احکام شرعی نذر

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
1_images.jpgsswed.jpg





يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطيراً
(سوره انسان ایه 7)

1_1291145596_images.jpg



یکی از عباداتی که دارای احکام خاصی می باشد و از ثواب بسیاری برخوردار می باشد و دارای حکمتهای گوناگونی می باشد که یکی از ان حکمتها رسیدن به مطلوب و براورده شدن حاجت می باشد
مسئله نذر است .
نذر همیشه برای براورده شدن حاجت و رفع گرفتاریها نمیباشد بلکه بعضا بخاطر ارتباطی و علاقه ای که با کسی دارند نذر را منعقد میکنند .به عنوان مثال این ایام شاهد نذرهایی هستیم که برای امام حسین
doa%286%29.png
یا حضرت ابولفضل
doa%286%29.png
و یا سلامتی امام زمان
doa%283%29.png
منعقد می شود که نذر کننده این نذر را فقط به جهت علاقه ای که به ائمه اطهار
alayhe.gif
دارد . بهر حال به هر دلیلی علاقه و ارتباط باشد و یا براورده شدن حاجت و رفع گرفتاریها نذر مسئله ای است مطلوب و سفارش شده .

تعریف نذر : نذر عبارت است از التزام به کاری است به طور مخصوصی برای خداوند متعال که فقط با صرف نیت منعقد نمیشود بلکه نیاز به صیغه دارد .(1)
نذر به دوصورت انجام میگیرد مشروط و مطلق که احکام انها به زودی خواهد امد .


در این تاپیک ان شالله قصد داریم به احکام نذر بپردازیم .
ــــــــــــــــــ

1:تحریر الوسیله ج3 صفحه203مسئله1
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
نکته اول:نذر به عنوان یکی از واجباتی که قرآن در باره اهلبیت
alayhe.gif
آورده است.

نکته دوم:معنای نذر که بیان شد

نکته سوم:با شرایطی عمل به نذرواجب میشود که عبارتند از:

  • صیغه نذر خوانده شود و لام نیست انسان آن را به عربی بخواند،پس اگر بگوید چنانچه مریض من خوب شود برای خدا بر من است که هزار تومان به فقیر بدهم،نذر او صحیح است(1)
  • کاری را که نذر میکند انجام آن برایش مقدور باشد(2)
  • نذر کننده باید مکلف،عاقل بوده و با احتیار و قصد خود نذر کند(3)
  • متعلق نذر او رحجان داشته باشد،یعنی انجام دادنش بهتر باشد(4)

1_66.gif
________________________________________________ _______
1)توضیح المسائل مراجع،م 2641
2)توضیح المسائل مراجع،م2647
3)توضیح المسائل مراجع،م2642
4)توضیح المسائل مراجع،م2648 و 2649جامع المسائل فاضل ج 2س319
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
نذر دارای پیشنه زیادی است انسان در طول تاریخ از آن سود جسته و با تذر سعی کرده تا رضایت معبود خویش را در جهت تامین نیازهایش جلب کند.این امر همواره مورد توجه پیامبران و امت های گذشته بوده(1) و در اسلام نیز مشروعیت یافته است در قران در آیاتی داستان نذر حضرت مریم سلام الله علیها و مادرش را بیان میکند(2)
این بود چند کلامی در مورد پیشینه نذر....
و اما طبق آون چیزی که در رساله های عملی اومده :

  • اقسام نذر
نذر بر دو قسم است: مطلق و مشروط
  1. نذر مطلق آن است که هیچ قید و شرطی ندارد مثل این که کسی بگوید((من برای خدا نذر میکنم که نماز شب بخوانم))
  2. نذر مشروط آن است که در برابر نذر خود از خداوند چیزی بخواهد مثلا بگوید ((اگر از این بیماری رهایی یابم،فلان کار خیر زا انجام میدهم))یا نذر کند((اگر مرتکب فلان کار زشت شدم فلان کار خیر را برای خدا انجام دهم))

