معنویت درمانی

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
نماز و دعا موجبتقويت ذهن ميشود



تحقيقات نشان مي دهد معنويات (نماز و عبادت) موجب تقويت ذهن انسان و سلامت فردي مي شوند.به گفته پزشکان ، حالتي که هنگام طلب بخشايش از خدا در زمان نماز و دعا در مغز روي مي دهد موجب کاهش فشارهاي رواني (استرس) مي شود که اين امر قطع شدن ترشح هورمون هاي استرس زا مانند کورتيزول را که موجب تحريک دستگاه ايمني بدن مي شوند در پي دارد.

به گزارش واحد مرکزي خبر ، تحقيقات جديد در دانشگاه پنسيلوانيا با استفاده از فناوري «ام.آر.آي» نشان مي دهد افرادي که به صورت منظم در مراسم مذهبي حاضر مي شوند سالم ترند و عمر بيشتري مي کنند.
اين محققان تاکيد کردند : تصاوير «ام.آر.آي» نشان مي دهد مراسم دعا و نيايش موجب تغييرات چشمگيري در مغز آدمي در «لوب چپ» پيشين و از کار افتادن برخي از حوزه هاي احساس از پيرامون مي شود که برخي اين حالت را به ارتباط با خدا تعبير مي کنند.





doctors.blogfa
 

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
پاسخ : معنویت درمانی




جام جم آنلاین: يك تحقيق جديد نشان داده است كه ايمان و اعتقاد مذهبي اشخاص ميتواند روي احتمال ابتلاي آنها به اختلال رواني افسردگي تاثير بگذارد.
در اين تحقيق، پژوهشگران دانشگاه تمپل روي شرايط و وضعيت ايمان نزديك به هزار نفر تجزيه و تحليل انجام دادند.
آنها هر دامنه از مذهبگرايي را با ميزان خطر ابتلاي افراد به افسردگي مقايسه كرده و دريافتند؛ آن دسته از اشخاصي كه به ميزان بيشتري از مذهب دورند، احتمال ابتلايشان به افسردگي 5/1برابر بيشتر از كساني است كه كمتر از مذهب جدا هستند.
به گفته جوآنا ماسلكو، پژوهشگر ارشد اين تحقيقات، شايد علت اين تاثير آن باشد كه اشخاص مبتلا به افسردگي تمايل دارند از مذهب به عنوان يك مكانيسم سازگار كننده استفاده نمايند.

در نتيجه اين اشخاص بيشتر با خدا ارتباط ميگيرند و بيشتر مناجات و عبادت ميكنند. پژوهشگران همچنين تاكيد كردند؛ اشخاصي كه در فعاليتهاي مذهبي شركت ميكنند 30درصد كمتر به افسردگي مبتلا ميشوند.







 

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
پاسخ : معنویت درمانی

تاثير دعا بر بيماريها

دعا توانايي اقرار به اين مطلب است كه ما از همه چيز آگاه نيستيم يا چيزي يا كسي بزرگتر و حكيمتر از ما وجود دارد كه زندگي ما به دست اوست. دعا فرآيند پاكيزگي فكر، احساس، انگيزهها و خواستهها و به طور كلي خالص كردن تمام وجود است كه قلب را نيز در بر ميگيرد. كساني كه اين موهبت را تجربه كردهاند از آرامش عميقي كه پس از دعا به آنها دست ميدهد كاملا آگاهند. دعا انسان را از تمام مسائل دنيوي ومادي و مشكلات و وابستگيهاي آن رها و به اين طريق مشكلات روحي فرد را درمان ميكند.
دعا درماني چيست؟

دعا درماني، تركيبي از بينشهاي روانشناسي با قدرت دگرگوني دعاست. دعا درماني به ما ميآموزد كه چگونه به طور موثر دعا كنيم. بسياري از افراد هستند كه نميتوانند از طريق مشاورههاي سنتي و روان درماني كمكي را كه ميخواهند دريافت كنند. علي رغم اعتقاد آنها به قدرت دعا، باز هم قادر نيستند بر مشكلات خاصي در زندگي خود غلبه كنند. در اصل دعا جايگزيني براي مشاوره و روان درماني محسوب ميشود. انسان متشكل از جسم، خرد و روح است.

