جراحی بینی با لیزر

mahrokhok

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
بر اساس قوانین فیزیک نسبیت پیش بینی شده بود که اگر فتونها همدوس یا هم فرکانس شوند دسته نوری کاملاً یکنواخت و با قدرت زیاد ایجاد می شود. از لحاظ فیزیک نظری امکان وجود لیزر ثایت شده بود اما به لحاظ عملیاتی تا دهه شصت میلادی این موضوع میسر نشد. اولین لیزر ساخت بشر لیزر یاقوت بود در سال 1961 میلادی پروفسور علی جوان فیزیکدان جوان ایرانی در آمریکا نخستین لیزر گازی جهان یعنی لیزر هلیوم نئون را ساخت. لیزر مخفف تقویت نور به روش گسیل القایی تابش می باشد (به زبان انگلیسی)
از دهه هفتاد میلادی لیزر در اعمال جراحی کاربرد پیدا کرد. در عملهای چشم به علت اینکه محیط ویتره نیمه جامد و نیمه مایع است سریعاً لیزر جایگاه خود را پیدا کرد و در قسمتهای مختلف مانند شبکیه و قرنیه و عنبیه بکار رفت.
در رشته گو ش وحلق و بینی اولین لیزر های مورد استفاده، لیزر دی اکسید کربن بود. این لیزر از طریق یک سری آینه به محل تابانده می شد. اولین کاربرد لیزر در عمل های گوش و حلق و بینی در پولیپها و توده های حنجره بود که اقدام به سوزاندن پولیپ با لیزر شد.
در دهه هشتاد میلادی همزمان با رشد تکنولوژی، لیزرکی تی پی جهت سوزاندن پولیپ های بینی استفاده شد ولی هیچگاه این موضوع به صورت روتین در نیامد. علت این بود که استفاده از لیزر، گران و هزینه بر و کند بود بطوری که یک عمل جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس که با وسایل معمولی یک ساعت زمان می برد با لیزر سه تا چهار ساعت زمان می برد. لذا هیچگاه لیزر جایگاه ویژه ای در جراحی بینی و سینوس پیدا نکرد. گرچه در حنجره به علت تاثیر شگفت لیزر دی اکسید کربن جایگاه ویژه ای برای لیزر وجود دارد.
در جراحی و عمل بینی نظر دکتر سید مجید کاظمی این است که با توجه به این موضوع که در عمل زیبایی بینی ما باید برای دسترسی به بافت زیرین پوست را برش بدهیم و بالا ببریم اگر بخواهیم با لیزر این کار را انجام دهیم خاصیت سوزانندگی لیزر باعث ایجاد رد روی محل برش می شود و قطعاً اسکار یا رد زیادی در محل می ماند. لذا لیزر هرگز در جراحی زیبایی بینی جایگاه ندارد.
اما در بعضی اوقات که مثلا سوراخ شدگی در تیغه وسط داریم و جراح می خواهد سپتوم یا تیغه وسط را ترمیم کند از خاصیت چسبندگی و جوش بافتی لیزر برای چسباندن مخاط به مخاط استفاده میشود.
به غیر از موارد جزیی به طور کلی در جراحی بینی و عمل بینی که به منظور زیبایی انجام میشود لیزر جایگاهی ندارد در بعضی اوقات جراحان برای سوزاندن شاخک تحتانی یا همان کورنه تحتانی از لیزر استفاده میکنند که البته با توجه به استخوانی بودن کورنه تحتانی معمولا نتیجه مطلوبی ندارد و برداشتن زیر مخاطی کورنه مفید تر است.
عمل بینی لیزری و جراحی زیبایی لیزری که در این سالها خیلی مطرح می شود به هیچ وجه وجود ندارد و متاسفانه از سوی برخی جراحان برای رونق بخشیدن به کار تبلیغ میشود. در آینده شاید با پیشرفت لیزرها امکان عمل جراحی بینی با لیزر میسر شود ولی فعلاً این موضوع در حد تخیل و آرزوی بشر است. لذا دوستانیکه مرتب می پرسند عمل بینی شما لیزری است یا نه توجه کنند این ها صرفاً تبلیغات بعضی افراد است.
 
بالا