چند راه حل ساده براي جلوگيري از سرما خوردگي

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"


چند راه حل ساده براي جلوگيري از سرما خوردگي
پيشگيري واقعا” بهتر از درمان است بنا براين در اينجا چند راه حل تعجب برانگيز براي جلوگيري از سرماخوردگي ذكر مي كنيم ...
هر بار که شما به دکمه آسانسور، دسته تردمیل ، دستگیره دربها و یا غیره دست می زنید دستهایتان میلیونها میکروب به خود جذب می کنند. به همین دلیل است که متخصصان معتقدند شستن دستها بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف است.
حداقل حدود ۲۰ ثانیه دستهایتان را با آب و صابون بشوئید و بین انگشتها و زیر ناخنهایتان را هرگز فراموش نکنید. اگر به آب و صابون دسترسی نداشتید از ضدعفونی کننده هایی که در ترکیبات آنها الکل وجود دارد استفاده کنید.
بیشتر معاشرت کنید:
حتما” می دانید که دوستی ها و روابط اجتماعی گسترده و درست ، اثرات مضر هورمونهای استرس را کم می کند اما تحقیقات جدید نشان داده است که هرچه دوستان بیشتری داشته باشید سالمتر خواهید بود . پزشکان به ۸۳ دانشجوی سال اول دانشگاه یک واکسن آنفلونزا تزریق کردند و متوجه شدند که تعداد آنتی بادی های مبارزه با آنفلونزا در بدن افرادی که روابط اجتماعی بیشتری دارند ، بیشتر از کسانی است که روابط محدوتری دارند.
مسواکهایتان را جداگانه نگهداری کنید:
وقتی یک از افرادی که در خانه شما زندگی می کنند دچار سرما خوردگی می شوند تقریبا جلوگیری از سرایت آن به افراد دیگری که در همان خانه زندگی می کنند ، غیر ممکن است و احتمالا” شما هم بعد از مدتی ،سرفه کردن و عطسه کردن را آغاز می کنید. یکی از راههایی که می تواند از گسترش سرماخوردگی در خانه جلوگیری کند این است که اعضای خانواده مسواکهایشان را جداگانه نگهداری کنند . مسواکهای همه افراد خانواده را یکجا و در یک لیوان جمع نکنید آنها را جداگانه نگهداری کنید و طوری قرار دهید که با یکدیگر تماس نداشته باشند.
به نظافت آشپزخانه بیشتر توجه کنید:
هر روز حوله مخصوص خشک کردن ظروفتان را عوض کنید. هیچ وقت از حوله ای که برای خشک کردن دستانتان استفاده کرده اید برای خشک کردن ظرفها استفاده نکنید. بهتر است اجازه بدهید ظرفها با جریان هوا خشک شوند. اسکاچ و اسفنج ظرفشویی را همیشه تمیز نگه دارید و مرتبا آن را عوض کنید.​
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
www.alvershop.com_images_AmoozeshPic_sarma_khordegi.jpg

راههای جلوگیری از بروز سرماخوردگی
سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که راه های تنفسی فوقانی را آلوده نموده و باعث تحریک و ترشح در راه های هوایی می شود. ابتلا به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می توانند شرایط را برای فعالیت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند...

بقیه آموزش در ادامه مطلب





به گزارش ایسنا، سرماخوردگی‌ها معمولا ناگهانی شروع می‌شوند. آب ریزش در ابتدا شفاف بوده و ممکن است شدت یافته و زرد رنگ گردد. گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، بی حالی، خستگی، بیتابی، بی اشتهایی، گاها ریزش اشک و التهاب از علائم عمده آن است. در ادامه ی این مطلب می توانید این 13 روش سودمند را مطالعه نمایید .

عوامل موثر در بروز سرماخوردگی
ویروس‌های سرماخوردگی پس از ورود به بدن در مخاط دستگاههای تنفسی ایجاد بیماری کرده و همراه با ترشحات دستگاه تنفسی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است.


