راهکار یک ایرانی جوان برای رفع آلودگی هوا

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
farhangnews_106017-300272-1418822935.jpg

یون ژنراتور هیچ گونه عوارض جانبی و زیست محیطی ندارد و مزیت های متفاوتی را شامل می شود که در دستگاه های مشابه آن پیدا نمی شود. مثلا بدون استفاده از فیلتر عمل تصفیه را انجام داده و بدون صدا و با مصرف برق کم، کیفیت هوا را تا ۱۰۰درصد بهبود می دهد.

به گزارش فرهنگ نیوز ، گروه «معین نیروی آسیا» مجموعه دانش بنیانی است که از سال ۱۳۸۰ فعالیت‌های خود را در حوزه الکترونیک، نانو و... در مشهدمقدس آغاز کرده است.
یکی از مهمترین دستاوردهای گروه«ماسا» که موجبات حیرت ما را هم فراهم کرد، دستگاه تصفیه هوایی است که ادعا می‌شود برای اولین بار در سطح دنیا ساخته شده است. این دستگاه با استفاده از ویژگی‌های طبیعی یون منفی می تواند باعث از بین بردن آلاینده های موجود در هوا شود.

متاسفانه این دستاورد فوق العاده که می‌تواند به صورت قطعی و ارزان، بدون عوارض زیست محیطی گام بزرگی در رفع این معضل بزرگ کلان شهرها بردارد به دلایل متعددی مغفول واقع شده است.

به مناسبت روز پژوهش، «قاصدنیوز» با مهندس مجید نوری مدیرعامل این مجموعه به گفتگو نشسته است. دغدغه اصلی ایشان هم اکنون تامین منابع مالی موردنیاز برای راه اندازی خط تولید این دستگاه منحصر به فرد می باشد. امید است تلاش های این نخبه جوان و پراستعداد با حمایت صنعتگران و نهادهای متولی، زمینه ایجاد هوایی پاک و سالم را برای تمامی شهروندان فراهم نماید.

* یون ژنراتور؛ با تاثیرات فوق العاده؛ بدون نمونه در جهان

کارکرد اصلی این دستگاه تولید یون منفی است و به نوعی شبیه سازی هوای طبیعت را انجام می دهد. یون منفی به صورت فراوان در آبشارها و جنگل های طبیعی تولید می شود. این دستگاه آلاینده ها، گازهای سمی و ذرات آلرژی زای بو را به طور کامل از بین می برد و باعث آرامش، شادابی و پیشگیری از بیماری ها می شود. یون ژنراتور هیچ گونه عوارض جانبی و زیست محیطی ندارد و مزیت های متفاوتی را شامل می شود که در دستگاه های مشابه آن پیدا نمی شود مثلا بدون استفاده از فیلترهوا، عمل تصفیه را انجام و بدون صدا و با مصرف برق کم، کیفیت هوا را تا ۱۰۰درصد بهبود می دهد.

تولید این دستگاه که از ترکیب فناوری نانو، بیوتکنولوژی و الکترونیک به وجود آمده است برای اولین بار در دنیا اختراع شده و حاصل هشت سال تلاش ماست که هم اکنون در آمریکا، کانادا و... مشتریانی را پیدا کرده است.

* چگونگی شکل گرفتن ایده اولیه

فکر ساختن این دستگاه درسال ۸۴ زمانی به ذهنم رسید که وقتی برای کاری به عسلویه رفتم متوجه شدم که محیط پیرامونی آن خیلی آلوده است و کارگران آنجا به بیماری های ریوی و سرطان دچار هستند و مشکلات صدا دارند. من از دیدن این صحنه خیلی متاثر شدم و این سوال در ذهن پیش آمد که شاید چیزی غیر از اکسیژن در طبیعت وجود دارد که هوا این‌قدر پاکیزه است. یک تحقیق گسترده انجام دادم و متوجه شدم یونی به نام یون منفی(اکسیژن تک اتمی با بار منفی) در طبیعت وجود دارد که کسی از وجود آن با خبر نیست و این باعث از بین بردن آلایندگی هوا می شود.

farhangnews_106017-300270-1418822935.jpg


در سطح دنیا انجمن یون در ژاپن و دانشگاه MITآمریکا سی سال است که روی این پروژه کار می کنند و هنوز نتوانسته به ضریب خوبی از «یون بر اوزون» برسند. من به مدت هشت سال تمام وقتم را صرف این پروژه کردم که خیلی فرایند طولانی و پر هزینه ای بوده است و الحمدلله الان به نتایج خیلی خوبی رسیده استو نمونه های به روز شده این دستگاه را هم تولید کرده ایم.

