✿ کلانه کردی ✿

آسمان

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
www.piazche.com_wp_content_uploads_kalaneh_600x293.jpg


در ماه های فروردین و اردیبهشت در کوهستانهای کردستان لابلای برفها، دو نوع سبزی بهاری محلی از زیر برفها سر در می آورند که بسیار خوش خوراک و خوش طعم هستند به نامهای پیچکه و کنیوال و آنهای که این گیاه را می شناسند می گویند بسیار مفید است و خاصیت طبی دارد.با این سبزی ها در کردستان غذاهای متنوعی درست می کنند که یکی از آنها کلانه است که خیلی مورد علاقه آنها می باشد.


این سبزی را وسط خمیرکه با وردنه پهن وگرد ونازک شده می گذارند و خمیر را در تنور می پزند. اگر تنور نباشد از ساج استفاده می کنند که نوعی ظرف گرداست ومحلی ها و حتی کوچ نشینان برای پخت نان از آن استفاده می کنند.
 

آسمان

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
طرز تهیه خمیر


یک کیلو آرد را در ظرفی گود میریزیم و وسط آنرا گود می کنیم یعنی آرد را کنار میگذاریم که وسط آن خالی شود. مایه خمیر را که قبلاً در آب حل کرده ایم به آن اضافه میکنیم.


کمی نمک می ریزیم و بعد به میزان لازم کم کم آب را اضافه می کنیم تاخمیر نرم و لطیفی بدست آید. خمیر را آنقدر ورز می دهیم تا دیگر به دست وظرف نچسبد. روی خمیر را با سلفون روکش غذا یا کیسه نایلون فریزر می پوشانیم وبعد پارچه تمیز و ضخیمی رویش می اندازیم که جایش گرم باشد و بعد آنرا کنار میگذاریم تا به مدت ۳ ساعت استراحت کند.


خمیر که ور بیاید باید حجم آن دوبرابر شده باشد. این خمیر را می توانیم به جای آب با شیر و دو عدد تخم مرغ هم درست کنیم که در این صورت نان کلانه طرد تر وخوشمزه تر خواهد بود. اگر خواستید از تخم مرغ وشیر استفاده کنید بعد از اینکه مایه خمیر را اضافه کردید، ۲عدد تخم مرغ را هم می شکنید وبه آرد اضافه می کنید. کمی نمک هم اضافه می کنید و بعد شیر را کم کم ولی به اندازه داخل آرد میریزید.خمیرنرم ولطیفی بدست می آید. اینجا هم خمیر را آنقدر ورز می دهید که بدست وظرف نچسبد .



توجه :



اگر خواستید با شیر و تخم مرغ درست کنید، بعضی ها کمتر شیر می ریزند و روغن حیوانی یا کره به خمیر اضافه میکنند. با این روش خوشمزه تر میشود ولی بخاطر اینکه این خمیر زیادی چرب میشود و برای سلامتی ممکن است مضر باشد، من این روش را توصیه نمی کنم.
 

آسمان

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
مواد داخل خمیر با استفاده از پیچکه و کنیوال
  • پیچکه : نیم کیلو
  • کنیوال : نیم کیلو
  • نمک : به مقدار لازم
  • کره یا روغن حیوانی : ۲۰۰ گرم


اگر خواستیم با پیاز درست کنیم پیاز ها را نگینی خورد می کنیم و کنار میگذاریم و یا اگر خواستیم با پیازچه درست کنیم، پیازچه ها را خورد می کنیم و کنار میگذاریم.


مواد داخل خمیر با استفاده از پیاز یا پیازچه


  • پیاز نگینی خورشده یا پیازچه سبز خوردشده : یک کیلو
  • نمک : به مقدار لازم
  • کره یا روغن حیوانی : ۲۰۰ گرم
 

آسمان

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
طرز تهیه کلانه :


یک ماهی تابه بزرگ یا سینی فر را روی بزرگترین شعله گاز می گذاریم ومطمئن می شویم ماهی تابه یا سینی فرمان روی حرارت مناسب و خوب داغ شده است. ولی آنقدر زیاد داغ نباشد که نان هایمان بسوزد.


بعد از اینکه خمیر ور آمد و اندازه آن دو برابر شد از پشت یک سینی گرد و نسبتا بزرگ و یا تخته آشپز خانه استفاده می کنیم. اول کمی آرد روی آن می پاشیم بعد یک گلوله خمیر به اندازه یک نارنگی در دستمان گرد می کنیم و روی سینی میگذاریم.


کمی آرد روی خمیر می پاشیم و با وردنه با دقت خمیر را پهن وگرد میکنیم تا ابعاد آن به ۳۰ در۳۰ سانتیمتر برسد. این خمیر باید تا می توانید نازک باشد ؛ تقریبا مثل نان لواش. کمی از پیچکه و کنیوال را که قبلا خورد کرده بودیم را کمی نمک میزنیم ودر نصف خمیر به اندازه مساوی ومرتب میریزیم و نصف دیگر خمیر را روی آن بر می گر دانیم. سپس لبه های خمیر را با انگشت به هم می چسبانیم و روی سینی فر که قبلا روی بزرگترین شعله گاز گذاشته بودیم و به اندازه مناسب داغ شده است میگذاریم.مراقب باشید دستتان به سینی داغ نخورد.


به آرامی خمیر را روی آن پهن کنید. وقتیکه کاملاً و به اندازه دلخواه پخته وبرشته شد آنرا برمی گردانیم تا روی دیگر آن هم پخته وبرشته شود. ولی مواظب باشیم نانها نسوزند. بعد پشت و روی آنرا داغ داغ، روغن حیوانی یا کره می مالیم. این یک غذای کامل، سالم و مقوی است...
 

آسمان

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سلام دوستان

کلانه یه نوع خوراکی مربوط به هموطنای کرده.

من تا دیشب کلانه نخورده بودم، اما دیشب تجربه کردم و خیلی خوشم اومد.

امروز هم به صورت خانگی خودم درست کردم. تعریف از خود نباشه عالی شده بود:Smile:

من خمیرو به همین صورت درست کردم و البته با شیر و کمی بکینگ پودر درستش کردم.

بعد سینیو گذاشتم روی گاز و خمیر نازک رو ریختم و زیرشو کم کردم و تره خورد شده رو گذاشتم وسط خمیر.

کمی که خمیر خودشو گرفت، دوتاش کردمو گذاشتم بپزه. آخرشم روغن کرمانشاهی زدم بهش...:gol:

:D
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
به به ...این عکس رو از کلانه خونگی خودت گرفتی آسمان؟
البته تو استان بوشهر معمول هست با تره و یه سبزی که خیلی شبیه تره هست این رو درست می کنند مخصوصا زمستونای ما که شبیه بهار شماست
واقعا خوشمزه میشه
 

آسمان

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
به به ...این عکس رو از کلانه خونگی خودت گرفتی آسمان؟
البته تو استان بوشهر معمول هست با تره و یه سبزی که خیلی شبیه تره هست این رو درست می کنند مخصوصا زمستونای ما که شبیه بهار شماست
واقعا خوشمزه میشه

نه عکس از نت بود، ولی واسه خودمم ظاهرش همینطوری شد. فقط من مثلثی نبریدمش.:D:smart:
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
مشخص شد شما اهل کجایید! لو رفتید ! :D
منم میخوام ازاینا
 
بالا