در گوشی های پیامبر با زن و شوهرها

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
مردان باید بگویند دوستت دارم و مهربان باشند و زنان باید با دلبری و ظاهری آراسته و مناعت طبع ،رضایت همسر را جلب کنند.


img1.tebyan.net_big_1393_10_25447203178175117898854181972182512324820.gif




دین ، قرار است دنیای ما را هم اصلاح کند و مومن کسی است که بتواند با رفتار صحیحش هم آخرتش را آباد کند و هم از فرصت بی تکرار زندگی کمال استفاده را ببرد. قرآن و سخنان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مانند یک سرمشق می توانند برای آبادانی دنیا و اخرت به ما کمک کنند.

تفکر اشتباهی که برخی از افراد و مخصوصا جوان ها در گیر آن شده اند ، دین را تنها برای مناسک مذهبی و اجرای فرایضی می داند که ثواب اخروی اش اهمیت دارد و شاید همین نگاه باعث شده تا در زندگی روزمره ی مان دین را مغفول نگه داریم و تنها در زمان های خاصی چون شب های قدر ، زمان بیماری،سفره ی عقد ، مجلس ختم و .... به سراغ کتاب زندگی مان و حرف های پیامبر و(ص) امامانمان (ع)برویم.

یک نگاه نه چندان عمیق هم می تواند به ما نشان دهد که نظریات روان شناسی نوین ، با زبانی کاربردی و کاملا اماده برای استفاده در زندگی ، سال ها پیش توسط بزرگان دینی ما بیان شده و اگر از آنها بی خبریم و یا اجرایش نمی کنیم، مقصر خودمان هستیم .این روزها که ایام هفته ی وحدت است و مخصوصا روز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) بهانه ی زیبایی است تا چند نمونه از حرف های آن بزرگواران را در زندگی خود عملی کنیم و نتیجه اش را ببینیم.



هر روز بر طرفداران حقوق زن اضافه می شود، مکتب هایی که از آن طرف بوم افتاده اند و می خواهند تقاص سال ها زجر تاریخی زنان را با حرف ها و عقاید افراطی خود بگیرند اما در باطن همان ظلم را به آنها روا می دارند وقتی برخی از عقایدشان مخالف فطرت زنان است. در حالی که سالها قبل ، درست همان زمانی در گوشه ای از زمین دختران زنده به گور می شدند ، پیامبری مبعوث می شوند که اتفاقا در همان گوشه ی زمین ، چنان ارتباط زیبایی با دخترشان دارند و همچنین زیباترین جملات رادر خصوص زنان و وظایف مردان در قبال آنها می گویند.



این جمله را یکبار بخوانید:
عشق به همسر گرما بخش و انرژی زاست ،با اعلام این عشق به او قلب وی را تسخیر کنید. ((دوستت دارم)) جمله ای که هیچ گاه از قلب زن بیرون رفتنی نیست ،همسر خود را از این کلام آتشین محروم نسازید.(1)

کسی که این جمله را گفته است ، روان شناسی زنان را خوب می دانسته و تاثیر ابراز محبت در ماندگاری یک رابطه ی زناشویی را می شناخته است.این جمله متعلق به یک مکتب روان شناسی نوظهور نیست ، جمله ایست که پیامبر مهربانی ها ، هزار و اندی سال قبل در باره ی برخورد با همسر ، به مردان سفارش کرده اند.

تعریف شما از بهترین مرد چیست؟ مردی که درامد خوبی داشته باشد ؟مهربان باشد؟ به خانواده اش توجه کند؟ موقعیت اجتماعی خوبی داشته باشد؟ چقدر یا این حرف ها موافقید:

خَیرُ الرِّجالِ مِن اُمَّتىَ الَّذینَ لا یَتَطاوَلُونَ عَلى أَهلیهِم و َیَحِنُّونَ عَلَیهِم و َلا یَظلِمُونَهُم؛

بهترین مردان امّت من كسانى هستند كه نسبت به خانواده خود خشن نباشند و اهانت نكنند و دلسوزشان باشند و به آنان ظلم نكنند.(2)