به طور كلي زماني كه در زندگي دچار مشكل ميشويم، وقتي ترس تمام وجود ما را در بر ميگيرد و هنگامي كه احساس خلاء ميكنيم و هدفي در زندگي نداريم، تمام اينها نشانه اين است كه روح ما دچار آسيب شده است.
ممكن است تغيير تفكر و رفتار ما موثر باشد، ولي در اصل ما به چيزي نياز داريم كه براي روح و روان ما نيرو بخش باشد و دعا همان مساله نيروبخش است. دعا ارتباط روح است. دعا درماني به ما كمك ميكند از معنويت خود براي آگاهي و تغيير استفاده كنيم، بنابراين دعا درماني روشي اصولي براي دسترسي به بينشهاي پنهاني و قدرت روح در خدمت رشد فردي و بازسازي خود است. بهترين روش دعا درماني، دعا به صورت گروهي است، به طوري كه افراد در گروهي جمع ميشوند و دسته جمعي براي سلامت و مشكلات يكديگر دعا ميكنند.

اثبات تاثير دعادرماني بر بيماريها

اگر چه دعا بيشتر براي مسلمانان ملموس است، اما طي سالها تحقيقات بيشماري انجام شده كه تاثير دعا را در زندگي از لحاظ علمي نيز اثبات كرده است. اين تحقيقات آنقدر زياد است كه نميتوان در چند خط به تمام آنها اشاره كرد. ماحصل تمام اين پژوهشها اين است كه داشتن يك شيوه زندگي مذهبي و ارتباط با دعا و نيايش ميتواند باعث افزايش سلامت و بهبود بيماريها شود. اين مطالعات كه با مقايسه افراد مذهبي و غيرمذهبي صورت گرفته است نشان ميدهد مشكلات قلبي عروقي، افسردگيها، فشار خون، خطر ابتلا به اعتياد به سيگار، الكل و مواد مخدر، ارتباطات نامشروع، بيماريهاي ريوي، اضطرابها، در افرادي كه توجه خاصي به دعا داشتند يا كمتر بود يا افراد مبتلا سريعتر بهبود مييافتند و نيز دعا درماني ميتواند بيماريهاي پوست و مو، ناراحتيهاي كليوي، سرطانها و بيماريهاي استخواني را درمان كند و با افزايش روند توليد هموگلوبين و افزايش فواصل خونگيري در افراد مبتلا به تالاسمي ماژور، كيفيت زندگي آنها را بهتر ميكند. دعا در عملهاي جراحي نيز نقش مهمي در بهبود بيمار دارد. در واقع در دعادرماني، افراد با خواندن دعا و ذكر و توسل به خدا، سيستم ايمني خود را تقويت ميكنند كه همين مساله به بهبود آن كمك شاياني ميكند.اما همچنان با تمام اين آزمايشها و تحقيقاتي كه صورت گرفته، راز چگونگي تاثير دعا بر بهبود بيماريها ناشناخته مانده است؛ رازي كه در ميان خطوط دعا و در كلمه به كلمه آيات وجود دارد و همه اينها از ذات مقدس الهي نشأت ميگيرد، بنابراين دعا وسيلهاي براي شفاست و مردم از آن انرژي ميگيرند.

ندا اظهري



doctors.blogfa
 

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
پاسخ : معنویت درمانی

خواندن نماز صبح مانع از ابتلا به سرطان ميشود
براساس تعدادي از پژوهشهاي علمي انجام شده در مركز پژوهشهاي ملي قاهره ، خواندن نماز صبح در زمان مقرر خود، موجب فعال شدن كار سلولهاي بدن و جلوگيري از ابتلا به ورمهاي سرطاني ميشود.
به گزارش ايسنا ، دكتر سعيد شلبي از اساتيد اين مركز گفت: پژوهشها مويد اين مطلب است كه خواندن نماز صبح در زمان خود، به جلوگيري از ابتلا به بيماريهاي قلبي و تنظيم كار هورمونهاي بدن و گردش خون كمك ميكند.

وي افزود: بر اساس اين پژوهش در زمان اداي نماز صبح، تمامي اعضاي بدن در اوج فعاليتهايشان قرار دارند. به گونهاي كه ترشح هرمونها به ويژه آدرنالين كه ترشح آن در ساعت 5 صبح شروع ميشود ، افزايش مييابد و به فعال شدن تمامي اعضاي بدن و جلوگيري از ورمهاي سرطاني كمك ميكند.

همچنين هواي پاك صبحگاهي داراي مقادير زيادي اكسيژن است كه موجب فعاليت قلب، كاهش انقباضات رگهاي خوني، تنظيم كار هورمونها و بهبود فعاليت حافظه ميشود.
 
بالا