تبیین کامل مفهوم موعود در دین یهود -مصاف

فاطمة الزهرا

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
بسم‌الله الرحمن الرحیم


در آخرین فراز از بشارت کتاب «اشعیای نبی» که در شماره قبل به تفصیل آن را ارائه دادیم،
آمده است:
«جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود مثل آبهایی كه دریا را می‌پوشاند»،
این مطلب نشانگر این واقعیّت است كه در عهد با سعادت آن موعود آسمانی چنان تحول عظیم علمی و فرهنگی به وجود می‌آید كه همه‌ی مردمان به خدای یگانه ایمان می‌آورند. درهای رشته‌های گوناگون علوم و دانش به روی انسان‌ها گشوده می‌شود، سطح معلومات بشری بالا می‌رود، راهی را كه بشریّت در طول تاریخ در هزاران سال پیش به دنبال آن بوده در زمان كوتاه می‌پیماید، عقل‌ها كامل و اندیشه‌ها شكوفا می‌گردد، و كوته بینی‌ها و تنگ نظری‌ها از بین می‌رود، و انسان‌ها به كمال و بلوغ عقلی و اخلاقی و انسانی می‌رسند و به تمام ناكامی‌ها، شكست‌ها، ستم‌ها، نادانی‌ها و بدبختی‌ها پایان می‌دهند، و زندگی شرافتمندانه‌ تازه‌ای را آغاز می‌نمایند.
 

فاطمة الزهرا

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
چنان كه در حدیثی از امام باقر ـ علیه السّلام ـ آمده است كه فرمود:

«إذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ یَدَهُ عَلی رؤوسِ الْعِبادِ فَجَمَعَ بِهِ عُقولَهُمْ وَ أَكَمَلَ بِهِ أَخلاقَهُمْ وَ كَمُلَتْ به أَحْلامهُم»(1)

«هنگامی كه قائم ما قیام كند دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و خردهای آنها را گرد می‌آورد و اخلاق‌شان را كامل می‌گرداند، و به وسیله‌ی او به رشد و كمال می‌رسند.»

و در ضمن حدیث دیگری از آن بزرگوار نقل شده كه فرمود:

«... وَ تُؤتُونَ الْحِكْمَهَ فِی زَمانِه حتّی أَنّ الْمَرْأهَ لَتَقْضی فِی بَیْتِها بِكِتاب اللهِ وَ سُنَّهِ رَسُولِ الله.»(2)

«... و در زمان او آن قدر به شما دانش و فرهنگ داده می‌شود كه زن خانه‌دار در خانه‌ی خود با كتاب خدا و سنت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ داوری می‌كند.»
 

فاطمة الزهرا

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
در بخش‎های دیگر از کتاب «اشعیای نبی» بشارات فراوانی كه درباره‌ی منجی عالم وارد شده به قسمت عمده‌ای از برنامه‌های آن مصلح جهانی اشاره دارد كه برخی از آن را می‎توان در دو محور ذیل دسته‎بندی کرد:

1ـ تأمین عدالت اجتماعی و امنیّت عمومی

2ـ تأمین رفاه همگانی و آباد ساختن جهان

• تأمین عدالت اجتماعی و امنیّت عمومی

در فرازی از بشارت‌های كتاب اشعیا آمده كه در زمان آن حضرت، عدالت اجتماعی برقرار خواهد گردید و امنیت عمومی به وجود خواهد آمد به گونه‌ای كه مردم در صلح و صفا و صمیمیّت زندگی كنند و بهایم با هم سازش نمایند و در كنار هم با آسودگی بیاسایند:

«آنگاه انصاف در بیابان ساكن خواهد شد، و عدالت در بوستان مقیم خواهد گردید.
و عمل عدالت، سلامتی و نتیجه‌ی عدالت، ‌آرامی و اطمینان خاطر خواهد بود تا ابد الآباد. و قوم من در مسكن سلامتی و در مساكن مطمئن و در منزل‌های آرامی ساكن خواهند شد.» (3)
 

فاطمة الزهرا

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
• تأمین رفاه همگانی و آباد ساختن جهان

در فراز دیگری از بشارت‌های كتاب اشعیای نبی آمده كه در آن زمان، بساط ظلم و ستم برچیده خواهد شد، و عدالت گسترش خواهد یافت، و فقر اقتصادی از میان خواهد رفت و نیازمندی‌های مادی و معنوی مردم تأمین خواهد گردید، و همگان به اخلاق حمیده‌ اسلامی آراسته خواهند شد، و پرده‌های ظلمت و تاریكی به كنار خواهد رفت، و مردمان در ناز و نعمت زندگی خواهند كرد:

«برگزیدگان من، از عمل دست‌های خود تمتّع خواهند برد، زحمت بی‌جا نخواهند كشید، اولاد به جهت اضطراب نخواهند زایید؛ زیرا كه اولاد بركت یافتگان خداوند هستند و ذریّت ایشان با ایشان‌اند.
و قبل از آن كه بخوانند من جواب خواهم داد، و پیش از آن كه سخن گویند من خواهم شنید. گرگ و برّه با هم خواهند چرید، ‌و شیر مثل گاو كاه خواهد خورد، و خوراك مار خاك خواهد بود، خداوند می‌گوید كه در تمامی كوه مقدّس من، ضرر نخواهند رسانید و فساد نخواهند كرد.»(4)
 

فاطمة الزهرا

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
ادامه دارد...

فایل پی دی اف :

پینوشت:
1- بحارالانوار، ج52، ص336، حدیث71
2- بحارالانوار، ج52، ص352، ح106
3- كتاب مقدس، ‌كتاب اشعیای نبی، ص1046، باب 32، بندهای 16 ـ 18
4- كتاب مقدس، كتاب اشعیای نبی، ص1090، باب 65، بندهای 23 ـ 25
 
بالا