه مثل قیچی کردن پیکرۀ بالای یک دانه علف هرزه است. در صحرا علف هرزه چقدر قیمت دارد؟ بالاخره از جلوی چشم، یک گیاه هرزه کم میشود، اما چقدر این کار اساسی است؟ چقدر جالب است این کار؟ خیلی کم و ناچیز.


 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"


بنابراین انفاق آن چیزی است که یک خلئی را پر می کند. یک نیازی را برآورده می کند.



آن ملتی که امروز به یک چیزی احتیاج دارد، مانند آب و هوا، اگر در غیر آ ن چیز، به آن ملت کمک کردی، اینجا انفاق نکردی، پول حرام کردن انجام دادی.


پس انفاق کارِ همه کس نیست، انفاق کارِ مردمان باهوش است.


آنهایی که خلأها و نیازها را می فهمند و حاضر می شوند به جا آن خلأها و نیازها را پر کنند. انفاق خیلی مهم است.

" الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ " یکی از نشانه های باتقواها این است، انفاق می کنند در خوشی و ناخوشی.






 
آخرین ویرایش:
بالا