20 راه کاهش جوش‌های دوران بلوغ

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
اغلب جوش های دوران نوجوانی یا آکنه (acne) در روی پوست صورت، گردن، سینه، پشت و شانه ها ظاهر می شوند. به طور کلی هر جایی از پوست که دارای مقدار زیادی غده چربی باشد، مستعد بروز جوش است. با درمان مناسب، می توان میزان جوش ها را کم کرد.

جوش صورت یا آکنه

1- صورت خود را خیلی با آب و صابون نشویید.
شستشوی مکرر و شدید پوست صورت باعث تحریک آن شده و جوش ها را بدتر می کند.
برای کاهش تحریک پوست، مناطق مستعد بروز جوش را با یک ماده پاک کننده ملایم و آب گرم، دو بار در روز شستشو دهید.

2- به پوست خود صابون بدون چربی بزنید.
صابون بدون چربی، منافذ پوستی را نمی بندد و باعث بروز جوش های سرسیاه و سرسفید نمی شود.
صابون هایی را بخرید که روی بسته بندی آنها نوشته شده است: بدون روغن و یا ضدجوش یا noncomedogenic.
صابون را با نوک انگشتان به صورت خود بمالید و به آرامی صورت خود را با دستانتان بشویید.
شسستن صورت با لیف، اسفنج و ... ممکن است باعث سایش پوست گردد و همین عامل باعث تحریک پوست و ایجاد جوش می شود.

3- غذاهای مضر را نخورید.
برخی افراد معتقدند که مصرف غذاهای چرب و یا شکلات باعث ایجاد جوش می شود.
هنگامی که منافذ پوست توسط ترشح چربی، سلول های پوستی و میکروب ها بسته شوند، ملتهب شده و آکنه ظاهر می شود. برخی غذاها ممکن است باعث واکنش های هورمونی شدیدی در بدن شده و باعث شوند که سلول های پوستی بیش از اندازه رشد کنند و یا چربی زیادی تولید کنند

بنابراین اگر فکر می کنید غذای خاصی باعث ایجاد جوش در شما می شود، از مصرف آن دوری کنید. اما لازم نیست برای داشتن پوستی صاف، اصلا پیتزا و شکلات نخورید.

4- آب زیادی بنوشید.
نوشیدن آب کافی در طی روز باعث می شود که پوست شما به اندازه کافی آب داشته باشد.
چهار لیوان در روز آب بنوشید.
نوشیدن آب باعث می شود که بدن و پوست خود را از حمله باکتری ها و سموم محفوظ نگه داریم.
مصرف غذاهای سالم به همراه آب میوه ها و سبزیجات، دو ویتامین مفید را برای پوست تامین می کند، این دو ویتامین عبارتند از: ویتامین های A و E.
سبزیجات برگ سبز مانند: اسفناج و بروکلی منبع غنی از ویتامین E می باشند.
میوه ها و سبزیجات رنگی مانند: هویج، فلفل، هلو و طالبی منبع غنی ویتامین A می باشند.

5- صورت خود را خیلی آرایش نکنید.
از لوازم آرایشی چرب دوری کنید.
لوازم آرایشی بدون چربی و پودری شکل، خیلی کم منافذ پوست را مسدود می کنند.
قبل از رفتن به رختخواب، باید آرایش خود را پاک کنید.
برنزه کردن پوست زیر نور آفتاب

6- برنزه نکنید.
اشعه UV یا ماورای بنفش نور خورشید یا نور مصنوعی (سولاریوم) که باعث برنزه شدن پوست می شود، شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست، پیری زودرس و چروک پوستی قرار می دهد.
بسیاری از داروهای تجویز شده برای درمان جوش، شامل پمادهای رتینوئید می باشند که می توانند پوست شما را در برابر اشعه UV آسیب پذیرتر کنند.

