جنگِ پیدا؛ جنگ پنهان

Mehrdad M

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
masaf.ir_images__D8_AC_D9_86_DA_AF_D9_90_20_D9_BE_DB_8C_D8_AF_15328448e95451816b000fb6df012f4d.jpg


زن مهمترین پاسدار سبک زندگی



مقامات ارشد آمریکایی مدتی است که از آرزویشان برای "تغییر رفتار" ملت ایران سخن می‌گویند. آمریکایی‌ها دیگر از "براندازی" صحبت نمی‌کنند؛ زیرا این روش را آزموده‌اند و می‌دانند که با آن نمی‌توانند انقلاب اسلامی را از بین ببرند. «آن‌ها میگویند ما تغییر نظام را نمی‌خواهیم، تغییر رفتار را می‌خواهیم.»(۱۳۹۳/۱۲/۲۱)

* تغییر رفتار
از طرف دیگر خود انقلاب اسلامی هم عملکرد و رفتار خاص خود را دارد. زیرا رفتار «بخش حقیقی {پیشرفت}»(۱۳۹۱/۷/۲۳) انقلاب اسلامی است. همین رفتارهای روزمره؛ یعنی «آن چیزهائی که متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ که همان سبک زندگی است؛ مثل مسئله‌ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات و... بخش حقیقی و اصلی تمدن است.»(۱۳۹۱/۷/۲۳) و همین‌هاست که برای دیگر ملت‌ها هم الگوساز است. اهمیت سبک زندگی چنان است که آمریکایی‌ها به‌روشنی از تلاش برای تغییرش یاد می‌کنند و رهبر انقلاب از جایگاه محوری آن در آینده‌ی انقلاب اسلامی. امروز شاهد نبرد دو سبک زندگی هستیم «سبک زندگی ایرانی- اسلامی» در مقابل «سبک زندگی غربی» که برنده‌ی آن علاوه‌بر این‌که بر رفتار مردم تاثیر می‌گذارد؛ مسیر آینده‌ی انقلاب را مشخص خواهد کرد.

* زن مهمترین پاسدار سبک زندگی
اما کانون همه‌ی نبردها در حوزه‌ی سبک زندگی، پیرامون عنصر خانواده شکل می‌گیرد «بدون خانواده‌های خوب، امکان پیشرفت نیست.»(۱۳۹۰/۱۰/۱۴) زیرا خانواده «سلول اصلی در جامعه است. نه اینکه اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگرها سرایت می‌کند؛ یا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به دیگرها سرایت می‌کند؛ بلکه به این معناست که اگر سالم شد، یعنی بدن سالم است. بدن که غیر از سلول‌ها چیز دیگری نیست. هر جهازی، مجموعه‌ی سلول‌هاست. اگر ما توانستیم سلول‌ها را سالم کنیم، پس سلامت آن جهاز را داریم. مسئله این‌قدر اهمیت دارد.»(۱۳۹۰/۱۰/۱۴)

مهم‌ترین نقش در این نبرد بر عهده‌ی"زن" است. زیرا «خانواده را هم زن به‌وجود می‌آورد و اداره می‌کند... آن عنصر اصلىِ تشکیل خانواده، زن است، نه مرد. بدون مرد، ممکن است خانواده‌ای باشد. یعنی اگر فرض کنیم در خانواده‌ای، مرد خانواده حضور نداشته باشد، یا از دنیا رفته باشد، زن خانواده اگر عاقل و با تدبیر و خانه‌دار باشد، خانواده را حفظ می‌کند؛ اما اگر زن از خانواده‌ای گرفته شد، مرد نمی‌تواند خانواده را حفظ کند.»(۱۳۷۵/۱۲/۲۰) بعد از آن‌که خانواده به برکت وجود زن، شکل گرفت؛ آنگاه نوبت به رکن مهم خانواده؛ یعنی «تربیت» می‌رسد. «از جمله وظایفی که برعهده‌ی زنان در داخل خانه و خانواده است، مسأله‌ی تربیت فرزند است.»(۱۳۷۵/۱۲/۲۰) و همین تربیت است که سبک زندگی را می‌سازد.

* چالش‌های امروز
اما وضعیت خانواده‌ی امروز در این نبرد جدا از نقاط قوتی که دارد دچار چالش‌های اساسی هم هست. به طوری‌که رهبر انقلاب اسلامی بارها در این باره هشدار داده‌اند. نمونه‌هایی مانند «بالا رفتن سن ازدواج» که منجر به «تجرد قطعی» و «زیر سؤال بردن تقدس ازدواج»، «تشریفات بالای ازدواج و سخت‌گیری‌ها و مهریه‌های سنگین و تجملاتی که هیچ ضرورتی به‌وجودشان نیست، لاجرم دست جوان را برای تشکیل زندگی می‌بندد.»، «کم‌رنگ‌شدن سنت خواستگاری» و حتی بالارفتن آمار طلاق و نگرانی از «پدیده‌ی کاهش جمعیت» و... از جمله این موارد است. بیاناتی با این موضوع بارها حتی با لحن تند تکرار شده است.

این‌که ما برای الگوی زندگی کردن مردم طرح و برنامه‌ای نداشته باشیم، بدین معنا نیست که دشمنان هم بیکار نشسته و کاری نمی‌کنند. رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان با نگرانی، خبر از طرح دشمن دادند. «حمله‌ای همه‌جانبه واعلام‌نشده در حوزه‌ی فرهنگ، اعتقاد و سیاست برای سست کردن اعتقادات دینی ما، سست کردن اعتقادات سیاسی ما».(۱۳۹۴/۰۷/۱۳)

وقتی ایمان و اعتقاد از بین رفت، سبک زندگی هم تغییر خواهد کرد. زیرا «بر اساس این ایمان، سبک زندگی انتخاب خواهد شد.»(۱۳۹۱/۰۷/۲۳) در این نبرد، غربی‌ها تئوری می‌سازند؛ با رسانه‌ها و عواملشان ترویج شهوت‌رانی می‌کنند، شبهه‌افکنی می‌کنند تا رفتارهای مردم به‌خصوص جوانان انقلاب اسلامی را تحت تاثیر خود قرار دهند. اما زن مسلمان ایرانی آزمون خود را پس داده است؛ او همان شخصیتی است که در «دوران انقلاب و در جنگ تحمیلی، فرزندان خود را به سربازان جانباز و شجاع در راه اسلام و مسلمین تبدیل کردند، و همسران در دوران انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، شوهران خود را به انسان‌های مقاوم و مستحکم مبدل ساختند. این است نقش و تأثیر زن بر روی فرزند و شوهر. این، نقشی است که زن می‌تواند در داخل خانواده ایفا کند و جزو بزرگ‌ترین نقش‌هاست. و به نظر من از همه‌ی کارهای زن مهم‌تر، همین کار است.»(۱۳۹۰/۱۰/۱۴)

منبع: نشریه‌ی خط حزب‌الله ( شماره‌ی دوم)

سخنان رهبرانقلاب
 
بالا