معماری مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار ( شهید مطهری )

poyano

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
بناهای مذهبی همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ بوده است و به لحاظ همین اهمیت، پیوسته کاملترین تجربه های هنری هنرمندان سرشناس هر دورۀ تاریخی در خدمت معماری، آرایه ها و نقوش به کار رفته برای احداث چنین بناهایی در آمده است. یکی از این آثار معماری که به جرأت می توان آن را از بناهای شاخص و مهم پایتخت و به لحاظ تزئینات بی شمار و تناسبات موزون آن اثری ارزشمند در هنر و معماری ایران اسلامی دانست بنای مسجد و مدرسه شهید مطهری است. ساختمان این بنا با الهام از بهترین نمونه های پیشین، همچون مسجد سید و مسجد حکیم اصفهان طراحی شده است.

بانی بنا حاج میرزا حسین خان سپهسالار، از رجال دربار قاجاریه بود. میرزا حسین خان باغ بهارستان و زمین های اطراف را خرید و در سال ۱۲۹۶ هجری قمری در قسمت جنوبی آن کار ساخت مسجد و مدرسه ی سپهسالار را آغاز کرد.

بنای مسجد و مدرسۀ عالی در مجموع دارای ۸ منارۀ بلند می ‌باشد که بلندترین آن ۳۷ متر و کوتاه ‌ترین آن ۲۵ متر ارتفاع دارد. تمامی مناره‌ها از آجر ساخته شده و پوششی با کاشی کاری بسیار زیبا دارند. صحن یا حیاط مرکزی بنا، به شکل مربع و با چهار ایوان می‌باشد (ایوان شمالی، ایوان جنوبی، ایوان غربی و ایوان شرقی) که ایده آل مسجدسازی ایرانی است. طول ضلع حیاط ۶۲×۶۳ متر و ارتفاع ایوانها حدوداً ۱۸ متر می‌باشد. صحن یا حیاط مرکزی مدرسه عالی دارای چهار باغچۀ مشجر و چهار پیاده گرد موسع و حوض مدور بزرگی با فواره‌ای در مرکز آن، می‌باشد.

شبستان تابستانی (گنبدخانه) بزرگترین و عجیب‌ترین فضای مسجد است. عرض دهانۀ گنبد آن ۱۵ متر و ارتفاع آن ۳۴ متر است است. گنبد خانه مسجد تحولی در معماری مساجد به شمار می رود، چلیپای بزرگی به ابعاد ۴۵ در ۴۵ متر در مرکز قرار داده است.
انواع کاشیکاری بکار رفته در بنا شامل: کاشی هفت رنگ، معقلی، تک رنگ لعابدار و معرق می باشد که این نوع آخر به صورت اسلیمی، گره و برجسته در بنا به کار گرفته شده است.
لینک منبع:معماری مسجد شرکت معماری و دکوراسیون داخلی پویانو
http://pooyano.com/
 
بالا