بنابراین:
- دست دادن، روبوسی، عطسه و سرفه در محلهای عمومی باعث انتقال آن می‌شود.
- رطوبت و درجه حرارت در انتشار ویروس نقش دارد، این بیماری در کشورهای مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاییز) به علت بارندگی و رطوبت بیشتر است.
- از دیگر علل افزایش بروز سرماخوردگی در فصل سرما حضور در مکان‌های شلوف همچون وسایل نقلیه عمومی و تجمع در فضاهای بسته و عدم استفاده از تهویه مناسب است.
- تغذیه یکی از فاکتورهای موثر در عملکرد سیستم ایمنی است. بنابراین سوء تغذیه در بروز بیماری‌های عفونی نقش مهمی را ایفا می‌کند. ابتلا به بیماری‌های مزمن قلبی ، کلیوی و ریوی نیز فرد را مستعد ابتلا به این عفونت می‌کند.

براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، سرماخوردگی بیماری است که اگر چه مرگ و میر به دنبال ندارد ولی بروز آن باعث مشکلات زیادی برای افراد می شود و باعث غیبت از کار می شود. از طرفی با انجام اقداماتی به راحتی قابل پیشگیری است بنابراین در مبارزه با سرما خوردگی، پیشگیری باید هدف اصلی باشد برای پیشگیری باید اقدامات زیر را انجام داد:



1 - دست‌های خود را بشوئید: بیشتر ویروس های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند. کسی که سرماخورده است بداخل دست های خود عطسه کرده و سپس اشیائی مثل تلفن ، صفحه کلید کامپیوتر یا لیوان را لمس می کند. میکروب‌ها می توانند برای ساعت ها و در بعضی موارد هفته ها زنده باقی مانده و سپس به فرد بعدی که آن اشیاء را لمس می کند منتقل شود . بنابراین باید دستهای خود را مکرراً بشوئید . در صورتی که امکان شستن دستتان را ندارید دستهای خود را بسیار سخت برای یک دقیقه به هم بمالید . این کار باعث جداشدن اکثر ویروسهای سرماخوردگی از پوست می شود .

www.alvershop.com_images_AmoozeshPic_sarma1.jpg

2 - سرفه و عطسه خود را با دستانتان نپوشانید: زمانی که احساس می کنید در حال سرفه یا عطسه هستید از یک دستمال دستمال استفاده کرده و آنرا بلافاصله دور بیاندازید . اگر دستمال ندارید سر خود را از افرادی که نزدیک شما هستند به طرف دیگر چرخانده و به فضای آزاد سرفه کنید .




3- صورتتان را لمس نکنید: ویروس‌های سرماخوردگی از طریق چشم ، دهان و بینی وارد بدن شما می شوند . لمس صورت کودکان راه اصلی ابتلای آنان به سرماخوردگی بوده و همچنین موجب انتقال سرماخوردگی از آنان به والدینشان می باشد .



4 - مقدار زیادی مایعات بنوشید: آب سیستم بدن شما را شستشو داده و باعث خروج سموم از بدن شما می شود . یک فرد بالغ سالم بطور متوسط روزانه 8 لیوان مایعات نیاز دارد.


www.alvershop.com_images_AmoozeshPic_sarma.jpg

5 - از سونا استفاده کنید: وقتی به سونا می روید هوائی که استنشاق می کنید بالاتر از 80 درجه است و این درجه حرارت باعث از بین رفتن ویروس های سرماخوردگی می شود .
6- از هوای آزاد استفاده کنید: اکثریت افراد در زمانی که هوا سرد است در خانه و محوطه های بسته می مانند بنابراین میکروب‌های بیشتری در اطاق های خشک و شلوغ در حال گردش است .



7- ورزش های آیروبیک را به طور منظم انجام دهید: این ورزش ها باعث افزایش سلولهای مقابله کننده با ویروس در بدن می شود .



8- غذاهای گیاهی مصرف کنید: مواد طبیعی موجود در گیاهان باعث افزایش ویتامین های بدن می شود . بنابراین میوه و سبزیجات سبز تیره ، قرمز و زرد مانند اسفناج ، کاهو ، هویج ، گوجه فرنگی ، سیر و ... مصرف کنید . آب پرتقال هرچه تازه تر باشد ویتامین C بیشتری دارد و طول مدت درمان را کوتاهتر می کند



9- ماست بخورید : باکتری های مفید موجود در ماست باعث تحریک تولید مواد سیستم ایمنی شده که با بیماری مبارزه می کند .



