معنی واژه "صیحه"

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
«صیحه» در لغت به معنى «صداى عظیمى» است که معمولاً از دهان انسان یا حیوانى بیرون مى آید ولى اختصاص به آن ندارد، بلکه هر گونه صداى عظیم را شامل مى شود.

در آیات قرآن مى خوانیم: چند قوم گنهکار به وسیله صیحه آسمانى مجازات شدند؛ یکى قوم «ثمود» بودند(1) و دیگر قوم «لوط»(2) و دیگر قوم «شعیب».(3)

از آیات دیگر قرآن در مورد قوم ثمود استفاده مى شود که مجازات آنها به وسیله صاعقه بود: «فَاِنْ اَعْرَضُوا فَقُلْ اَنْذَرْتُکُمْ صاعِقَهً مِثْلَ صاعِقَهِ عاد وَ ثَمُود»(4) و این نشان مى دهد که منظور از «صیحه» صداى وحشتناک صاعقه است.

آیا صداى وحشت انگیز صاعقه مى تواند جمعیتى را نابود کند؟ جواب این سوال مسلماً مثبت است؛ زیرا مى دانیم امواج صوتى از حد معینى که بگذرد مى تواند شیشه ها را بشکند، حتى بعضى از عمارت ها را ویران کند و ارگانیسم درون بدن انسان را از کار بیندازد. این را شنیده ایم که به هنگامى که هواپیماها دیوار صوتى را مى شکنند (و با سرعتى بیشتر از سرعت امواج صوت حرکت مى کنند) افرادى بى هوش به روى زمین مى افتند، یا زنانى سقط جنین مى کنند و یا تمام شیشه هاى عمارت هائى که در آن منطقه قرار دارند مى شکند. طبیعى است اگر شدت امواج صوت از این هم بیشتر شود به آسانى ممکن است اختلالات کشنده اى در اعصاب و رگ هاى مغزى و حرکات قلب تولید کند و سبب مرگ انسان ها شود.

طبق آیات قرآن پایان این جهان نیز با یک صیحه همگانى خواهد بود، مى فرماید: «ما یَنْظُرُونَ اِلاّ صَیْحَهً واحِدَهً تَاْخُذُهُمْ وَ هُمْ یَخِصِّمُونَ»؛ (جز این انتظار نمى کشند که یک صیحه عظیم آسمانى آنها را فراگیرد در حالى که مشغول در امور دنیا هستند).(5)

همان گونه که رستاخیز نیز با صیحه بیدار کننده اى آغاز مى شود، مى فرماید: «اِنْ کانَتْ اِلاّ صَیْحَهً واحِدَهً فَاِذا هُمْ جَمیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُون»؛ (صیحه واحدى بیش نیست ناگهان همگى نزد ما احضار مى شوید).(6)، (7)




پی نوشت:
(1). سوره هود، آیه 67 - 68.
(2). سوره حجر، آیه 73.
(3). سوره هود، آیه 94.
(4). سوره فصلت، آیه 13.
(5). سوره یس، آیه 49.
(6). سوره یس، آیه 53.
(7). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیة، چاپ سی و سوم، ج 9، ص 200.





 
بالا