خَیرُكُم خَیرُكُم لأَهلِهِ و َأَنَا خَیرُكُم لأَهلى ما أَكرَمَ النِّساءَ إلاّ كَریمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئیمٌ؛

بهترین شما كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند مگر شخص پَست و بى مقدار.(3)

إنَّ المَرءَ یَحتاجُ فى مَنزِلِهِ و َعِیالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ یَتَكَلَّفُها و َإن لَم یَكُن فى طَبعِهِ ذلِكَ : مُعاشَرَةٌ جَمیلَةٌ و َسَعَةٌ بِتَقدیرٍ و َغَیرَةٌ بِتَحَصُّنٍ؛

مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نیازمند رعایت سه صفت است هر چند در طبیعت او نباشد: خوشرفتارى ، گشاده دستى به اندازه و غیرتى همراه با خویشتن دارى. (4)

إذا حَمَلَتْ الْمَرْئَةُ کانَتْ بِمَنْزِلِهِ الصَّائِمِ الْقائِّمِ الْمُجاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ فِی سَبِیلِ اللهِ فَإذا وَضَعَتْ کانَ لَها مِنَ الْأجْرِ ما لا یَدْریِ أحَدٌ ما هُوَ لِعِظَمِهِ ...

نشستن مرد پیش زن و فرزندنش، نزد خداوند محبوب تر است از اعتکاف در این مسجد من.(5)

عشق به همسر گرما بخش و انرژی زاست ،با اعلام این عشق به او قلب وی را تسخیر کنید. ((دوستت دارم)) جمله ای که هیچ گاه از قلب زن بیرون رفتنی نیست ،همسر خود را از این کلام آتشین محروم نسازید




این ها هم تعریف دین ما از بهترین مردها و وظایف انان است.اگر بیشتر مثال های ما در مورد سفارش بزرگان به مردان است نه به دلیل آنکه برای خانم ها هیچ سفارشی وجود ندارد بلکه به این منظور است که این روزها طرفداران حقوق زنان به گونه ای حرف می زنند که گویی در طول تاریخ هیچ کس دیگری به فکر زنان نبوده است. اما بد نیست دو شاهد مثال هم برای رفتار مناسب خانم ها با شوهرشان ذکر کنیم.


أیَّما اِمرَأةٍ حَمَلَتهُ عَلی ما لایَقدِرُ عَلَیهِ وما لا یُطیقُ لَم تُقبَلَ مِنها حَسَنَةٌ.

زنی که شوهر خود را بر انجام کارهایی وادار کند که او توانایی انجام دادن آنها را ندارد، هیچ یک از کارهای نیک او پذیرفته نخواهد شد.(6)

لاغِنی بِالزَّوجَةِ فیما بَینَها و بَینَ زَوجِها المُرافِقِ لَها عَن ثَلاثِ خِصالٍ و هُنَّ: صِیانَةُ نَفسِها عَن کلِّ دَنَسٍ حَتّی یَطمَئِنَّ قَلبُهُ إلَی الثِّقَةِ بِها فی حالِ المَحبوبِ والمَکروهِ ...

زن در رابطه به شوهر سازگار خود از رعایت سه خصلت بی نیاز نیست: حفظ کردن خود از هر گناه و آلودگی تا شوهرش در هر حال، خوشایند یا ناخوشایند، در دل به او اطمینان داشته باشد؛ مراقبت از او و زندگی اش تا شوهرش در صورتی که لغزشی از او سرزند با او مهربانی کند و اظهار عشق به او با عشوه و دلبری و ظاهر مناسب و خوشایند در نظر او.(7)

گوینده ی این جملات ، بر روان شناسی و نیاز مردان در زندگی زناشویی اشراف کامل داشته است. با یک نگاه ساده به این جملات ، می توانیم به یک نتیجه گیری کاملا منطقی برسیم ، جملات بزرگان ما و کتاب دینی ما تنها برای خواندن نیستند ، مثل نسخه ی پزشک که اگر از رویش بخوانی ، بیماری ات درمان نمی شود. باید بخوانی ، داروها را بخری و به موقع مصرف کنی .