__________________________
1)فقه القرآن،ج 2،ص275
2)سوره آل عمران،ایه 36
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
حکم شرعی نذر زن و اجازه شوهر+اختلاف نظر مراجع تقلید
از آنجایی که معمولا در نذر باید مسائل مالی پیش آید و عامه مردم نذر میکنند که مثلا آش درست کنند و یا فلان هزینه به فقیر بدهند و زنان تابع شوهر هستند و معمولا هم از حودشان مالی ندارند این سوال پیش می آید که اگر نذر کنند و شوهر راضی نباشید آیا این نذر صحیح است؟؟؟


نذر زن و اجازه شوهر .(این مسئله در بین مراجع اختلافی است)


آیات عظام تبریری،خویی،صافی،سیستانی، مکارم=اگر با حق شوهر منافات دارد،بدون اجازه صحیح نیست.
آیت الله فاضل(ره)و آیت الله بهجت (ره)=بنابر احتیاط واجب اگر با حق شوهر منافات دارد،بدون اجازه صحیح نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی=اگر با حق شوهر منافات دارد،بدون اجازه صحیح نیست و احتیاط آنست در امور مالی غیر از حج و زکات و احسان به پدر و مادر و صله رحم نیز با اذن شوهر نذر کند.
آیات عظام:امام(ره)اراکی(ره)، گلپایگانی(ره)،نوری همدانی=ندر زن بدون اذن شوهر باطل است.
آیت الله زنجانی=هر چند بنابر مشهور نذر او صحیح نیست ولی بنابر احتیاط حتی در صورت نهی شوهر به نذر عمل شود.
آیت الله خامنه ای= اگر شوهر حضور دارد از او اجازه بگیرد و اگر نه اجازه شرط نیست.(۲)


______________________________________________
۱)توضیح المسائل امام (ره)م۲۶۴۲
۲)آموزش فقه فلاح زاده /بخش اختلاف فتاوا /ص۴۴۲
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • انسان میتواند انجام دادن کارهای واجب یا مستحب و ترک کارهای حرام یا مکروه را نذر کند،و اما نذر کارهای مباح مانند عذا خوردن یا نخوردن را جنانجه با ان قصد امر مطلوبی داشته باشد مثل اینکه نذر میکند عذا بخورد تا برای عبادت هدا نیرو پیدا کند یا کم بخورد تا شهوت خود را کنترل کند،اشکال ندارد و لی نذر خلاف یا کار مباحی که هیچ گونه رجحانی ندارد صحیح نیست.(1)
  • اگر انسان نذر كند كارى را انجام دهد, بايد همانطور كه نذر كرده عمل كند, پس اگر نذر كند روز اول ماه روزه بگيرد, چنانچه روز قبل يا بعد از آن به جا آورد, كفايت نمى كند. (2)
  • اگر نذر كند كه به فقيرِ معينى صدقه بدهد, نمى تواند آن را به فقير ديگرى بدهد.(3)
  • اگر نذر كند كه به زيارت يكى از امامان عليهم السلام برود, چنانچه به زيارت امام ديگر برود, كافى نيست و چنانچه به واسطه ی عذر نتواند آن امام را زيارت كند, چيزى بر او واجب نيست .(4)
  • اگر براى حرم يكى از امامان عليهم السلام يا امامزادگان چيزى نذر كند, بايد آن را به مصارف حرم برساند, از قبيل فرش , پرده و روشنايى .(5)


images

  • اگر براى خود امام عليه السلام يا امامزاده چيزى نذر كند, چنانچه مصرف معينى را قصد كرده , بايد به همان مصرف برساند و اگر مصرف معينى را قصد نكرده , بايد به فقيران و زائران بدهد و يا مسجد و مانند آن بسازد و ثواب آن را به امام عليه السلام هديه كند(6)



_________________________________________
1)تحریر الوسیله ج2،کتاب الایمان و النذور،ص118،م5
2)توضیح المسائل امام(ره)م2651
3)توضیح المسائل امام(ره) م 2659
4)توضیح المسائل امام (ره)م 2660
5)توضیح المسائل امام (ره)م2662
6)توضیح المسائل امام (ره)م2663
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • کفاره تخلف نذر


