رحـم خـدا یعنـی چـه؟

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"


رحم خدا یعنی چه؟ مورد رحم خدا قرار گرفتن یعنی چه؟



اینجا یک مقایسـه ای بکنیـد بیـن بیان قـرآن و پنـدار عامیانۀ ما. مـا میگوییم که اگـر گناهکاریـم، اگـر نافرمانـی خدا کردیم،اگـر به واجبـات و تعهدات و تکالیـف عمـل نکردیـم، اگـر چنانچـه از منطقه هـای ممنوعه پـروردگار پا عقب نکشیدیم؛ فقط یک امیدواری داریم، آن چیست؟ آن رحم خداست.


خـدا بـا رحمتـش با مـا عمل کند، خدا ما را رحم کنـد، این داعیه و حرف ماسـت؛ یعنی حرف معمول اجتماع ما و مردم ما این اسـت. رحمت خدا را بـرای کجـا میدانیم؟ برای آنجا که عمـل نکردیم.درصورتیکه نافرمانی کردیم، درصورتیکه منطقه ممنوعه خدا را زیر پا لگدکوب کردیم، مسـئولیت و ِ تعهـد الهـی را ملاحظه نداشـتیم؛ در یک چنین صورت هایی میگوییـم: مـا که عمل نداریم، مگر خـدا رحممان کند. رحم را، رحم خدا را، رحمـت پروردگار را، رقیب عمل کـردن و جایگزین عمل کردن میدانیم.


آیـۀ قـرآن به عکس اسـت؛ میگوید عمـل کنید، اطاعت کنید، شـاید مورد رحمـت پـروردگار قـرار بگیرید. رحمت خدا آن وقتی اسـت که یک ملتی به مسـئولیتش عمـل کنـد. خـدا آن وقتـی به مردمـی رحم میکند کـه او را اطاعـت کننـد، تکالیـف خـود را انجـام بدهنـد. هفتصد میلیون مسـلمان بنشینند به انتظار ابر رحمت پروردگاری که بر سرشان ببارد، آنوقت راه ها را باز کنند تا دزدان ناموس و غارتگران دین بیایند همه چیزشان را ببرند؛ به امید رحمت خدا بنشینند؟ پس بگو بنشینند حالا!


کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله)

 
آخرین ویرایش:

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"


( وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ) اطاعت کنید خدا را و رسول را، پیامبر را، شاید مورد رحمت قرار بگیرید. یعنی چه اطاعت کنید خدا را؟

اطاعت خدا به چیست؟ به اینکه تمام تکالیف و حجت های الهی را بر دوشمان حمل کنیم؛ آنچه را که بر عهدۀ ما نهاده شده است، انجام بدهیم.


به قول آیۀ شریفۀ قرآن میفرماید: مؤمنین آن کسانی هستند که وقتی میان آنان مشاجره ای به وقوع میپیوندد، به تو ای پیامبر رجوع می کنند، مراجعه می کنند و چون تو حکمی صادر کردی، (ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ) دستوری که تو صادر کردی، کمترین غبار کدورتی هم بر روح آنها و دل آنها بر جای نمیگذارد وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا تسلیم فرمان تواَند. مؤمن واقعی اینجور است.


اگر اینجور بود یک ملتی، یک امتی، اگر یک عده جمعیت به این صورت تحت فرمان خدا قرار گرفتند، آن وقت است که رحمت پروردگار و لطف بی نهایت او شامل حال آنان خواهد شد، آن وقت است که یک امت به آقایی میرسد، آن وقت است که یک ملت به رشد انسانی می رسد، آن وقت است که اسارت ها و زنجیرها از دست و پای او باز میشود، آن وقت است که رحمت الهی شامل حال او میشود.

اطاعت کنید خدا را و پیامبر را، باشد "وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ" که مورد رحمت پروردگار قرار گیرید.





کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله)

 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Ali

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"


"وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ "
میدان مسابقه است اینجا، میدان پیشی گیری و مسارعه است. پیشی بجویید، سبقت بجویید، إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ به سوی مغفرتی مِنْ رَبِّكُمْ از سوی پروردگارتان وَجَنَّةٍ و بهشتی که عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ که به پهنای آسمان ها و زمین است أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ آماده شده است برای باتقوایان. آنجا یک نشانۀ تقوا و یک نتیجۀ تقوا ذکر شد، اینجا نشانه های تقوا پی در پی ذکر خواهد شد.


ای انسانی که برای یک وجب زمین و یک مقدار آب و گِل در فلان منطقۀ عالم، حاضری سبقت بگیری، حاضری دیگران را عقب بگذاری، حاضری تمام قوا و نیروهایت را به کار بزنی، استخدام کنی، تا بتوانی در مزایدۀ فلان زمین، در به دست آوردن فلان سرمایه، در تصرف کردن فلان مغازه، در گرفتن فلان گوشۀ فلان مملکت، در دائر کردن فلان کمپانی در فلان منطقۀ عالم، در تحصیل امتیازات مادیِ هرچه بیشتر؛ برای اینها حاضری مسابقه بدهی، سرعت بگیری، دیگران را عقب بگذاری، اگرچه شرافت ها و فضیلت ها را هم زیر پا گذاشته باشی، ای انسان! به تو نمیگویند سرعت مگیر، به تو نمیگویند در خانه بخواب، نیروهایت را به کار مزن؛ آن کسی که به نام دین به تو این سخن را میگوید، دروغ میگوید و نمیداند. دین نمیگوید نیروهایت را متوقف بگذار، دین میگوید سرعت بگیر هرچه بیشتر، مسابقه بده هرچه زیادتر، اما به سوی چه؟



به سوی چیزی که شایستۀ توست، نه به سوی یک وجب آب و گِل، نه به سوی فلان مبلغِ ناچیز، نه به سوی زندگیِ مادی دنیا که هرچه باشد، برای تو کوچک و کم است. ای انسانِ بزرگ! به سوی چیزی که با عظمت تو، با مقام تو سازگار باشد که انسان عالی ترینِ موجودات این جهان است، بزر گترینِ عظمت های وجود، بعد از پروردگار، در همین کالبد کوچک و محدود است ای انسانِ بزرگ، سرعت بگیر، مسابقه بده، اما به سوی چه؟

إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ سرعتت به سوی مغفرت پروردگار باشد، به سوی آن بهشت برین الهی باشد که همۀ آسمان ها درمقابل آن کوچکند، همۀ زمین در برابر آن اندک است. یعنی چه؟ دقت کنید در تعبیرات قرآنی تا خوب بفهمید .

قرآن میگوید، تو اگر می خواهی همت به چیزی بگماری، برای تو زمین و آسمان، اندک و ناچیز است، همت به چیزی بالاتر از اینها بگمار. ای انسانِ بزرگ! مغفرت برای تو مهم است؛ از همه چیز بالاتر مغفرت است و پس از مغفرت آن چیزی که ارزش و عظمتش از آسما نها و زمین بالاتر است.




کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله)
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Ali
بالا