چگونه در سیستم عامل‌ویندوز، فولدر فوق مخفی بسازیم*****

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"




مطمئناً بسیاری از شما با روند مخفی ساختن یک فولدر در سیستم عامل ویندوز آشنا هستید. پس بطور قطع از نحوه‌ی آشکار ساختن مجدد این فولدرها نیز اطلاع دارید! اگر می‌خواهید با ترفندی آشنا شوید تا به کمک آن به نحوی قادر به مخفی ساختن یک فولدر باشید که به سادگی پیدا نشود،

هرکسی که تجربه کار با سیستم عامل ویندوز را داشته باشد، می‌داند که با راست کلیک کردن بر روی یک فایل یا فولدر و تغییر دادن Properties آن، می‌توان آن را مخفی ساخت. اما مشکل این روش آن است که تقریبا همه افراد می‌دانند که با تغییر یک گزینه‌ی در برگه View از تنظیمات Folder Options می‌توان به فایل ها و فولدرهای مخفی دسترسی داشت. ساده‌ترین راه برای ساخت یک فایل یا فولدر مخفی واقعی، زدن برچسب فایل سیستمی به آن است. در اینصورت حتی با تغییر تنظیمات در بخش Folder Options، ویندوز فایل یا فولدر مذکور را نمایش نخواهد داد.

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
روش انجام کار

ابتدا وارد محیط Command Prompt شوید؛ به این منظور، ابتدا کلیدهای ترکیبی Win + R را فشار دهید، در پنجره باز شده عبارت cmd را تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید.


www.zoomit.ir_images_94_07_run.PNG


حال باید از دستور attrib استفاده کنید؛ پس دستور زیر را وارد کنید:

”attrib +s +h “C:\Users\Mehrdad\Desktop\Thesis

توجه کنید که باید قسمت داخل کوتیشن را با مسیر فایل یا فولدری که قصد مخفی کردن آن را دارید، جایگزین کنید.




www.zoomit.ir_images_94_07_cmd.PNG
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
حال اگر به همان مسیر مراجعه کنید، حتی با تغییر تنظیمات Folder Options جهت نمایش فایل‌های مخفی، قادر به یافتن فایل مورد نظر نخواهید بود.

www.zoomit.ir_images_94_07_folder_options.PNG


برای آشکارسازی مجدد فایل یا فولدر مورد نظر، مراحل بالا را با همان دستور ذکر شده تکرار کنید؛ با این تفاوت که این بار بجای علامت "+" از "-" استفاده می‌کنید.

”attrib -s -h “C:\Users\Mehrdad\Desktop\Thesis

www.zoomit.ir_images_94_07_unhide.PNG


همانطور که مشاهده می کنید، فولدر مذکور مجددا در دسترس قرار گرفته است.

www.zoomit.ir_images_94_07_unhide_result.PNG


 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"

تذکر

اگرچه این روش در اکثر موارد کارساز است، اما با این وجود باز هم راهکاری برای دور زدن آن وجود دارد. برای این کار کافیست تنظیمات فایل اکسپلورر ویندوز را به گونه‌ای تغییر دهید تا فایل‌های سیستمی نیز نمایش داده شوند. به این منظور، در تب View از تنظیمات Folder Options، تیک گزینه‌ی Hide protected operating system files را بردارید.

sys_files.PNG


البته با انجام این کار با اخطار زیر مواجه خواهید شد، که ممکن است کاربر عادی را از ادامه کار باز دارد.

www.zoomit.ir_images_94_07_warning.PNG


زومیت
 
بالا