بسم الله الرحمن الرحیم
چند شب پیش به طور اتفاقی اسم این انیمیشن به گوشم خورد و ایرانی بودنش باعث شد که از روی کنجکاوی پای برنامه ی هفت بشینم ولی چیزی که باعث شد واقعا توی پوست خودم نگنجم این بود که اولین اثر انمیشن [واقعا] با کیفیتی که به نام سینمای ایران ثبت میشه محتوایی با موضوع امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) داره.
واقعا برای کسی مثل من که از بچگی با حسرت انیمیشن های خارجی رو میدیدم دیدن این انیمیشن خیلی لذت بخشه.
انیمیشن «شاهزاده ی روم» قصه ی عاشقی و دلدادگی بانویی پاکدامن و مسیحی از سلاله ی یشوعا از حواریون حضرت مسیح(علیه السلام) است که با مردی از نوادگان پیامبر اسلام، حضرت محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) ازدواج میکند
و ثمره این ازدواج فرزندی نیک سرشت است که در آیندهای نزدیک، جهان را پر از عدل و داد می کند.
******************************
«شاهزاده ی روم» غافلگیری بزرگ
با ديدن شاهزادهی روم، به احتمال خيلي زياد تمام تصورات شما از انيميشن ايراني به هم خواهد ريخت. این حرفها شاید به نظر اغراق و ذوقزدگی باشد ولی تا این حد میدانم که اگر مخاطبي بدون هيچگونه اطلاعاتی دربارهی اين فيلم و بدون ديدن تيتراژ ابتدايي وارد سالن تاريك سينما شود، بعید است به ذهنش خطور کند كه دارد يك انيميشن ايراني را ميبيند.
شاهزادهی روم در بُعد فني و اجرایی يك غافلگيري بزرگ و دستاوردی بدیع براي صنعت نوپای انيميشن ماست. كيفيت بالاي اجرايي و فني اين اثر در برخی بخشها دست کمی از توليدات روز كمپانيهاي بزرگ انيميشنسازي جهان ندارد و حتی در بخشهایی نیز به تولیدات بازارپُرکن استودیوهای اروپایی-آسیایی و حتی شرکتهای کوچکتر هالیوودی طعنه خواهد زد. این تعریف با توجه به این واقعیت است كه هزينهی ساخت اين اثر، به احتمال زياد به اندازهی پول دستمزد چند نفر از عوامل و تیم تولیدی اینگونه آثار هم نباشد.
بیشتر انیمیشنهای سهبعدی ایرانی از دو اشکال عمده در بُعد فنی و تکنیکی رنج میبرند که در همان بدو مواجهه با اثر، این اشکالها به چشم میآید و مخاطب میفهمد که با یک انیمیشن سینمایی ایرانی طرف است؛ اولی طراحی ضعیف شخصیتها و کاراکترهاست و دومی حرکتهای تصنعی، خشک و سکتهدار این کاراکترها در یک اثر. اما در شاهزادهی روم این ضعفها دیده نمیشود و طراحي شخصيتها و كاراكترسازي در بالاترين سطح و نزديك به استاندارهاي روز انيميشنسازي دنیا صورت گرفته است. فضا و بكراندسازيهاي خوب و باورپذير و منطبق با قصه، همراه با یک كارگرداني خلاقانه، از انيميشن شاهزادهی روم يك فیلم سینمایی جاندار و قابل اعتنا ساخته است. به اینها اضافه کنید دوبله و صداگذاری خوب را.
بيشك در بعد فني و تكنيكي، اين اثر دروازههای جدیدی را به روی انيميشن سینمایی ايران گشوده است. با این همه، سوال اینجاست که آيا شاهزادهی روم در فيلمنامه و داستانگويي هم توانسته به قدرت بعد تكنيكي پیش برود یا نه؟ پاسخ در اينجا تاحدودي قطعيت تعریف و تمجیدهای سطور بالا را نخواهد داشت ولي باز به اين معنا نيست كه این اثر قصه و فيلمنامهی استخوانداري نداشته باشد. اتفاقاً از حيث قصهگويي شاهزادهی روم يك انيميشن کاملاً قصهگوست.
