منظور از حبنا اهل البیت ،کدام محبت است ؟؟

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"

موضوعی که همه ما بسیار ان را شنیده ایم و مهمترین دلیلی که میتونه همه ما رو دور هم جمع کند در ایام محرم و دیگر ایام و دم از اهل بیت بزین ممسئله محبت اهل بیت عصمت و طهارت میباشد . این محبت و رشته اتصال انقدر اهمیت دارد و مورد سفارش قرار گرفته که در روایات وارد شده افضل العبادات حبنا اهل البیت .

این اصطلاح یعنی حبنا اهل البیت در روایات بسیار وارد شده و تاثیراتی هم دارد که سعادت دنیوی و اخروی هر کسی در گرو محبت اهل بیت میباشد .

حتی این موضوع بقدری اهمیت داره که در روایات وارد شده هل الدین الا الحب و البغض

شخصی از خراسان پیاده امد خدمت امام باقر ع و بعد از تحمل مشقت و سختی راه شرفیاب شد خدمت امام باقر و پاهای خود را از کفش بیرون کرد و تاول های پای خود را به امام نشان داد و عرض کرد یابن رسول الله چیزی من را به این جا نرسانده و در تحمل سختیها کمک نکرد الا محبت شما اهل بیت .امام باقر در جواب فرمودند هل الدین الا الحب؟ ایا دین چیزی همین محبت هست ؟

اما سوالی که مطرح میشود این است که کدام محبت مد نظر اهل بیت میباشد ؟؟

ایا یک محبت سطحی پیش پا افتاده است ؟؟

وقتی به اهمیت و سفارش اهل بیت نگاه میکنیم میبینیم منظور یک محبت سطحی و ساده نیست بلکه محبتی مد نظر اهل بیت است و کار ساز است و موجب سعادت دنیا و اخرت میباشد که از گوشه قلب انسان ساطع شود و در سراسر زندگی بشر این نور محبت پخش شود طوری که انسان را وادار به واکنش و موضع گیری کند !!

منظورم از محبت که ما را وادرا به واکنش و موضع گیری کند این است که پسند و ناپسندمون مطابق پسند و ناپسند اهل بیت باشد .

طوری ما را وادار به واکنش کنه که وقتی با یک مسئله ای برخورد کردیم معیار و ملاکمون اهل بیت باشه نه کسی و یا نهاد دیگری .

مثلا در ایام محرم ما شاهد این هستیم که ارامنه برای حضرت عباس نذری میدن هیئت میگیرن و این از روی علاقه است نه محبت عمیق .این علاقه هنوز نتوانسته این ارمنی رو بیارو=ه در جبهه حضرت عباس قرار بده و یا جرج جرداق مسیحی بود و چندین جلد کتاب هم در مورد امیر المومنین علی ع تالیف میکنه و از روی علاقه این کارو میکنه اما این علاقه هنوز نتونسته اون رو در جبهه علی قرار بده و او را ادار به واکنش کنه که دینش دین علی باشه (البته منکر این گونه علاقه مندیها نباید شد چرا که شاید همین جرقه ای باشه برای رسیده به حقیقت)

پس انچه مورد اهمیت است این است که میل و رغبت و تنفر و انزجار خودمون رو به میل و رغبت اهلیت تطبیق دهیم .

در مورد سلمان فارسی وارد شده که جعل هواه هوا امیرالمومنین یعنی سلمان میل و رغبت خود را مطابق میل رغبت حضرت علی ع قرار داده بود لذا سلمان این چنین شد که شد سلمان منا اهل البیت سلمان از ما اهل بیت است و این مخصوص سلمان نیست هر کس همچون سلمان قدم بردارد به این جایگاه میرسد .

اگر در یک جامعه همه افراد ان جامعه پسند و ناپسند خود را مطابق پسند و ناپسند امام قرار داد این جامعه میشه یک جامعه ولی محور یک جامعه ولوی جامعه ای که مطابق امر ولی و امام قدم برمیدارد. اگر جامعه به این جایگاه رسید تازه اولین قدم برای ظهور حضرت حجت برداشته شده .چون در این چنین جامعه ای زمینه گوش دادن و عمل به فرامین امام زمان اماده است .

جامعه ولی محور در مقابل جامعه مادی محور

در جامعه ولی محور ارتباطات بر اساس ایثار است و همه مبنای زندگی رو واستبقوا الخیرات میگذارند .

در حالی که در جامعه مادی محور ارتباطات بر اساس استخدام است مبنا به خدمت گرفتن یکدیگر است و عاقبت این جامعه میشود سوئ ظن به یکدیگر .

پس باید بکوشیم محبت اهل بیت یعنی اینکه پسند و ناپسند و میل و رغبت و تنفر خود را مطابق با پسند و ناپسند ولی و امام قرار دهیم تا محبت واقعی اهل بیت را در زندگی خود جاری کنیم و در فراهم کردن جامعه ولی محور کوشا باشیمو مقدمات ظهور منجی عالم بشریت را فراهم کنیم .ان شالله



 
بالا