چرا برنج‌های خارجی قد می‌کشند؟

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
غلامرضا خانکشی پور - عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج - اظهار کرد: دلیل اینکه برنج‌های خارجی قد می‌کشند به روش‌های عمل‌آوری و بسته بندی و نوع رقم محصول برمی‌گردد و این در حالی است برنج‌های خارجی از نظر طعم و کیفیت به هیچ وجه قابل مقایسه با برنج‌های ایرانی نیستند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان بدون سند و مدرک برنج‌های خارجی را صنعتی یا دستکاری ژنتیکی شده نامید، افزود: می‌توان برای شناسایی و تضمین کیفیت ارقام برنج ایرانی آن‌ها را از نظر انگشت نگاری ژنتیکی ثبت کرد اما باید از یک سو مسئولان از نظر آموزش ترویج روی شناسایی هر چه بهتر کیفیت برنج ایرانی کار کنند و از سوی دیگر صنعت فرآوری و بسته بندی برنج روز به روز پیشرفته تر از گذشته شود.

برنج ایرانی نای رقابت با برنج خارجی را ندارد

دبیر کانون دانش و صنعت برنج تصریح کرد: برنج ایرانی قدرت تبلیغات ندارد، چراکه برنج های خارجی را بخش های خصوصی قدرتمند می خرند که می توانند برای خود تبلیغات گسترده کنند و جایزه‌های بزرگی را به خریداران بدهند. این در حالی است که قدرت برنج ایرانی تنها سرمایه های کشاورزانی است که همچنان از روش های سنتی برای فروش محصول خود استفاده می کنند.

خانکشی‌پور گفت: باید بازار برنج را از روش های سنتی گذشته به سمت بازاریابی مدرن سوق دهیم و به گونه ای تولید داخل را به بازار عرضه کنیم که نرخ ارز اجازه افزایش قدرت رقابت به برنج‌های خارجی را در برابر برنج‌های تولید داخل ندهد.

وی اظهار کرد:‌ در حال حاضر فقط برندهای طبیعی در بازار برنج داخلی وجود دارد. در حالی که باید به سمت برندهای صنعتی حرکت کنیم و با توسعه صنایع بسته بندی و برندسازی قدرت رقابت برنج ایرانی را افزایش دهیم. از سوی دیگر مسئولان نیز نباید محصول خارجی را مورد حمایت قرار دهند. این در حالی است که علیرغم ممنوعیت واردات برنج در ماه‌های اخیر بازار از برنج‌های وارداتی اشباع شده است.

منبع: ایسنا
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: gole yakh

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
دوستان نظر شما چیه؟
شما خودتون بیشتر برنج ایرانی استفاده میکنین یا خارجی؟
چیکار باید برا فرهنگ سازی مصرف برنج ایرانی انجام بدیم؟ (با توجه به بهتر بودنش از لحاظ کیفیت)
 
بالا