* دوای درد آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها

تهران جزو چند شهر اول آلوده دنیاست و این آلودگی هوا و تعطیلی های ناشی از آن خسارات سنگینی به اقتصاد کشور ما وارد می کند و استفاده از این دستگاه می تواند تا حدودی زیادی جلوی این هدر رفت منابع مالی را بگیرد و به این مشکلات اخیر هم پایان دهد. همچنین برای اگزوز ماشین ها هم دستگاهی را طراحی کردم که تا ۹۵ درصد آلودگی هوا را کاهش می دهد.

نمونه مشابه این دستگاه را برای زیرگذر حرم مطهر رضوی که دارای آلودگی های بسیار زیاد است، طراحی کردیم ولی متاسفانه علی‌رغم آزمایشات مختلف و مذاکرات طولانی، این دستگاه بنا به دلایلی نصب نگردید. نمونه کوچک این دستگاه تا ۲۵۰ متر مکعب هوای اطراف خود را تصفیه می کند.

تاکنون حدود ۱۰۰ عدد از این دستگاه ها را در مدل‌های مختلف از مدل مرغداری تا خانگی تولید و به فروش رسانده ایم که هم اکنون در حال استفاده در مکان های مختلف است. این دستگاه حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان در بازار فروخته می‌شود که واقعا برای ما صرفه اقتصادی ندارد و فقط برای فرهنگ سازی و آشنا شدن مردم، این دستگاه را با قیمت پایین می فروشیم.

* جنگل مصنوعی می‌سازیم

از این دستگاه مدل درخت مصنوعی را طراحی کرده ایم که حالت قارچی دارد و جریان باد و باران به آن آسیب نمی زند و مصرف برق چند واتی آن هم می تواند از صفحه های خورشیدی و جریان برق شهری تامین شود و نیاز به هیچ تاسیسات جانبی ندارد. این درخت های مصنوعی با هم شبکه می شوند و یک جنگل مصنوعی را تشکیل می دهند که به طور هوشمند می توانند هوای شهری مثل تهران را تصفیه کنند.

* برای اثبات کارایی، حاضریم یک شبانه روز کنار بخاری بدون دودکش بخوابیم!

این دستگاه از طریق نانوتکنولوژی یون منفی را تولید می کند؛ یون منفی در طبیعت وجود دارد و این دستگاه از طریق فرایندی اکسیژن را از طبیعت می گیرد و اکسیژن تک اتمی بار منفی(یون منفی) را تولید می کند. درضمن قابلیت تبدیل گاز مونو اکسید کربن به گاز دی اکسید را که بی خطر است دارد. وقتی این دستگاه را برای آزمایش به وزارت بهداشت بردیم و آنها هم از بین بردن گازهای سمی توسط این دستگاه را تایید کردند این محصول را «ژنراتور اوزن» می‌دانستند که بعد از آزمایش اوزون و غبار، به عنوان «ژنراتور یون» تایید کردند. مشاهده شد دستگاه در شش دقیقه ۶۶ درصد غلظت گرد و غبار را کاهش داده است. واقعا حاضریم برای اثبات کارایی دستگاه ها، یک شبانه روز کنار بخاریِ بدون دودکش بخوابیم.

* حاصل پیچ و خم‌های اداری چیزی جز سرگردانی نبوده است/ به فکر فروش خارجی افتاده ام
متاسفانه وجود بروکراسی در ادارات و عدم حمایت مسئولین سبب شده است که با شرکت های خارجی برای فروش این محصول ارتباط پیدا کنیم. برای همین دستگاه یون ژنراتور با یک شرکت خارجی صحبت شده و آنها از این محصول اسقبال خوبی کرده اند و گفته اند اگر این محصول ثبت جهانی شود در همان ابتدای کار ۴۰ میلیون دلار می دهند.