اگر انسان بدون عذر به نذر خود عمل نکند کفاره واجب میشود
:(1)
در این مود بین مراجع اختلاف فتوا وجود دارد و نظرها بر دو قسم تقسیم شده است:
آیات عظام:امام خمینی(ره)اراکی(ره)گلپایگانی (ره)صافی،فاضل(ره)زنجانی،مکا رم،نوری:
کفاره تخلف نذر همان کفاره عمدی روزه ماه رمضان است یعنی:
  1. یک برده ازاد کند.... و یا
  2. شصت فقیر را اطهام دهد..... و یا
  3. دو ماه روزه بگیرد که 31 روز آن پشت سر هم باشد.


آیات عظام:تبریز(ره)بهجت(ره) ،خویی(ره)خامنه ای،سیستانی(بنابر احتیاط) (2)
کفاره تخلف نذر همان کفاره تخلف قسم است یعنی:
  1. آزاد کردن یک برده..... و یا
  2. اطعام ده فقیر..... و یا
  3. پوشاندن ده فقیر یعنی به هر کدام یک دست لباس دادند

اگر هیچکدام از اینها میسر نباشد سه روز پی در پی روزه بگیرد.
1_61.gif

____________________________________________
1)توضیح المسائل امام(ره)م2654
2)آموزش قه فلاح زاده،بخش اختلاف فتواها،ص443
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
استفتائاتی در باره نذر در عزاداری .....

  • كسى كه نذر كرده در روز عاشورا، به مردم حليم بدهد، آيا مى‏تواند بجاى آن خوراكى ديگرى بدهد؟ يا حليم را درروزهاى ديگر به مصرف برساند؟
همه مراجع عظام: اگر نذر طبق صيغه معتبر شرعى بوده، بايد به همان صورتى كه نذر كرده عمل كند و اگر صيغه نداشته، اختيار با او است.(1)

  • تكليف شخصی كه برای امام حسین علیه السلام نذركرده ولي اکنون نمي تواند عمل كند
حضرت امام(ره):چنانچه نذر با صیغه مخصوص بوده صبر کند تا امکان وفا حاصل شود.(2)


  • حكم باقی مانده اموالی که به عنوان هزینه های مراسم عاشورا جمع آوری می شود
حضرت آیت الله خامنه ای:می توان اموال باقی مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان در امور خیریه مصرف کرد یا آنها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت.(3)
images
  • حكم قمه زني بصورت مخفى درحالي كه نذر شده
آيت الله خامنه‏ ای: قمه ‏زنى علاوه بر اينكه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه (عليهم السلام) و زمان‏هاى بعد از آن ندارد و تأييدى هم به شكل خاص يا عام از معصوم (عليهم السلام) در مورد آن نرسيده است در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنابراين در هيچ حالتى جايز نيست.و چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد،نذر واجد شرايط صحّت و انعقادنيست.(4)

__________________________________________________ __________________________________________________ ______
1)امام(ره): استفتاءات، ج 2، نذر، س 20 و 26 آيت الله بهجت(ره): توضيح ‏المسائل، م 2135 آيت الله مكارم(زيدعزه): استفتاءات، ج 2، س 1255 و ج 1، س 1013 آيت الله فاضل(ره): جامع‏ المسائل، ج 1، س 8326
2)استفتائات امام خمینی(ره) ج2 ص 472 س42
3)آيت الله خامنه اي(مدظله): اجوبة الاستفتائات س367 ص131وس1452 ص325
4)اجوبة الاستفتاءات، س1461
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
آیا در صیغه نذر بردن نام خدا ضروری است.....؟؟؟؟

با توحه به اینکه این سوال در عبارت برخی فقها آمده است نظر مراجعی که روئت شده مینویسم:

  • آیت الله مکارم:نذر در صورتي صحيح است كه براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا به زبانهاي ديگر. بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود، براي خدا بر من است كه فلان مقدار مال را به فقير بدهم نذر او صحيح است، بلكه اگر بگويد نذر مي كنم براي خدا اگر فلان حاجت من روا شود، فلان كار خير را انجام دهم، كافي است.(1)

چیزی که در استفتائات و مسائل مطرح شده توسط آیت الله مکارم بیان شده این بود که در صیغه نذر نام خدا برده شود.


