****آرایش‌ افراطی‌ نشانه‌ اختلال‌دوقطبی‌ اس****

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


آرایش افراطی در پسران و دختران نشانه ابتلا به اختلال دو قطبی است
13930130000321_PhotoA.jpg
یک روانپزشک توجه افراطی به ظاهر را ناشی از ابتلا به اختلالات روانی مانند دوقطبی، هیستری،‌ ناپختگی شخصیتی‌،بی‌هویتی،‌ تلقین پذیر بودن و فردگرایی دانست و از والدین خواست محیط خانوادگی را گرم و صمیمانه کنند.
فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه یکی از توصیه‌های آئین اسلام به پیروان خود توجه به پاکیزگی جسم و آراستگی در حد ضروری است، اظهار داشت: دین مبین اسلام تاکید زیادی بر حفظ آراستگی کرده است، در عین حال دیده می‌شود که برخی افراد توجه بیش از حد، انحصاری و غیر عادی نسبت به ظاهر خود نشان می‌دهند.


وی افزود: طبیعی است که آنچه برای انسان اهمیت بیشتری دارد نیات خوب و رفتارهای شایسته او است و ظاهر در درجه بعدی اهمیت قرار می‌گیرد.


این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: افرادی که به جای پرداختن به مسائل عمقی، رفتار و گفتار شایسته تنها به فکر ظاهر خود هستند در واقع نشانه‌ای از سطحی بودن خود را به نمایش می‌گذارند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ~(neda)~

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
* آراستن افراطی نشانه ابتلا به اختلال دو قطبی است

این روانپزشک با اشاره به رابطه ابتلا به برخی اختلالات روانی و توجه افراطی به ویژگی‌های ظاهری، گفت: گاهی دیده می‌شود که مبتلایان به اختلال دو قطبی توجه غیرعادی برای آراستن خود دارند، مثلا از لباس‌هایی با رنگ‌های ترکیبی استفاده و وسایل تزئینی زیادی را به خود آویزان می‌کنند.




* مبتلایان به اختلال هیستری تمایل به جلب توجه دیگران دارند


فدایی اظهار داشت: برخی مبتلایان به اختلالات روانی مانند هیستری تمایل به خودنمایی و جلب توجه دیگران به وسیله ظاهر انگشت‌نما دارند، از سوی دیگر تمایل به برهنگی، آرایش‌های تند و روش‌های نامناسب گفتار در مبتلایان به هیستری دیده می‌شود.



* ناپختگی موجب استفاده از آرایش مو و ظاهر نامناسب می‌شود


این متخصص حوزه بهداشت روان با تأکید بر نقش همسالان در بروز برخی رفتارهای نامناسب، گفت: گاهی فرد دچار بیماری روانی نیست، اما به علت ناپختگی شخصیتی در معرض تلقین و فشار برخی از همسالان خود قرار می‌گیرد و از آنچه تحت عنوان مدهای خاص یک گروه است پیروی می‌کند.


این رفتارها با آرایش موی فرد و درآوردن آن به شکل تپه و کوه همراه است. آنها همچنین ابروهای خود را دستکاری می‌کنند و گاهی با محو کردن آنها و خالکوبی، ابروهای جدیدی ایجاد می‌کنند.

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ~(neda)~

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"

* تقلید از ظاهر دیگران نشانه بی‌هویتی


فدایی تقلید برخی افراد از ویژگی‌های ظاهری دیگران را مختص کسانی دانست که از داشتن هویت مناسب محروم هستند و سعی می‌کنند با تقلید ظاهر افرادی که با دیدگاه‌های آنها شبیه هستند برای خود هویتی جدید بیافرینند.


وی افزود: در واقع هواداری یک تیم نیاز آنها را به برقراری یک هویت ایجاد می‌کند و این رفتارها مربوط به جوانانی است که نتوانسته‌اند در خانواده خود هویتی مناسب به دست آورند.





* افراد تلقین‌پذیر به سرعت تحت تأثیر دیگران قرار می‌گیرند


این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: افراد تلقین‌پذیر که شخصیت پخته‌ای ندارند به سرعت تحت تأثیر افرادی که می‌بینند قرار می‌گیرند، مثلاً تماشای یک فیلم یا مجموعه تلویزیونی موجب می‌شود تا برخی افراد ظاهر خود را شبیه بازیگران آن مجموعه‌ها و فیلم‌ها درآورند یا از تکیه‌ کلام‌های آنها استفاده کنند.