شاید بعضی‌ها فکر کنند که ما برای فروش محصولاتم کم حوصلگی به خرج داده ایم و اگر پیگیر تر بودیم محصولاتمان به فروش می رسید، ولی برخلاف تصور آنها پیچ و خم های اداری آنقدر زیاد است که ما تا الان برای خلاص شدن از آنها سه وکیل گرفته ایم و هزینه های زیادی را پرداخت کرده ابم. متاسفانه حاصل این پیچ و خم ها تا الان چیزی جز سرگردانی برای ما نبوده است.

* تاکید رهبری در شرایط موجود بر اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان قوت قلبی ماست

شعار اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان در شرایط بسته کشور ما خیلی پروژه سنگینی بود و کسی باور نمی کرد که چنین همتی باشد که رهبر انقلاب با قاطعیت روی این شعار بایستند چون با شرایطی که ما داریم تقریبا غیر ممکن است ولی الحمد الله همین توصیه و پشتیبانی‌های ایشان قوت قلبی برای افرادی مثل بنده حقیر است که سال ها روی این پروژه ها کار کرده ام و واقعا انرژی زیادی به ما داد.

بهترین راه مبارزه تحریم ها همین فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است و خوب است مسئولین در حد شعار به آن نپردازند و جا افتادن این موضوع فرهنگ سازی و گفتمان سازی کنند.

در صنعت ما اکثر کالاها وارداتی هستند در صورتی که ما باید صادرات داشته باشیم و تمام این‌ها به سیستم مدیریتی کشور ما بر می گردد که باید اصلاح شود لذا ما نیاز به یک انقلاب فرهنگی و درونی داریم و انقلاب حتما به این معنی نیست که ما آشوب کنیم و همه چیز را به هم بریزیم تا مدیران ارشد عوض شوند، بلکه با فرهنگ سازی و تغییر ساختار می‌توانیم با همین مدیران، صنعت کشور را متحول کنیم. مثلا در کشور کره جنوبی یک انقلاب درونی اتفاق افتاده است و هم اکنون در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تکنولوژی و اقتصادی جهان است و یا ژاپن بعد از جنگ جهانی رشد بسیار چشمگیری داشته است.

* توصیه ای به نخبگان

توصیه ام به کسانی که می‌خواهند در کارهای اجرایی و عملی وارد بشوند این است که سعی کنند حتما اختراعات و طرح های خود را به یک محصول تبدیل کنند؛ حتی اگر یک ماژیک است و اگر در کشور امکان اجرای آن نیست، ارتباطات اقتصادی برقرار کنند ولی منافع آن را به کشور برگردانند.

به نظر من کسانی که در ایران تحصیل کرده اند و از منابع و امکانات کشور برای رشد و پیشرفت خود استفاده کردند بعد از پایان تحصیل باید به کشور برگردند و وفاداری خود را به کشورشان نشان دهند در مقابل مسئولین داخلی هم باید قدراین نخبگان را بدانند و حرفهایشان در حد شعار نباشد. ما الان به تکونولوژی هایی رسیده ایم که حتی کشور آمریکا هنوز به آنها نرسیده است و این نشان می‌دهد که اگر به خودمان باور داشته باشیم می‌توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم ولی مدیران داخلی هم باید از این تکونولوژی ها استفاده کنند تا نخبگان و جوانان ما از ادامه مسیر دلسرد نشوند.

بودجه‌های تحقیقاتی باید به دست محقق برسد. الان بیشتر بودجه‌های تحقیقاتی صرف پروپزال و مقاله و... می‌شود و یک سری شرکت‌های کلاهبردار به عنوان محقق بودجه می گیرند و بودجه‌های علمی کشور به دست محقق واقعی نمی رسد. یک محقق برای اینکه طرح هایش در پارک علم وفناوری پذیرفته شود باید کلی مدرک و سند بگذارد تا بتواند یک وام بهره دار بگیرد و با این وضع اختراع یک محقق حمایت اجرایی نمی‌شود. مثلا من وقتی خواستم یک شرکت دانش بنیان را ثبت کنم به من گفتند بیشتر سهام شرکت باید به نام اساتید دانشگاه و عضو هیات علمی باشد و به طور کل در مسیر ثبت شرکت، سنگ اندازی‌های زیادی انجام می‌دهند.
 

ajmn555

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
این هم جزئ تولید علم هست که رهبر عزیز فرمودند
 
بالا