هواپیما چگونه پرواز می کند؟

armin57ghazal

کاربر فعال
"منجی دوازدهمی"
شاید بعضی ها بدانند، ولی خیلی ها نمی دانند که هواپیما چگونه پرواز می کند !! ین غول فلزی با آن همه سرنشین از زمین کنده می شود و به هوا می رود… ولی چگونه؟

برای شروع آزمایشی ساده انجام می دهیم. نوار کاغذی به عرض حدودی 5 سانتی متر بریده و مطابق شکل روبرو آنرا در دست بگیرید.



سپس به آرامی به سطح بالائی آن بدمید.خواهید دید نوار کاغذی بلند می شود و هر چه شدت دمیدن افزایش یابد ، نوار کاغذی بیشتر بالا می آید . اما چرا؟ مطابق قانون برنولی در سیالات ، هرچه سرعت سیالی (مانند هوا) بیشتر شود فشار آن کمتر خواهد شد. خوب اینها چه ربطی به هواپیما دارد؟ توجه داشته باشید که این هواپیما است که در میان هوا شروع به حرکت نموده پس



هوای اطراف هواپیما ثابت است. بنابر اگر مولکول هوایی که از زیر بال عبور می کند را A در نظر بگیریم و مولکول هوایی که از روی بال عبور می کند را B در نظر بگیریم دو نقطه A و B باید با یکدیگر به نقطه انتهایی بال هواپیما برسند.
از آنجا که طول نقطه ابتدا و انتهای زیر بال کوتاه تر از طول نقطه ابتدا و انتهای روی بال است پس سرعت هوا در قسمت فوقانی بال باید بیشتر از سرعت هوا در قسمت تحتانی بال بشود. برویم به سراغ قانون برنولی و پدیده فوق را با آن تحلیل کنیم. مطابق قانون برنولی فشار هوا در بالای بال کمتر از فشار هوا در زیر بال خواهد شد یا به عبارت دیگر فشار هوا در زیر بال بیشتر از روی بال



خواهدشد. پس هواپیما از سطح زمین بلند شده و به هوا خواهد رفت یعنی بر خلاف اشتباهی که خیلی ها به آن دچار می شوند، این موتور هواپیما نیست که موجب بلند شدن هواپیما از سطح زمین می شود، بلکه شکل سطح مقطع بال هواپیما این وظیفه را به عهده دارد.
خوب پس موتور هواپیما چه وظیفه ای بر عهده دارد؟ وظیفه موتور هواپیما به جلو راندن هواپیما است. این به جلو راندن موجب شکافتن هوا و پدید آمدن اختلاف فشار هوا در زیر و روی بال می شود. بنا بر این اگر بال هواپیما شکل فوق را نداشت ، هواپیما همانند یک ماشین فوق سریع ( مانند ماشین هائی با موتور جت ) صرفا به سمت جلو حرکت می کرد. این روزه، شبیه سازهای پرواز رایانه ای که در دسترس همه قرار دارند و بیشتر جهت تفریح و سرگرمی بکار می روند به طرز بسیار جالبی به عملکرد واقعی هواپیما ها نزدیک بوده و با حرکت باله های موجود در بالهای میانی و انتهائی می توانید تاثیر حرکت آنها را نیز بر مسیر حرکت هواپیما مشاهده کنید. بد نیست در حین بازی با آنها از این شبیه سازی حیرت آور استفاده کرده و با قوانینی که آموختید ،حرکت باله ها را بررسی کنید. بد نیست بدانید بعضی از ابزار هائی که اکنون در دست هر فردی یافت می شوند ، تا چندی پیش در دسترس هر دانشمندی هم نبودند. پس این تنها امکانات نیست که موجب پیشرفت فکری افراد می گردد ، بلکه فرهنگ فکر کردن و روحیه جستجو است که موجب کشف رازهای جدید و درک مفاهیم موجود در اطرافمان می گردد.



امیر راد-- مجله لذت فیزیک
 
بالا