ترفندهای مهم برای رشد مغز کودک

lemonn

بی وفــا
ترفندهای مهم برای رشد مغز کودک
حتما می دانید که هیچ کودکی نابغه به دنیا نمی آید ولی نقش کسی که او را پرورش می دهد و در مورد اهمیت آموزش قبل از دبستان و رشد مغزی کودکان اطلاع دارد، بسیار مهم است.

در زمان تولد، مغز نوزاد 100 میلیارد نرون دارد. طی چند سال اول زندگی کودک، مغز او دوره ای شگفت انگیز از رشد را طی کرده و در هر ثانیه، بیش از یک میلیون ارتباط عصبی تولید می کند. این فرایند رشد مغز، تحت تاثیر عوامل زیادی است، شامل روابط کودک، تجربیات و محیط.

1. زمانتماشایتلویزیونواستفادهازتبلتو ... رامحدودکنید
فرقینمیکندسرتانچقدرشلوغاست،مشغلههایتانرابهانهنکنیدتافرزندتانرابیشترپایانواعاسکرینهابنشانید. صرفکردنزمانزیادپایتلویزیونو ... منجربهتضعیفعملکردآکادمیکشدهوکودکزمانکمتریراصرفبازیهایخلاقانهمیکندکهچاقی،پرخاشگری،مشکلاتخوابوناهنجاریهایرفتاریازپیامدهایآناست. ضمناسپریکردنساعاتطولانیپایتلویزیونو...،یعنیتعاملکمتربینشماوکودکتان. درصورتیکهاینتعاملاتبرایرشدکودکبسیاراهمیتدارد. اما تا حد متعادل استفاده از نرم افزار و vcd به رشد کودک شما می کند.

2. . برایکودکتانکتاببخوانید
شمابهعنوانپدرومادربایدکتابخواندنراازسنینبسیارپایینبرایکودکخودشروعکنید. برایشهرروزکتاببخوانید،حتیوقتیخیلیکوچکاست! کتابخواندنراتبدیلبهیکآیینپیشازخوابکنیدوهرچیزیکهبرایفرزندتانلذتبخشاست،برایشبخوانید. کودکخردسالشماحتیشایدمعنیکلماترادرکنکند،امااینراخوبمیفهمدکهشماازکتابومجلات،اطلاعاتودانشکسبمیکنید،درنتیجهاوهمبهکتابومطالعهعلاقهمندخواهدشد.
کتابخواندنبرایبچههاباعثایجادتفاوتهاییدرفعالیتمغزآنهامیشودوبهیادگیریزبانومهارتهایسوادآموزیاوکمکخواهدکرد. بهترین کتابی که می توانید برای کودکتان بخوانید کتابی مختص رده ی سنی آن هاست. امروزه کتاب کودک و نوجوان در بازار به وفور یافت می شود

3. برایکودکتان اسباب بازی هایخلاقانهتهیهکنید
اسباب بازی هایجالبزیادیدربازاروجوددارد،امابرایتقویترشدمغزکودکتان،بهتراستانتخابگرباشیدواسباببازیهاییراانتخابکنیدکهخلاقیتوابتکارکودکتانرابهکاربگیرد. اهمیتدادنبهنوعاسباببازیبهرشدمهارتهایکودککمکمیکند،مهارتهایی،چونجوابگوبودن،زبانوارتباط،کنترلهیجان،انعطافپذیریفهموشناختومهارتهایاجتماعی.
اسباببازیخوبلزومانبایدگرانباشد،بلکهوسایلبازیبایدسادهوبیخطربودهواجازهدهندتخیلوتصورکودک،برانگیختهشود،نقلوانتقالآنراحتباشدوچالشایجادکند.

4. برایکودکتانوقتبگذارید
شمابایدبخشیازوقتگرانبهایخودرابهکودکتاناختصاصدهیدتامهارتهایکلامیوارتباطیاورابهخوبیتقویتکنید،بنابراینحینشیردادنبهکودک،بااودرموردچیزیحرفبزنیدیاآهنگیرابرایشبخوانیدووقتیبیرونمیروید،بهچیزهایمختلفاشارهکنیدوآنهارانامببرید. هم چنین می توانید برای آموزش اشیا، حیوانات، رنگ ها و ... از فلش کارت های آموزشی برای آموزش فرزندتان استفاده کنید.
 
بالا