♦✿♦ چرا امام حسین(ع) در شب عاشورا، به اصحابشون اذن رفتن دادن؟♦✿♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

467-1413478522-412c592c1fcb5dfbcb529e6f725da282.png



سلام به همگی.
عزاداری هاتون قبول باشه.

یکی از سوالاتی که ممکنه تو ذهن بعضیا باشه اینه که چرا امام حسین(علیه السلام) در شب عاشورا، به اصحابشون اذن رفتن دادن؟ امام که می دونستن در مقابل دشمنی هستن که هیچ رحمی در دلشون نیست، چطوری به اصحابشون اجازه می دن که عرصه جهاد رو ترک کنن و با استفاده از تاریکی شب، برن و ایشون رو تنها بذارن؟

به نظر شما این اذن بدین معنی هست که کسی که تو اون موقعیت خطیر امام زمانش رو تنها بذاره، هیچ مسئولیتی به گردن نداره؟ یا که نه...در این اذن راز و سِری نهفته هست؟




1022.gif
 

armin57ghazal

کاربر فعال
"منجی دوازدهمی"
خب سر در این اذن را من اینگونه برای خودم تحلیل میکنم
فرض کنید یه خانواده میرن بیرون گردش مثلا کوهستان- همه چی خوب پیش میره
ولی یهو یه حیوون وحشی میاد نزدیک اینا-
خب پدر بر حسب وظیفه چوب یا سنگی یا وسیله در دسترس دیگه برمیداره که بره مقابله با این حیوون برای حفاظت از خانوادش
خب بقیه اعضای خانواده طبق وطیفه باید به پدر کمک کنند
ولی اگر به هر دلیلی مثلا ترس یا اینکه جوان هستن!!! یا اینکه کار و زندگی دارن!!! نخواهند کمک کنند
حتما پدر از چشماشون میخونه و میگه میتونید برید!!!!!!!!!
یعنی وقتی امام دلیل کمک کردنشون رو میبینه که چقدر ابلهانه هست میگه برید !!! کمکتونو نخواستم!!
من داستان اجازه دادن حضرت رو اینجوری برای خودم تشبیه کردم
این فقط یه مثال جهت تقریب به ذهن هست
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
سلام
به نظر من امام میخواست هر کسی با رضایت خودش در جنگ شرکت کنند و دین خودشون رو نسبت به امام و جهاد ادا کنند نمیخواستند به زور اونها رو به جهاد وادار کنند
این فکر منه و نمیدونم درسته یا نه؟
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
به احتمال فراوان با توجه به اینکه امام با نامه کوفیان برای امارت عراق با همراهان حرکت کردند تعدادی افراد نیز به طمع مال و مقام و یا هر انگیزه ی غیر الهی با حضرت همسفر شدند و هدف امام شاید خالص کردن جمع اطرافیان برای حماسه عاشورا بوده ، تا کسانی که شک و شبه ای دارند و با دلایل دیگر در جمع یارانند بی رودربایستی از جمع خارج شود
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
سلام علیکم، حضرت می دونستند همه کشته میشند و برای همین به همه گفتند تا اگر کسی جونشو دوس داره یا هرکاری داره نگه امام زور کردند و خود این یک شبهه ایجاد میکرد ک امام میدونست میمیرن همه، چرا بقیه همراهشون بردند؟! اینجوری 72 تن شهید با جون و دل شهید شدند و از روی عشق به حسین به خدا رسیدند... چه امام بیعت را بردارند چه نه ...
 
آخرین ویرایش:

مسافر

کاربر ویژه
"بازنشسته"
سلام.

شاید منظورشون این بوده که در دین هیچ اجباری نیست

راستی و درستی از بدی مشخص شده

هر کس خود مختار است که اولیاء را ولی خود قرار دهد و بسوی نور حرکت کند

یا از اصحاب آتش باشد.
 

رهایی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
به نام نهایت جستجوی جوستجوگران:
بله یه نکته این بودکه میخواستن ابتدابادادن اگاهی به اون ازادی عمل واختیاربشراحترام بگذارن وتصمیم گیرنده سرنوشته خودشون باشن واینکه ببینن دراین ازادی چه کسانی فطرت خودشون روبیدارمیکنن.یه جمله جاداره بگم ازفرانکلین :انهایی که ازادی رافدای امنیت میکنند نه شایستگی ازادی دارن ونه لیاقت امنیت.واینکه بدونن که امام حسین وکلا جویندگان مسیرحق نیازبه طرفدارندارند وحق روخداهمیشه پیروز میکنه.واینکه درسی داده بشه به ما که چطوردرراه حق عمل کنیم ورفتاری داشته باشیم ودنبال معرفی خودمون نباشیم نفس روکناربذاریم وکل نیتمون فقط خداباشه.یاحق.التماس دعا
 

entezar

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
سلام.امام حسین میدونستن فردا قراره همه شهید شن و به همشون این خبر رو میدن و اونا رو مختار میکنه که بمونن یا برن چون دشمن فقط خود امام رو میخواست و این ذمه رو از دوش همگی برداشت،که هیچ اکراهی در دین نیست.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
سلام به همگی.
عزاداری هاتون قبول باشه.

یکی از سوالاتی که ممکنه تو ذهن بعضیا باشه اینه که چرا امام حسین(:علیه السلام:1: در شب عاشورا، به اصحابشون اذن رفتن دادن؟
امام که می دونستن در مقابل دشمنی هستن که هیچ رحمی در دلشون نیست، چطوری به اصحابشون اجازه می دن که عرصه جهاد رو ترک کنن و با استفاده از تاریکی شب، برن و ایشون رو تنها بذارن؟

به نظر شما این اذن بدین معنی هست که کسی که تو اون موقعیت خطیر امام زمانش رو تنها بذاره، هیچ مسئولیتی به گردن نداره؟ یا که نه...در این اذن راز و سِری نهفته هست؟



با سلام
چون طرف مقابل دشمن امام حسین علیه السلام بودندوایشان از تاریکی شب استفاده کردند تا کسانی که اکراه در موندن دارند از این فرصت استفاده کنندوخودشون راه رو انتخاب کنند..
 
بالا