7- تحت نظر پزشک متخصص پوست، داروهای ضد جوش مصرف کنید.
این داروها به سرعت عمل نمی کنند و تعدادی دارو را باید مصرف کرد تا اثر واضحی بر پوست بگذارند.
برخی آکنه ها بعد از شش ماه از بین می روند.
ممکن است بعد از رفع آکنه لازم باشد هنوز داروها را مصرف کنید. البته زیادی دارو نیز می تواند پوست را تحریک کند.
بنابراین مدت زمان مصرف دارو را از پزشک خود بپرسید.

8- از کرم های ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید.
از کرم های ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید تا از پوست شما در برابر اشعه های ماورای بنفش نوع A و B محافظت کنند.
این محصولات باعث می شوند، منافذ پوست مسدود نشوند.
در صورتی که بیرون هستید، هر 2 تا 3 ساعت یک بار مجددا این کرم را به پوست خود بزنید.
بهبودی دیرتر و زخم شدن جای جوش از مشکلات ترکاندن جوش می باشد

9- از محصولات چرب و براق کننده مو استفاده نکنید.
موادی مانند روغن سر یا ژل مو می توانند موجب بسته شدن منافذ پوست گردند.
بنابراین موهای خود را با شامپو بشویید. اگر موهای چربی دارید، هر روز سرتان را شامپو بزنید.
هنگامی که می خواهید از اسپری و یا ژل برای درست کردن موها استفاده کنید، حتما صورت خود را با پارچه ای بپوشانید.

10- موهایتان را از صورت خود کنار بزنید.
موقع خواب و در طول روز، موهای خود را دور از صورت قرار دهید تا پوستتان را ناراحت نکند.
موها حاوی چربی می باشند که می توانند منافذ پوست را ببندند و باعث بروز جوش شوند.

11- به پوست خود دست نزنید.
از مالش پوست صورتتان خودداری کنید، زیرا این کار باعث می شود که جوش ها بدتر شوند.
دستتان را زیر صورت خود نگذارید تا آلودگی دست به پوست صورت نرسد.
موبایل خود را دور از صورت خود نگه دارید.
دست ها و تلفن، دارای میکروب ها و چربی هایی هستند که باعث تحریک جوش ها می شوند.
عرق نیز می تواند جوش ها را بدتر کند. پس بعد از عرق کردن، پوستتان را بشویید.
12- جوش ها را دست نزنید.
فشار دادن جوش آن را بدتر می کند.
بهبودی دیرتر و زخم شدن جای جوش از مشکلات ترکاندن جوش می باشد.
ترکاندن جوش باعث می شود مواد آلوده به داخل پوست رفته و باعث التهاب و زخم پوستی گردد.

13- کرم مرطوب کننده بدون چربی استفاده کنید.
پوست سالم باید مرطوب بماند.
شما می توانید از مرطوب کننده های بدون چربی استفاده کنید.
یک مرطوب کننده خوب می تواند باعث آرامش پوست شود و از پوست در مقابل آکنه محافظت کند.

درمان های طبیعی

1- ابتدا صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. سپس آبلیموی تازه را در ظرفی ریخته و با یک پارچه به محل جوش ها بزنید و 15 دقیقه بگذارید بماند. سپس با آب گرم صورتتان را بشویید و خشک کنید. دو ساعت بعد می توانید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

2- ابتدا صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید. سپس خیارها را با پوست شسته و حلقه حلقه کنید و در یک همزن بریزید. خیارهای له شده را 25 دقیقه بر روی پوستتان بگذارید.

3- یک عدد سفیده تخم مرغ را هم بزنید و آن را یک ساعت بر صورت خود بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.

4- در شب، یک قاشق غذاخوری دارچین را با سه قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مخلوط حاصل را یک ساعت در شب بر صورت بگذارید. بعد با آب گرم، صورت خود را بشویید. این کار را برای دو هفته انجام دهید.

5- گوجه فرنگی را شسته و در مخلوط کن بریزید. سپس مخلوط آن را 45 دقیقه بر صورت خود قرار دهید. سپس با آب گرم صورت خود را بشویید.