10- سیگار نکشید: آمار نشان می دهد که سیگاری ها دچار سرماخوردگی های بیشتر و مکرر می شوند . حتی نزدیک به افراد سیگاری بودن بطور واضح سیستم ایمنی را از بین می برد. دود راههای هوائی بینی را خشک کرده و مژک های آنرا فلج می کند . مژک های موهای ظریفی هستند که مخاط بینی و ریه ها را پوشانده و با حرکات موجی شکل خود ویروس های سرماخوردگی را از مجاری بینی خارج می کنند . یک سیگار مژک ها را برای 30-40 دقیقه فلج می کند.



11- الکل مصرف نکنید: مصرف الکل کبد را که اولین سیستم تصفیه کننده بدن است را تخریب کرده و این به این معناست که تمامی انواع میکروبها بدن شما را به سرعت ترک نخواهند کرد .



12- راحت و آسوده باشید: اگر شما بتوانید آرامش داشته باشید می توانید سیستم ایمنی خود را به هنگام نیاز فعال کنید.



13- غرغره کردن نمک: این کار باعث مرطوب شدن گلو و بهبودی موقت می شود. این کار را با استفاده از یک قاشق چایخوری نمک داخل یک استکان آب ولرم و روزانه حدود 4 بار انجام دهید .



این خوراکی ها مانع از ابتلا به سرماخوردگی می شوند! اگر می خواهید مریض و سرماخورده نشوید ، از این خوراکی ها میل کنید تا سرما نخورید و …


چه بخوریم تا سرما نخوریم

فصل ، ‌فصل سرماخوردگی است. علاوه بر توصیه‌های عمومی درباره پیشگیری از ابتلا به انواع ویروس‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی که شامل شستن دست‌ها ، استفاده از ماسک، رعایت فاصله با فرد مبتلا، دست ندادن با فرد بیمار و … است، توصیه‌هایی نیز در مورد تغذیه برای پیشگیری و درمان انواع سرماخوردگی‌ها وجود دارد.
دکتر پریسا ترابی، رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می‌گوید:
“برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا بهتر است سطح ایمنی بدن افزایش یابد. نحوه تهیه و مصرف مواد غذایی و انتخاب برخی از آنها نیز در این امر موثرند.
از غذای تازه که خوب پخته شده، استفاده کنید و ترجیحا از مصرف مواد غذایی که از زمان تهیه‌اش مدتی می‌گذرد، پرهیز نمایید.

مصرف ویتامین‌های A و C که در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند و از آنتی‌اکسیدان ها محسوب می‌شوند، بسیار مفید است. میوه‌های ترش مزه مثل لیمو ترش و کیوی، سرشار از ویتامین C هستند و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی توصیه می‌شوند.
مصرف قرص‌های جوشان ویتامین C قبل از صرف صبحانه برای پیشگیری و در روزهای اول سرماخوردگی موثر است.
افراد سرماخورده باید مایعات گرم زیاد بنوشند. همچنین از مصرف مواد غذایی محرک مثل ادویه ‌های تند پرهیز کنند.”

