مسجد دانشگاه تهران

poyano

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
معرفی: اگر شاخصه های مختلفی از قبیل سابقه و قدمت، حضور استادان بلندمرتبه، کثرت دانشجویان، ارزش و اعتبار مدارک تحصیلی در داخل و خارج کشور، تعدد رشته و دانشکده، وجود کتابخانه غنی و آزمایشگاه مجهز، پیوند و تعامل با موسسات، دستگاه های اجرایی و هم چنین شرکت های صنعتی، اداری، اجرایی و بسیاری مولفه های دیگر را از معیارهای مهم در اعتبار یک دانشگاه به شمار آوریم، بدون شک دانشگاه تهران را باید مهم ترین دانشگاه ایران دانست.
مسجد دانشگاه تهران از نخستین مساجدی است که طراحی آن به سبک مدرن انجام شده است. این مسجد در حیاط اصلی دانشگاه قرار داشته و طراح آن عبدالعزیز فرمانفرمائیان، معمار برجسته ایرانی و دانش آموخته بوزار فرانسه، می باشد. مسجد دانشگاه در تاریخ ۲۲ مهرماه سال ۱۳۴۵ با حضور رئیس جمهور وقت پاکستان، ایوب خان، افتتاح شد.
مسجد دانشگاه تهران به عنوان اصلی ترین مکان عبادی در یک فضای علمی، در فضایی با وسعت ۱۸۰۰ مترمربع ساخته شده است که ۹۰۰ مترمربع از آن را به شبستان و ۹۰۰ مترمربع دیگر را به صحن مسجد اختصاص داده اند. فرمانفرمائیان این مسجد را به صورت ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و هم چنین معماری مدرن طراحی نموده است.
از مهم ترین رویدادهای تاریخی در این مسجد، که مربوط به دوره پهلوی می باشد، می توان تحصن روحانیون در واپسین روزهای حیات حکومت پهلوی و هم چنین حضور دانشجویان در درگیری های ۱۸ تیر سال ۷۸ را نام برد. این مسجد دارای ۲ ورودی به حیاط اصلی و ۲ ورودی به حیاط فرعی است که این دو حیاط نیز با یک ورودی به هم مرتبط اند.
زیرسازی مسجد از سنگ داغون اصفهان و نیز بتن مسلح می باشد. این مسجد دارای گنبدی است که به شکل عدسی بوده و پایه های آن را ستون های موربی از بدنه اصلی ساختمان جدا کرده است. هم چنین مسجد دارای دو مناره رفیع با ارتفاع ۲۸٫۴۰ متر می باشد که تمام آن پوشیده از سنگ تراورتن و منقوش به عبارت “الملک لله” است.
3-20.jpg




لینک منبع:معماری اسلامی شرکت معماری و دکوراسیون داخلی پویانو
http://pooyano.com/
 
بالا