6- یک حبه سیر را دو قسمت کنید و یا آن را له کنید. چند بار در روز، این سیر را به محل جوش ها بمالید. بعد با آب ولرم صورت خود را بشویید و خشک کنید.

7- سیب زمینی را شسته و رنده کنید. بعد مدت 30 دقیقه بر روی صورت خود بگذارید.
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
اکنه در اثر التهاب واحدهای " پیلوسباسه" در برخی نقاط بدن مانند صورت ، گردن ، سینه ، پشت ، شانه ، بازو و ندرتا" ناحیه باسن ایجاد می شود.غدد سباسه غددی در پوست هستند که نوعی ماده چرب به نام " سبوم " ترشح می کنند . این غدد مجاور فولیکول های مو بوده و مجموعه هریک از این غدد با یک فولیکول مو ، واحد " پیلو سباسه " نام دارد. آکنه در اثر آلودگی به وجود نمی آید بلکه هورمون " تستوسترون " که در هردو جنس مذکر ومونث وجود دارد در طی دوره نوجوانی و بلوغ افزایش یافته و باعث می شود که غدد سباسه بزرگ شده و سبوم تولید کنند. این سبوم همراه با برخی مواد دیگر، منافذ پوست را می بندد و محیط برای رشد باکتری های خاص آماده می شود. جوش های سرسفید ( کومدون های بسته ) ، جوش های سرسیاه ( کومدون های باز ) ، و جوش در اکنه نوجوانان دیده می شود. منظور از کومدون ، همان مجموعه های متراکم کراتین ( لایه شاخی پوست ) است که مانع خارج شدن سبوم می گردد. اگر اکنه شدید باشد باعث ایجاد کانون های عفونی عمقی می شود که به آن اکنه کیستیک می گوییم و در پسرها بیش از دخترها دیده می شود. برای مشاهده عکس جوش های سرسیاه و سرسفید اینجا را کلیک کنید.

اکنه بیشتر در دوران بلوغ رخ می دهد ولی در سنین 20 ، 30 ، یا چهل سالگی هم ممکن است بوجود آید. تغییرات هورمونی که در زمان قاعدگی و یائسگی در خانم ها رخ می دهد نیز می تواند آنها را مستعد اکنه نماید.

درعکس زیر ضایعات اکنه را روی صورت ملاحظه می کنید:

www.drdabirzadeh.ir_userfiles_Images_Gallery_Pics_acnemoderate.jpg


باید توجه داشت که این بیماری بسیار شایع است و بیش از 85 درصد جوانان را درگیر می کند. زمان ایجاد آن در دوران بلوغ ( 10 تا 17 سالگی در دختران و 14 تا 19 سالگی در پسران ) است ولی ممکن است شروع آن گاهی تا 25 سالگی یا بالاتر هم به تعویق بیفتد. در بیشتر مبتلایان به اکنه کیستیک ، سابقه اکنه شدید را در والدین نیز می توان یافت.

برخی داروها مانند ضد حاملگی های خوراکی ، لیتیوم ، تستوسترون ، دانازول ، گلوکوکورتیکویید ها ( کورتون ) هم باعث تشدید این عارضه می گردد.

استرس های روحی قطعا" در بدتر شدن این مشکل نقش دارد. فشار برروی پوست مثل وقتی که صورت را برروی دست تکیه می دهیم نیز باعث بدتر شدن عارضه می شود.

مطالعات گسترده علمی ارتباطی بین تغذیه و اکنه پیدا نکرده است . به عبارت دیگر غذایی که می خوریم باعث اکنه نمی شود.اکنه در اثر شکلات یا اسیدهای چرب یا کلا" در اثر خوردن غذاهای خاص به وجود نمی آید ولی اگر فکر می کنید مصرف غذای خاصی آن را بدتر می کند از مصرف آن ماده غذایی اجتناب کنید.