www.alvershop.com_images_AmoozeshPic_sarma2.jpg


علاج واقعه

دکتر لیلا آزادبخت، متخصص تغذیه و محقق مرکز تحقیقات غدد درون ‌ریز دانشگاه علوم ‌پزشکی شهید بهشتی در این باره می گوید:
“تغذیه سالم، علاج و عامل جلوگیری ‌کننده از ابتلای افراد به سرماخوردگی است. برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش که مبارزه با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا است، عمل کند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند.
مصرف پرتقال، انواع توت ، فلفل دلمه‌ای ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم و دریافت زیاد و منظم ویتامین C به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند.
غلات سبوس ‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوبی برای ویتامین‌های گروه B هستند.عدم مصرف این مواد در بدن سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.
مصرف سیر که دارای آهن و روی است، سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.
افرادی که زیاد دچار سرماخوردگی می‌شوند، ماهی قباد، قزل‌آلا، ماهی‌های روغنی ، دانه کدو حلوایی و روغن شاه دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند را مصرف کنند.
همچنین دانه کنجد و آفتابگردان ، غنی از اسیدهای چرب امگا ۶ هستند که این اسیدهای چرب در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگی، به سلول‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند.
عفونت‌های مکرر تنفسی با کاهش ذخایر ویتامین A همراه است. جگر، کره و تخم ‌مرغ از منابع غنی ویتامین A هستند. هویج، انبه، سیب‌ زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تامین ‌کننده “بتا کاروتن” هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.
در زمان سرماخوردگی باید از مصرف غذاهای آماده بسته‌ بندی شده و کنسروها خودداری کرد، زیرا از لحاظ ویتامین و مواد معدنی فقیر هستند و به جای مصرف این نوع غذاها بهتر است از انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغزها و دانه‌ها استفاده نمود.
استفاده از بخور برای رفع گرفتگی بینی موثر است. برای این کار ۱۰ دقیقه سرتان را روی بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. بهتر است دستمال یا حوله‌ای را روی سر بگذارید و این عمل را سه بار در روز تکرار کنید. همچنین می‌توانید مقداری روغن منتول یا اوکالیپتوس به آب در حال بخار شدن اضافه کنید تا موجب تسهیل عمل تنفس شود.”

معجزه عسل
تقریبا همه ما در مورد مصرف مخلوط عسل و لیمو ترش در یک لیوان آب گرم، برای درمان بیماران مبتلا به سرماخوردگی چیزهایی شنیده‌‌ایم.
دکتر جعفر بهزاد، محقق و متخصص تغذیه می‌گوید:
“بیشترین موارد شکایت از سرماخوردگی مربوط به علائمی از قبیل گلودرد، بی‌تابی و بی‌قراری، گرفتگی بینی و احساس سرما است.
www.alvershop.com_images_AmoozeshPic_sarma3.jpg

برطرف کردن هر کدام از این علائم، به تنهایی می‌تواند در بهبود حال بیمار بسیار موثر باشد، زیرا هنوز داروی قطعی برای ریشه ‌کن کردن ویروس مسبب سرماخوردگی پیدا نشده است. علاوه بر این در افرادی که مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن نیستند، از بین بردن ویروس لزومی ندارد.
تامین گرمای بدن با پوشیدن لباس کافی و گرم نگه داشتن محیط از جمله اقدامات ضروری در بهبود سرماخوردگی است.
مصرف یک لیوان آب جوش به همراه عسل و لیمو ترش، یکی از روش‌های موثر در تسکین علائم سرماخوردگی است. همچنین مداومت بر مصرف چای کمرنگ و آب میوه به دلیل افزایش میزان مایعات دفعی از بدن، موجب تنظیم دمای بدن می‌شود.
مصرف ماست تاثیر به سزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن، حین مواجهه با عوامل میکروبی دارد. با بهبود کارکرد سیستم ایمنی، بدن در مقابله با انواع ویروس‌های مسبب سرماخوردگی، قوی‌تر می شود و سریع ‌تر سلامت خود را باز می‌یابد.
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
با شروع فصل پاييز انتظار سرماخوردگي و همه گيري آن را داريم بخصوص با آغاز سال تحصيلي و تجمع كودكان درمدارس بايد نكات مهمي را براي جلوگيري از اين بيماري به خاطر داشته باشيم.مطالعات جديد نشان مي دهد علت اصلي انتقال سرماخوردگي انتشار ويروس آن در فضا است و نه وجود سرما و يا گرماي بيش از حد و حتي در معرض هواي خنك بودن نيز احتمال ابتلا به سرماخوردگي را افزايش نميدهد.

نكته مهم ديگر اينست كه سرماخوردگي ارتباط مستقيم با ميزان رطوبت هوا دارد يعني هواي خشك و سرد باعث شانس بالاتر سرماخوردگي افراد ميشود و ميدانيم افزايش رطوبت هوا و بخور دادن از ابتلا و شدت علائم بيماري مي كاهد.همچنين ازدحام و تردد در مكان هاي شلوغ و سربسته انتقال ويروس را بين افراد گسترش مي دهد.

