عمل صالح

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
عمل صالح عملی است که سه شرط داشته باشد۱- در شرع مقدس به عملی می‌گویند عمل صالح که منبعث از ایمان باشد.آنقدر این شرط موثر است که هرجا از عمل صالح صحبت می شود.این شرط راهم با آن آورده اند که باید اهل ایمان باشید.


دومین خصوصیتش :عمل صالح باید مطابق سنت باشد.قال رسول‌الله: پیغمبر فرمودند: «لا یُقبل قول إلا بالعمل وَ لا یُقبَل قولٌ و عملٌ إلا بالنیّه و لا یُقبَل قولٌ و عملٌ و نیّهً إلا بإصابه السنه» «هیچ گفتاری پذیرفته نیست مگر در سایه عمل باشد و هیچ قول و عملی پذیرفته نیست مگر در سایه نیت باشد و هیچ قول و عمل و نیتی پذیرفته نیست به جز اینکه آن مجموعه در دین ملاحظه شده باشد. یعنی باید عملی باشد که از ساحت مقدس حضرت حق و یا پیغمبر عظیم‌الشأن و ائمه اطهار رسیده باشد و نه عملی که از ناحیه من صادر شده باشد باید مستند باشد.پس دومین خصوصیت عمل صالح این است که منطبق با سنت باشد حالا عمل صالح غیر منطبق با سنت در جامعه امروز ما إلی ماشاءالله که دیگر نمیخواهد بشماریم

حضرت آیت الله ضیاءآبادی می فرمودند: قبل از انقلاب یک مادر و دختری آمدند پیش ما که لباس ظاهریشون خیلی پوشیده نبود بعد خانم آمد جلو به من گفت حاج آقا من نذر کردم که اگر دخترم وارد دانشگاه بشود، یک سفره حضرت زهرا پهن کنم. بعد آقا فرمودند که دوتایی باهم یک متر لباس نپوشیده بودند و پارچه نداشتند و دنبال سفره حضرت زهرا هم هست! آقا فرمودند: من نمیدانم حضرت زهرا سفره داشت یا نه اما میدانم حضرت زهرا حجاب داشتند! با تمام احترامی که برای سفره ها دارم، سفره هایی که این چنینی است وگرنه ما مخلص سفره ها هم هستیم نه اینکه دو نفری یک متر پارچه نداشته باشند بعد سفره حضرت زهرا بیندازند.

سابق ما در مسجد خودمان در محراب نشسته بودیم بعد دیدیم یک کیسه از این نایلونهای مشکی فرستاد مثل نارنجک انداختند وسط مسجد حالا تو سر کسی خورد یا نه نمی دونم. بعد خب دوستان ما رفتند آوردند دیدند شکلاته بعد آوردند بخورند دیدند روی هر شکلات نوشته برای براورده شدن حاجت من ۱۰۰۰ تا صلوات بفرستید! بابا این مسخره کردن دین است آخه چرا اینطور می کنند؟دیگه نمی گویم همین دوتا مثال کافیست خب مطابق با سنت نباشد می شود این.

سومین خصوصیت که باید عمل صالح داشته باشد این است که عمل خالص باشد. خالصانه هم باشد.خالصانه هم باشد. زیاد به شما گفتند عمل خالص اما هنوز نگفتند عمل خالص چی هست؟ عمل خالص دو خصوصیت دارد که اگر این دو خصوصیت بود جزء سومین شرط عمل صالح است؟ عمل صالح سه شرط دارد:۱- منبعث از ایمان باشد۲- منطبق بر سنت باشد ولو چهره دینی داشته باشد ولی مستند به دین نباشد عمل نیست. خیلی دنبال این معنا نرو که ذکری را از غیر اهل بیت باشد، چون کسی که ذکری به غیر اهل بیت بدهد انگار می گوید نسخه اینها کافی نیست، انگار می گوید نسخه پیغمبر کافی نیست. دوتاخصوصیت عمل خالص دارد:۱-قال الصادق (ع) : «و العمل الخالص الذی لاتریدأن یحمدک علیه أحدٌ إلا الله»

عمل خالص آن عملی است که اراده نکرده باشد که کسی غیر از خدا آن عمل رو حمد و ثنا کند. تجلیل کند، اگر هم می خواهد صدقه بدهد در مقابل دوربینی که در مقابل هفتاد میلیون است، نه، چنان بدهد که دست چپ از دست راست پیدا نکند. دیدی کمیته امداد چطور کار می کند؟ گلد کوییست رو پخش نمی کنند می گویند آبروش می رود، معتاد هم اخیراً شده مریض نه انگل این هم آبروش می رود شطرنجی می کنند اما آدم نیازمند را آنچنان تصویر را از جلو می گیرد که تمام چین و چروکها طرف پیداست که چی من دارم کمک می کنم خب اینکه از قبلی ها آبرومندتر است! چرا جلو دوربین کمک می کنی! پس باید عمل باید طوری باشد که من تلاشم طوری باشد که همه مردم بفهمند که آقا ما مثلا فرض کنید که آره آنجا را ما اداره می کنیم اینجا را هم ما اداره می کنیم حالا اگه خودمان هم نمی گوییم تلویزیون می گوید. این عمل، عمل خالص نیست. «و العمل الخالص الذی لاتُرید أن یُحمدک علیه أحدٌ إلا الله» جز خدا.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ضحا
بالا