مدت ابتلا به این عارضه بین چند هفته تا چندین ماه است و ظاهرا" در پاییز و زمستان بدتر می شود. پیدایش اکنه ربطی به شستن یا نشستن صورت ندارد ولی بهتر است صورت خود را روزانه با آب گرم و یک پاک کننده ملایم بشویید. شستن بیش از حد حتی می تواند باعث بدتر شدن عارضه شود.

در مورد آرایش صورت ، بهتر است از حداقل مواد آرایشی استفاده کنید . از مواد آرایشی و مرطوب کننده هایی استفاده کنید که فاقد چربی بوده و باعث ایجاد کومدون یا اکنه نشوند. مواد آرایشی را هرشب با یک صابون یا پاک کننده ملایم و آب ، از صورت خود پاک کنید. وقتی مواد آرایشی مثل اسپری یا ژل ها را برای موی خود استفاده می کنید ، سعی کنید که این مواد با پوست صورت تماس پیدا نکنند.

اکنه معمولا" خود بخود تا بیست و چند سالگی از بین می رود ولی ندرتا" تا دهه چهارم زندگی یا بیشتر نیز ادامه می یابد. مهمترین عارضه اکنه ، جای آن است که گاهی باقی می ماند و به آن اسکار ناشی از اکنه هم می گویند.

اکنه را به ویژه در موارد متوسط وشدید آن حتما" درمان کنید زیرا اختلالی که در ظاهر بیمار ایجاد می کند از نظر روانی تاثیر منفی فراوانی بر روحیه او بجا می گذارد و اعتماد به نفس را از او می گیرد. درمان خود اکنه معمولا" چندان مشکل نیست ولی اگر به موقع درمان نشده و اسکار و فرورفتگی ایجاد کند ، درمان اسکار حاصله کاری مشکل و طولانی خواهد بود . لذا این تصور که اکنه یک مشکل ظاهری و مربوط به زیبایی است و ربطی به سلامت فرد ندارد و به همین جهت هم نیازی به درمان آن نیست ، تصوری کاملا" غلط است و پیامد های جبران ناپذیری به همراه دارد. اصولا" تصویری که هرفرد از ظاهر خود دارد ، تاثیر فراوانی برزندگی او می گذارد.

درمان اکنه : در مورد درمان باید توجه داشت که اولا" این درمان زمان بر و طولانی است . ثانیا" درمانی که برای یک نفر موثر بوده ممکن است برای دیگری موثر نباشد.

پزشکانی هم که به درمان اقدام می کنند باید ابتدا میزان تاثیر روانی این عارضه بر بیمار را ارزیابی کنند و این مسئله را در انتخاب روش های درمانی مدنظر قرار دهند.

هدف از درمان آن است که مجاری پیلوسباسه باز شوند ، ترشح سبوم کاهش یابد ، و تکثیر باکتری ها کم شود. در این جا بطور خلاصه به درمان اکنه های خفیف ، متوسط ، و شدید اشاره می کنم :

درمان اکنه خفیف : برای این موارد می توان از داروهایی که بعضا" نیازی به نسخه پزشک ندارند استفاده کرد. یکی ازاین داروها " ژل بنزوئیل پروکساید " است که با غلظت های مختلف مانند 5 درصد یا 10 درصد درداروخانه ها یافت می شود . بهتر است از غلظت کم شروع کنیم و در ابتدا به روزی یک بار اکتفا نماییم . البته همانطور که در بالا اشاره شد ، بهتر است روزی یک تا دو بار پوست مبتلا را با آب گرم و صابون ملایم شستشو دهیم. می توان علاوه بر بنزوئیل پروکساید ، از پمادهای آنتی بیوتیک مانند اریترومایسین نیز استفاه کرد. داروی دیگری که برای اکنه خفیف مصرف می شود ترکیبات رتینوئید ( ترتینوئین یا رتین آ ) هستند. می توان هرسه این داروها یا دو تا از آنها ( مثلا" رتین آ همراه با بنزوئیل پروکساید یا رتین آ همراه با اریترومایسین ) را بعنوان درمان ترکیبی موثرتر به کاربرد. بنزوئیل پروکساید و اریترومایسین بهتر است طی روز، و ترتینوئین در شب استفاده شوند. توجه داشته باشید که این درمان ها باید زیر نظر پزشک انجام شوند و من استفاده خودسرانه از آنها را اصلا" توصیه نمی کنم. ضمنا" در ابتدای درمان ممکن است قرمزی و سوزش مختصر در پوست حس شود که طبیعی است . طول مدت درمان 2 تا 5 ماه است و بعد از آن هم ممکن است بر حسب تشخیص پزشک لازم باشد که درمان به نوعی ادامه یابد. به هرحال 4 تا 8 هفته بعد از شروع درمان ، اثرات آن قابل مشاهده است.

