بسم رب الحسین.. .
بیان فعل خلق شاید برای صفات جالب نباشد !اینکه بگوییم خدا خیر را خلق کرد ! خلق برای موجود است و صفات 'موجود' نیستند ! نمیدانم اما تابش و بازتاب را برای صفات بیشتر میپسندم ! بگذریم
تمام صفات نیک و پسندیده منشاءشان همان ذات اقدس اله است و تمام نیکی ها در واقع تابش الهی است . و اما شر !
شر 'عدم' است و در نبود نیکی شر پدیدار میشود . و هر صفت ناپسندی در واقع در عدم صفات پسندیده متقابل خود پدیدار میشود .
و هیچ شری نشات گرفته از ذات اقدس اله نیست ـ نمیشود خالق و منشا هم خیر باشد هم شر ـ هم زیبا باشد هم زشت ـ هم عادل هم ظالم و هم بینا و هم کور باشد و هم
به عبارت دیگر آنقدری که عدالت نباشد به همان میزان نبود عدالت ظلم هست آنقدری که زیبایی نباشد به همان میزان نبود زیبایی زشت است . مثلا اگر بگوییم فلانی 60 درصد زیباست یعنی 40 درصد زشت است ! اگر بگیم فلانی 60 درصد عادل است یعنی به میزان 40 درصد نبود عدل ظالم است .
شر عدم نیکیست . به همان اندازه که نیکی نباشد شر پدیدار میشود ـ همان اندازه که خوبی کم شود به میزان کاستی آن بدی از عدم خوبی بازتاب میشود.
بیان فعل خلق شاید برای صفات جالب نباشد !اینکه بگوییم خدا خیر را خلق کرد ! خلق برای موجود است و صفات 'موجود' نیستند ! نمیدانم اما تابش و بازتاب را برای صفات بیشتر میپسندم ! بگذریم
تمام صفات نیک و پسندیده منشاءشان همان ذات اقدس اله است و تمام نیکی ها در واقع تابش الهی است . و اما شر !
شر 'عدم' است و در نبود نیکی شر پدیدار میشود . و هر صفت ناپسندی در واقع در عدم صفات پسندیده متقابل خود پدیدار میشود .
و هیچ شری نشات گرفته از ذات اقدس اله نیست ـ نمیشود خالق و منشا هم خیر باشد هم شر ـ هم زیبا باشد هم زشت ـ هم عادل هم ظالم و هم بینا و هم کور باشد و هم
به عبارت دیگر آنقدری که عدالت نباشد به همان میزان نبود عدالت ظلم هست آنقدری که زیبایی نباشد به همان میزان نبود زیبایی زشت است . مثلا اگر بگوییم فلانی 60 درصد زیباست یعنی 40 درصد زشت است ! اگر بگیم فلانی 60 درصد عادل است یعنی به میزان 40 درصد نبود عدل ظالم است .
شر عدم نیکیست . به همان اندازه که نیکی نباشد شر پدیدار میشود ـ همان اندازه که خوبی کم شود به میزان کاستی آن بدی از عدم خوبی بازتاب میشود.