تاثیر مصرف لبنیات بر فشار خون

  • نویسنده موضوع h.rmz
  • تاریخ شروع

h.rmz

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
فشار خون بالا به حالتي گفته مي شود كه فشار سيستوليك بيش از 140 ميلي متر جيوه و فشار دياستوليك بالاي 90 ميلي متر جيوه باشد. قابل توجه است كه فشار خون نرمال را حدود 80/120 ميلي متر جيوه در نظر مي گيرند. پرفشاري خون، بيماري مزمني است كه در صورت عدم درمان مي تواند مشكلاتي از قبيل نارسايي كليوي، نارسايي قلبي، بيماري هاي مزمن قلبي و همچنين سكته قلبي را ايجاد كند. در سنين جواني، مردان بيشتر از زنان به اين بيماري مبتلا مي شوند؛ ولي با افزايش سن، ميزان درصد ابتلا به بيماري در زنان بيشتر از مردان مي شود.

كنترل فشار خون مي تواند از ميزان مرگ و مير ناشي از سكته هاي قلبي و همچنين نارسايي هاي كليوي بكاهد. عوامل مختلفي از جمله عوامل ژنتيكي و عوامل محيطي در بروز افزايش وزن به خصوص چاقي شكم، عامل مهمي در ابتلا به اين بيماري است.

مصرف منابع غذايي حاوي كلسيم، پتاسيم و منيزيم در درمان پرفشاري خون بسيار مفيد است. شير و لبنیات منبع خوبي از كلسيم، منيزيم و پتاسيم به شمار مي آيد.

در بسياري از افرادي كه داروهاي كاهش دهنده ي فشار خون مصرف مي كنند، عوارض جانبي بسياري ديده مي شود، به همين علت توصيه مي گردد كه براي پيشگيري از عوارض جانبي اين قبيل داروها و عدم مصرف آن ها، افراد داراي اضافه وزن، به كاهش وزن خود اهميت دهند. بهتر است اين افراد ميزان فعاليت بدني خود را افزايش داده و مصرف نمك را محدود كنند. شير و فرآورده هاي آن از جمله مواد غذايي بسيار مهم و با ارزشي است، كه از حدود چهارهزار سال قبل از ميلاد مسيح مورد استفاده ي انسان بوده است. اين گروه از مواد غذايي منبع خوبي از كلسيم، منيزيم و پتاسيم است. مصرف مداوم شير و لبنيات به دليل داشتن مقادير كافي كلسيم مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد. در شير نوعي اسيد چرب به نام اسيد لينولئيك كنژوگه وجود دارد كه حدود 50 درصد از ابتلا به انواع سرطان را مي كاهد. اين اسيد چرب سيستم ايمني را تقويت كرده و از بروز بسياري از عفونت ها مي كاهد. شير و فرآورده هاي آن از نظر ويتامين هاي تيامين <ب1>، ريبوفلاوين <ب 2> و پانتوتنيك اسيد بسيار غني است. وجود اين ويتامين ها در آزادسازي انرژي از مواد غذايي ضروري مي باشد و به همين دليل مصرف شير و لبنيات كم چرب براي سالمندان بسيار توصيه مي شود. در شير پروتييني به نام كازيين وجود دارد كه نقش عمده در پيش گيري از پوسيدگي دندان ايفا مي كند.

مصرف روزانه 4 ـ 2 ليوان شير يا ماست كم چرب براي سلامت انسان مفيد بوده و از بروز بسياري بيماري ها از جمله افزايش فشار خون، بيماري هاي قلبي عروقي، پوكي استخوان، و همچنين سرطان روده بزرگ پيشگيري خواهد كرد. مصرف مداوم شير و فرآورده هاي آن در دوران نوجواني و جواني، از درصد مرگ و مير ناشي از شكستگي لگن در دوران سالمندي بسيار مي كاهد.
 
بالا