استراتژی «تعقیب متجاوز» امام (ره)، بهترین گزینه برای مقاومت غزه است

Mehrdad M

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
حماس باید به گونه‌ای عمل کند که رژیم صهیونیستی دیگر جرئت حمله دوباره به غزه را در سر نداشته باشد. اسرائیل باید به خوبی این موضوع را درک کند که شروع کننده جنگ می‌تواند باشد اما اتمام آن دیگر با مقاومت است.



به گزارش مصاف، علی اکبر رائفی پور، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد رسانه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس به مسائلی چون علت وجود برخورد دوگانه غرب و تکفیری‌های داعش و دیگر گروههای سلفی- تروریستی در حمایت از اهل سنت در عراق، سوریه و فلسطین و همچنین در ادامه به چرایی حمله زمینی ارتش اسرائیل به باریکه غزه و استراتژی حماس در قبال آتش‌بس پرداخت.

رفتار دو گانه غربی ها با اهل سنت

چرا مدعیان حمایت از اهل سنت عراق و سوریه، حامی اهل تسنن فلسطین و غزه نیستند؟

رائفی پور: اتفاقاتی که افتاد و حمله اسرائیل به غزه و حمله داعش به عراق حجت را تمام کرد. بر اهل سنت حجت تمام شد که باید بین خود و تکفیری‌ها فاصله بیاندازید. کسی که در غزه کشته می‌شود از اهل تسنن است، شیعه نیست. چگونه است که فردی که در عراق یا سوریه کشته می‌شود از اهل تسنن به حساب می آید اما در غزه اینچنین نیست.

امروز کودکانی که درغزه گلوله خورده و بر روی دست‌ها قرار می‌گیرد احساس هر آدمی را جریحه دار کرده است، افراد یهودی در آمریکا و فرانسه تظاهرات می‌کنند. حتی فردی پلاکاردی دست گرفته بود که می‌گفت: من [از فرقه] ضدخدا هستم ولی مرگ بر اسرائیل. لذا اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

باید بر روی لفظ «کودک‌کش» تمرکز شود و به عنوان یک کلید واژه در مورد اسرائیل به کار برده شود، چه عربی، چه انگلیسی و فارسی. لفظ کودک‌کش اثرگذار است. بنده نقطه عطف عاشورا را ماجرای حضرت علی اصغر (ع) می‌دانم.

چرا تکفیری‌ها یک گلوله هم در سوریه سمت بلندی‌های [اشغالی] جولان [در سوریه]، منطقه‌ای که در اشغال اسرائیل است شلیک نمی‌کنند؟ در اردن می‌شود با خمپاره 60 اسرائیل را زد و از پایگاه «الزرقاء» که در اردن محل تروریست‌های تکفیری است، حتی یک گلوله هم شلیک نشده است، ولو برای آبروداری هم، کاری نمی‌کنند.

آنها می‌گویند، نه ما. [می‌گویند] باید شیعیان را بکشیم. کشورهای غربی با اینکه فرماندهان تکفیری را زیر نظر دارند ولی از رده های پایین تروریست‌ها، بیم دارند. چرا که از میان فلسطینیان نیز در بین تکفیری‌ها حضور دارند و غرب از اوج‌گیری حس وطن دوستی بین فلسطینیان حاضر در گروههای تکفیری هراس دارند که نکند خطری متوجه اسرائیل کنند. بنابراین تا می‌توانند باید گروههای تکفیری را از مرزهای سرزمین اشغالی دور کنند [برای همین آنان را به عراق کشاندند].
 

Mehrdad M

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
چرایی حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه

رائفی پور: تحلیل ما در این باره 4 مورد است: 1- اسرائیل در جنگ قبلی از گنبد آهنین استفاده کرد و توانست 30 درصد موشک‌های مقاومت را هدف قرار دهد. این بار گنبد آهنین را ارتقا داده و و قابلیت آن را دو برابر کرده است. همچنین قبل از حمله زمینی به غزه، حماس با موشک «کورنت» یک نفربر را مورد هدف قرار داد که پس از آن اسرائیل نفربرها را به موشک «رافائل» مجهز کرده است. پس یک موضوع مهم در این میان، تجهیز نظامی است که برای اسرائیل خیلی مهم است [بنابراین در این جنگ ادوات خود را بروز و بهینه‌سازی و تست می‌کند].

2- پس از بحران سوریه، بین حماس و اضلاع دیگر مقاومت، اختلافاتی [سیاسی درباره سوریه] به وجود آمد، بالاخره برخی از رهبران حماس طور دیگری فکر می‌کردند.

اسرائیل گمان کرد، حالا که اختلاف نظری میان برخی از اعضای حماس با ایران و حزب‌الله پیش آمده است، این‌ها دیگر حماس را تجهیز و تسلیح نمی‌کنند و حماس سلاحی برای مقابله با ارتش اسرائیل ندارد. ارتش صهیونیستی فکر این را نمی‌کرد که حماس و دیگر گروههای مقاومت به این صورت ایستادگی کنند. در این‌جا اوج اخلاق‌مداری ایران بود که در سایه برخی اختلافات نظرها نیز، تسلیح مقاومت فلسطین را فراموش نکرد.