از روشهاي متداول براي جلوگيري از انتشار اين ويروس شستن دستها با آب و صابون و ضد عفوني كردن سطوح قابل دسترس را ميتوان در اين مكانها پيشنهاد كرد.بعضي از اين ويروسها به مدت سه ساعت بر روي پوست و سطوح ، زنده ميمانند و ضد عفوني كردن و شستشو با آب و صابون ميتواند راه موثري براي از بين بردن آن باشد.مطالعات علمي بسياري براي يافتن بهترين روش براي جلوگيري از مبتلا شدن به اين بيماري در طول سال و گسترش آن در ميان مردم جوامع انجام شده است ، ولي مشكل اينجاست كه روش يكساني براي درمان و جلوگيري از اين بيماري وجود ندارد و هر فرد بنا به خصوصيات جسمي خود بايد از روش هاي خاص خود استفاده نمايد. و پيشگيري هنوز هم بهترين درمان است.

moshavereh.kiau.ac.ir_images_danestaniha_sarma_image005.jpg


تعداد زيادي از مطالعات هم از اين ايده حمايت ميكنند كه مكمل هاي ويتامين ث روش مناسبي براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري است اما موسسات بزرگ سلامتي درباره تاثيرويتامين ث در جلوگيري از مبتلا شدن به سرماخوردگي ابراز ترديد كرده اند زيرا 25 % از مردم كه مبتلا به اين بيماري ميگردند علايم و نشانه هاي يكساني ندارند.علت پديدار شدن علائم اين بيماري در بعضي از افراد و ظاهر نشدن آنها در افراد ديگر مطلب قابل بحثي است ولي تحقيقات اخير بيانگر اينست كه سيستم ايمني هر فرد نقش تعيين كننده اي در اين امر دارد.

moshavereh.kiau.ac.ir_images_danestaniha_sarma_image006.jpg
moshavereh.kiau.ac.ir_images_danestaniha_sarma_image009.jpg


به عنوان مثال فردي كه مبتلابه بيماري آسم است در مقابل ويروس سرماخوردگي آسيب پذيرتر مي باشد زيرا اين فرد توليد پروتين ضد ويروس در بدنش كمتر از يك فرد عادي است.اين پروتئين كه در گلبولهاي قرمز خون توليد ميشود به ديواره ويروس چسبيده و به داخل آن نفوذ كرده و از تكثير آن در بدن جلوگيري ميكند.متخصصين معتقدند افرادي كه سيستم ايمني مناسبي دارند كمتر علائم اين بيماري در آنها بروز مي كند و در مقابل اشخاصي كه داراي سيتم ايمني ضعيفي هستند غالبا درگير علائم و آثار اين بيماري هستند.بطور كلي براي درمان سرماخوردگي روش واحدي پيشنهاد نشده است اما ميتوان بيان كرد كه با بالا بردن سيستم دفاعي بدن ميشود با اين بيماري بهتر و سريعتر مقابله كرد.از راههاي مناسب براي تقويت سيستم ايمني، ورزش و فعاليتهاي بدني مناسب است.
همچنين مي توان از تغذيه، ميزان استرس و تغيير رويه زندگي بعنوان ديگر نكات مهم در وضعيت سيستم ايمني اشاره كرد

moshavereh.kiau.ac.ir_images_danestaniha_sarma_image008.jpg


منبع : اصول طب داخلی هاریسون – بخش عفونی

نوشته شده توسط:دکتر علیرضا شکر گذار

عضو هیات علمی ورییس درمانگاه سیداشهدا دانشگاه​
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سلامت نیوز: اولین ماه فصل زمستان رو به پایان است ولی همچنان چیزی بیش از 60 روز از این فصل سرد باقی مانده است. فصلی که با انواع بیماری ها مثل سرما خوردگی و آنفولانزا اجین شده است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، انسان به طور عادی و در طول شبانه روز در مکان های مختلفی مثل منزل، محل کار یا در مهمانی ها حضور دارد. در این نوشته راهکارهایی برای جلوگیری از بیمار شدن آشنا می شوید.