  • آیت الله بهجت (ره):کسي كه نذر مي كند، بايد به قصد قربت و نزديك شدن به خداوند متعال نذر كند، بنابراين اگر براي خدا نذر نكند، صحيح نيست، بنابراين كافي است موقع نذر كردن بنابر أظهر بگويد «لله عليّ» يعني: «براي خداوند، به عهده من باشد كه فلان كار را انجام دهم» و اگر كسي كه عربي نمي داند ترجمه آن را به هر زباني بگويد كافي است.(2)

در عبارت مرحوم آقای بهت نیز نام خدا چه در عربی و چه فارسی باید بیاید.


  • آیت الله زنجانی:نذر نيازمند صيغه است، و در صيغه نذر بايد نام خداوند به زبان جاري گردد، ولي ساير اجزاء صيغه لازم نيست با لفظ باشد، بلكه مي تواند با نوشتار يا انجام كاري باشد، همچنين لازم نيست نام خدا به لفظ عربي برده شود پس اگر مثلاً بگويد چنانچه مريض من خوب شود، براي خدا بر من است كه هزار تومان به فقير بدهم نذر او صحيح است.(3)

صریحا در مسئله آمده که باید نام خدا بر زبان جاری شود.

  • آیت الله فاضل(ره)در نذر بايد صيغه خوانده شود و اگر صيغه نذر خوانده نشود، نذر منعقد نمي شود و چيزي واجب نمي شود......... و بايد «براي خدا» به زبان گفته شود و قصد آن در دل كافي نيست.(4)

صریحا گفته شده که باید گفته شود.

  • آیت الله مظاهری: نذر آن است كه انسان بر خود واجب كند كه كار خيرى را براى خدا به جا آورد، يا كارى را كه نكردن آن بهتر است براى خدا ترك نمايد.
    نذر بايد با زبان گفته شود و قصد آن در دل كافى نيست و لازم نيست آن را به عربى بگويد، و اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود هزار تومان به فقير مى‏دهم نذر او صحيح است.
    (5)

از نظر ایشان باید بر زبان جاری شودولی اگر نام خدا هم برده نشود صحیح است.

_____________________________________
1)توضیح المسائل مراجع ذیل مسئله،2641
2)توضیح المسائل مراجع ذیل مسئله،2641
3)توضیح المسائل ایت الله زنجانی م 2650
4)توضیح المسائل مراجع،ذیل مسئله 2641
5)توضیح المسائل ایت الله مظاهری م2178و2179
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
نذر کودکی که به سن تکلیف نرسیده ولی از خودش مالی دارد...مثلا پول تو جیبی خودش رو برای مورد نذر خودش میخواد بده......
اگر نذر کنه ایا وفای به نذر وجوب داره؟

اگر مثلا نذر کند که اگر این امثال قبول شوم برای خدا بر عهده من است که 10000 تومان به فلان فقیر بدهم......اگر تجدید شد باید به نذرش عمل کنه؟

جواب:
  • نذر کننده باید مکلف،عاقل بوده و با احتیار و قصد خود نذر کند(1)

پس کسی که به سن تکلیف نرسیده مکلف نیست.....و اگر بر طبق صیعه هم نذر کند وجوب پیدا نمیکند ولی اگر عمل کند خوب است . ولی باز هم میگوییم وجوب ندارد.
بنابر مثالی که هست وقتی مکلف نباشد عمل به آن وجوب ندارد ولی وقتی تجدید هم شود نیا به ادای نذر نیست....

1_61.gif

______________________________
1)توضیح المسائل مراجع،م2642
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahdi gh
بالا