درمان اکنه متوسط و شدید:نکته ای که درباره اکنه متوسط یا شدید باید مجددا" تاکید کنم آن است که باید به سرعت برای درمان این اکنه ها اقدام کرد . در غیر این صورت ، ممکن است جای آنها روی صورت باقی بماند .

دراین موارد می توان آنتی بیوتیک های خوراکی (مانند " داکسی سایکلین " ) را هم به برنامه درمانی اضافه کرده و سپس با کاهش شدت بیماری ، میزان آن را کاهش داد. در خانم ها می توان از ترکیبات استروژن و پروژسترون نیز جهت درمان سود برد ولی اگر درمان منحصرا" با این ترکیبات باشد ، با خاتمه درمان دوباره جوش ها عود می کنند. البته مصرف این ترکیبات در زنان سیگاری بالای 35 سال ، مبتلایان به فشارخون ، افراد مستعد سکته مغزی ، و اختلالات انعقادی ممنوع است.

داروی دیگری که در این موارد کاربرد دارد نوعی رتینوئید خوراکی به نام " ایزوترتینوئین " ( آکوتان ) است که بسیار موثر ولی با عوارضی همراهست . از جمله این عوارض می توان از خشکی پوست ، ترک خوردن لب ها ، افزایش حساسیت به نور آفتاب ، دردهای مفصلی و عضلانی ، سردرد ، نازک شدن موها ، و اختلال در دید شبانگاهی نام برد. این دارو در جنین اختلالات مادرزادی شدید ایجاد می کند و به همین دلیل مصرف آن در دوران حاملگی اکیدا" ممنوع است. این دارو هرگز نباید همراه با تتراسیکلین مصرف شود زیرا با این کار خطر تورم داخل جمجمه ( تومورکاذب مغزی ) بالا می رود. بهتر است ایزوترتینوئین خوراکی را بعنوان اولین قدم در درمان اکنه به کار نبرده و اگر سایر درمان ها من جمله آنتی بیوتیک ها خوراکی موثر واقع نشد ، از آن استفاده نماییم . از آنجا که این دارو در برخی بیماران باعث افزایش تری گلیسریدهای پلاسما ، افزایش آنزیم های کبدی ( و بندرت مسمومیت کبدی )، کاهش لیپوپروتئین های مفید ، و افزایش کلسترول می شود ، باید قبل از شروع آن ، لیپیدهای پلاسما و نیز ترانس آمینازهای کبدی اندازه گیری شوند.


( در تهیه این مقاله از انتشارات دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد ، اطلس درماتولوژی فیتزپاتریک ، و مطالعات آکادمی درماتولوژی امریکا نیز استفاده شده است .)
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
زیاده از حد آکنه را دست‌کم نگیرید چراکه آکنه قادر است آثار ماندگاری روی پوست شما و سپس احساس شما نسبت به‌خودتان بگذارد و باقی بماند. اگر هم در درمان آن کوتاهی شود نیز جوشگاه‌های (اِسکارها) همیشگی روی پوست باقی می‌گذارد. در حال حاضر برای رفع آکنه درمان‌های متعددی وجود دارد که متخصصان پوست می‌توانند گزینه مناسب را به شما معرفی کنند.
cdn.asriran.com_files_fa_news_1390_10_18_204592_163.jpg
واقعیت این است که احتمالا در مورد دانسته‌های کنونی شما و آنچه در دوران نوجوانی از آکنه‌ها و جوش‌ها فرا گرفته‌اید مطمئن نیستید و احتمالا همه آن‌ها برای شما در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در این مطالب شما را با باورهای عمومی و حرف و حدیث‌های رایج درباره آکنه‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم.