* ورزشکاران با گفتار و رفتار شایسته مروج رفتارهای شایسته باشند

فدایی گفت: گاهی دیده می‌شود افرادی که به علت نقش خود در ورزش مورد توجه افراد جامعه به ویژه جوانان هستند به جای ترویج گفتار و رفتار شایسته مروج رفتارهای نامناسب می‌شوند، بیان حرف‌های ناشایست و حرکات نامناسب نسبت به بازیکنان یا تماشاگران در میادین ورزشی می‌تواند موجب یادگیری هواداران شود.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ~(neda)~

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
*آرایش زنانه در مردان نشانه چیست


این روانپزشک تصریح کرد: گاهی دیده می‌شود این بازیکنان به جای تکیه بر اصول بنیادی ورزش مانند پهلوانی، جوانمردی و مردانگی سعی می‌کنند با ظاهر خود جلب توجه کنند. رنگ کردن موی سر، عمل جراحی بینی، آرایش عجیب و غریب ریش‌ها و موها و درآوردن ابروها به شکل زنانه تلاشی است برای جلب توجه به وسیله ظاهر افراد هر چند ممکن است گرایش ناخودآگاه نسبت به همجنس نیز موجب این رفتارها شود.


وی ادامه داد: متأسفانه برخی از نوجوانان به تقلید از برخی بازیکنان و بازیگرانی که ظاهر نامناسب دارند، ظاهر خود را شبیه آنها می‌کنند و به جای کوشش برای پیشرفت تحصیلی و شغلی وقت خود را بیش از حد جلوی آینه می‌گذارند و پول خود را صرف تهیه لباس‌ها و زیورآلات عجیب و غریب می‌کنند.

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ~(neda)~

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
* فردگرایی موجب تمایل به مصرف‌گرایی شده است


این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: در گذشته افراد در شهر و محله خود دیگران را می‌شناختند و صفات و رفتار آنها برایشان مشخص بود، اما در جوامع غربی به علت آنکه افراد از خانواده خود جدا هستند فرصتی برای آشنایی واقعی با یکدیگر پیدا نمی‌کنند و در نتیجه می‌کوشند در کمترین زمان خود را به دیگری معرفی کنند و برای این کار ظاهر خود، نحوه پوشش و گفتار را برمی‌گزیینند.




وی ادامه داد: تمایل برای پوشیدن لباس‌های گرانقیمت یا داشتن خودروهای لوکس به همین منظور اتفاق می‌افتد چرا که افراد سعی می‌کنند خود را به دیگران ثروتمند و موفق وانمود کنند در حالی که در گذشته ویژگی‌های خانوادگی و شخصیتی افراد در طول زمان برای دیگران معلوم می‌شد.


فدایی گفت: مجموعه این عوامل موجب شده است که در جوامع غربی ظاهر اهمیت زیادی پیدا کند و متأسفانه در جامعه ما نیز عده‌ای از نوجوانان و جوانان که از محبت و پیوندهای خانوادگی مستحکم بی‌بهره‌اند تحت تأثیر آنچه که می‌بینند و می‌شنوند رفتارهای جوامع غربی را تقلید می‌کنند که با شرایط جامعه ما که مبتنی بر تلاش، کوشش، تعهد، مهربانی نسبت به دیگران و کوشش برای قرب به خداوند است تفاوت دارد و همین امر موجب ایجاد تنش می‌شود.

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ~(neda)~

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
* خانواده صمیمی برای جلوگیری از تقلید کورکورانه فرزندان

این روانپزشک با تأکید بر نقش خانواده در شکل‌گیری هویت مناسب در نوجوانان و جوانان، گفت: برای پرورش نسل جوان پویا، کارآمد، شاد و راضی، والدین باید محیط خانوادگی گرم، صمیمانه، مبتنی بر نظم و انضباط و احترام را طبق آموزه‌های دین مبین اسلام فراهم کنند.

وی خاطر نشان کرد: در خانواده سالم دروغ، بدعهدی، توهین و تحقیر جایی ندارد بلکه عشق به خداوند و صفات عالی او و مهربانی به همنوع و سعی و احترام نقشی اساسی دارد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ~(neda)~
بالا