کشف موجودی عجیب در خلیج فارس

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
یک گونه از قورباغه ماهیان موسوم به Antennarius nummifer از خانواده Antennariidae برای اولین بار توسط کارشناسان ایستگاه تحقیقات بندرلنگه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی مشاهده و شناسایی شد.
این گونه از عمق ۵۵ متری در ۹ مایلی جنوب شرقی بندرلنگه به وسیله گرگور صید شد.
پس از بررسیهای مورفومتریک و مریستیک، این گونه با طول کل ۵٫۷۸ میلی متر، طول استاندارد ۲٫۶۴ میلی متر، وزن کل ۵٫۲۲ گرم، دارای سه خار و ۱۲-۱۳ شعاع نرم در باله پشتی،‌ باله مخرجی فاقد خار و دارای ۷-۸ شعاع نرم و ۱۰ شعاع نرم در باله سینه‌یی می باشد.

heyvan-ajib-khalijfars-1.jpg



قاعده شعاع های هشتم تا دهم باله پشتی توسط لکه بیضی شکل سبز رنگی پوشیده شده است. در شرایط طبیعی رنگ بدن قهوه‌یی- خاکی بوده که در شرایط اسارت کم رنگتر دیده می شود.

در سایر مناطق پراکنش این گونه رنگهای متنوعی مانند نارنجی،‌ نارنجی قهوه‌یی و سبز گزارش گردیده است.دهان در این گونه بزرگ و مایل به بالا و دارای زاویه ۷۰ درجه نسبت به محور دم – سر می باشد. اولین شعاع باله پشتی به صورت آزاد بوده که اندام لور Lure را تشکیل می دهد.

heyvan-ajib-khalijfars-2.jpg


heyvan-ajib-khalijfars-3.jpg


ساختمان لور شامل یک رشته باریک که درنوک آن اسکای مشخص و قابل مشاهده با چشم معمولی وجود دارد. ساختمان اسکا شامل چهار لکه چشمی سیاه رنگ و شش رشته ممتد می باشد که دارای ساختمانی شبیه میگوی ریز می باشد. این گونه در ایندوپسفیک،‌ دریای سرخ،‌ شرق آفریقا تا هاوایی و جزایر ایسلند مشاهده شده است.
 
بالا