تصاویر شگفت انگیز پزشکی

محمدتقی

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
در این عکس شریان‌های قرمز و وریدهای کلفت بنفش را می‌بینیم. این عکس را عکاسی به نام رابرت لودلو Robert Ludlow در طی جراجی مغز یک بیمار مبتلا به تشنج گرفته است. در طی این جراجی، جراحان الکترودهایی در مغز بیمار برای تشخیص نواحی از مغز که مسئول تولید امواج الکتریکی ایجادکننده تشنج بود، کار گذاشتند. در جراحی بعدی این نواحی برداشته شدند، تا بیمار کاملا درمان شود.

brain-120625.jpg





این مسابقه عکاسی توسط بنیاد پژوهشی «ولکام تراست» پشتبانی می‌شود. امسال برای اولین بار در تاریخ این مسابقه، علاوه بر معرفی عکس‌های برتر، یک عکس به عنوان برنده اعلام شد.







تخمک‌های وزغ: این عکس بزرگ‌نمایی در حد ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میکرون دارد و در آن تخمک‌های یک وزغ آفریقایی مشخص هستند. هر تخمک توسط هزاران فولیکول پوشیده شده است. رگ‌هایی که به تخمک و فولیکول خون می‌رسانند با رنگ قرمز مشخص هستند.

frog-oocytes-120625.jpg






تقسیم سلول سرطانی: در این عکس مراحل تقسیم یک سلول سرطانی را می‌بینیم. (سلول HeLa که از یک بیمار سرطانی به نام هنریتا لکس گرفته شده است.)

cell-division-120625.jpg






عکس فلورسنت، سیستم عروقی جنین یک جوجه را تمایش می‌دهد، جنین دو روزه است:

chicken-embryo-120625.jpg






این عکس که در حین تحقیق در مورد چگونگی حرکت و پخش شدن سلول‌های سرطانی گرفته شده است، نشان می‌دهد که چگونه یک سلول سرطانی در فضایی به اندازه یک دهم قطر موی انسان، حرکت می‌کند.

cancer-motion-120625.jpg






حفره‌ای در قلب: این عکس ترمیم یک نقص مادرزادی قلب موسوم به VSD را نشان می‌دهد، در این ناراحتی سوراخی در دیواره بین بطن راست و چپ قلب وجود دارد. در این عکس سوراخ را در پایین عکس می‌بینید، در بالا هم وصله‌ای که برای ترمیم نقص استفاده می‌شود، می‌بینید.

heart-ventricles.jpg






عکسی از بافت همبند: بافت در حین جراحی آرتروسکوپی زانو برداشته شده است. در این عکس فیبرهای کلاژن کاملا مشخص هستند.

knee-connective-tissue.jpg
 
بالا