3- بحث دولت وحدت ملی فلسطین در کرانه باختری و غزه پیش آمده است [که رژیم صهیونیستی بشدت مخالف آن است]. غربی‌ها به دنبال دو دولت هستند. احزاب چپ اسرائیل از ایده دو دولت حمایت می‌کنند. اما احزاب راست گرا و حزب لیکود و دولت اسرائیل شدید این موضوع را رد کرده و ایجاد دولت وحدت ملی را باعث توقف مذاکرات ذکر می‌کنند.

زیپی لیونی [وزیر دادگستری و چپ گرا] در کنفرانس «هرتزالیا» که یک ماه پیش برگزار شد، به احزاب راست‌گرا چنین گفت: ما می‌خواهیم یک نظام دموکرات باقی بمانیم، چرا به این صورت عمل می‌کنید؟. این سخنان نشان می دهد که درون اسرائیل اختلافات جدی در این مورد وجود دارد. در حال حاضر فشار سنگینی از سوی همه طرف‌ها بر روی دولت اسرائیل برای قبول دولت وحدت ملی فلسطین و تشکیل دولت فلسطین وجود دارد.

پیش از این اسرائیل به واسطه‌های غربی و عربی می‌گفت: ما در فلسطین با یک طرف رو به رو نیستیم [یعنی حماس در غزه و فتح در کرانه باختری]. دو دستگی وجود دارد و ما با دو جریان کاملا مخالف رو به رو هستیم و باید ما طرف حساب خودمان را بشناسیم. [اما] حالا که [گروه‌های فلسطینی متحد شدند] و دولت واحد [وحدت ملی] ایجاد شده است، این [مسئله] بسیار به زیان اسرائیل دارد تمام می‌شود.

حالا باید پشت میزی بنشینند که یک سوی این میز چه کسی نشسته است؟ حماس؛ حماسی که محور مقاومت است و اسلحه دارد. این برای اسرائیل بسیار سنگین است. از سوی دیگر دولت‌های غربی که حامی اسرائیل هستند [برای فشار بر اسرائیل جهت تحقق سازش] از این دولت وحدت ملی حمایت می‌کنند و نتانیاهو بارها به کشورهای غربی گفته است که بازی نخورید.

بحث اصلی دیگر در این رابطه، این است که با تشکیل دولت وحدت ملی، نقش حاشیه‌ای حماس که با حکومت‌داری به وجود آمده بود از بین می‌رود. اگر حماس از نقش فرسایشی حکومت داری‌اش فاصله بگیرد، نقش مقاومتی آن بیشتر می‌شود که خطر بعدی برای اسرائیل است، به عنوان مثال، حزب‌الله لبنان اگر مدام در امر حکومت‌داری وارد شود و نخست‌وزیر عوض کند یا مسائل دیگر، به مشکل بر می‌خورد، حزب‌الله می‌خواهد نقش مقاومتی را همچنان حفظ کند.

موضوع بعد اینکه [از نظر اسرائیل] اگر حماس قرار است باشد، باید ضعیف ضعیف باشد، اسرائیل نمی‌خواهد حماس از بین برود بلکه در صدد تضعیف حماس است، فرمانده ارتش اسرائیل در شمال، می‌گوید که اگر بتوانیم با حماس وارد مذاکره شویم، هیچ کس دیگری نمی‌تواند بهتر از حماس مانع موشک اندازی گروههای کوچک فلسطینی در غزه شود.

موضوع بعدی اینکه [به دلیل کارشکنی‌ها و توطئه‌ها جهت تشدید فشار،] حماس ماهها بود حقوق کارمندان در غزه را نداده بود و نارضایتی داشت شکل می‌گرفت. با این دلایلی که ذکر شد اگر شما [به جای اسرائیل] بودید، به غزه حمله نمی‌کردید؟
این‌ها می‌گفتند که سه الی چهار روزه کار را تمام می‌کنیم، اما در محاسبات خود فکر این را نکرده بودند که در اوج اخم‌های سیاسی بین حماس و دیگر کشورهای محور مقاومت، حماس باز هم تسلیح شود. حماس در این جنگ از پهباد و موشک‌های جدید استفاده کرده است و این برای اسرائیل بسیار عجیب بود.


حماس و آتش بس

اگر حماس آتش‌بس طرح [تعدیل‌نشده] مصری را بپذیرد، اشتباه کرده است، حداقل اینکه هرچه دیرتر بپذیرد بهتر است. در طول جنگ تحمیلی 8 ساله، هرجا ما عقب نشینی کردیم، آن‌ها جلو آمدند، چند روز بعد از قطعنامه 598 فکر می‌کردند چون ایران ضعیف شده قطعنامه را پذیرفته است بنابراین، عملیات «فروغ جاویدان» را شروع کردند.

اگر وضع بخواهد به هیمن صورت باشد که هر دوسال به دو سال اسرائیل هر موقع خواست حمله کند که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. امام خمینی (ره) در جنگ تحمیلی استراتژی تعقیب متجاوز را بیان کردند، یعنی اگر شما شروع کننده باشید، این ما هستیم که تمام می‌کنیم، به دنبال شما می‌آییم و تعقیبتان می‌کنیم. اسرائیل باید به این نتیجه برسد که شروع حمله با اوست اما اتمام آن دیگر با او نیست.

در آخر اینکه اسرائیل شدیدا تحت فشار است، واقعا گیر کرده است، هم می‌خواهد زود این جنگ تمام شود و هم اینکه شروط حماس را نپذیرد و لا اقل آبرومندانه جنگ را تمام کند.

منبع: فارس
 
بالا