اگر دوران نوجوانی خود را با جوش‌ها و آکنه‌های پوستی گذرانده باشید حتما بارها از سوی دیگران به شما توصیه‌ها و پیشنهاداتی در مورد علت و چرایی و چگونگی برطرف کردن آن‌ها شده است. مثلا این‌که زیاد چیپس می‌خوری! صورتت رو خوب نمی‌شوئی! کمتر شکلات بخور! و... اما واقعیت این است که احتمالا در مورد دانسته‌های کنونی شما و آنچه در دوران نوجوانی از آکنه‌ها و جوش‌ها فرا گرفته‌اید مطمئن نیستید و احتمالا همه آن‌ها برای شما در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این مطالب شما را با باورهای عمومی و حرف و حدیث‌های رایج درباره آکنه‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم.

پنهان کردن مساوی است با بدتر شدن
اگر جوش می‌زنید آرایش نکنید
برخی از مواد آرایشی و آرایش‌ها به‌طور قطع در بدتر کردن وضع آکنه‌ها تاثیر دارند به‌ویژه ضخامت فونداسیون‌های مایع روی پوست که می‌توانند موجب بسته شدن منافذ پوست شوند اما استفاده از کرم پودر خشک یا چرب سبک‌تر مثل کرم پودرهایی که از مواد معدنی ساخته می‌شوند تا این حد به بدتر شدن وضع جوش‌ها دامن نمی‌زنند. شخصی که پوست صورتش جوش می‌زند قاعدتا دلش می‌خواهد هرطور شده روی آن را بپوشاند و هرچه کرم پودری که استفاده می‌کند ضخیم‌تر باشد برای این منظور بهتر است اما خودتان قضاوت کنید! کدام این‌ها بهتر است؟


هپلی‌ها چه جور پوستی دارند؟
فقط به خاطر نشستن صورت
معمولا آکنه به‌دلیل تمیز‌نبودن صورت ایجاد نمی‌شود مگر این‌که دیگر خیلی تنبل و آلوده و به قول معروف هپلی باشید.
مطالعات انجام شده نشان می‌دهند اگر صورت خود را 2 مرتبه در روز بشویید خیلی موثرتر از یکبار شست‌وشو است اما بیشتر از 2 بار شست‌وشوی صورت توصیه نمی‌شود زیرا باعث خشکی پوست می‌شود. پاک کننده‌ها فقط چند ثانیه روی پوست قرار می‌گیرند اما محصولاتی مثل رتینوئید که نیاز به شسته شدن ندارند، موثرترند.

مضطرب‌ها جوش می‌زنند
استرس از عوامل ایجاد آکنه است
این ادعا می‌تواند واقعی باشد اما تعیین میزان تاثیرگذاری آن و نسبت میان آن‌ها کار ساده‌ای نیست. دانش‌آموزان در طول امتحانات پایان ترم بیشتر جوش می‌زنند اما اطمینان از این‌که استرس باعث بروز این جوش‌ها می‌شود یا نه کمی دشوار است. با وجود این افزایش آکنه‌ها در بین دانش‌آموزانی که پوست‌شان جوش می‌زند در دوران پر تنش و استرس‌زای امتحانات به‌طور یکسان شامل همه نمی‌شود، هنوز هم یافته‌های کافی در مورد این‌که آیا هورمون‌های استرس بروز آکنه را تشدید می‌کنند یا نه در دست نیست.