کتاب زندگی ما و سیره ی بزرگان ما باید خوانده شود ، خورده و هضم شود و در مناسبات مختلف زندگی ، به آن عمل شود.

شاید سخت ترین وظیفه ی ما که خود را پیرو آنان می دانیم و در ظاهرمان هم این پیروی را نشان می دهیم ، این باشد که نوع زندگی مان، آنقدر خوب و صحیح و عاری از خطا باشد که هر کس از بیرون بیننده ی ماست ، بتواند رد پای سخنان بزرگانمان را در رفتارمان ببیند.

ولادت آخرین فرستاده (ص)و امام صادق (ع) را به شما تبریک می گویم با آرزوی اینکه بتوانیم حرف ها و سیره شان را در چهار دیواری خانه مان هم عملی کنیم.

پی نوشت ها:

"_ 1پیامبر اکرم (ص)، ،وسایل الشیعه ج14 ص10

2_ مكارم الأخلاق ص 216

3_ نهج الفصاحه ص472 ح 1520

4_ تحف العقول ص 322

5_«وسائل الشیعه، ج 15، ص 175»

6_«مکارم الأخلاق، ص 215»

7_«بحار الأنوار، ج 78، ص 237»
 

Velayt

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
4 مهارت مهم در زندگی این زوج بهشتی و آسمانی


JamNewsImage10420774.jpg

آدمی برای موفقیت در عرصه های مختلف زندگی نیاز به آموزش و مهارت دارد و بدون وجود آموزش, فتح قله های خوشبختی غیر ممکن خواهد بود, حال این آموزش می تواند با حضور در یک کلاس محقق شود و یا با مطالعه و یا با بهره مندی از افراد با تجربه ای که ده ها و یا صد ها پیراهن بیشتر از ما در آن راه پاره کرده اند و فراز و نشیب های زیادی را برای کسب تجربه طی کرده اند.



از آموزش زبان انگلیسی گرفته که برای اینکه بتوانیم به چهار مهارت مهم آن که شنیدن و صحبت کردن و نوشتن و خواندن است, کاملا مسلط شویم نیازمند آنیم که در دوره های مختلف شرکت کنیم تا بسته به انتخاب خود که کدام راه را برای تسلط به زبان دوم انتخاب می کنیم بعد از گذشت سه ماه و یا شش ماه و یا دو سال بتوانیم به راحتی با زبان دوم با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنیم و از این ارتباط در صدد پیشرفت مادی و معنوی زندگی خود بهره مند شویم تا تشکیل یک زندگی که خواه ناخواه برای آن به آموزش های وسیع تر و مهم تر و عمیق تری نیازمندیم.


اما سوال اصلی این است که چرا برای یادگیری زبان دوم حداقل باید 14 ترم آموزشگاهی را سپری کنیم ولی برای یادگیری روش زندگی حتی یک ساعت هم در خود احساس نیاز به آموزش را نمی بینیم و فکر می کنیم که در این زمینه خودمان استاد تمام هستیم و می توانیم به راحتی با تمام فراز و نشیب های زندگی کنار بیاییم و همه مشکلات را با اعتماد به نفس حل و فصل کنیم؟


پاسخ به این سوالات مهم در زمینه ازدواج آمار تاسف بار کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه است که این آمار به خوبی هر چه تمام تر فقدان آموزش های لازم در این عرصه را بیان می کند.



برای یک ازدواج موفق و برای رسیدن به خوشبختی و آسایش و آرامشی که آیات قرآن مجید و احادیث گوهربار اهل بیت :S (31): به آن اشاره کرده اند از جمله این آیه زیبا و شنیدنی از سوره مبارکه روم:


مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ :
و از نشانه هاى او اینكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در این [نعمت] براى مردمى كه مى اندیشند قطعا نشانه هایى است ﴿روم:21﴾


نیازمند آموزش و راهنمایی هستیم که بتوان راه کسب آرامش و دوری از هرگونه اختلاف و تنش و درگیری را در زندگی زناشویی به ما آموزش دهد تا در سایه سار این آرامش بی بدیل بتوانیم به موفقیت های چشمگیر دیگری در زندگی دست پیدا کنیم.


زندگانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با حضرت خدیجه سلام الله علیها دارای ابعاد مختلف و فصل های گوناگونی است که هر یک از این فصل ها می تواند برای زندگی درس های طلایی باشد که با اجرای آن می توانیم طعم و لذت واقعی یک خانواده بهشتی را تجربه کنیم و در این نوشتار سعی داریم که به برخی از این مهارت های زندگی در این خانواده بهشتی و آسمانی اشاره کنیم:



مهارت اول: انتخاب عاقلانه و منطقی

یکی از مهمترین معضلات و مشکلاتی که در ازدواج های این دوره به طور چشمگیری قابل مشاهده است غلبه احساسات و عواطف بر منطق و عقل است که این مساله هر چند بسیار واضح و روشن است ولی به صورت جدی در جامعه کنونی نادیده گرفته می شود و دختران و پسران بدون بررسی جنبه های مختلف شخصیتی و خانوادگی و اعتقاداتی و ... تنها با توجه و علاقه افراطی به یک بعد از شخصیت طرف مقابل از جمله زیبایی و ثروت خود را به دام یک ازدواج ناموفق و سرشار از تنش و درگیری گرفتار می کنند و هیچ گاه به آرامشی که آیات الهی به آن وعده داده اند نمی رسند.


اما ازدواج آسمانی پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله با بانوی اسلام حضرت خدیجه سلام الله علیها نه تنها غلبه احساس و عاطفه نبود بلکه یک انتخاب سرشار از آگاهی و عقل و تدبیر بود که با بررسی همه جانبه صفات و ویژگی های دو طرف شکل گرفت ابعاد شخصیتی که می تواند توجه به آنها ما را به زندگی لذت بخش راهنمایی کند.


مردان مادی که همه چیز را از دریچه مادی گری مطالعه می کنند، پیش خود چنین تصور می کنند که چون خدیجه ثروتمند و تجارت پیشه بود، برای امور تجارتی خود، به یک مرد امین بیش از هر چیزی نیازمند بود، از این لحاظ، با محمد (صلی الله و علیه و آله) ازدواج کرد و محمد نیز از وضع زندگی آبرومندانه او آگاه بود، با اینکه توافق سنی نداشتند؛ تقاضای او را پذیرفت.


ولی آنچه را تاریخ نشان می دهد، این است که محرک خدیجه برای ازدواج با امین قریش، یک سلسله جهات معنوی بود، نه جنبه های مادی، اینک شاهد ما:


"هنگامی که از میسره، سرگذشت سفر جوان قریش را می پرسد؛ او کراماتی را که در طول این سفر از او دیده بود و آنچه را از راهب شام شنیده بود، برای او نقل می کند، خدیجه شوق مفرطی که سرچشمه آن علاقه به معنویت محمد (صلی الله و علیه و آله) بود در خود احساس می کند و بی اختیار به او می گوید: میسره! کافی است، علاقه مرا به محمد؛ دو چندان کردی، برو که من، تو و همسرت را آزاد کردم و 200 درهم و دو اسب و لباس گرانبهایی در اختیار تو می گذارم. سپس آنچه را از میسره شنیده بود، برای «ورقة بن نوفل» که دانای عرب بود، نقل می کند، او می گوید: صاحب این کرامات پیامبر عربی است." [فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام]



مهارت دوم: حمایت های اقتصادی و عاطفی از همسر

یکی از مهمترین ملاک ها برای یک زندگی موفق حمایت زن وشوهر از یکدیگر در تمامی ابعاد زندگی است از حمایت اقتصادی گرفته تا حمایت معنوی و عاطفی که در بسیاری از اوقات می تواند قدرت بیشتری از حمایت اقتصادی ایفا کند و به همین دلیل یکی از مهمترین بخش های زندگی پیامبر صلی الله و علیه و آله و حضرت خدیجه سلام الله علیها این حمایت دو جانبه بود که توانست موفقیت و پیشرفت را در این زندگی قلم بزند.


