غیبت اختصاص به امام عصرعج ندارد

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"

مسئله غیبت اختصاص به امام زمان عج نداشته بلکه طبق بیان قران کریم و روایات متعدد تعدادی از انبیای الهی از جمله حضرت عیسی ،صالح ،خضر ...به عللی برای زمانی حتی محدود غیبت اختیار کرده اند و از انظار عمومی پنهان شده اند .
ابوبصیر نقل میکند که از امام صادق :علیه السلام: شنیدم :

عن ابی بصیر (ره) قال: سمعت اباعبدالله (ع) یقول: ان سنن الانبیاء بما وقع علیهم من الغیبات جاریه فی القائم منا اهل البیت حذوالنعل بالنعل و القذه بالقذه، قال ابوبصیر فقلت له: یابن رسول الله و من القائم منکم اهل البیت؟ قال: یا ابا بصیر هو الخامس من ولدابنی موسی ذلک ابن سیده الاماء غیبه یرتاب فیها المبطلون، ثم یظهره الله عزوجل فیفتح علی یدیه مشارق الارض و مغاربها و ینزل روح الله عیسی بن مریم، فیصلی خلفه و تشرق الارض بنور ربها و لا یبقی فی الارض بقعه عبد فیها غیر الله الا عبد الله فیها، و یکون الدین کله لله و لو کره المشرکون.

بنقل از ابی بصیر (ره) گفت: از حضرت امام صادق (ع) شنیدم می فرمود: همانا سنت های پیغمبران (ع) از قبیل غیبت هایی که داشتند در قام ما اهل بیت (ع) مو به مو و گام به گام جاری می شود. ابوبصیر (ره) گفت: من عرض کردم: یابن رسول الله (ص) قائم شما اهل بیت (ع) کیست؟ فرمود: پنجمین فرزند از پسرم موسی (ع) آنکه فرزند سرور کنیزان است غیبتی دارد که باطل اندیشان در مورد او به شک افتند سپس خدای عزوجل ظاهرش سازد و مشرقها و مغربهای زمین را با دست او بگشاید و روح الله عیسی بن مریم (ع) نزول کند و در نماز به او اقتداء نماید و زمین به نور پروردگارش درخشان شود مکانی که درآن غیر خدا پرستش میشده باقی نماند جز آنکه خدا را در آنجا بپرستند و همه ی دین خاص خدا گردد و اگر چه مشرکان نپسندند.(بحار الانوار ج51ص 146)
نمونه ها یی از غیبت های پیامبران و اوصیای الهی

  • حضرت خضر

حضرت خضر با اینکه موسی با وی اشنا شد و از علم او بهره مند شد اما حضرت خضر از دیگان پنهان بود ولی هرگز از اتفاقات و حوادث غافل نبود و طبق ولایت و اختیاراتی که از جانب خداوند متعال داشت در اموال و نفوس و تصرف میکرد.
(سوره کهف ایات 59تا 82به این موضوع پرداخته است )

  • حضرت عیسی

وقولهم إنا قتلنا المسيح عيسى ابن مريم رسول الله وما قتلوه وما صلبوه ولكن شبه لهم وإن الذين اختلفوا فيه لفي شك منه ما لهم به من علم إلا اتباع الظن وما قتلوه يقينا بل رفعه الله إليه وكان الله عزيزا حكيما (نساء ایه 157)
و نیز گفته آنها که ما مسیح عیسی بن مریم رسول خدا را کشتیم- در حالی که او را نکشتند و به دار نیاویختند ، و لکن کار بر آنها مشتبه شد ( خیال کردند در جنگ کشته شد ، یا شخص دیگری به قیافه او کشته شد یا عیسی نامی مدعی نبوت پس از مدتی کشته شد ) و حتما کسانی که درباره او اختلاف دارند در این باره در شک و تردیدند و جز پیروی ظن و گمان هیچ علمی بدان ندارند و یقینا او را نکشتند بلکه خداوند او را ( زنده و با بدن دنیوی ) به سوی خود بالا برد ، و خداوند همواره مقتدر شکست ناپذیر و دارای متانت و استواری ( در تکوین و تشریع ) است.
حضرت عیسی هم اکنون زنده و غایب میباشد و طبق روایات رسیده از ائمه معصومین در زمان ظهور حضرت صاحب الامر عج ،حضرت عیسی از اسمان به زمین فرود می اید چنانکه رسول خدا فرمودند :
مهدی متوجه می شود که عیسی فرزند مریم از اسمان به زمین فرود امده و گوییی از موهای سرو وصورت او اب میریزد ،مهدی به او میگوید جلو بایست و با مردم نماز بخوان ،حضرت عیسی میگوید :نماز به وسیله شما باید اقامه شود ،پس عیسی پشت سر مردی از فرزندان من ایستاده و نماز میخواند (عقد الدرر فی اخبار المنظر )

  • حضرت صالح

حضرت صالح از انبیاء عظیم الشان الهی بوده که 9 برا اسم مبارکش در قران ذکر شده و بعد از نوح و قبل از ابراهیم خلیل بوده است . حضرت صالح برای قوم ثمود که قومی بت پرست بودند مبعوث شد .حضرت صالح باری مدتی از بین قوم خود غایب شد . حضرت صالح بعد از اتمام غیبت از حیث ظاهری تغییر کرده بود لذا وقتی حضرت صالح به بین قوم خود برگشت مردم وی را نشناختند و در این باره مردم سه دسته شدند :
1: عده ای وی را منکر شدند
2: عده ای مشکوک شدند
3: عده ای هم یقین داشتند که وی صالح پیغمبر می باشد
حضرت صالح در برخورد با دسته اول و دوم یعنی منکریم و افرادی که به حضرت صالح مشکوک شده وبدند برخود کرد و در معرفی خود سعی کرد ولی انها قبول نکردند .
هنگامی که از کنار دسته سوم عبور میکرد خود ارم عرفی کرد و انها گفتند راست میگویی ولی یک علامت و نشانه ای بیاور که واقعا صالح هستی چون ما تردید داریم که خداوند متعال قادر باشد انسان را اینچنین دگرگون کند .
حضرت صالح از ناقه و نشانه های ناقه برا انها گفت و انها هم قبول کردند .

  • حضرت ادریس

برای حضرت ادریس هم غیبتی بود که سرآغاز همه غیبتها بود و ظهور ان حضرت بعد از دشواریهایی بود که برای پیروان ان حضرت رخ داد .

  • ذوالقرنین

مشروح داستان ذوالقرنین را خداوند متعال در سوره کهف ایات 83تا 96 بیان فرموده )
پس غیبت در بین پیشوایان الهی امر تازه ای نیست بلکه در بین دیگر پیشوایان هم سابقه داشته همونطوری که ما در مورد امام عصر عج شاهد غیبت هستیم و در عین حالی که حضرت در پشت پرده غیبت بسر میبرند اما همچون خورشید پشت ابر به جهان هستی نورافشانی میکنند و این خود ایه ای برای غیبت امام عصر عج میباشد .

 
بالا