چی بخوریم، چی نخوریم؟
خورد ن شکلات و سود ا باعث ایجاد آکنه می‌شود
بحث در مورد رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از آکنه هنوز ادامه دارد البته این تصور که خوردن شکلات به میزان زیاد و کافئین باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود هنوز بر جای خود باقی است و بسیاری از پزشکان هم این موضوع را تایید می‌کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهند محصولات لبنی به خاطر وجود هورمون‌ها و باکتری در آن‌ها روی ظهور آکنه‌ها تاثیر گذارند اما نه در حدی که به خانم 30‌ساله‌ای که شدیدا برای حفظ سلامت استخوان‌هایش به خوردن شیر نیاز دارد، توصیه کنیم خوردن آن را قطع کند.

جوش جوانی یا جوش پیری؟
پوست بزرگسالان جوش نمی‌زند
این ادعا صحیح نیست؛ بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد بسیاری از افراد بزرگسال تا سنین 30، 40 و 50 هم روی پوست خود شاهد آکنه هستند اما خب مسئله این است که آکنه‌ای که در 46 سالگی روی پوست می‌زند از آکنه 16 سالگی متفاوت به‌نظر می‌رسد. جوش‌های این سن بیشتر شبیه برآمدگی‌های سرخ رنگ در اطراف دهان و فک هستند، درحالی‌که جوش‌های دوران نوجوانی سر سیاه یا سر سفید بودند و روی تمام پیشانی، بینی و گونه‌ها پخش می‌شدند اما خب شاید نکته اصلی این است که آکنه، آکنه است.

نترکانید
آیا ترکاندن جوش‌ها و در آوردن محتوای جوش‌ها صحیح است؟
این بدترین کاری است که می‌توانید برای رفع یک جوش بکنید. خیلی از افراد عادت دارند ساعت‌ها با جوش روی صورت‌شان بازی کنند تا با درآوردن چرک داخل آن آکنه برطرف شود. در این روش احتمال برجای ماندن رد جوش (اسکار) روی پوست بسیار زیاد است. اگر امشب قرار مهمی دارید و یک جوش بزرگ هم روی صورت‌تان جا خوش کرده است می‌توانید از متخصص پوست بخواهید با یک تزریق جزئی باعث فروکش کردن جوش صورت‌تان شود. بهترین کار این است که خودتان به جوش‌ها دست نزنید!

آفتاب یا ضد آفتاب؟
آیا استفاد ه از کرم ضد‌آفتاب وضع جوش‌ها را بد تر می‌کند؟
خیر، این گفته همیشه درست نیست برای این‌که دچار مشکل نشوید فقط کافی است از کرم ضد‌آفتاب مناسب پوست خودتان استفاده کنید. کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی مثل هلیوپلکس با ایجاد واکنش شیمیایی اشعه ماورای بنفش خورشید را پراکنده کرده و باعث التهاب پوست می‌شوند. اگر مستعد آکنه هستید از کرم ضد‌آفتاب حاوی زینک‌اکسید استفاده کنید.

برخی مطالعات نشان می‌دهند محصولات لبنی به خاطر وجود هورمون‌ها و باکتری در آن‌ها روی ظهور آکنه‌ها تاثیر گذارند اما نه در حدی که به خانم 30‌ساله‌ای که شدیدا برای حفظ سلامت استخوان‌هایش به خوردن شیر نیاز دارد، توصیه کنیم خوردن آن را قطع کند

جایش می‌ماند یا نه؟
آکنه یک مشکل سطحی است نه چیزی فراتر از آن
زیاده از حد آکنه را دست‌کم نگیرید چراکه آکنه قادر است آثار ماندگاری روی پوست شما و سپس احساس شما نسبت به‌خودتان بگذارد و باقی بماند. اگر هم در درمان آن کوتاهی شود نیز جوشگاه‌های (اِسکارها) همیشگی روی پوست باقی می‌گذارد. در حال حاضر برای رفع آکنه درمان‌های متعددی وجود دارد که متخصصان پوست می‌توانند گزینه مناسب را به شما معرفی کنند.
 
بالا