حسن بزرگ اين كار داشتن يك قصهی جذاب پركشش و بهشدت بكر است بهطوريكه مخاطب عاشق قصه را -مثل آثار كلاسيك سينما- تا پايان دنبال خود ميكشاند. در نيمهی اول داستان كه قصهی ازدواج «بانو مليكا» نوهی قیصر روم با «كرايتوس» سردار رومی روایت میشود، فیلم كاملاً منطبق با آثار كلاسيك ديزني مثل سيندلار، زيباي خفته و ديو و دلبر جلو ميرود و در عین حال از فانتزيهاي خاص خودش هم بیبهره نيست.
البته باید به این مهم هم اشاره کرد که در فصل دوم، به دلیل قطعیت و لزوم منطبق بودن داستان بر روایتهای صحیح دینی و تاریخی، دست نویسنده برای ایجاد ستونهای مورد نیاز درام بستهتر است.
در پایان باید گفت که صنعت انیمیشن سینمایی ایران با ساخت این اثر صاحب یک برند خوب و باکیفیت شده و چه خوب که این اتفاق با یک انیمیشن تاریخی-مذهبی، آن هم دربارهی تولد حضرت صاحب[sup](عجل الله تعالی فرجه الشریف)[/sup] اتفاق افتاده است.
منبع
**********************************************
چند شب پیش به طور اتفاقی اسم این انیمیشن به گوشم خورد و ایرانی بودنش باعث شد که از روی کنجکاوی پای برنامه ی هفت بشینم ولی چیزی که باعث شد واقعا توی پوست خودم نگنجم این بود که اولین اثر انمیشن [واقعا] با کیفیتی که به نام سینمای ایران ثبت میشه محتوایی با موضوع امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) داره.
واقعا برای کسی مثل من که از بچگی با حسرت انیمیشن های خارجی رو میدیدم دیدن این انیمیشن خیلی لذت بخشه.
انیمیشن «شاهزاده ی روم» قصه ی عاشقی و دلدادگی بانویی پاکدامن و مسیحی از سلاله ی یشوعا از حواریون حضرت مسیح(علیه السلام) است که با مردی از نوادگان پیامبر اسلام، حضرت محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) ازدواج میکند
و ثمره این ازدواج فرزندی نیک سرشت است که در آیندهای نزدیک، جهان را پر از عدل و داد می کند.
******************************
«شاهزاده ی روم» غافلگیری بزرگ
با ديدن شاهزادهی روم، به احتمال خيلي زياد تمام تصورات شما از انيميشن ايراني به هم خواهد ريخت. این حرفها شاید به نظر اغراق و ذوقزدگی باشد ولی تا این حد میدانم که اگر مخاطبي بدون هيچگونه اطلاعاتی دربارهی اين فيلم و بدون ديدن تيتراژ ابتدايي وارد سالن تاريك سينما شود، بعید است به ذهنش خطور کند كه دارد يك انيميشن ايراني را ميبيند.
شاهزادهی روم در بُعد فني و اجرایی يك غافلگيري بزرگ و دستاوردی بدیع براي صنعت نوپای انيميشن ماست. كيفيت بالاي اجرايي و فني اين اثر در برخی بخشها دست کمی از توليدات روز كمپانيهاي بزرگ انيميشنسازي جهان ندارد و حتی در بخشهایی نیز به تولیدات بازارپُرکن استودیوهای اروپایی-آسیایی و حتی شرکتهای کوچکتر هالیوودی طعنه خواهد زد. این تعریف با توجه به این واقعیت است كه هزينهی ساخت اين اثر، به احتمال زياد به اندازهی پول دستمزد چند نفر از عوامل و تیم تولیدی اینگونه آثار هم نباشد.
بیشتر انیمیشنهای سهبعدی ایرانی از دو اشکال عمده در بُعد فنی و تکنیکی رنج میبرند که در همان بدو مواجهه با اثر، این اشکالها به چشم میآید و مخاطب میفهمد که با یک انیمیشن سینمایی ایرانی طرف است؛ اولی طراحی ضعیف شخصیتها و کاراکترهاست و دومی حرکتهای تصنعی، خشک و سکتهدار این کاراکترها در یک اثر. اما در شاهزادهی روم این ضعفها دیده نمیشود و طراحي شخصيتها و كاراكترسازي در بالاترين سطح و نزديك به استاندارهاي روز انيميشنسازي دنیا صورت گرفته است. فضا و بكراندسازيهاي خوب و باورپذير و منطبق با قصه، همراه با یک كارگرداني خلاقانه، از انيميشن شاهزادهی روم يك فیلم سینمایی جاندار و قابل اعتنا ساخته است. به اینها اضافه کنید دوبله و صداگذاری خوب را.
