♦♦♦♦آیات و احادیثی در رابطه با اثبات وجود امام زمان(عج) ♦♦♦♦

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آیات و احادیثی در رابطه با اثبات وجود امام زمان(عج)

امام کاظم(ع) در تأویل آیهء شریفهء «وَ أسبَغَ عَلَیکُم نَعِمَه ظاهِرَه وَ باطِنَه»
(و نعمتهای ظاهری و باطنی خود را بر شما سرازیر کرد)؛ روایت شده است که فرمودند: ...
امام کاظم(ع) در تأویل آیهء شریفهء «وَ أسبَغَ عَلَیکُم نَعِمَه ظاهِرَه وَ باطِنَه»
(و نعمتهای ظاهری و باطنی خود را بر شما سرازیر کرد)؛ روایت شده است که فرمودند:

«النِعمَة الظاهِرَة: الإمام الظاهر والنعمة الباطِنَة:الإمام الغائب»
(مراد از نعمت ظاهری امام ظاهر وآشکار است؛ و مقصود از نعمت باطنی امامی است که از دیده ها پنهان باشد)

مدرک:سورهء لقمان آیه 20ـ کمال الدین:368/2 ح6ـ بحارالأنوار:150/51ح2ـ تفسیر برهان:277/3ح2ـ کفایةالأثر:232ـ منتخب الأثر:239ح3ـ انوارالمضیئة:20.

فضل بن شادان رحمة اله از امام صادق(ع) نقل میکند که: امام غایب (به هنگام ظهور) این آیه را تلاوت میکند :

«بَقیّةََ الله خَیرٌ لَکُم إن کُنتُم مؤمنین»
(بقیّة الله یعنی باقی ماندهء حجّتهای الهی برای شما بهتر است اگر اهل ایمان باشید)
و بعد از آن می فرماید:« من بقیّة الله و باقی ماندهء حجتهای الهی هستم»

مدرک: سورهء هود:آیهء 86ـ نورالأبصار:172

و در روایتی از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمودند:
(اول چیزی که امام زمان(عج) به آن تکلم میکند این آیه است:
«بقیّة الله خَیرٌ لَکُم إن کُنتُم مؤمنین»

مدرک: بحارالأنوار:192/52ح24.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
علی بن ابراهیم قمی در تفسیرش از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمودند:
مقصود از «بئر معطّله» یعنی چاه پر از آبی که تعطیل مانده واز آن بهره برداری نمی شود.
در آیهء شریفهء «وَ بِئرٍ مُعَطََلَّةٍ وَ قَصرٍ مَشیدٍ» حضرت مهدی (عج) است.

مدرک: سورهء حج آیهء45ـ تفسیر قمی:85/2 فرموده است:
«بِئرَ مُعَطَّلَه» یعنی چاهی که از آن آب کشیده نشود و مقصود از آن امامی است که غائب گشته است و از علم او بهره برداری نمیشود.

مدرک: تفسیر برهان:96/3ح6 به نقل از تفسیر قمی.

نعمانی رحمة الهدر کتاب «غیبت» در تفسیر آیهء شریفهء «فَلا اُقسِمُ بِالخُنَّسِ الجََوارِ اکلُنَّسِ» از امام باقر(ع) نقل کرده است که فرمودند:
مراد از «خنَّس» یعنی (ستارهء پنهان شده) آخرین امام است که از دیدگان پنهان میشود.

مدرک: سورهء تکویر؛ آیهء 16و15. غیبت نئمانی:75سطر8ـ بحارالأنوار:51/5 ذیل ح26وص237ح6ـ تفسیر برهان:433/4ح3
ونیز کلینی در کافی:341/1ح23ـ شیخ صدوق در کمال الدین:325/1ح1ـشیخ طوسی در کتاب غیبت:101که با کمی اختلاف آن را روایت کرده اند.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
فرات در کتاب تفسیر خود از امام حسین(ع) وامام باقر (ع) در تفسیر آیات ابتدای سورهء«شمس» روایت کرده است که فرمودند:
مرا از «شمس» یعنی خورشید در آیهء «وَ الشَمس وَ ضُحیها» رسول خدا (ص) است و
مرا از «قمر» یعنی ماه در آیهء «وَالقَمَرِإذا تَلیها» امیرالمؤمنین علی(ع) است و
مقصود از «نماز» یعنی روز در آیهء «وَالنَّهارِ إذا جَلیها» حضرت مهدی(عج) است.

مدرک: تفسیر فرات:563ح3ـ بحارالأنوار:70/24 ذیل ح20ـ آیهء مادر سورهء شوس1و3 میباشد.

کلینی در کتاب «کافی» در تفسیر آیهء شریفهء «وَاللهُ مُتِمُّ نُورِه»
(خداوند نورش را به طور کامل ظاهر گرداند گر چه مردمان کافر آن را خوش ندارند)؛
از حضرت موسی بن جعفر(ع) روایت کرده است: آن با ولایت و رهبری حضرت قائم (صلوات الله علیه) تحقق پیدا کند.

مدرک: سورهءصفّ آیهء8ـ الکافی: 432/1 ضمن ح91ـ بحارالأنوار:
318/23ح29؛336/24ح59 ؛60/51 سطر1ـ تفسیر برهان: 328/4ح3ـ تأویل الکیاک: 686/2ح5


شیخ صدوق در کتاب کمال الدین در تفسیر آیهء شریفهء «هدیً لِلمُتَّقین الَّذینَ یُؤمِنُونَ بِالغَیب»
(این قرآن پرهیزکاران را هدایت میکند؛ کسانی که به غیب ایمان دارند).

از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمودند: «المتَقّون: شیعة علیّ(ع) والغِیب: فَهوَ الحُجَة الغائب»
(پرهیزکاران شیعیان حضرت علی(ع) هستند و مراد از غیبت حجّت غایب است.

مدرک: سورهء بقره آیهء 2و3 ـ کمال الدین: 340/2ح 20 و 18/1 سطر 1ـ تفسیر برهان: 53/1ح 5 و 181/2ح 1ـ بحارالأنوار: 52/51ح 29 و 124/52 ح 10.
 
بالا