به نقل از باشگاه خبرنگاران:
متنوع ترین راههای جلوگیری از سرما خوردگی

سلامت نیوز: اولین ماه فصل زمستان رو به پایان است ولی همچنان چیزی بیش از 60 روز از این فصل سرد باقی مانده است. فصلی که با انواع بیماری ها مثل سرما خوردگی و آنفولانزا اجین شده است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، انسان به طور عادی و در طول شبانه روز در مکان های مختلفی مثل منزل، محل کار یا در مهمانی ها حضور دارد. در این نوشته سعی می کنیم تا شما را با راهکارهای برای جلوگیری از بیمار شدن آشنا کنیم.
در منزل
_ در تحقیقاتی که بین سال 2009 تا 2010 میلادی انجام شده است افراد بزرگ سالی که از میزان ویتامین D بیشتری در خون خود بهره می برند 46 درصد کمتر احتمال سرما خوردگی دارند.
بر اساس تحقیق انجام شده هر فرد بزرگ سال بایستی در طول روز 1500 تا 2000 واحد ویتامین D دریافت کند. یکی از منابع مناسب برای این مسئله شیر غنی شده با ویتامین D است که توصیه می شود در وعده صبحانه مصرف شود.
_ یکی از مسئله های بسیار مهم در امر مقابله با بیماری ها بحث شستشو و ضد عفونی کردن محل زندگی است. اما نبایستی فراموش کرد که این روزها و در محیط های آلوده شهری ویروس ها و نانو ویروس هایی وجود دارند که دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد ضد عفونی کننده هستند.
کارشناسان توصیه می کنند که در این مورد بهتر است تا از مواد سفید کننده استفاده شود. این مواد به علت خاصیت لکه بری بالای خود از خواص قوی ضد میکروب و ویروسی برخوردار است. توصیه متخصصین در این زمینه ضد عفونی کردن سطوح و وسایلی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند ، با ترکیبات سفید کننده است. در ضمن سعی کنید که لباسهای خود را نیز با آب داغ و در صورت امکان با ترکیبات سفید کننده بشویید.
_ استراحت کافی یکی از مهمترین مسائل در زمینه حفظ سلامت، خصوصا در فصول سرد است. بر اساس تحقیات انجام شده افرادی که در طول شبانه روز کمتر از 7 ساعت می خوابند، سه برابر دیگران در معرض خطر سرما خوردگی هستند.
بر همین اساس مشخص شده است که کم خوابی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و قدرت این سیستم با کاهش 30 درصدی مواجه می شود.
در محل کار
_ سعی کنید تا یک بسته قرص حاوی " روی" را همیشه در کشوی میز کار خود داشته باشید. در زمانی که با اولین نشانه های سرما خوردگی مثل عطسه و یا آبریزش بینی مواجه می شوید سعی کنید که از قرص های حاوی ماده "روی" بهره ببرید.
بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه "هلسینکی" مصرف مرتب "روی" باعث کاهش 42 درصدی مدت زمان بیماری شما خواهد شد.
در میهمانی
_ بسیاری از ما در زمانی که در یک جمع یا در یک مهمانی با شخصی که عطسه و یا سرفه می کند رو به رو می شویم ، سعی می کنیم که خود را کنار بکشیم.
بر اساس یک تحقیق انجام شده در کشور آلمان برای مبتلا شدن به سرما خوردگی و یا آنفولانزا بایستی حداقل 15 دقیقه با شخص بیمار از فاصله نزدیک در ارتباط باشند یا با او دیده بوسی کنند. پس در این شرایط از دیده بوسی صرف نظر کرده و مکالمه ها را کوتاه کنید.
نکته ای در مورد واکسن ها
_ بسیاری از افراد در طول فصل سرما ترجیح می دهند تا با استفاده از واکسن های ضد آنفولانزا از ابتلاء به این بیماری جلوگیری کنند. این افراد نباید فراموش کنند که اولا این مقاومت در برابر بیماری همیشگی نیست. نکته بعد بحث ایجاد حالت های شبه بیماری است که بعد از تزریق واکسن ایجاد می شود و ممکن است در چند روز اول پس از تزریق ایجاد شود و تا حدودی برای شخص مورد نظر ایجاد ناراحتی می کند.

منبع:
سلامت نیوز
 
بالا