بيشك در بعد فني و تكنيكي، اين اثر دروازههای جدیدی را به روی انيميشن سینمایی ايران گشوده است. با این همه، سوال اینجاست که آيا شاهزادهی روم در فيلمنامه و داستانگويي هم توانسته به قدرت بعد تكنيكي پیش برود یا نه؟ پاسخ در اينجا تاحدودي قطعيت تعریف و تمجیدهای سطور بالا را نخواهد داشت ولي باز به اين معنا نيست كه این اثر قصه و فيلمنامهی استخوانداري نداشته باشد. اتفاقاً از حيث قصهگويي شاهزادهی روم يك انيميشن کاملاً قصهگوست.
حسن بزرگ اين كار داشتن يك قصهی جذاب پركشش و بهشدت بكر است بهطوريكه مخاطب عاشق قصه را -مثل آثار كلاسيك سينما- تا پايان دنبال خود ميكشاند. در نيمهی اول داستان كه قصهی ازدواج «بانو مليكا» نوهی قیصر روم با «كرايتوس» سردار رومی روایت میشود، فیلم كاملاً منطبق با آثار كلاسيك ديزني مثل سيندلار، زيباي خفته و ديو و دلبر جلو ميرود و در عین حال از فانتزيهاي خاص خودش هم بیبهره نيست.
البته باید به این مهم هم اشاره کرد که در فصل دوم، به دلیل قطعیت و لزوم منطبق بودن داستان بر روایتهای صحیح دینی و تاریخی، دست نویسنده برای ایجاد ستونهای مورد نیاز درام بستهتر است.
در پایان باید گفت که صنعت انیمیشن سینمایی ایران با ساخت این اثر صاحب یک برند خوب و باکیفیت شده و چه خوب که این اتفاق با یک انیمیشن تاریخی-مذهبی، آن هم دربارهی تولد حضرت صاحب[sup](عجل الله تعالی فرجه الشریف)[/sup] اتفاق افتاده است.
منبع
**********************************************
طیق گفته تهیه کننده این اثر انیمیشن طی مدت 8 ماه و کمترین زمان و با هزینه ای کمتر از یک میلیارد تومان آماده نمایش شده است.
منوچهر والی زاده، مریم شیرزاد و جمعی دیگر از صداپیشگان سینما این اثر را دوبله کردهاند.
البته هادی محمدیان کارگردان این اثر میگوید: ما تمام توان و تلاشمان را برای کسب رضایت مخاطب انجام دادهایم اما بازخوردهایی که تاکنون ارائه شده است و مراجعه افراد برای عرضه آن در دیگر کشورها نشان از موفقیت این فیلم انیمیشن دارد.
گروه سازنده «شاهزاده روم» تاکید دارند که مخاطبان با خیال آسوده فرزندان خود را به سالن های سینما ببرند و از دیدن این اثر لذت ببرند.
منوچهر والی زاده، مریم شیرزاد و جمعی دیگر از صداپیشگان سینما این اثر را دوبله کردهاند.
البته هادی محمدیان کارگردان این اثر میگوید: ما تمام توان و تلاشمان را برای کسب رضایت مخاطب انجام دادهایم اما بازخوردهایی که تاکنون ارائه شده است و مراجعه افراد برای عرضه آن در دیگر کشورها نشان از موفقیت این فیلم انیمیشن دارد.
گروه سازنده «شاهزاده روم» تاکید دارند که مخاطبان با خیال آسوده فرزندان خود را به سالن های سینما ببرند و از دیدن این اثر لذت ببرند.
منبع
********************************************************************
هرچند که این کار برای کودک و نوجوان ساخته شده ولی من یکی که خیلی مشتاق تماشاش هستم.
از قول کارگردان فیلم هم به کسانی که بچه ی کوچیک دارن میگم که با خیال راحت ببریدشون سینما
76 دقیقه - انیمیشن -کودک و نوجوان
کارگردان:
هادی محمدیان
تهيه کننده:
حامد جعفری
ساير عوامل:
نویسنده: هادی محمدیان/ تدوین: حسن ایوبی/ موسیقی: آریا عظیمی نژاد
پخش:
حوزه هنری
شروع اکران:
94/08/13
94/08/13