یک بار مشرکان پیامبر را سنگ باران و زخمی کردند. حضرت به سوی خانه به راه افتاد. مشرکان به دنبال پیامبر آمدند و حتی خانه را سنگ باران کردند. خدیجه از خانه بیرون آمد و گفت: آیا از سنگ زدن به خانه زنی که نجیب ترین زنان قوم و قبیله خود است، شرم ندارید؟ مشرکان شرمنده شدند و بازگشتند. خدیجه به خانه برگشت و به بستن و مداوای زخم های پیامبر مشغول شد. در این واقعه بود که جبرئیل سلامی ویژه از سوی خدا برای حضرت خدیجه آورد. خدیجه در برابر این سلام گفت: إِنَ اللَّهَ هُوَ السَّلَامُ وَمِنْهُ السَّلَامُ وَعَلَى جَبْرَئِیلَ السَّلَامُ وَعَلَیکَ یا رَسُولَ اللهَ السَّلامُ وَبَرَکاتُه :همانا خداوند خود، سلام است و سلام از اوست و بر جبرئیل و بر شما ای رسول خدا، سلام و بركات خدا باد. [ الاستیعاب فی معرف الأصحاب، ج ۴، ص ۱۱۱]



مهارت سوم: مشورت با خانواده

آنچه این روزها در فیلم ها و سریال های تلویزیونی و در جامعه شاهد آن هستیم ازدواج های جوانانی است که بدون مشورت با خانواده فرد مورد علاقه خود را انتخاب می کنند و صبحت های مقدماتی ازدواج را انجام می دهند و پس از اخذ تصمیم نهایی و در مرحله آخر خانواده های خود را در جریان این ازدواج قرار می دهند و بدیهی است که انتخاب های سطحی و این چنینی به کجا ختم خواهد شد.


اما ازدواج آسمانی پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله با حضرت خدیجه سلام الله علیها همه بر پایه مشورت و کسب تجربه از بزرگان و صاحبان تجربه بود بدین ترتیب که پیامبر با ابوطالب عموی بزرگوار خویش مشورت کردند و او را واسطه این ازدواج پرخیر و برکت قرار دادند و حضرت خدیجه نیز در این رابطه با ورقه بن نوفل صحبت کردند.



مهارت چهارم: احترام متقابل

احترام متقابل یکی دیگر از مهارت های زندگی زناشویی است که در زندگی این زوج آسمانی بسیار به چشم می خورد و یکی از مهمترین نیازهای زندگی در عصر حاضر می باشد:


وقتی مراسم عقد حضرت خدیجه با پیامبر پایان یافت و رسول خدا خواست به خانه ابوطالب باز گردد، خدیجه گفت: إِلَى بَیْتِكَ فَبَیْتِی بَیْتُكَ وَأنَا جَارِیَتُكَ؛ به خانه خودتان وارد شوید. خانه من، خانه شماست و من، کنیز شما هستم. [بحار الأنوار، ج ۱، ص ۴]


این احترام نه تنها باید به صورت متقابل باشد بلکه در خانواده همسر نیز باید نمود بیشتری داشته باشد و زن و شوهر علاوه بر احترام به یکدیگر به خانواده های خود نیز احترام بگذارند چنانچه پیامبر احترام ویژه و خاصی برای خانواده خدیجه سلام الله علیها داشتند:


هرگاه پیامبر گوسفندی قربانی می كرد، ابتدا سهمی برای دوستان و آشنایان خدیجه كنار می گذاشت.[ریاحین الشریعه ، ج ۲، ص ۲۰۶]
ان شاء الله که با بهره مندی از مهارت های کشف شده از چنین سبک زندگی، زندگی هایی سرشار از آرامش، آسایش و خوشی را داشته باشیم.


دهم ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (ص) مبارکباد.
 
بالا